Olen kyllä samaa mieltä, varsinkin Liljeholmin aseman nurkilla on kauhean vaikea vaihtaa raitsikkaan.
Olihan tuo vitsi?
Ei, vaan sossut ovat ratikkavastaisia metrofanittajia. Mikäli pääsevät valtaan ensi vuonna, niin pistävät hihat heilumaan.
Toivottavasti kuitenkaan ei. On tärkeämpiäkin kohteita lähitulevaisuudessa.
Media antaa kuitenkin näin sodiaalidemokraateista ymmärtää. En kuitenkaan tiedä, onko tässä koko totuus, vaan uskon puolueen sisälläkin olevan erimielisyyttä näistä asioista, ja muutaman tunnetumman kunnallispoliitikon sanojen olevan vähän painavampia, etenkin Dagens Nyheterin ja Metron mielestä. S on ollut valtapuolueita vastaan, koska ilmeisesti paikalliseen kulttuuriin kuuluu vastustaa
kaikkea, kun ollaan oppositiossa (ja eikös sen näin pitäisi muutenkin olla. Soppaa pitää hämmentää, ettei pala pohjaan). Näissä joukkoliikenneasioissa S:n kritiikki on kohdistunut enimmäkseen keskustaratikan jatkuvasti kohonneisiin kustannuksiin, mutta kumma kyllä S ei ole ottanut kantaa esimerkiksi suht hyvin käsissä pysyneisiin kustannuksiin tai Tunnelbanan vaunutilauksiin ja punaisen linjan kulunvalvonnan viivästymiseen. Eivät jostain syystä edes ole älähtäneet, kun Tvärbanan Solnan ilmoitettiin myöhästyvän puolisen vuotta. Ehkä siksi, että Tvärbanan on osottautunut läänin kulkuvälineistä luotettavimmaksi ja asiakaskyselyissä Tunnelbanaa suositummaksi.
En ole tarpeeksi tutustunut sosiaalidemokraattien ohjelmaan niin hyvin, että osaisin asiasta muita valistaa. Se vähä, mitä olen täkäläisestä joukkoliikenteestä ehtinyt viime aikoina seurata, lienee lähinnä käynnissä olevat hankkeet ja lähitulevaisuuteen suunnitellut, kuten nykyisen Tvärbanan laajennus- ja parrannussuunnitelmat, punaisen linjan uusi kulunvalvonta sekä uudet ratikka- ja metrovaunut.
---------- Viestit yhdistetty klo 11:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 9:53 ----------
Tvärbananilla on kyllä eristettyäkin osuutta, kun sen linjanopeus on kuitenkin keskimäärin 25 km/h, muttei sen linjanopeus silti sovellu hyvin pidemmille matkoille.
25 km/h tällä hetkellä, tämänhetkisellä osuudella ja tämänhetkisellä kulunvalvonnalla ja max. 60 km/h nopeudella. Tähän siis sisältyy myös mm. hitaat katuosuudet Liljeholmenissa ja Gröndalissa. Kummasti sillä silti voi oikaista joitain välejä Tunnelbanaa nopeammin. Itse vaihdoin vaihdottoman Stureby-Alvik -yhteyden vaihdolliseen Stureby-Globen-Alvik -yhteyteen, koska säästin sillä aikaa. Saa nähdä, mikä on linjanopeus vuonna 2015 välillä Sickla Udde-Solna Station.
Tuolla asemavälillä (2,5 km) kokonaan eristetyn metron tai paikallisjunan linjanopeus lienee mahdollista saada jopa varsin lähelle 60 km/h tasoa. Samalla tavoitteena on ilmeisesti myös keventää metron ruuhkaisimpien keskustaosuuksien kuormitusta.
Tuolla asemavälillä kyllä. Mutta tuossa alkaa palvelutaso heikentyä jo niin minimaaliseksi, ettei kannata. Hagsätra sijaitsee niin lähellä Ävsjötä, että kannattavampi olisi jatkaa vihreää linjaa maan päällä Älvsjön juna-asemalle (tilavaraus ymmärtääkseni löytyy), josta pääsee kätevästi Solnaan Pendeltågilla, etenkin Citybananin valmistuessa vuonna 2017. Pidän siis uutta lilaa linjaa aika turhana, hyvästä vaihdottomasta yhteydestä huolimatta, koska potentiaalinen vaihtoehto löytyy.