antaeus sanoi:
Sinä kehuit Gröna Linjenin rakentamista onnistuneena kun lähiöt luotiin.Röda ja Blå Linjen rakennettiin aivan samalla periaattella: kaikki ne lähiöt, hyvänä esimerkkinä voi ottaa Vårby Gård ja Fittja: siellä ei ollut kuin peltoa ja metsää ennen kuin alettiin rakentaa metroa: monet alueista rakennettiin käsi kädessä metron kanssa ja suunniteluissa oli aina asuntojen rakentaminen mielessä.
Sinisellä ja punaisella linjalla kävelyetäisyydet ovat kuitenkin pidempiä ja asemien saavutettavuus on usein hankalampi kuin vihreällä linjalla.
Fittjassa aseman sijainti on varsin onnistunut, mutta Hallundassa ja Norsborgissa pääosa asutuksesta on toisella puolella leveää nelikaistaista kokoojatietä.
Aikaisempiin puheenvuoroihini verrattuna on toki tarkennettava: myös sinisen ja punaisen linjan suunnittelussa oli tarkoituksena, että kaikki metroon tukeutuvien lähiöiden asutus sijaitsee kävelyetäisyydellä asemista, enintään 700 m päässä asemista.
Tämä on täysin toinen periaate kuin Helsingin metron varressa.
antaeus sanoi:
Luulen että monet matkustajat arvostavat nopeutta enemmän kuin näköaloja.
Vihreä linja on tietääkseni sekä suhteessa väestöpohjaan, linjapituuteen että muihinkin tekijöihin kaikkein kuormitetuin Tukholman joukkoliikennelinja. Sininen linja on metrolinjoista vähiten kuormitettu, vaikka sen keskinopeus on korkein.
Tähän vaikuttaa muutama tosiasia:
- Joukkoliikenteessä matkustajan matkanopeus ovelta ovelle on ratkaisevampaa kuin vaunun matkanopeus linjalla. Kun sovitus kaupunkirakenteeseen on hyvä, matkustajan matkanopeus ovelta ovelle on nopeampi vaikka vaunu olisi hitaampi. Tämä toteutuu paremmin vihreällä kuin sinisellä ja punaisella linjalla.
- Vihreän linjan matkustuskokemus on mukavampi kuin muiden linjojen, mm. johtuen hyvästä asema-arkkitehtuurista sekä hienoista näkymistä esikaupunkialueella. Tämä ei voi olla vaikuttamatta kulkumuotovalintaan, vaikka sen merkitystä voi olla vaikea mitata.
- Sosiaalinen turvallisuus ovat yhtä tärkeä tekijä kulkumuotovalinnassa kuin matkanopeus. Maanalaisia tai ankeita asemia pelätään ja valitaan siksi muu kulkumuoto kuin joukkoliikenne. Nimenomaan tästä on tehty useita hyviä tutkimuksia sekä Ruotsissa että Suomessa. Tukholmassa pelätään eninten nimenomaan nk. sinistä linjaa sekä punaisen linjan tiettyjä osuuksia.