Tulevat varikkoratkaisut

Rupesin uudemman kerran miettimään kuinka ahdasta tulee Kruunusiltojen vaunujen saapuessa ja kun uusi Koskelan varikko on edelleen työmaana. Ruskeasuon varikolle sanottiin hankesuunnitelmavaiheessa mahtuvat koko nykyinen vaunusto (122), mutta nyt uusimpia asiakirjoja katsoessa luku on 70 28-metristä ja 30 35-metistä, mikä on hattumatikalla suunnilleen 110 28-metristä.

Töölön varikolle mahtuu SRS:n sivujen kartan mukaan 27 välipalavaunua vanhemman kaluston lisäksi siten, että sillä kuinka päin vaunut ajetaan sisään on väliä. Ilmeisesti kyse on joko leveydestä tai yliheitosta, todennäköisesti jälkimmäisestä, koska muistelisin jonkun sanoneen, että Articitkin mahtuvat halliin leveyden puolesta, mutta vain joka toiselle raiteelle. Ja Articeitahan sielläkin tiettävästi säilytetään. Toinen juttu on sitten miten mahtuvat silloille tilatut jokerivaunut, kun nehän ovat kantakaupunki-Articeja vielä 2cm leveämpiä. Nimittäin kahden kantakaupunkivaunun väliin jää halliraiteilla 8-16, joilla ei ole vanhempaa kalustoa lisäksi sen verran tilaa, että jos toisen tilalle saisi pikaratikan ja niitä saisi joka toiselle raitelle eli 6kpl Töölöön säilytykseen se vapauttaisi Ruskeasuolta tilaa 8:lle kantakaupunkivaunulle eli nettona kahden vaunun verran.

Eli kun Ruskeasuolla on tilaa 30:lle pikavaunulle, mutta niitä on kaikkiaan 23 ja jos 6 niistä saa muualle, niin sinne mahtuu 17 pikavaunun lisäksi 87 kantakaupunkivaunua. Töölööseen taas 21+6 eli kaikkiaan yhteensä 108+23, jolloin tilaa pitäisi vielä olla lisäksi 14 kantakaupunkivaunulle. Jonkin verranhan vaunuja on huollossa myös, mutta saako Vallilaan vaunuja säilytykseen tuon verran. Tuossa pari vuotta vanhassa varikkosuunnitelmassa sanotaan, että pakottavassa tarpeessa voisi säilyttää myös siellä, muttei mitään määrää mainita.

Kruunusiltojen liikenteenhän pitäisi alkaa 2027 alusta, mutta Koskelan valmistumisen tämänhetkinen arvio on 2028 lopulla, eli jopa kaksi vuotta olisi tuossa välissä ja vaunuthan toivon mukaan saapuvat jo ennen sitä. Liikenteen aloittamiseen tarvitaan jokerivaunuja aivan minimissään kai vain 9+varavaunut, jolla saadaan ajettua Yliskylän linjaa. Toisaalta, jos Kalasataman ja Haakoninlahden linjoja ajetaan mielummin jokerivaunuilla, ja muillakaan linjoilla ei ole tarvetta koko lopulle kalustolle, niin vanhimpia välipaloja saatetaan siirrellä siinä vaiheessa johonkin pressuhalliin pois tieltä.
 
Töölön varikolle mahtuu SRS:n sivujen kartan mukaan 27 välipalavaunua vanhemman kaluston lisäksi siten, että sillä kuinka päin vaunut ajetaan sisään on väliä. Ilmeisesti kyse on joko leveydestä tai yliheitosta, todennäköisesti jälkimmäisestä, koska muistelisin jonkun sanoneen, että Articitkin mahtuvat halliin leveyden puolesta, mutta vain joka toiselle raiteelle. Ja Articeitahan sielläkin tiettävästi säilytetään. Toinen juttu on sitten miten mahtuvat silloille tilatut jokerivaunut, kun nehän ovat kantakaupunki-Articeja vielä 2cm leveämpiä. Nimittäin kahden kantakaupunkivaunun väliin jää halliraiteilla 8-16, joilla ei ole vanhempaa kalustoa lisäksi sen verran tilaa, että jos toisen tilalle saisi pikaratikan ja niitä saisi joka toiselle raitelle eli 6kpl Töölöön säilytykseen se vapauttaisi Ruskeasuolta tilaa 8:lle kantakaupunkivaunulle eli nettona kahden vaunun verran.

Ei ole asiasta mitään tietoa, mutta olisiko 601:tä säilytetty Töölössä silloin kun se ajoi linja 4S Ooppera-Kauppatori?
 
Ei löytynyt paremaa mutta Kivikon ratakorjaamon tjms mikä olikaan nimi rakentaminen on alkanut, siellä näyttää paalutuksia tehtävän.....
 
Kruunusiltojen liikenteenhän pitäisi alkaa 2027 alusta, mutta Koskelan valmistumisen tämänhetkinen arvio on 2028 lopulla,

KYLK:n ensi viikon kokouksen esityslistalla on Koskelan varikon toteutussuunnitelma https://paatokset.hel.fi/fi/asia/hel-2024-011379/5ca67798-ec33-42b2-8a4a-f00f61bed304 . Siinä arvio KLOY:lle luovuttamisesta on toukokuu 2029 ja käyttöönotto loppuvuoden aikana, eli ilmeisesti liikennettä päästäisiin ajamaan sieltä vuodenvaihteen aikoihin 2029/2030.

Ensimmäinen vaihe on 14 kantakaupunkivaunua ja 25 35-metristä vaunua. Toisessa vaiheessa luvut olisivat 27 ja 16 tai 22 kantakaupunkivaunua ja 15 45-metristä vaunua. Kaikkiaan siis 41 ja 41 kpl tai 36 ja 35 kpl.
 
Nyt päästään tässä ketjussa yhden uuden raitiovaunuvarikon käyttöön ottoon liittyviin juttuihin liikenteen käynnistymisen näkökulmasta: Reittioppaassa näkyy muutaman linjan aloitussivuja ja halliintulosivuja, joiden toinen pää on Ruskeasuolla. Reittioppaan mukaan 18.11. alkavalla viikolla linjojen 6 ja 8 ulosajoista osa tapahtuu Ruskeasuolta. Vastaavasti 6H- ja 8H-liikennettä ajetaan illalla ja yöllä Ruskeasuolle. Seuraavalla viikolla edellistä viikkoa useampi 6:sen ja 8:n ulosajo hoituu Ruskeasuolta (illalla ja yöllä vastaava lisäys näkyy 6H:lla ja 8H:lla). Lisäksi linjan 13 liikenne näyttäisi tuolloin siirtyvän (ainakin suurimmaksi osaksi) Ruskeasuon varikon alaisuuteen.
 
Painotan sitä, että Reittioppaan tietojen päivitys voi olla kesken. Toteutuva tilanne marraskuun loppupuolella ei välttämättä ole se, miltä se nyt näyttää (Reittioppaassa). Käsitykseni on kuitenkin se, että torstaina 21.11. linjojen 6 ja 8 vuoroja lähtee Ruskeasuoltakin. Lisäksi seuraavalla viikolla Ruskeasuolta alkaa lähteä linjan 13:kin vuoroja. Loppuvuotta kohti Ruskeasuolta lähtevän liikenteen osuus kasvaa aina vaan, ja vuodenvaihteen jälkeen Koskelan varikolla voi olla jo varsin hiljaista.
 
  • Tykkää
Reaktiot: JE
8.10. aamulla Reittioppaan materiaalista saa sen käsityksen, että tiistaina 3.12.2024 Ruskeasuon varikolta lähtee linjalle lähes kaikkien raitiolinjojen vuoroja. Kalusto on sinne saapunut pääosin edellisen illan sisäänajoissa eli maanantaina 2.12. Koskelasta ulos ajaneet vuorot (tai hyvin iso osa niistä) ajaa illalla suoraan Ruskeasuolle.

Jatkossa aamuisin, erityisesti arkiaamuisin, Mannerheimintiellä on varsinkin sen pohjoispäässä huomattavan vilkas raitioliikenne kaupunkiin päin, etenkin kun verrataan varhaisien tuntien (klo 4.40 - 7.00) tilannetta muutosajankohtaa edeltäviin aikoihin.
 
Jatkossa aamuisin, erityisesti arkiaamuisin, Mannerheimintiellä on varsinkin sen pohjoispäässä huomattavan vilkas raitioliikenne kaupunkiin päin, etenkin kun verrataan varhaisien tuntien (klo 4.40 - 7.00) tilannetta muutosajankohtaa edeltäviin aikoihin.
Mä olen pohtinut tätä siltä kantilta, että olisiko näitä syytä jotenkin "brändätä". Ruskeasuolta lähtee valtava määrä linjoja, jotka kulkevat pitkän matkan Manskua vähän oudoilla kilvillä, tyyliin 9 Ilmala jne. Kansalle lienee aika vaikea hahmottaa, mitä reittiä moni niistä ajaa.

Olisiko järkevää luoda "uusia" raitiolinjoja, joiden hahmottaminen olisi helppoa, ja jotka sitten vaan kulkisivat aika kummallisiin aikoihin? Esimerkiksi niin, että meillä olisi vaikkapa "linja 16" Ruskeasuo–Eläintarha. Silloin kaikki linjojen 2, 3, 7 ja 9 ulosajot voisi ajaa linjan 16 kilvin niin, että Manskun pohjoispäässä näytettäisiin kohtuullisen loogista määränpäätä niille ja tuo kilpi vaihtuisi sitten matkan aikana osoittamaan todellista linjaa ja määränpäätä, kun oltaisiin riittävän pitkällä. Esim. linjalla 7 Tullinpuomin jälkeen lukisi sitten tietysti jo 7 Länsiterminaali via Pasila vai mitä niissä nykyisin lukeekaan, ja linjalla 9 voisi lukea tuo 16 Eläintarha niin kauan kunnes vaunu saapuu sinne Eläintarhan pysäkillle. Siinä vaiheessa sitten voi lukea 9 Ilmala tai 9 Länsiterminaali via Pasila, koska Eltsussa pysäkillä seisova matkustaja kyllä hahmottaa jo siitä, minne vaunu on menossa.

Erityisesti mietin, että (Manskun rempan valmistuttua) voi syntyä kummallisia tilanteita vaikkapa linjalla 8. Jos Ruskeasuolta lähtee vaunu, jossa on määränpäänä 8 Arabia tai 8 Jätkäsaari, niin mistä matkustaja tietää, kulkeeko se vaunu Alppilan ja UT:n kautta vai Oopperan (ja Ruusulankadun) kautta? Via-teksti voisi sen paljastaakin, mutta luetaanko niitä?
 
Hallivuoroja on aamukuuden jälkeen vain ihan muutama. Eivätköhän aamumatkustajat selviä nykyisilläkin numeroilla. Sitä paitsi matkustajan kannalta tuollainen voi jopa olla sekavampaa.

Kuvittele, että haluat päästä vaikkapa Ruskeasuolta Pasilaan. Reittiopas kertoo, että matkustat Eläintarhalle linjalla 16 ja siitä eteenpäin linjalla 9 (sama vaunu eri linjanumerolla, mutta ei Reittiopas tuollaista kerro). Hyppäät ensimmäisen 16:n kyytiin. Kuusitien kohdalla huomatkiin, että linjanumero on muuttunut kolmoseksi. Linjakilvessä lukee "Olympiaterminaali via Alppila", joten et voi olla varma kulkeeko kyseinen ratikka Eläintarhan kautta, jos et tunne täsmälleen, missä Helsingin ratikkakiskot kulkevat. Hyppäät seuraavan 16:n kyytiin ja matkustat Eläintarhan pysäkille. Olet ainoa, joka jää pois ratikan kyydistä, joten pysähdys on nopea. Ratikan ovien mennessä kiinni huomaat, että linjanumero on muuttunut ysiksi. Odotat sitten kymmenen minuuttia seuraava ratikkaa Pasilan suuntaan.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Kirjoitetaanpa vielä vaihtoehtoinen lopetus:

Kuusitien kohdalla huomatkiin, että linjanumero on muuttunut kolmoseksi. Kun nousit ratikan kyytiin, linjakilvessä luki Eläintarha, joten luotat siihen, että ratikka kulkee Eläintarhalle. Hetken päästä olet Eläintarhan pysäkillä. Jäät pois ratikan kyydistä, ja katsot pysäkkinäytöstä, milloin seuraava ratikka Pasilan suuntaan lähtee. Näytöllä on kuitenkin pelkästään kolmosen lähtöjä. Huomaat Reittioppaan kartasta, että oikea pysäkki onkin toisella puolella risteystä. Samaan aikaan katsot ylös puhelimestasi ja huomaat ysin saapuvan risteykseen. Kahden suojatien takia et ehdi sen kyytiin. Odotat sitten kymmenen minuuttia seuraava ratikkaa Pasilan suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Hallivuoroja on aamukuuden jälkeen vain ihan muutama. Eivätköhän aamumatkustajat selviä nykyisilläkin numeroilla. Sitä paitsi matkustajan kannalta tuollainen voi jopa olla sekavampaa.

Kuvittele, että haluat päästä vaikkapa Ruskeasuolta Pasilaan. Reittiopas kertoo, että matkustat Eläintarhalle linjalla 16 ja siitä eteenpäin linjalla 9 (sama vaunu eri linjanumerolla, mutta ei Reittiopas tuollaista kerro). Hyppäät ensimmäisen 16:n kyytiin. Kuusitien kohdalla huomatkiin, että linjanumero on muuttunut kolmoseksi. Linjakilvessä lukee "Olympiaterminaali via Alppila", joten et voi olla varma kulkeeko kyseinen ratikka Eläintarhan kautta, jos et tunne täsmälleen, missä Helsingin ratikkakiskot kulkevat. Hyppäät seuraavan 16:n kyytiin ja matkustat Eläintarhan pysäkille. Olet ainoa, joka jää pois ratikan kyydistä, joten pysähdys on nopea. Ratikan ovien mennessä kiinni huomaat, että linjanumero on muuttunut ysiksi. Odotat sitten kymmenen minuuttia seuraava ratikkaa Pasilan suuntaan.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Kirjoitetaanpa vielä vaihtoehtoinen lopetus:

Kuusitien kohdalla huomatkiin, että linjanumero on muuttunut kolmoseksi. Kun nousit ratikan kyytiin, linjakilvessä luki Eläintarha, joten luotat siihen, että ratikka kulkee Eläintarhalle. Hetken päästä olet Eläintarhan pysäkillä. Jäät pois ratikan kyydistä, ja katsot pysäkkinäytöstä, milloin seuraava ratikka Pasilan suuntaan lähtee. Näytöllä on kuitenkin pelkästään kolmosen lähtöjä. Huomaat Reittioppaan kartasta, että oikea pysäkki onkin toisella puolella risteystä. Samaan aikaan katsot ylös puhelimestasi ja huomaat ysin saapuvan risteykseen. Kahden suojatien takia et ehdi sen kyytiin. Odotat sitten kymmenen minuuttia seuraava ratikkaa Pasilan suuntaan.
Eli Eläntarhan sijaan parempi lopetus olisi Auroran sairaala, jossa nuo linjat ovat samalla pysäkillä. Rempan jälkeen myös linja 2.
 
Eli Eläntarhan sijaan parempi lopetus olisi Auroran sairaala, jossa nuo linjat ovat samalla pysäkillä. Rempan jälkeen myös linja 2.
Tuo ei siltikään ratkaise sitä ongelmaa, että minuutin välein tulee saman linjan ratikoita, ja pitäisi tuurilla osata valita se, joka jatkaa oikealle linjalle. Tuon voi ratkaista laittamalla linjakilpeen maininnan "jatkaa linjalle x", mutta aikaisemman perustelun mukaan via-tekstejä ei lueta, joten tuota ei myöskään varmaan sitten luettaisi.
 
Joo, ei toi kyllä kovin selkeä juttu ole. Vaatii selvästi jumppaamista. Mun mielestä vaan aivan kumman numeron näkeminen aivan väärällä puolella kaupunkia ei ole omiaan lisäämään selkeyttä (siis esim. 9 Kuusitien kohdalla).

Sitten on tietysti myös niin, että tuohon aikaan aamusta väkeä on liikkeellä hyvin vähän ja ne harvat varmaan oppivat käyttämään sitä mitä tarvitsevat, vaikka niissä lukisi mitä tahansa.

Ja niinkin, että ne vaunuthan voi ajaa sieltä ilman kilpiä ja pysäkkipalvelua linjalle asti, jos halutaan. Näin ei perinteisesti ole kuitenkaan tehty.

Mitäs tekisitte sitten niille vaunuille, jotka ajavat Ruskeasuolta Lasipalatsin ja Kaivokadun kautta Yliskylään? Jonkinlainen 10B, Ruskeasuo–Hakaniemi, tuntuisi loogisemmalta kuin 12 Yliskylä via Rautatieasema.
 
Mitäs tekisitte sitten niille vaunuille, jotka ajavat Ruskeasuolta Lasipalatsin ja Kaivokadun kautta Yliskylään? Jonkinlainen 10B, Ruskeasuo–Hakaniemi, tuntuisi loogisemmalta kuin 12 Yliskylä via Rautatieasema.
Tässä voisin ajatella sellaista mallia, että ajetaan Kaivokadulle asti siirtoajona ja Rautatientorin pysäkiltä sitten kilvin 12 Laajasalo via Nihti. Nihdistä eteen päin Yliskylä via Kruunuvuorenranta. Sinänsä voisin taipua siihenkin, että heti Kaivokadulla näytettäisiin määränpäänä Yliskylää (Laajasalon sijaan). Tässä on vaan sellainenkin juttu, että Laajasalon keskustan pysäkki, joka on samalla 12:n päättäri, ei sijaitse sellaisessa kohdassa, jonka minä ensisijaisesti kokisin Yliskyläksi. Siitä huolimatta, että 12 tulee olemaan Yliskylän linja nyt tiedossa ja rakenteilla olevalla reitillään.
 
Takaisin
Ylös