Tukholman Tunnelbana

Vähän vanha havainto, mutta kuitenkin:
Vaunu 2000 on nimetty uudelleen Elviraksi 22.5. Nimen se peri vaunulta 2012, joka taas nimettiin Estelleksi Itä-Götanmaan herttuataren, prinsessa Estellen - jonka syntymävuosi on siis sama kuin vaunun numero - mukaan.
 
Oho, pikaratikka lie havaittu kuitenkin surkeaksi kun Tvärbaanan lisäksi halutaan syvämetroa.
Olen kyllä samaa mieltä, varsinkin Liljeholmin aseman nurkilla on kauhean vaikea vaihtaa raitsikkaan.
 
Oho, pikaratikka lie havaittu kuitenkin surkeaksi kun Tvärbaanan lisäksi halutaan syvämetroa.

Ei, vaan sossut ovat ratikkavastaisia metrofanittajia. Mikäli pääsevät valtaan ensi vuonna, niin pistävät hihat heilumaan. Ensimmäinen osuus Fridhemsplanilta Hagastadeniin avattaisiin siinä tapauksessa vuonna 2018.

Kun eri keskusteluja kahlaa, niin hymyä tuottaa se, että linjan väriksi on valittu liila. Tuo väri sattuu olemaan sikäläisen Piraattipuoleen tunnusväri. :biggrin:
 
Oho, pikaratikka lie havaittu kuitenkin surkeaksi kun Tvärbaanan lisäksi halutaan syvämetroa.

Kun tarvitaan nopeutta pitemmille matkoille, merkittävissä määrin kadulla kulkeva ratikka on aika toivottoman hidas kulkuneuvo, kun alueella on paljon muuta liikennettä samassa tasossa. Toisaalta katuratikka, pikana tai vähemmän pikana, on ihan toimiva ratkaisu lyhyillä matkoilla, esimerkiksi liitynnässä tai keskustajakelussa. Tvärbananilla on kyllä eristettyäkin osuutta, kun sen linjanopeus on kuitenkin keskimäärin 25 km/h, muttei sen linjanopeus silti sovellu hyvin pidemmille matkoille.

Danderydin sairaalasta Hägstraan on tuota lilan linjan reittiä noin 20 km. Tuolla asemavälillä (2,5 km) kokonaan eristetyn metron tai paikallisjunan linjanopeus lienee mahdollista saada jopa varsin lähelle 60 km/h tasoa. Samalla tavoitteena on ilmeisesti myös keventää metron ruuhkaisimpien keskustaosuuksien kuormitusta.

Tukholmassa on juuri nyt menossa rautateiden paikallisliikenteen laajentaminen ja muuttaminen metromaisemmaksi Citybanan hankkeella. Tuo esitetty uusi metrohanke on asemaväliltään aika lähellä pendeltågia citybanan hankkeen jälkeen. Esimerkiksi metron vihreään linjaan verrattuna kyseessä on pitkän asemavälin ja korkean linjanopeuden yhteys.
 
Viimeksi muokattu:
Olen kyllä samaa mieltä, varsinkin Liljeholmin aseman nurkilla on kauhean vaikea vaihtaa raitsikkaan.

Olihan tuo vitsi? :)

Ei, vaan sossut ovat ratikkavastaisia metrofanittajia. Mikäli pääsevät valtaan ensi vuonna, niin pistävät hihat heilumaan.

Toivottavasti kuitenkaan ei. On tärkeämpiäkin kohteita lähitulevaisuudessa.

Media antaa kuitenkin näin sodiaalidemokraateista ymmärtää. En kuitenkaan tiedä, onko tässä koko totuus, vaan uskon puolueen sisälläkin olevan erimielisyyttä näistä asioista, ja muutaman tunnetumman kunnallispoliitikon sanojen olevan vähän painavampia, etenkin Dagens Nyheterin ja Metron mielestä. S on ollut valtapuolueita vastaan, koska ilmeisesti paikalliseen kulttuuriin kuuluu vastustaa kaikkea, kun ollaan oppositiossa (ja eikös sen näin pitäisi muutenkin olla. Soppaa pitää hämmentää, ettei pala pohjaan). Näissä joukkoliikenneasioissa S:n kritiikki on kohdistunut enimmäkseen keskustaratikan jatkuvasti kohonneisiin kustannuksiin, mutta kumma kyllä S ei ole ottanut kantaa esimerkiksi suht hyvin käsissä pysyneisiin kustannuksiin tai Tunnelbanan vaunutilauksiin ja punaisen linjan kulunvalvonnan viivästymiseen. Eivät jostain syystä edes ole älähtäneet, kun Tvärbanan Solnan ilmoitettiin myöhästyvän puolisen vuotta. Ehkä siksi, että Tvärbanan on osottautunut läänin kulkuvälineistä luotettavimmaksi ja asiakaskyselyissä Tunnelbanaa suositummaksi.

En ole tarpeeksi tutustunut sosiaalidemokraattien ohjelmaan niin hyvin, että osaisin asiasta muita valistaa. Se vähä, mitä olen täkäläisestä joukkoliikenteestä ehtinyt viime aikoina seurata, lienee lähinnä käynnissä olevat hankkeet ja lähitulevaisuuteen suunnitellut, kuten nykyisen Tvärbanan laajennus- ja parrannussuunnitelmat, punaisen linjan uusi kulunvalvonta sekä uudet ratikka- ja metrovaunut.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 9:53 ----------

Tvärbananilla on kyllä eristettyäkin osuutta, kun sen linjanopeus on kuitenkin keskimäärin 25 km/h, muttei sen linjanopeus silti sovellu hyvin pidemmille matkoille.

25 km/h tällä hetkellä, tämänhetkisellä osuudella ja tämänhetkisellä kulunvalvonnalla ja max. 60 km/h nopeudella. Tähän siis sisältyy myös mm. hitaat katuosuudet Liljeholmenissa ja Gröndalissa. Kummasti sillä silti voi oikaista joitain välejä Tunnelbanaa nopeammin. Itse vaihdoin vaihdottoman Stureby-Alvik -yhteyden vaihdolliseen Stureby-Globen-Alvik -yhteyteen, koska säästin sillä aikaa. Saa nähdä, mikä on linjanopeus vuonna 2015 välillä Sickla Udde-Solna Station.

Tuolla asemavälillä (2,5 km) kokonaan eristetyn metron tai paikallisjunan linjanopeus lienee mahdollista saada jopa varsin lähelle 60 km/h tasoa. Samalla tavoitteena on ilmeisesti myös keventää metron ruuhkaisimpien keskustaosuuksien kuormitusta.

Tuolla asemavälillä kyllä. Mutta tuossa alkaa palvelutaso heikentyä jo niin minimaaliseksi, ettei kannata. Hagsätra sijaitsee niin lähellä Ävsjötä, että kannattavampi olisi jatkaa vihreää linjaa maan päällä Älvsjön juna-asemalle (tilavaraus ymmärtääkseni löytyy), josta pääsee kätevästi Solnaan Pendeltågilla, etenkin Citybananin valmistuessa vuonna 2017. Pidän siis uutta lilaa linjaa aika turhana, hyvästä vaihdottomasta yhteydestä huolimatta, koska potentiaalinen vaihtoehto löytyy.
 
SL valitsi tänään tunnelbanan uusien vaunujen toimittajaksi Bombardierin. Lehdistötiedotteessa on tämmöinen lista faktoja tulevasta C30-sarjasta:

Vaunuja: 96 (48 junayksikköä)

Toimitukset: 2017-2021

Optio lisätilauksille: 80 (40 junayksikköä)

Pituus: 70 m

Ovipareja: 24

Matkustajamäärä: n. 635

Huippunopeus: 90 km/h

Tilauksen hinnaksi mainitaan 5,1 miljardia kruunua (595 miljoonaa euroa).
 
Vaunuja: 96 (48 junayksikköä)

Käytetty sanamuoto saattaa johtaa harhaan. "Vagnarna får beteckningen C30 och blir 70 meter långa. Två vagnar utgör tillsammans ett fullängdståg." Eli kahdesta vaunusta muodostuu täysipitkä (140 m) juna. Veikkaan, että "vaunut" ovat tosiasiassa junayksiköitä. Suluissa annetut luvut olisivat puolestaan näistä yksiköistä muodostettavissa olevien täyspitkien junien määriä.
 
"Vagnarna får beteckningen C30 och blir 70 meter långa. Två vagnar utgör tillsammans ett fullängdståg." Eli kahdesta vaunusta muodostuu täysipitkä (140 m) juna. Veikkaan, että "vaunut" ovat tosiasiassa junayksiköitä

Yksi C30 -yksikkö vastaa pituudeltaan neljää Cx:ää. Näin ollen yksi C30 tullee koostumaan neljästä läpikuljettavasta (?) vaunusta. Koska punainen linja muutetaan automaattimetroksi, ei niihin ilmeisesti tule myöskään ohjaamoa.
 
Vaunu sanan logiikka tulee siitä, ettei vaunuja voi edes irroittaa toisistaan, sillä päätyvaunuissa ei liene C20:n tapaan kuin yksi teli. Nivelvaunuksi sitä voisi sanoa.
 
Piirka, tämän lehtiuutisen mukaan C30-juniin tulee automaattiajo ja ohjaamo:

http://www.dn.se/sthlm/sjalvkorande-tag-i-tunnelbanan

Jos oikein muistan, niin vaatimuksena oli mahdollisuus täysautomaattiajoon. Eli ohjaamot tulee. Täällä ei olla suin päin siirtymässä automaattiajoon, vaan halutaan varautua siihen tulevaisuudessa. Asiaa ei käsittääkseni olla edes tutkittu järin paljon, vaan lähinnä muistutettu, ettei se ole muuallakaan oikein onnistunut. Ainoastaan laituriovia on harkittu ja puoliautomatisointia (eli että kuljettaja antaa periaatteessa junalle vain lähtökäskyn).
 
Svenska Spårvägssällskapetin foorumilta löytyy pohjapiirroskuva C30:sta: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=36086&start=20#p307436
Vau! Tuohan näyttää hyvältä; varsin "tukholmalainen" tunnelbanatåg. Jännä myös tekninen ratkaisu ja poikkeaa C20-junista, kun neliosaisen junayksikön yksittäiset vaunut ovat kukin omia vaunujaan, joskin lyhyitä.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:30 ----------

neliosaisen junayksikön yksittäiset vaunut ovat kukin omia vaunujaan, joskin lyhyitä.
Korjaan itse itseäni: C30-junan erilliset vaunut näyttävät aika tarkalleen vanhempien Cx-vaunuja mitoiltaan.
 
Takaisin
Ylös