Tukholman raitiotiet

Alkupuolen 80-luku oli nimenomaisesti se, jota vaunut minusta muistuttavat. Lisäisin Danielin listaan vielä Ritari Ässän ja KITT-auton; Spårväg Cityn vaunut voisivat hyvinkin olla KITT:in kiskoilla kulkevia serkkuja. :)

Sanos muuta. Toinen mielleyhtymä jonka ne herättää ovat sen ajan Formula 1 -talli Lotuksen väritys. Tallin pääsponsori oli tupakkamerkki John Player's Special ja autot oli maalattu tupakka-askin värisiksi. Ne olivat mustia kultaisin reunuksin. Lotuksia pidettiin sihen aikaan tyylikkäimpinä kilpa-autona. Olin itse 1980-luvun alussa tyhmyyttäni ruvennut polttamaan ja todelliseksi maailmanmieheksi sitä tunsi itsensä jos sai joltain ulkomaanmatkalta tuliaisiksi hankittua kyseistä tupakkamerkkiä jossa nimenomaan rasia oli se tärkein.

t. Rainer
 
Musta-kultainen... Tai kyllä se tietääkseni ainakin ihan sysimustaksi on tarkoitettu.

Mielestäni vaihtoehdoista paras väritys ja myös todella tyylikäs. Mutta olisin silti toivonut yksinkertaista SL:n vaaleansini-vaaleanharmaata.
 
Alkupuolen 80-luku oli nimenomaisesti se, jota vaunut minusta muistuttavat. Lisäisin Danielin listaan vielä Ritari Ässän ja KITT-auton; Spårväg Cityn vaunut voisivat hyvinkin olla KITT:in kiskoilla kulkevia serkkuja. :)

Ja tuo katselusuunnan mukaan muuttuva helmiäisväri on ERITTÄIN kasaria.
 
Ja tuo katselusuunnan mukaan muuttuva helmiäisväri on ERITTÄIN kasaria.

Ilmeisesti olen jo sen verran ikääntynyt, että sana kasari on minulle vieras kirjoittajien sanonnassa ja wikipedia ilmoittaa sen näin:
Kasari on kattilan tyyppinen syvä, yleensä pienehkö ja pitkäkahvainen keittoastia
:lol:
Mielestäni väritys on kyllä onnistunut valinta. Kerrankin jotain arvokasta.

Helsingin vaunuissakin on käytetty montaa eri vihreää ja varioitten tummempi vihreä on kyllä arvokkaampi.
Avoperävaunun tummempi väri taitaa olla myös alkuperäistä vihreää.
 
Viimeksi muokattu:
Jusa, kasari tarkoittaa tässä tilanteessa kahdeksankymmenlukua (siis 1980-lukua) :)

Kuvista päätellen pohjaväri on metallihohtoinen musta joka katselukulman vaihtuessa muistuttaa erittäin tummaa ruskeata, ja kullankeltaiset juovat lisänä tuovat mieleeni tummapaahtoisen kahvin (espresso?).

Muistaakseni metallihohtomaalit olivat 80-luvun alkupuolella erittäin kova saan autojen maalauksessa.
 
Sanos muuta. Toinen mielleyhtymä jonka ne herättää ovat sen ajan Formula 1 -talli Lotuksen väritys. Tallin pääsponsori oli tupakkamerkki John Player's Special ja autot oli maalattu tupakka-askin värisiksi. Ne olivat mustia kultaisin reunuksin. Lotuksia pidettiin sihen aikaan tyylikkäimpinä kilpa-autona.

Paljasta tässä itseni autourheilufaniksi vaikken muuten autoilusta perustakaan ja totean, että Lotusten musta-kultainen JPS-värityshän tuli tallin F1 autoihin jo 70-luvun alussa. Tästä huolimatta samankaltaisuus 70- ja 80-lukujen Lotusten ja Spårväg Cityn vaunujen välillä on hämmästyttävä.

Helsingin vaunuissakin on käytetty montaa eri vihreää ja varioitten tummempi vihreä on kyllä arvokkaampi.

Nyt menään jo aiheen ohi ja pahasti, mutta kuitenkin... onko varioiden vihreä tummempi kuin nivelien (ja muiden esivarioiden)? Koska minun silmääni varioiden sävy on itseasiassa vaaleampi (ja enemmän turkoosiin vivahtava) kuin nivelten. Tästä johtuen varioiden väritys näyttää minun silmääni vähemmän arvokkaalta kuin vanhempien helsinkiläisvaunujen. No, ehkä tässä tapauksessa vika on joko silmissäni tai niiden takana...
 
onko varioiden vihreä tummempi kuin nivelien (ja muiden esivarioiden)?

Hitusen saattaa olla, mutta värisävy todella on selkeästi lyhyempien aallonpituuksien suuntaan eli Vario sinisempi ja Nr1/2 keltaisempi. Maalaus taitaa myös olla Varioissa paljon kiiltävämpi, mikä saattaa tehdä vaikutelmaa vaaleammaksi. Toisaalta ikkunoiden tumma maalaus tekee illuusion, että vihreäkin olisi tummempi, jollei värejä vertaa vierekkäin.

Kotoa varmaan löytyisi parempiakin valokuvia, mutta pikaisella googletuksella löytyi tällaiset:

http://funini.com/train/finland/tram201/08.html

Ylläolevasta Nr1:stä ei kylkeä kannata katsoa, koska se jää varjoon, mutta nokasta värejä pystyy vertaamaan.

Nämä kaksi on myös selkeästi otettu samassa paikassa samoissa valaistusolosuhteissa:

http://funini.com/train/finland/tram201/00.html
http://funini.com/train/finland/tram31/00.html
 
Nyt menään jo aiheen ohi ja pahasti, mutta kuitenkin... onko varioiden vihreä tummempi kuin nivelien (ja muiden esivarioiden)?

Tuosta

http://raitio.org/news/uukuva10_2/hkl209_2804.jpg

voinee yrittää vertailla. Molemmista väreistä tosin taitaa olla liikenteessä kaikenlaisia haalistumisen asteita. Puhtaasti värinä itseäkin ehkä miellyttää vanha vihreä enemmän, mutta ymmärrän kyllä, miksi muotoilija ei laittanut sitä Varion kylkeen. Uusi väri jotensakin sopii Varion muotojen kanssa paremmin. Olen muotoilijan kanssa samaa mieltä siitäkin, että keltaisen joutaisi poistaa kokonaan. Varioiden jälkikäteen lisätty raita on ruma ja turha.

Mitä enemmän Spårväg Cityn vaunujen kuvia katselee, sitä rumemmilta ne minusta näyttävät. En vissiin osaa arvostaa kasariformulaestetiikkaa, kun kullanväriset raidat ja kiiltävä epämusta ovat minusta öklöjä. Helsingin mainos-mannejen eri teippauksista olisi voinut johtaa montakin paremmin toimivaa väriyhdistelmää.
 
Vanha juttu, mutta en ole tätä täällä nähnyt ja törmäsin taannoin. Tukholmassa oli pari vuotta sitten jonkinlainen suunnittelukilpailu ratikasta, aika hurjan näköinen kaksikerroskonsepti: http://trendsupdates.com/stockholm’s-autonomous-tram-you-would-love-this-dream-transport/
Eikä taaskaan mitään uutta auringon alla! 2-kerrosratikoita oli aikanaan runsaasti Lontoossa ja nykyään Hong Kongissa. Esteettömyyden ja liikenteen nopeuden arvostuksen aikana niin ulkoisten kuin sisäistenkin portaiden pois jättämien ja ovien määrän lisääminen ovat suosiossa. 2-kerrosratkaisut toimivat paikallisjunaliikenteessä, jossa pysäkkiajat eivät ole kriittisiä ja kokonaismatka-ajat sitä luokkaa, että on aikaa kivuta portaita junan sisällä. Mutta ratikoissa ja metroissa 1-kerroksisuus on optimaalinen ratkaisu ja kapasiteettilisä per pituusmetri haetaan seisomapaikoilla (viittaan Singaporen ennätyskapasiteettiin 72.000 hlö/h, 1-kerroksisessa junassa lähes pelkästään seisomapaikkoja).

Ja onneksi en joudu vastaamaan tuon designin suunnittelusta täyttämään törmäyslujuusvaatimuksia. Kyllä siinä lasi helisee kun ritilärakenne kolisee. :)

Antero
 
Eikä taaskaan mitään uutta auringon alla! 2-kerrosratikoita oli aikanaan runsaasti Lontoossa ja nykyään Hong Kongissa. Esteettömyyden ja liikenteen nopeuden arvostuksen aikana niin ulkoisten kuin sisäistenkin portaiden pois jättämien ja ovien määrän lisääminen ovat suosiossa.

Olisikohan tuo futuristinen kaksikerrosvaunu ollut tarkoitettu matkailijoiden sightseeing-ratikaksi tms?

t. Rainer
 
Eikä taaskaan mitään uutta auringon alla! 2-kerrosratikoita oli aikanaan runsaasti Lontoossa ja nykyään Hong Kongissa. Esteettömyyden ja liikenteen nopeuden arvostuksen aikana niin ulkoisten kuin sisäistenkin portaiden pois jättämien ja ovien määrän lisääminen ovat suosiossa. 2-kerrosratkaisut toimivat paikallisjunaliikenteessä, jossa pysäkkiajat eivät ole kriittisiä ja kokonaismatka-ajat sitä luokkaa, että on aikaa kivuta portaita junan sisällä.
Tuossa on esteettömyyteen ilmeisesti sellainen ajatus että alaosassa ei juurikaan ole penkkejä, eli lastenvaunut ja lyhyemmän matkan seisten matkustavat on siellä. Mikä ei ole välttämättä edes ihan tyhmä idea sopivilla reiteillä, pidempään matkustavat voi sitten kavuta ylös istumaan.

Mitä tulee pysäkkitoimintoihin, niin ihan kuin tuossa kuvassa olisi toisessa kerroksessa ovet, kaksikerrospysäkkejä? :)
 
Mitä tulee pysäkkitoimintoihin, niin ihan kuin tuossa kuvassa olisi toisessa kerroksessa ovet, kaksikerrospysäkkejä? :)

Nimenomaan juuri niitä! :lol: Tuo kaksikerrossuunnitelma ja kaksi maltillisempaa suunnitelmaa kyseisestä kilpailusta olivat esillä Tukholman Spårvägsmuseetissa kun kävin siellä muutama vuosi sitten ja siellä oli myös esimerkkikuva kaksikerrosvaunun kanssa yhteensopivasta kaksikerrospysäkistä. Minulla saattaa olla jossain tallella muutama kuvakin jotka otin vaunujen pienoismalleista jos jotakuta kiinnostaa...
 
esimerkkikuva kaksikerrosvaunun kanssa yhteensopivasta kaksikerrospysäkistä.

Tuolla linkatulla sivulla ensimmäisessä kuvassa taitaa vaunun takana olla kuvitelma kaksikerrospysäkistä. Se näkyy jollain lailla vaunun ikkunoiden läpi. Oletan siis, että tuon näköisiä portaita ei laitettaisi vaunuun sisälle. Aika hentoiselta häkkyrältä pysäkki näyttää ainakin mallikuvassa.
 
Tuolla linkatulla sivulla ensimmäisessä kuvassa taitaa vaunun takana olla kuvitelma kaksikerrospysäkistä. Se näkyy jollain lailla vaunun ikkunoiden läpi. Oletan siis, että tuon näköisiä portaita ei laitettaisi vaunuun sisälle. Aika hentoiselta häkkyrältä pysäkki näyttää ainakin mallikuvassa.
Katos vaan.

Hei, tällähän saa tehtyä näppärän metroratikkaduon; kaivetaan kiskot kerroksen verran maan alle ja toisen kerroksen pysäkki on sitten pintatasossa. Päästään siitäkin ikuisuuskeskustelussa että tunneliin vai ei.
 
Takaisin
Ylös