Tukholman raitiotiet

Mennään vielä vähän aiheesta ohi...

Linja U5 on kulkee pitkälti kadulla, joten siellä joudutaan tekemään huomattavat muutostyöt katupysäkkejä korotettaessa.

Englanninkielisessä Wikipediassa sanotaan U5:stä näin:
Frankfurt U-Bahn - Wikipedia sanoi:
The Stadtbahn line U5 corresponds to a large extent to that of a conventional tram, however it is officially designated as an underground line. The conversion into a low-floor tramline is at present in planning.

Eli että U5:stä olisi tulossa katuraitiolinja metron sijaan... En tiedä, mistä tuo tieto Wikiin on ilmestynyt, koska lähdettä ei ole. Ja sikäli kun U5 ja U4 taitavat kulkea osin samoja reittejä, kuulostaa tuo JE:n versio oikeammalta kuin Wikipedia.
 
Tuosta linjasta U5 on käyty vääntöä paljon, ja katuraitiolinjaksi muuttaminen on aiemmin ollut esillä. Tähän suunnitelmaan kuului linjan siirtäminen etelässä kadulle tai katkaisu Konstablerwachelle, jolloin sinne tulisi matala laituri linjan U5 päätepisteeksi. Kumpikaan malli ei kuitenkaan tyydyttänyt päättäjiä, jotka halusivat säilyttää nopean ja vaihdottoman yhteyden päärautatieasemalle. Eli katuraitiotiesuunnitelma on hylätty.

U5-25 / U5-50 -hankinta on jo mitoitettu siten, että myös linjan U5 kalusto korvataan, ja uudeksi laiturikorkeudeksi tulee junien 870 mm lattiakorkeudelle sovitettu 800 mm. Uusien suunnitelmien mukaan tämä laiturikorkeus saavutetaan osaksi upottamalla raiteita, osaksi korottamalla laitureita. Laiturikorotus valmistunee vuoden 2012 loppuun mennessä, samaten kuin linjan pidennys pohjoisessa Frankfurter Bergiin.

Saksankielisessä wikipediassa on oikeat tiedot, ja googlettamalla löytyy lisää.
 
Lainavaunujen väritys on aika kasari. Mutta tyylikäs siitä huolimatta. :D
 
Aika rohkea valinta, varsinkin ajatellen liikenneturvallisuutta. Meikäläinen viher-kerma -väritys on vielä lähestulkoon huomiota herättävä tuohon verrattuna, varsinkin pimeällä.
 
Tarkoitat sitä ruskea-kultaista? Kyllä se on ihan lopullinen väritys käsittääkseni.

Tästäkin näköjään on paikallisilla keskustelua. Jotkut moittivat väriä synkäksi. Itse ihmettelin hieman, että Tukholman standardisinisestä on poikettu, kun raitiojärjestelmiä ollaan yhdistelemässä ja kaikki muu näyttäis olevan sinistä (Tvärbanan jne.).

http://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=30910

Muoks: Ovat muuten kaikki värivaihtoehdot olleet minusta perin rumia. Mieluummin olisin valinnut vaikka Tvärbananin vaunujen värityksen tai helsinkiläisen Varion kuin mitään näistä:

http://www.sparvagcitydesign.se/

Valittuun musta-kultaiseen on pitänyt luemma muuttaa ovet valkoisiksi, kun muuten ne eivät erotu, mikä on perin alkeellinen moka suunnittelijalta. Lempinimikin on vaihtunut kuulemma NK-Expressistä ruumisvaunuksi.
 
Viimeksi muokattu:
Virkapuvut ovat ainakin tyylikkäät, tuovat henkilökunnan arvokkuutta esille.
 
Lainavaunujen väritys on aika kasari. Mutta tyylikäs siitä huolimatta. :D
Minä en n e ä missään neon- enkä pastellivärejä. Missä sinä näet?

Onko tuo SS-virkalakki muuten oikeasti käytössä, vai vain avajaispäivän rekvisiittana? Aika asjallinen! :)
 
Onko tuo SS-virkalakki muuten oikeasti käytössä, vai vain avajaispäivän rekvisiittana? Aika asjallinen! :)

Minun veikkaukseni on, että kuvan kuljettaja on Tukholman raitioliikenteen veteraaneja, Djurgårdslinjenin kuljettajia, ja lakki on perua vuosilta ennen suurta lakkautusta.
 
Minä en n e ä missään neon- enkä pastellivärejä. Missä sinä näet?

Olihan 80-luku muutakin kuon loppupuolen neonvärit ja college-paidat.

Mieti 80-luvun alkua, tummaa ruskeaa ja runsasta puupaneelien (tummien) käyttöä. Maalarinvalkoista. Oranssia. Sieltä se tulee. Ja toi kulta muuten sopii siihen värimaailmaan kuin nenä päähän. Tai kuin C-kasetti kahden dekin mankkaan. Tai kuin silmälasiton Arvi Lind puoli yhdeksän uutisiin, jota tulevat samaan aikaan molemmilta tv-kanavilta. :) Voihan nämä liittää tietysti 70-lukuunkin, mutta yhtä hyvin ne neonväritkin voi liittää 90-luvun alkuun.

Minkävärisiä noi vaunut muuten oikeasti on? Mustia vai tummanruskeita? Kuvissa ne näyttää kahvinruskeilta.
 
Djurgårdslinjenin raitiotien liikennöinnistä vastaa AB Stockholms Spårvägar, eli sama yritys joka kantaa liikennöintivastuun myös museoraitiotiestä. Eli mukana on hyvin perinteen tuntevaa ja harrastukseen syventynyttä väkeä. Liikennöintisopimus on voimassa vuoteen 2013, optio vuoteen 2015.

http://www.ss.se/
 
Pitkin kesää oli SL'n sivulla äänestys uuden kaupunkiratikan värityksestä. Tämä väritys voitti.
Ruotsin raitiotieseuran foorumilla käytetään ratikoiden uudesta värityksestä nimitystä 'kaffebryggare', eli eiköhän väri ole erittäin tumma ruskea.
 
Mieti 80-luvun alkua, tummaa ruskeaa ja runsasta puupaneelien (tummien) käyttöä. Maalarinvalkoista. Oranssia. Sieltä se tulee. Ja toi kulta muuten sopii siihen värimaailmaan kuin nenä päähän.

Alkupuolen 80-luku oli nimenomaisesti se, jota vaunut minusta muistuttavat. Lisäisin Danielin listaan vielä Ritari Ässän ja KITT-auton; Spårväg Cityn vaunut voisivat hyvinkin olla KITT:in kiskoilla kulkevia serkkuja. :)
 
Takaisin
Ylös