vristo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 4,139
Tutkittuani Tukholman tunnelbanan linjojen aikataulutietoja totesin, että se vasta onkin mielenkiintoinen, noin niinkuin liikenteenhoidollisesti.
Esimerkiksi vihreällä linjalla, jonka linjat ovat virallisesti 17 (Skarpnäck-Åkeshov), 18 (Farstra Strand-Alvik) ja 19 (Hagsätra-Hässelby Strand), on kovasti erilaisia variaatiota riippuen kellonajasta tai viikonpäivästä. Esimerkiksi lauantaisin ja sunnuntaisin päiväsaikaan linja 18 ajaa Hässelby Strandiin saakka ja linja 19 kääntyy puolestaan Alvikissa. Linja 19 puolestaan palvelee arkisin ja viikonloppuina aamuisin ja iltaisin Hässelbyn rantaa. Iltaisiin linja 17 päätyy jo Odenplanille (muuten päätepysäkki on Åkeshov), mutta arkiaamuisin ruuhka-aikaan muutama linjan 17 vuoro ajaa Hässelbyn rantaan saakka. Hässelbyn Strand-asemalta lähtevä juna taas on aina linjalla 19, myös viikonloppuisin. Alvikista puolestaan lähtee aina linja 18. Viikonloppuisin linjan 17 aamun varhaisimmat lähdöt Skarpnäckistä hoidetaan pendelinä vain Gulmarsplanille asti, siinä siis täytyy vaihtaa junaa.
Myös punaisella linjalla, linjat 13 ja 14, on runsaasti variaatioita ja etenkin sen etelähaaroilla Norsborgiin ja Fruängeniin eivät kaikki junat aja vaarojen päihin saakka, vaan kääntyvät aiemmin.
Sinisellä linjalla, linjat 10 ja 11, ajetaan samaan tyyliin kuin Helsingin metrossa, ilman eri asemille päättyviä variaatioita.
---------- Viestit yhdistetty klo 15:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:46 ----------
Toihan suorastaan nerokasta kierrätystä viikonloppuisin: linjan 18 tunnelbanajuna lähtee eteläisestä päätepisteestään Farstra Strandista, ajaa Hässelby Strandiin saakka. Sieltä linjana 19 Hagsätraan. Josta taas linjana 19 Alvikiin ja sieltä jälleen linjana 18 Farstra Strandiin. Ja kierto jatkuu.
Voi olla, että tuollaisella kierrolla saadaan säästettyä juna tai pari. Tätähän on meidänkin ratikkaliikenteessä (6/8) ja bussiliikenteessäkin jonkinverran.
---------- Viestit yhdistetty klo 16:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:56 ----------
Ja, jotta asia ei olisi niin yksinkertainen, niin näköjään kaikilla vihreän linjan linjoilla, 17, 18 ja 19, on aamuruuhkassa lähtöjä Hässelby Strandista. Linjalla 19 eniten, linjalla 18 muutama ja linjalla 17 vain kolme. Linjalla 18 on myös muutama iltaruuhkalähtö sieltä.
Mietin tässä vaihtoehtoa myös länsimetron hoidossa: onko tulevalla linjalla M2 (Tapiola-Mellunmäki) mahdollista ajaa jotain lähtöjä ruuhka-aikaan Matinkylään saakka (siis aamuruuhkassa sieltä ja iltaruuhkassa sinne)?
Esimerkiksi vihreällä linjalla, jonka linjat ovat virallisesti 17 (Skarpnäck-Åkeshov), 18 (Farstra Strand-Alvik) ja 19 (Hagsätra-Hässelby Strand), on kovasti erilaisia variaatiota riippuen kellonajasta tai viikonpäivästä. Esimerkiksi lauantaisin ja sunnuntaisin päiväsaikaan linja 18 ajaa Hässelby Strandiin saakka ja linja 19 kääntyy puolestaan Alvikissa. Linja 19 puolestaan palvelee arkisin ja viikonloppuina aamuisin ja iltaisin Hässelbyn rantaa. Iltaisiin linja 17 päätyy jo Odenplanille (muuten päätepysäkki on Åkeshov), mutta arkiaamuisin ruuhka-aikaan muutama linjan 17 vuoro ajaa Hässelbyn rantaan saakka. Hässelbyn Strand-asemalta lähtevä juna taas on aina linjalla 19, myös viikonloppuisin. Alvikista puolestaan lähtee aina linja 18. Viikonloppuisin linjan 17 aamun varhaisimmat lähdöt Skarpnäckistä hoidetaan pendelinä vain Gulmarsplanille asti, siinä siis täytyy vaihtaa junaa.
Myös punaisella linjalla, linjat 13 ja 14, on runsaasti variaatioita ja etenkin sen etelähaaroilla Norsborgiin ja Fruängeniin eivät kaikki junat aja vaarojen päihin saakka, vaan kääntyvät aiemmin.
Sinisellä linjalla, linjat 10 ja 11, ajetaan samaan tyyliin kuin Helsingin metrossa, ilman eri asemille päättyviä variaatioita.
---------- Viestit yhdistetty klo 15:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:46 ----------
Toihan suorastaan nerokasta kierrätystä viikonloppuisin: linjan 18 tunnelbanajuna lähtee eteläisestä päätepisteestään Farstra Strandista, ajaa Hässelby Strandiin saakka. Sieltä linjana 19 Hagsätraan. Josta taas linjana 19 Alvikiin ja sieltä jälleen linjana 18 Farstra Strandiin. Ja kierto jatkuu.
Voi olla, että tuollaisella kierrolla saadaan säästettyä juna tai pari. Tätähän on meidänkin ratikkaliikenteessä (6/8) ja bussiliikenteessäkin jonkinverran.
---------- Viestit yhdistetty klo 16:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:56 ----------
Ja, jotta asia ei olisi niin yksinkertainen, niin näköjään kaikilla vihreän linjan linjoilla, 17, 18 ja 19, on aamuruuhkassa lähtöjä Hässelby Strandista. Linjalla 19 eniten, linjalla 18 muutama ja linjalla 17 vain kolme. Linjalla 18 on myös muutama iltaruuhkalähtö sieltä.
Mietin tässä vaihtoehtoa myös länsimetron hoidossa: onko tulevalla linjalla M2 (Tapiola-Mellunmäki) mahdollista ajaa jotain lähtöjä ruuhka-aikaan Matinkylään saakka (siis aamuruuhkassa sieltä ja iltaruuhkassa sinne)?