Tukholman Tunnelbana

Tutkittuani Tukholman tunnelbanan linjojen aikataulutietoja totesin, että se vasta onkin mielenkiintoinen, noin niinkuin liikenteenhoidollisesti.

Esimerkiksi vihreällä linjalla, jonka linjat ovat virallisesti 17 (Skarpnäck-Åkeshov), 18 (Farstra Strand-Alvik) ja 19 (Hagsätra-Hässelby Strand), on kovasti erilaisia variaatiota riippuen kellonajasta tai viikonpäivästä. Esimerkiksi lauantaisin ja sunnuntaisin päiväsaikaan linja 18 ajaa Hässelby Strandiin saakka ja linja 19 kääntyy puolestaan Alvikissa. Linja 19 puolestaan palvelee arkisin ja viikonloppuina aamuisin ja iltaisin Hässelbyn rantaa. Iltaisiin linja 17 päätyy jo Odenplanille (muuten päätepysäkki on Åkeshov), mutta arkiaamuisin ruuhka-aikaan muutama linjan 17 vuoro ajaa Hässelbyn rantaan saakka. Hässelbyn Strand-asemalta lähtevä juna taas on aina linjalla 19, myös viikonloppuisin. Alvikista puolestaan lähtee aina linja 18. Viikonloppuisin linjan 17 aamun varhaisimmat lähdöt Skarpnäckistä hoidetaan pendelinä vain Gulmarsplanille asti, siinä siis täytyy vaihtaa junaa.

Myös punaisella linjalla, linjat 13 ja 14, on runsaasti variaatioita ja etenkin sen etelähaaroilla Norsborgiin ja Fruängeniin eivät kaikki junat aja vaarojen päihin saakka, vaan kääntyvät aiemmin.

Sinisellä linjalla, linjat 10 ja 11, ajetaan samaan tyyliin kuin Helsingin metrossa, ilman eri asemille päättyviä variaatioita.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:46 ----------

Toihan suorastaan nerokasta kierrätystä viikonloppuisin: linjan 18 tunnelbanajuna lähtee eteläisestä päätepisteestään Farstra Strandista, ajaa Hässelby Strandiin saakka. Sieltä linjana 19 Hagsätraan. Josta taas linjana 19 Alvikiin ja sieltä jälleen linjana 18 Farstra Strandiin. Ja kierto jatkuu.

Voi olla, että tuollaisella kierrolla saadaan säästettyä juna tai pari. Tätähän on meidänkin ratikkaliikenteessä (6/8) ja bussiliikenteessäkin jonkinverran.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:56 ----------

Ja, jotta asia ei olisi niin yksinkertainen, niin näköjään kaikilla vihreän linjan linjoilla, 17, 18 ja 19, on aamuruuhkassa lähtöjä Hässelby Strandista. Linjalla 19 eniten, linjalla 18 muutama ja linjalla 17 vain kolme. Linjalla 18 on myös muutama iltaruuhkalähtö sieltä.

Mietin tässä vaihtoehtoa myös länsimetron hoidossa: onko tulevalla linjalla M2 (Tapiola-Mellunmäki) mahdollista ajaa jotain lähtöjä ruuhka-aikaan Matinkylään saakka (siis aamuruuhkassa sieltä ja iltaruuhkassa sinne)?
 
Taitaa kuule tulla vastaus HKL:ltä ja HSL:ltä, että "liian sekavaa, vaikeasti hahmotettavaa, vaikeaa, ei toimi..." mitä näitä perus tekosyitä nyt on :lol:
 
Mietin tässä vaihtoehtoa myös länsimetron hoidossa: onko tulevalla linjalla M2 (Tapiola-Mellunmäki) mahdollista ajaa jotain lähtöjä ruuhka-aikaan Matinkylään saakka (siis aamuruuhkassa sieltä ja iltaruuhkassa sinne)?

Mielestäni mielenkiintoisempi olisi vaihtoehto, jossa ajettaisiin pitkillä junilla esimerkiksi väliä Mellunmäki-Kamppi/Ruoholahti. Toki se voi aikataulullisesti olla haastavampaa.
 
Mielestäni mielenkiintoisempi olisi vaihtoehto, jossa ajettaisiin pitkillä junilla esimerkiksi väliä Mellunmäki-Kamppi/Ruoholahti. Toki se voi aikataulullisesti olla haastavampaa.

Luulen, että tämäkin tullaan vielä näkemään. Eli ensiksi metrot ahdetaan täyteen. Lopulta myönnetään että on tehty virhe, kun kuormitus lähestyy Tokion metroa, ja aletaan ajaa joitakin 6-vaunuisia junia. Sitten kun lähestytään uudelleen Tokion metron kuormitusta pakkomielteestä on pakko luopua ja jatkaa joitakin Herttoniemen metroasemalle päättyviä linjoja keskustaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:08 ----------

Taitaa kuule tulla vastaus HKL:ltä ja HSL:ltä, että "liian sekavaa, vaikeasti hahmotettavaa, vaikeaa, ei toimi..." mitä näitä perus tekosyitä nyt on :lol:

Liikennöihän Helsingin raitiovaunut ja lähijunat jo nyt niin että löytyy vaikka minkälaista variaatiota. Helsingin metroa ei taas voi verrata Tukholman tunnelbanaan.
 
Tutkittuani Tukholman tunnelbanan linjojen aikataulutietoja totesin, että se vasta onkin mielenkiintoinen, noin niinkuin liikenteenhoidollisesti.

Esimerkiksi vihreällä linjalla, jonka linjat ovat virallisesti 17 (Skarpnäck-Åkeshov), 18 (Farstra Strand-Alvik) ja 19 (Hagsätra-Hässelby Strand), on kovasti erilaisia variaatiota riippuen kellonajasta tai viikonpäivästä.

Myös punaisella linjalla, linjat 13 ja 14, on runsaasti variaatioita ja etenkin sen etelähaaroilla Norsborgiin ja Fruängeniin eivät kaikki junat aja vaarojen päihin saakka, vaan kääntyvät aiemmin.

Sinisellä linjalla, linjat 10 ja 11, ajetaan samaan tyyliin kuin Helsingin metrossa, ilman eri asemille päättyviä variaatioita.
Joskus noita linjavariaatioita oli eroteltu linjanumeroilla. Vihreällä linjalla taisi olla numeroiden 17-19 lisäksi käytössä ruuhkalinjat 27-29. Punaisella linjalla taisi olla melkoisesti enemmän linjanumeroita nykyisten lisäksi - mikäli en ihan väärin muista, niin myös linjatunnukset 15 sekä 23-25 olivat käytössä. "Orient Express" eli sininen linja taitaa olla ainoa, jolla on ollut vain nuo kaksi peruslinjanumeroa (10 ja 11).
 
Vastaavasti Lontoossa esim Piccadilly line -tunnuksen alla ajelee normaalisti neljän linjan junia ja ruuhka-aikoina käytettäviä pääteasemia on enemmänkin.
 
Vastaavasti Lontoossa esim Piccadilly line -tunnuksen alla ajelee normaalisti neljän linjan junia ja ruuhka-aikoina käytettäviä pääteasemia on enemmänkin.
Ja Lontoossa junien pääteasemia vaihdetaan joskus myös lennossa, jos juna jää paljon myöhään matkustajaruuhkien takia.
 
Joskus noita linjavariaatioita oli eroteltu linjanumeroilla. Vihreällä linjalla taisi olla numeroiden 17-19 lisäksi käytössä ruuhkalinjat 27-29. Punaisella linjalla taisi olla melkoisesti enemmän linjanumeroita nykyisten lisäksi - mikäli en ihan väärin muista, niin myös linjatunnukset 15 sekä 23-25 olivat käytössä. "Orient Express" eli sininen linja taitaa olla ainoa, jolla on ollut vain nuo kaksi peruslinjanumeroa (10 ja 11).

Metrojunissa ei nykyään näytetä linjanumeroita, ainoastaan vuoron määränpääasema. Uusimmassa linjakartassa numerot on merkitty siten, että esmex linjojen 17-19 pääteasema lännessa on Hässelby Strand (ja muutamalla väliasemalla pallukka, jonka merkitys on "joidenkin junien pääteasema - tarkista reittioppaasta"). Laiturinäytöissä näytetään muistaakseni määränpään lisäksi linjanumero.

Vihreän linjan linjanumerointi on vuosien saatossa ollut sangen mielenkiintoinen. Vuonna 1950 liikenne aloitettiin linjoilla 18 ja 19T, joista jälkimmäinen oli tynkälinja Slussen – Johanneshov (nyk. Gullmarsplan), josta matka jatkui Örbyradan ratikkalinjalla 19. Kesällä 1951 linjojen 19 ja 19T liikenne loppuu ja myöhemmin syksyllä metrolinjan 19 liikenne alkaa osuudella Slussen – Stureby. Vuonna 1952 alkaa metroliikenne Kungagatanilta (nyk. Hötorget) länteen linjoilla 11A Alvikiin, 11Å Åkeshoviin ja 11S Vällingbyhyn (S-kirjain tulee nimestä Spånga). Kaksi vuotta myöhemmin linjatunnus 11S muutetaan linjaksi 11. Vuonna 1957 Slussenin ja Hötorgetin yhdysrata vihitään käyttöön ja linjatunnus 11 hyllytetään vuodeksi. Vihreän linjan tunnuksiksi tulee 18H, 18V, 19A ja 19Å. Bagarmossenin radan ensimäinen osuus otetaan käyttöön huhtikuussa 1958 ja linjatunnus 11 otetaan jälleen käyttöön osuudella Odenplan – Hammarbyhöjden. Marraskuussa linja 11 pitenee osuudelle Hässelby Strand – Bagarmossen ja muita linjoja liikenneöidään seuraavasti: 18 Åkeshov – Farsta, 18A Alvik – Hökarängen, 19 Odenplan – Högdalen ja 19V Vällingby – Högdalen. Vuonna 1960 muuttuivat ruuhkalinjojen tunnukset 18A ja 19V tunnuksiksi 28 ja 29.

Vuonna 1961 aletaan junien keulassa näyttää vuoron linjatunnus. Samalla yöliikenteen linja Hässelby Strand – Farsta saa tunnuksen 00. Vuonna 1964 alkaa punaisen linjan liikenne linjoilla 13, 14 ja 24. Yöliikenteen tunnukset ovat 01 (entinen 00) sekä 02 T-Centralen – Fruängen (eli sama kuin päälinja 14). Joulukuussa 1967 aloitetaan liikenne uusilla linjoilla 23 Östermalmstorg – Sätra ja 27 Alvik – Gullmarsplan. Syksyllä 1973 alkaa liikenne punaisen linjan haaralla Tekniska Lekskolaniin ja uusi linja 15 alkaa kulkemaan sinne. Vasta tammikuussa 1975 vaihtuu linjan 11 tunnus linjaksi 17. Elokuun lopulla avataan "Orient Express", eli sininen linja osuudella T-Centralen – Hjulsta, linjatunnus 20. Yölikenteen tunnukset vaihtuvat muutama päivä myöhemmin: 01 -> 18 Hässelby Strand – Farsta ja 02 -> 13 Norsborg – Ropsten. Sinisen linjan Akallan -haara vihitään käyttöön 1977. Hjulstan linjatunnus muuttuu 20 -> 10. Akallan linjaksi tulee 11.

1980-luvulla aloitettiin vihreällä linjalla nykykäytännön mukainen liikennöinti, eli samalla tunnuksella satettiin ajaa eri määränpäähän - tunnukset 27 – 29 taisivat siinä yhteydessä jäädä käytöstä pois. Cx-junissa ei ollut sähköisiä kilpilaitteita. Vaunusivujen kilvitys hoidettiin paksuilla pahvipumaskoilla, kuljettajien piti käsin vaihtaa pumaskan määräpää. En tiedä oliko kaikissa vaunuissa kyseinen pumaska. Jos oli, niin 8-vaunuisen junan määränpääpumaskoita oli 16 ja vaihtoon meni siten tovi. Punaisella linjalla linjatunnuksesta pystyi päättelemään määränpään. 10 -sarjan tunnuksen pääteasema oli Ropsten ja 20-tunnuksen Mörby centrum. Ykkösestä näki pääteaseman lounaassa: 3 Norsborg (suurinpiirtein), 4 Fruängen sekä 5 Sätra, esmex 14 Ropsten – Fruängen tai 25 Mörby centrum – Sätra. Punaisella linjalla on ollut myös linja 26 Mörby centrum – Liljeholmen.
 
Metrojunissa ei nykyään näytetä linjanumeroita, ainoastaan vuoron määränpääasema. Uusimmassa linjakartassa numerot on merkitty siten, että esmex linjojen 17-19 pääteasema lännessa on Hässelby Strand (ja muutamalla väliasemalla pallukka, jonka merkitys on "joidenkin junien pääteasema - tarkista reittioppaasta"). Laiturinäytöissä näytetään muistaakseni määränpään lisäksi linjanumero.
Kiitoksia nimimerkki "Piirka". Erinomainen selostus ja näin todella on nyt: uusimmassa tunnelbana-kartassa on uusi merkintätapa mm. vihreän linjan linjoille:

http://sl.se/ficktid/karta/vinter/Tub.pdf

---------- Viestit yhdistetty klo 17:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:02 ----------

Laiturinäytöissä tosiaankin näytetään määränpään lisäksi linjanumero, samaten asemien automaattikuulutus kertoo molemmat.

Allaolevan kuvan ottohetkellä lienee viikonloppu, jolloin nimenomaan linja 18 liikennöi Hässelbyn rantaan:
https://i.ytimg.com/vi/ZP0gbU-45eU/maxresdefault.jpg
 
Näkisipä tällaista ajattelua täälläkin.

Jos Espoon metron kanssa olisi toimittu samaan tapaan, veronmaksajien rahoja ajatellen, Matinkylän metron hinnan tuplaantuminen 452 M€:n esisuunnitelmapäätöksestä kahdessa vuodessa olisi johtanut ”metro kokonaan tunnelissa metsien alla” -ratkaisun mielekkyyden pohtimiseen ja palaamiseen pintaratkaisuun, joka olisi ollut selkeästi halvempi. Aikataulutu olisi myös mietitty siten, että rakennetaan sitä mukaa kun asukas- ja työpaikkamäärät suunnitellun radan varrella toteutuvat. Esimerkiksi ensin Tapiolaan ja ilman Koivusaaren asemaa keskellä ei mitään.

Kivenlahden osuus olisi pidetty sovitussa aikataulussa, eli harkitaan sitten, kun ensin nähdään, mitä Matinkylän radasta oikeasti tuli. Olisi myös ollut itsestään selvää, että Kivenlahden rata olisi suunniteltu alkuperäisen suunnitelman mukaan pintaratana ja asemat tehty monumenttien sijasta yksinkertaisina mutta toimivina.

Mutta meillä kaikki on toisin. Kustannukset karkaavat, ratkaisut osoittautuvat hölmöiksi ja aikataulut ovat epärealistisia. Mutta ei vaikuta mihinkään.

Antero
 
Näkisipä tällaista ajattelua täälläkin.

Nyt on taas ajateltu Tukholmassakin suunnitelmat vallan uusiks. Kun en ole sikäläistä keskustelua seurannut, niin tää näyttää ihan täyskäännökseltä. Kuntien, läänin ja valtion päättäjät ovat nyt päätyneet tämmöseen:

Beskedet: Här får Storstockholm ny tunnelbana och spårvagn (StockholmDirect)

* Uusi metroyhteys rakennetaan välille Fridhemsplan-Älvsjö. Mulle ei valjennut tuleva linjasto tältä osin. Tuleeko tästä sinisen linjan haara?

* Suunitellulle keltaiselle linjalle tulee Odenplanin Arenastadin välille Hagalundin asema. Kaupunki tiivistää aluetta.

* Roslagsbanan jatketaan T-Centraleniin. Tästä lienee debatoitu iät ja ajat, ja saavutettavuuden kannaltahan tuo on ilmeisen hyvä lisä, kallis vaan rakentaa. Kaksi tunneliasemaa Citybanan Odenplanin aseman ja T-Centralin viereen. Tuolla alkaa sitten olla raidetunneleita kerrakseen.

* Ratikkahankkeista toteutetaan Spårväg syd, 17 kilometriä Flemingsbergistä Älvsjöhön.
 
Nyt on taas ajateltu Tukholmassakin suunnitelmat vallan uusiks. Kun en ole sikäläistä keskustelua seurannut, niin tää näyttää ihan täyskäännökseltä. Kuntien, läänin ja valtion päättäjät ovat nyt päätyneet tämmöseen:

Beskedet: Här får Storstockholm ny tunnelbana och spårvagn (StockholmDirect)

* Uusi metroyhteys rakennetaan välille Fridhemsplan-Älvsjö. Mulle ei valjennut tuleva linjasto tältä osin. Tuleeko tästä sinisen linjan haara?

* Suunitellulle keltaiselle linjalle tulee Odenplanin Arenastadin välille Hagalundin asema. Kaupunki tiivistää aluetta.

Tässä kuva uudesta mahdollisesta keltaisesta linjasta. Arenastaden - Odenplan - Fridhemsplan - Älvsjö osasta lienee tuossa yllä kysymys.

dn_dagens-nyheter_image_2015-01-26_graphics_277259.jpg


Tuosta kartasta on sinisen linjan jatko Kungsträdgårdenista, Sofiaan, Nackaan ja Gullmarplanille käytännössä päätetty, sen osalta rakentaminen alkaa ehkä jo 2019.

Tukholman raideliikenteen kokonaisuuden hahmottamiseen tuo kartta ei kyllä oikein riitä, kun siitä puuttuvat J-junat, joille on Citybananin valmistumisen jälkeen tulossa tiheimmillä pätkillä metromainen vuoroväli ja Tvärbananillakin on kokonaisuudessa rooli. Älvsjöstä ja Odenplanista, joissa on siis J-juna tai pendeltåg asemat ollaan nyt rakentamassa aikamoisia hubeja. Tavoitteena on myös jakaa T-centralenin vaihtokuormitusta muualle.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia tästä. Vielä viime kesänä siis keltaisen linjan piti haarautua Farsta strandiin ja Skarpnäckiin.

Tavoitteena on myös jakaa T-centralenin vaihtokuormitusta muualle.

Tuo tuli tosiaan Fridhemsplan-Älvsjö -välistä mieleen heti. Enempi verkoston malliseen systeemiin siirtyminen kannattaa aina. Toisaalta T-centraleniin on nyt sitten tulossa jossain vaiheessa Roslagsbananin pääteasema ja lisää vaihtajia sieltä kun meno helpottuu.
 
Hienoa että tehtiin päätös näin isosta investoinnista raideliikenteeseen. Ymmärtääkseni Tukholmaan ja sen ympäristökuntiin on tulossa parissa kymmenessä vuodessa yli 100000 asukasta lisää, joiden liikkumistarpeet voidaan tyydyttää parhaiten hyvällä raideliikenteellä.
 
Takaisin
Ylös