Tukholman raitiotiet


Tai sitten ei. Taisi olla meitsin kuvitelmaa. 'Pysäkissä' ei ole mitään tolppien näköistä, joten portaat taitavat olla vaunussa sisällä. Aika outo yhdistelmä, tuon näköiset portaat sliipatuntyylisessä vaunussa.
 
Tuli muuten tuossa jokin aika sitten eräänä arki-iltana koematkustettua Tukholman linjalla 7. Menomatkalle Djurgårdeniin osui kohdalla norrköpingiläinen lainavaunu 34 ja paluumatkalle vertailun vuoksi frankfurtilainen lainavaunu 263. Jälkimmäisessä pisti silmään saksankielisten kylttien ja tarrojen suuri näkyvyys eli niitä ei ole otettu pois lainan ajaksi. Eniten huomioni kiinnittyi kuitenkin siihen, miten hidasta raitiovaunuliikenne tuntui olevan. Liikennevaloetuuksia ei juurikaan ollut keskustassa ja Djurgårdenillakin ajeltiin rauhalliseen tahtiin. Tosin ruotsalaiseen joukkoliikenteeseen ei ole oikeastaan ikinä kuulunut "talla pohjassa" tai "kahva ääriasennossa" ajaminen. Molempien vaunujen henkilökunta oli ruotsalaiseen tapaan ystävällistä ja palvelualtista.

Kaikin puolin kuitenkin voittopuolisesti miellyttävä kokemus ja toivotaan että raitioliikennettä palaa Tukholman keskustaan enemmänkin ja liikenne nopeutuu.

Niin ja ainakin iltahämärässä noiden vaunujen "kasariväritys" oli kyllä tyylikkään näköinen - päiväsaikaan voi tietysti olla eri asia...
 
ruotsalaiseen joukkoliikenteeseen ei ole oikeastaan ikinä kuulunut "talla pohjassa" tai "kahva ääriasennossa" ajaminen

Elävästi on jäänyt mieleen jostain 1970-80-luvuilta Helsingissä silloin retkeilleiden SSS:n (Ruotsin Raitiotieseura) jäsenten useat kommentit senaikaisten neli- ja nykyistenkin kuusiakselisten ratikoiden kuskien ajotyylistä. Ruotsalaiset "kauhistelivat" stadilaisten rivakkaa ajotyyliä, vaikkapa kaarteisiin, ja pysäkeille vauhdikasta saapumista ja nopeaa lähtökiihdytystä. Ja ovetkin useinmiten avattiin silloin jo jarrutuksen loppuvaiheessa. Neliakseliset vaunut olivat erityisesti "nopeinta" kalustoa. Parhainta kyytiä sai tietenkin Karian kierrejousien päällä. Kyllä länsituristit olivat ihmeissään matkanteon rivakkuudesta...
 
Ruotsalaiset "kauhistelivat" stadilaisten rivakkaa ajotyyliä, vaikkapa kaarteisiin, ja pysäkeille vauhdikasta saapumista ja nopeaa lähtökiihdytystä. Ja ovetkin useinmiten avattiin silloin jo jarrutuksen loppuvaiheessa.

Eipä tarvitse enää kauhistella, nykyäänhän Stadin raitioteillä saa nauttia verkkaisen rauhallisesta kyydistä. Kelpaa sitten ruotsalaisillekin. :)
 
Eipä tarvitse enää kauhistella, nykyäänhän Stadin raitioteillä saa nauttia verkkaisen rauhallisesta kyydistä. Kelpaa sitten ruotsalaisillekin. :)

No, eiköhän se edelleen riipu enemmän siitä että millaisen kuskin kyytiin joutuu, ja millaiseen aikaan. Ei nykyaikataulutkaan ihan läpi päivän ole löysiä, esimerkiksi eilen myöhästyin hallilähdössä Koskela-Arabia klo 14.22 neljä minuuttia vartin matkalla. Ja olivat aikataulut mitä tahansa, niin toisille kaahaaminen on vain yksinkertaisesti tapa. Variotramit vielä mukavasti lisäävät vauhdin tunnetta heilunnalla ja räminällään B)
 
No, eiköhän se edelleen riipu enemmän siitä että millaisen kuskin kyytiin joutuu, ja millaiseen aikaan. [...] Ja olivat aikataulut mitä tahansa, niin toisille kaahaaminen on vain yksinkertaisesti tapa.

Tämä onkin muuten sellainen asia, jolle pitäisi tehdä jotain. Ihan riippumatta siitä, halutaanko, että kaikki ajavat verkkaisesti vai reippaasti vai peräti kaahaamalla (toivottavasti ei!), niin tilanteen pitäisi joka tapauksessa olla sellainen, että kaikki ajavat suurin piirtein samalla tavalla. Eli ajotavan yhdenmukaisuutta pitäisi yrittää parantaa.
 
No, eiköhän se edelleen riipu enemmän siitä että millaisen kuskin kyytiin joutuu

Jep. Kaikilla kuskeilla on kyllä oikeaoppinen tapa kiihdyttää vasta sitten, kun koko vaunu on oiennut kaarteen jälkeen suoraksi. Valitettavasti vain jotkin kuljettajat arvioivat vaununsa pituudeksi n. 5 metriä.
 
Kaikilla kuskeilla on kyllä oikeaoppinen tapa kiihdyttää vasta sitten, kun koko vaunu on oiennut kaarteen jälkeen suoraksi. Valitettavasti vain jotkin kuljettajat arvioivat vaununsa pituudeksi n. 5 metriä.

Allekirjoitan täysin tämän havainnon. Varsin monesti on saanut kokea aikamoisen sivuttaisliikkeen jos on sattunut paikkansa valitsemaan peräpäästä.
 
Tämä onkin muuten sellainen asia, jolle pitäisi tehdä jotain. Ihan riippumatta siitä, halutaanko, että kaikki ajavat verkkaisesti vai reippaasti vai peräti kaahaamalla (toivottavasti ei!), niin tilanteen pitäisi joka tapauksessa olla sellainen, että kaikki ajavat suurin piirtein samalla tavalla. Eli ajotavan yhdenmukaisuutta pitäisi yrittää parantaa.

Käsittääkseni ajotapatarkkailua tehdään työnjohtajien toimesta nykyään melko säännöllisesti, joten eiköhän kuljettajat tästä palautetta saa mikäli siihen on aihetta.
 
Ainakin itselle opetettiin ajamaan raitiovaunua aggressiivisen rauhallisesti tai röyhkeän kohteliaasti. :)
 
Ainakin itselle opetettiin ajamaan raitiovaunua aggressiivisen rauhallisesti tai röyhkeän kohteliaasti. :)

Tuohan on oikeasti hieno tiivistelmä fiksusta ajotavasta raitiovaunulla.:D

Mielestäni juuri noin raitiovaununkuljettajan pitääkin toimia, kunhan ensin ymmärtää, mitä tuo tiivistelmä käytännössä erilaisissa liikennetilanteissa tarkoittaa.
 
Käsittääkseni ajotapatarkkailua tehdään työnjohtajien toimesta nykyään melko säännöllisesti, joten eiköhän kuljettajat tästä palautetta saa mikäli siihen on aihetta.
Joo, kuulemani mukaan isoveli valvoo -meininki on otettu käyttöön varsinkin vaihde- ja ristikkonopeuksien valvonnassa. Ja varoituksia satelee kuljettajille, jos on ajettu yli 10km/h vaihteissa tai ristikoissa. Siellä täällä saattavat pikkupomot olla tutkan kanssa kyttäämässä (kaikkeen siellä raitioliikenteessä onkin rahaa)!
Onhan tämä tullut todettua ennenkin, että vaihteet ja ristikot 10km/h -rajoitus on naurettava ja vain Wauriotramien syytä! Ei kiskot vanhoista Nr-vaunuista kärsi, joten eikö sitten olisi ollut paikallaan määrätä alempi nopeus koskemaan vain ja ainoastaan Wauriotrameja? Voi mitä sirkusta... Lieneekö perää siinä, että Bombardier on määrännyt ajettavaksi Wauriotrameilla hitaasti vaihteet, koska kuljettajat niissä rikkovat tahallaan (aivan varmasti!) vaunut. Eiköhän ennemminkin ole niin, että Wauriotram-romukasat eivät oikeasti kestä normaalia ajoa! Nyt raitioliikenteen jatkuvasta hidastumisesta kärsivät asiakkaat myös muukin liikenne!
 
Tukholman katuratikalla on ollut ongelmia eilen, vaunupulan vuoksi on jouduttu osa vuoroista korvaamaan busseilla. Onko kenelläkään tietoa mikä vaunuja vaivaa?

SL Störningsinformation sanoi:
Spårväg City linje 7: Låggolvsvagn ersatt
Spårväg City linje 7 från Waldemarsudde kl 8:30, 9:07, 9:42, 10:19, 10:57 mot Sergels torg körs inte med låggolvsvagn på grund av vagnbrist.

Vid Waldemarsudde avgår låggolvsbuss från hållplatsen ca 50 m framför spårvagnshållplatsen.
Inskrivet: 2010-10-08 06:31

Spårväg City linje 7: Låggolvsvagn ersatt
Spårväg City linje 7 från Sergels torg kl 8:52, 9:26, 10:03, 10:41, 11:18 mot Waldemarsudde körs inte med låggolvsvagn på grund av vagnbrist.

Låggolvsbuss avgår från hållplats O på Klarabergsgatan.
Inskrivet: 2010-10-08 06:26

Spårväg City linje 7: Försenad avgång
Försening på 8 minuter för Spårväg City linje 7 från Sergels torg kl 22:02 mot Waldemarsudde på grund av vagnfel. Försening på 8 minuter för Spårväg City linje 7 från Sergels torg kl 22:02 mot Waldemarsudde på grund av vagnfel.
Inskrivet: 2010-10-07 22:14

Spårväg City linje 7: Avgång ersatt med buss
Waldemarsudde - Sergels torg kl 22:12, 22:57
Skansenslingan - Sergels torg kl 23:29 ersatt med buss 2010-10-07 på grund av vagnbrist.
Inskrivet: 2010-10-07 21:35

Spårväg City linje 7: Avgång ersatt med buss
Waldemarsudde - Sergels torg kl 8:30, 9:07, 9:42, 10:19, 10:57, 11:34 ersatt med buss 2010-10-07 på grund av vagnbrist. Vid Waldemarsudde använder ersättningsbussen hållplatsen 50 m framför spårvagnshållplatsen och vid Sergels Torg sker avstigning vid bussplatserna på Klarabergsgatan. Spårvagnshållplatsen Sergels Torg på Hamngatan angörs ej.
Uppdaterat: 2010-10-07 06:58
Inskrivet: 2010-10-07 00:10
Avgångarna från Waldemarsudde mot Sergels Torg kl. 08.30, 09.07, 09.42, 10.19, 10.57, 11.34, 12.12, 12.49, 13.27, 14.04, 14.42, 15.19, 15.57, 16.34, 17.12, 17.49, 18.30, 19.12, 19.57, 20.42, 21.27, 22.12, 22.57 samt 23.30 från Skansen ersatt med buss 2010-10-07 på grund av vagnbrist.

Spårväg City linje 7: Avgång ersatt med buss
Sergels torg - Waldemarsudde kl 8:52, 9:26, 10:03, 10:41 ersatt med buss 2010-10-07 på grund av vagnbrist. Ersättningsbussen avgår från busshållplaten Sergels Torg... Sergels torg - Waldemarsudde kl 8:52, 9:26, 10:03, 10:41 ersatt med buss 2010-10-07 på grund av vagnbrist. Ersättningsbussen avgår från busshållplaten Sergels Torg hållplatsläge O på Klarabergsgatan och angör inte spårvagnshållplatsen Sergels Torg på Hamngatan.
Uppdaterat: 2010-10-07 05:48
Inskrivet: 2010-10-06 23:50
Avgångarna från Sergels Torg mot Waldemarsudde kl. 08.48, 09.26, 10.03, 10.41, 11.18, 11.56, 12.33, 13.11, 13.48, 14.26, 15.03, 15,41, 16.18, 16.56, 17.33, 18.11, 18.52, 19.32, 20.17, 21.02, 21.47, 22.32 samt 23.15 och 23.45 mot Skansen ersatt med buss 2010-10-07 på grund av vagnbrist.

Spårväg City linje 7: Avgång ersatt med buss
Sergels torg - Skansenslingan kl 23:45 ersatt med buss 2010-10-06 på grund av vagnbrist. Observera att bussen inte kan angöra spårvagnshållplatsen Sergels Torg på... Sergels torg - Skansenslingan kl 23:45 ersatt med buss 2010-10-06 på grund av vagnbrist. Observera att bussen inte kan angöra spårvagnshållplatsen Sergels Torg på Hamngatan utan avgår från Sergels Torg hållplatsläge F på Klarabergsgatan.
Inskrivet: 2010-10-06 23:33
 
Satuin olemaan torstaina 7.10. Tukholmassa ja matkustin myös raitiotiellä. Tultuani Sergelin torin päätepysäkille olisi 13.11 ollut lähin aikataulun mukainen lähtö, mutta se oli korvattu bussilla. 13.18 lähdössä oli vaunu 33, joten ainakin se oli ajokunnossa. Matka sujui Skansenin tienoille ilman havaittavia erikoisuuksia, mutta sitten seistiin pysäkillä muutama minuutti. Kuljettajan kuulutuksesta sain käsityksen, että olisi pitänyt olla sekä kuljettajan että vaunun vaihto. Lopulta paikalle saatiin uusi kuljettaja ja matka jatkui päätepysäkille. Paluuvuoroa myöhästytti lisää kahdelta eri pysäkiltä kyytiin tulleet kaksi lapsilaumaa. Matkustajia oli muutenkin paljon näköisesti. Sergelin torin päätepysäkille saavuttiin 13.55 eli 5 min myöhässä painettuun aikatauluun merkitystä.

Matkustin myös Tvärbanalla ja Nockebybanalla. Aikataulun mukaan ne ovat lokalbanoja. Kalustossa oli matkustamossa pysäytysnapit tuomassa raitiovaunutunnelmaa. Kalusto näytti olevan yhteistä näillä kahdella linjalla, koska matkustamossa oli kummankin linjan reitti-informaatiotarrat. Tvärbanalla ajettiin kaksivaunuisia junia ja Nockebybanalla yksivaunuisia. Myös Tvärbanan matkustajat olisivat mahtuneet hyvin yhteenkin vaunuun klo 11 - 12 välillä. Katuajo-osuudella kuulutuksessa varoitettiin erityisen laiturin puuttumisesta. Muutamalle sillalle rata nousi yllättävän jyrkän oloisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Tukholman katuratikalla on ollut ongelmia eilen, vaunupulan vuoksi on jouduttu osa vuoroista korvaamaan busseilla. Onko kenelläkään tietoa mikä vaunuja vaivaa?

AB Stockholms Spårvägarilta saamani tiedon mukaan kahdessa vaunussa on moottorivika, jota parhaillaan pyritään korjaamaan.

Tämä on sitten varmaan ikävä esimerkki pienen järjestelmän haavoittuvaisuudesta. Varavaunuja pitäisi olla suhteessa linjavaunuihin hirvittävän paljon, jotta liikenne saadaan turvattua myös odottamattomissa tilanteissa.

Vielä Tukholmasta: tällä tavalla SL valistaa tukholmalaisia kadullaliikkujia siitä, miten ratikat tulee ottaa huomioon: http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Titta-upp/ Kannattaisikohan meidän ottaa tässäkin asiassa mallia Ruotsista ja pistää Helsingissä pystyyn oikein kunnon kampanja? Muistutettaisiin erityisesti takseja sekä tietysti kaikkia muitakin noista kolmesta SL:n kokoamasta asiasta, erityisesti siitä, että "raitiovaunun ei tarvitse pysähtyä liikennevalottomissa risteyksissä". Se on aika karusti sanottu tuossa SL:n tiedotteessa, ja hyvää tekisi helsinkiläistenkin pitää se mielessä.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös