C20-junille on luvassa pientä pintaremonttia niiden lähestyessä puolivälietappiaan käyttöiässä (laskettu käyttöikä 30 vuotta). Muun muassa vaunujen istuinjärjestystä on tarkoitus muuttaa niin, että osa nykyisistä neljän paikan istuinryhmistä poistuu ja näiden tilalle asennetaan istuimia, jossa matkustetaan sivuttain menosuuntaan selkä vaunun seinää päin. Tämän tarkoituksena on lisätä C20:n kapasiteettia joka on kovalla koetuksella nimenomaan ruuhka-aikana, kun istuinjärjestyksen muutoksilla saadaan enemmän seisomapaikkoja vaunuihin. Lisäksi tämä helpottaa myös lastenvaunujen, rullatuolien yms. kulkemista metrossa. Istuinpaikkojen määrä vähenee nykyisestä 126:sta 102:een, ja näistä uudesta 102 istuimesta 42 tulisi olemaan juurikin näitä, joissa matkustetaan sivuttaissuunnassa.
Tämän lisäksi luvassa on muuta pientä mukavaa, kuten esimerkiksi matkustajainformaation parantaminen, ovijärjestelmän uusiminen (oviin olisi tulossa tunnistimet, jotka tunnistavat jos niiden välissä on jotakin), kuljettajanhytin modifiointi, uusien istuinten hankkiminen yms. Ainoaksi harmilliseksi seikaksi jäi, että raportti ei suosittele asennettavan matkustajatiloihin ilmastointia. Laitteistosta aiheutuva painonnousu vähentäisi vaunujen mahdollista käyttöikää, lisäksi ilmastoinnin asentaminen nähdään turhan suureksi kustannuseräksi jolla tulisi olemaan vaikutuksia myös kunnossapitokustannuksiin. Kuljettajanhytteihinhän ilmastointi on tulossa ja se on käynnissä erillisenä projektinaan.
C20-vaunujen uudistus alkaisi vuonna 2016 (tai vuoden 2015 lopussa) ja kaikki vaunut olisi saneerattu vuoteen 2020 mennessä. Saneerauksen hinta koko vaunukalustolle on 1 224 miljoonaa kruunua (noin 135 miljoonaa euroa), siis noin 4,5 miljoonaa kruunua per yksikkö. Tukholman läänin maakäräjien Trafiknämnden tekee oletettavasti (ainakin Metron uutisen mukaan) puoltavan päätöksen saneerauksen toteuttamisesta kokouksessaan ensi viikolla.
Koko kattava raportti kuvineen tässä:
Genomförandebeslut avseende uppgradering av tunnelbanevagn C20 (Stockholms läns landsting, Trafiknämnden)
Metron uutinen:
Längsgående säten ska underlätta i rusningstrafiken