Tukholman Tunnelbana

C30-juniin tulee automaattiajo ja ohjaamo

Arvioin siis fifty-sixty oikein. Tukholma uudistaa 7½ miljardilla kruunulla punaisen linjan vaunut, opastinjärjestelmän sekä varikon. Uudella opastinjärjestelmällä on tarkoitus kasvattaa vuoromäärää 24 nykyvuorosta 36 vuoroon tunnissa.

Vau! Tuohan näyttää hyvältä; varsin "tukholmalainen" tunnelbanatåg.
C30-junan erilliset vaunut näyttävät aika tarkalleen vanhempien Cx-vaunuja mitoiltaan.

Kauheus on katsojan silmissä. :biggrin: Jotenkin tuo systerforumilla näytetty pohjapiirros tuo mieleen Göteborgin M31 -ratikat - eivät mitään ratikkamaailman missiehdokkaita. Antaas nähdä, miltä näyttävät, kunhan havaintokuvat julkaistaan. C30 -junan kaksiyksikköinen täyspitkä juna vastaa 8-vaunuista täyspitkää Cx -junaa, pituudessa mitattuna. Istumapaikkoja täyspitkässä C30:ssä on 92 vähemmän kuin vastaavassa Cx:ssä. Näin saadaan lastenvaunut, pyörä(tuoli)t ja rollaattorit niille varatuille paikoille, niin etteivät tuki vaunun oviaukkoja.
 
Svenska Spårvägssällskapetin foorumilta löytyy pohjapiirroskuva C30:sta: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=36086&start=20#p307436

Samalla foorumilla on linkki Mitt-i-Huddinge -näköisverkkolehteen, jossa on havainnekuva uusista metrojunista. Lehden kuvassa oleva juna on samanlainen kuin Singaporeen toimitetut Bombardier MOVIA -junat, joten Tukholman uudet metrojunat tulevat näyttämään melko samankaltaisilta niiden kanssa: http://www.railjournal.com/media/k2/items/cache/32471962ccd05089282d048584f0d227_XL.jpg Vaunuja tosin on yksi enemmän, eli neljä.
 
Koska 96 uutta C30-sarjan vaunua vastaa 48 kokopitkää junaa ja toisaalta 384 perinteistä vaununmittaa (tai vaunua, jos nivelen tulkitaan erottavan yksi vaunu toisesta), ne riittäät hyvin korvaamaan pois kaikki C20-junia vanhemmat sarjat. Näitä junia sarjoista C6H, C14(H) ja C15(H) lienee jäljellä 242 kappaletta. Vähälukuinen C15-sarja on rakennettu kokonaan uutena vasta vuonna 1985, mutta 1970-luvulta periytyvät C6H-vaunut ja 1980-luvulla mutta osaksi kierrätetyin komponentein rakennetut C14(H)-vaunut lienevät jo aidosti korvauksen tarpeessa.
 
Tällainen uutinen tuli vastaan. Tunnelbanaa on tarkoitus jatkaa:

http://www.dn.se/debatt/sa-ska-vi-bygga-ut-t-banan-och-bostaderna-i-stockholm/

Tukholman paikallisuutisissa (ABC: Så blir nya tunnelbanan) oli juttua tästä. 26 miljardilla kruunulla (vajaalla 3 miljardilla eurolla) rakennetaan sinisen linjan jatkeet Akallasta Barkarbyn asemalle (kaksi uutta asemaa) sekä Kungsträdgårdenista uudelle asemalle Sofiaan josta haarat Nacka Forumille (4 uutta asemaa) sekä Gullmarsplanille. Vihreän linjan osuus Gullmarsplanilta Hagsätraan siirtyisi siinä vaiheessa osaksi sinistä linjaa.

Näiden jatkeiden lisäksi rakennettaisiin kokonaan uusi linja Odenplanilta pohjoiseen Hagastadenin kautta Arenastadeniin (siis kaksi uutta asemaa) ja myöhemmin mahdollinen jatke kohti Täbytä.

Kustannukset jakaantuisivat kuntien, läänin sekä valtion kesken. Osa rahoituksesta otettaisiin ruuhkamaksuista. ABC:n uutisjutussa haastateltiin paikallispoliitikkoa, jonka mielestä kuntien osuus on liian suuri. Hänen mielestään näinä kireinä aikoina rahaa pitäisi löytyä koulutus/sosiaalipalveluihin. Toinen haastateltava, Teknisen korkeakoulun liikennealan dosentti kritisoi hanketta, koska sillä ei helpoteta nykyisten linjojen ruuhkaisuutta. Nackassa iloitaan sinisen linjan jatkeesta. Moni on kuitenkin harmissaan, koska Tukholman keskustan ruuhkamaksu kohoaisi 20 kruunusta 35 kruunuun.
 
Käyttäiskö toi Sinisen jatko Nackaan Salttiksen ratalinjaa vai tulisko siitä rinnakkainen sille? Entä Tväärin yhdistäminen Salttikseen?
 
Käyttäiskö toi Sinisen jatko Nackaan Salttiksen ratalinjaa vai tulisko siitä rinnakkainen sille? Entä Tväärin yhdistäminen Salttikseen?

Ei käyttäisi, ainakaan prujun Underhandsrapport tunnelbana till Nacka mukaan. Sivulla kahdeksan on kartta Nackan radan eri vaihtoehdoista. Valitussa kutosvaihtoehdossa linja kulkee kokonaan kalliotunnelissa Kungsanista Nacka Forumiin. Prujussa esitetään myös syvällä maan pinnan alapuolella sijaitsevien asemien yhteydet hisseillä katutasolle. Sofian laiturihalli tulisi sijaitsemaan lähemmäs 100 metriä maan pinnan alapuolella. Sicklan uusi asema sijoittuisi nykyisten Saltiksen Sicklan ja Nackan asemien väliin. Uudesta asemasta tulisi vaihtoasema sinisen linjan, Saltiksen ja Tvärbanan välille. Tvärbanaa pidennettäisiin siis Sicklaan. Saltis rempattaisiin ja sillä liikennöitäisiin kuten nykyäänkin 20 minuutin välein Slusseniltä Saltsjöbadeniin sekä haaralla Solsidanista Igelbodaan.
 
Tukholman kaupunginvaltuusto hyväksyi eilen historiallisen paketin tunnelbanan reilusta laajentamisesta Nackaan, Nya Karolinskalle, Arenastadeniin, Barkarbystadeniin ja Älvsjöhön. Paketti sisältää 9 uutta asemaa ja 19 km uutta rataa. Metron uutinen
 
C20-junille on luvassa pientä pintaremonttia niiden lähestyessä puolivälietappiaan käyttöiässä (laskettu käyttöikä 30 vuotta). Muun muassa vaunujen istuinjärjestystä on tarkoitus muuttaa niin, että osa nykyisistä neljän paikan istuinryhmistä poistuu ja näiden tilalle asennetaan istuimia, jossa matkustetaan sivuttain menosuuntaan selkä vaunun seinää päin. Tämän tarkoituksena on lisätä C20:n kapasiteettia joka on kovalla koetuksella nimenomaan ruuhka-aikana, kun istuinjärjestyksen muutoksilla saadaan enemmän seisomapaikkoja vaunuihin. Lisäksi tämä helpottaa myös lastenvaunujen, rullatuolien yms. kulkemista metrossa. Istuinpaikkojen määrä vähenee nykyisestä 126:sta 102:een, ja näistä uudesta 102 istuimesta 42 tulisi olemaan juurikin näitä, joissa matkustetaan sivuttaissuunnassa.

Tämän lisäksi luvassa on muuta pientä mukavaa, kuten esimerkiksi matkustajainformaation parantaminen, ovijärjestelmän uusiminen (oviin olisi tulossa tunnistimet, jotka tunnistavat jos niiden välissä on jotakin), kuljettajanhytin modifiointi, uusien istuinten hankkiminen yms. Ainoaksi harmilliseksi seikaksi jäi, että raportti ei suosittele asennettavan matkustajatiloihin ilmastointia. Laitteistosta aiheutuva painonnousu vähentäisi vaunujen mahdollista käyttöikää, lisäksi ilmastoinnin asentaminen nähdään turhan suureksi kustannuseräksi jolla tulisi olemaan vaikutuksia myös kunnossapitokustannuksiin. Kuljettajanhytteihinhän ilmastointi on tulossa ja se on käynnissä erillisenä projektinaan.

C20-vaunujen uudistus alkaisi vuonna 2016 (tai vuoden 2015 lopussa) ja kaikki vaunut olisi saneerattu vuoteen 2020 mennessä. Saneerauksen hinta koko vaunukalustolle on 1 224 miljoonaa kruunua (noin 135 miljoonaa euroa), siis noin 4,5 miljoonaa kruunua per yksikkö. Tukholman läänin maakäräjien Trafiknämnden tekee oletettavasti (ainakin Metron uutisen mukaan) puoltavan päätöksen saneerauksen toteuttamisesta kokouksessaan ensi viikolla.

Koko kattava raportti kuvineen tässä: Genomförandebeslut avseende uppgradering av tunnelbanevagn C20 (Stockholms läns landsting, Trafiknämnden)

Metron uutinen: Längsgående säten ska underlätta i rusningstrafiken
 
Missä linjakartta? Tunnelbana on tosi kätsy. Tosin tsygä kantakaupungissa, kuten Helsingissäkin, ehdoton.
 
Takaisin
Ylös