Tulevat varikkoratkaisut

Menisikö tuo linja ratikkakarttoihin vai ei? Jos menisi, kartoista löytyisi reitti, jolla ajetaan vain yksittäisiä lähtöjä epäinhmillisiin aikoihin (vrt. M2 Kivenlahteen).
M2 menee Kivenlahteen klo 0830:n asti lauantaisin ja joka päivä klo 21 jälkeen. Myös on esimerkiksi 0953 lähtö Kivenlahdesta suununtaisin. Olen usein sitä mieltä, että sen pitäisi olla kartalla katkoviivalla. Mutta tämä on hyvin offtopic.
 
M2 menee Kivenlahteen klo 0830:n asti lauantaisin ja joka päivä klo 21 jälkeen.
Eikä mene. Kivenlahteen ajetaan aina tunnuksella M1 oli lähtöpaikka sitten Vuosaari tai Mellunmäki. Vastaavasti Kivenlahdesta Mellunmäkeen ajettavat lähdöt ajetaan koko matkan tunnuksella M2 eli määränpää ratkaisee.
 
Juu ei. En tarkoittanut, että rahantuhlaus liittyy noihin siirtoajoihin. Ei niillä tarvitse olemattomia matkustajia kuljetella.

Lännestä itään kulkevilla siirtoajoilla olisi kyllä jonkin verran matkustajia Otaniemestä, eli noin 1.45, 2.05 ja 2.25 sieltä lähtevillä vuoroilla olisi kyllä matkustajia sen sijaan, että niillä kuljetettaisiin olemattomia matkustajia. Siirtoajon avaaminen matkustajille on vaan kallista linjalla 15, koska sen aikatauluun pitää silloin lisätä löysää 20 minuuttia.
 
M2 menee Kivenlahteen klo 0830:n asti lauantaisin ja joka päivä klo 21 jälkeen. Myös on esimerkiksi 0953 lähtö Kivenlahdesta suununtaisin. Olen usein sitä mieltä, että sen pitäisi olla kartalla katkoviivalla. Mutta tämä on hyvin offtopic.
Toki Mellunmäen metrot kulkevat Kivenlahteen paljon laajemmilla liikennöintiajoilla, kuin ratikoiden hallivuorot. Pointti tässä oli, että yhteyttä ei siltikään ole merkitty karttaan, koska suurimman osan päivästä (kun suurin osa ihmisistä matkustaa) tuota yhteyttä ei ole olemassa. Tässä mielessä tilanne on siis sama kuin hallivuoroilla.
 
Jos siirtoajo ma-pe kello 3.39 Myllypurosta Keilaniemeen on yleisön käytettävissä, linjan pitää pysähtyä jokaisella 30 pysäkillä ja seisoa Oulunkylän asemalla, Hämeenlinnanväylällä ja Vihdintien liikenneympyrässä 3 minuuttia kussakin, koska syyt. Tulee siis paljon halvemmaksi ajaa tyhjänä 20 min nopeammin. :LOL:
Mikä estäisi HSL:ää ilmoittamasta, että tiettyinä aikoina linjan 15 vaunut pysähtyvät vain tarvittaessa? Löytyyhän pikaratikankin vaunuista stop-napit yms. eikä mikään siis konkreettisesti estäisi tällaista paitsi tahdon puute. Tokihan nämä matkustaja-ajot olisivat edelleen hitaampia, mutta ainakin omasta mielestäni joukkoliikenteen järjestäjien olisi pyrittävä järjestämään parhaat mahdolliset joukkoliikenneyhteydet, eikä linjan 15 vaunujen tyhjänä käytännössä päästä päähän ajaminen ole sitä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Ei ole asiasta mitään tietoa, mutta olisiko 601:tä säilytetty Töölössä silloin kun se ajoi linja 4S Ooppera-Kauppatori?
Säilytettiin Koskelassa ja ajettiin siirtona Kauppatorille. Saattoi olla siirtoja Töölöönkin, mutta siitä en mene takuuseen.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä estäisi HSL:ää ilmoittamasta, että tiettyinä aikoina linjan 15 vaunut pysähtyvät vain tarvittaessa? Löytyyhän pikaratikankin vaunuista stop-napit yms. eikä mikään siis konkreettisesti estäisi tällaista paitsi tahdon puute.
Mä en oikein tykkää tällaisista kellonaikoihin tms. sidotuista, hankalasti hahmotettavista jutuista. Tämä haiskahtaa 1980-luvun rahastajarahastuksen lopettamiselta, jossa tarvitsi suunnilleen yliopistotutkinnon aiheesta "mistä ovesta voin mennä raitiovaunuun". :)

Lontoossa busseilla on kahdenlaisia pysäkkejä, sellaisia, joilla pysähdytään aina ja sellaisia, joilla pysähdytään vain tarvittaessa. Näin oli Helsingin ratikoillakin muistaakseni 1940-luvulle asti, vai milloinka ne "asemat" nyt sitten alennettiin "pysäkeiksi". Sitä mallia voisi periaatteessa käyttää jokerillakin, mutta mä olen alkanut säännöllisyyden nimissä kuitenkin tottua siihen ajatukseen, että siellä pysähdytään joka kerta. Ne pysähdykset vaan pitää aikatauluttaa sen verran lyhyiksi, ettei siellä seistä turhaan. 10 sekuntia on jo sellainen aika, jossa ehtii jopa nykyaikaisella vaunulla ihan hyvin vaihtaa muutaman matkustajan. 1970-luvun nivelellä se 10 sekuntia on jo pitkä aika, mutta uudet vaunut on tietysti paljon hitaampia pysäkeillä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Alan ehkä itsekin lämmetä hieman tälle 10B-idealle, sillä linjatunnus on melko tunnistettavissa 10:n reitin kautta. Näen siltikin ongelmia linjanumeron vaihtuessa kesken matkaa. Enemmän vastustan erillisen linjanumeron antamista Ruskeasuo–Eläintarha-pätkälle. Äsken mainitun ongelman lisäksi, tuo reitti ei ole minkään muun linjan käytössä tällä hetkellä. Linjanumeron pitäisi siis todennäköisesti olla täysin uusi (esimerkiksi aikaisemmin ehdotettu 16). Menisikö tuo linja ratikkakarttoihin vai ei? Jos menisi, kartoista löytyisi reitti, jolla ajetaan vain yksittäisiä lähtöjä epäinhmillisiin aikoihin (vrt. M2 Kivenlahteen). Jos linjaa ei merkittäisi karttoihin, hyvin harva todennäköisesti tietäisi mistä se kulkee. Vaunun kulkema reitti olisi siis ehtä epäselvä kuin nykyisillä linjanumeroilla.
Joo, alan itsekin olla sitä mieltä, että ehkä se Eltsun "linja" ei hyödy omasta linjanumerosta juurikaan, kun ei nimenomaan sinne Eltsuun ole oikein kukaan menossa, ja vaunut jatkavat siitä sitten mikä minnekin.

Mansku on ihan eri juttu juuri siksi, että siinä ajetaan jo olemassa olevan, kaikille tutun linjan reitti lähes päästä päähän, ajamatta jäävät vain Pikku Huopalahti ja Ylioppilastalo–Kirurgi.

Tämä on myös se suurin syy, joka erottaa sen siitä, että nelonen ajelee Koskelan hallista linjalle. Vertaisin tätä siihen, että JOS meillä olisi esim. raitiolinja reitillä Kauppatori–Arabia ja JOS meillä olisi Vallilan hallista ulos ajavia vuoroja, jotka ajaisivat Senaatintorille ja jatkaisivat siitä linjalla 4, niin tällaiset vuorot olisi järkevää kilvittää tuon KT–ARB -linjan B-vuoroiksi. Mutta kun mitään vastaavaa ei ole.

Mietin tässä muuten sellaista, että kun B on Höselillä ollut viime aikoina sellainen tilapäisen lisäliikenteen poikkeuskirjain, niin ehkä 10V olisi parempi tunnus.

Melkoisella varmuudella on niinkin, että Yliskylään tulee erillisiä ruuhkavuoroja, sehän on profiililtaan ihan puhdas lähiölinja vailla mitään kantakaupungin jakelutarvetta. Niinpä tällä 10V:llä olisi vuoroja myös klo 9, klo 15 ja klo 18 tienoilla. Niillä olisi satunnaista kysyntää jo ihan eri tavalla kuin aamuneljän aikaan.
 
Viimeksi muokattu:
12:n siirtoajoista puheen ollen, saa nähdä millaisiin reitteihin niillä päädytään. Toinen vaihtoehto on nimittäin Pasilan kautta 13:n reittiä joko Hakaniemeen tai suoraan Yliskylään. Nopeuden lisäksi Kaivokadun ruuhkaisuus saattaa vaikuttaa reittivalintaan erityisesti päiväsaikaan kulkevien vuorojen osalta.
 
12:n siirtoajoista puheen ollen, saa nähdä millaisiin reitteihin niillä päädytään. Toinen vaihtoehto on nimittäin Pasilan kautta 13:n reittiä joko Hakaniemeen tai suoraan Yliskylään. Nopeuden lisäksi Kaivokadun ruuhkaisuus saattaa vaikuttaa reittivalintaan erityisesti päiväsaikaan kulkevien vuorojen osalta.
Niin, ei kai Eläintarha–Pasila–Nihti–Hakaniemenranta mitenkään mahdoton olisi. Käsitin kuitenkin, että Kaivokadun kautta ne tulevat, ne nimittäin pääsevät silloin siihen Siltasaarenkadun ryhmitysraiteelle odottamaan pääsyä Hakaniemenrannan päätepysäkille. Siellähän saattaa olla vaunu tai kaksikin odottamassa lähtöä nyt tässä tilanteessa, kun päätepysäkki on siinä, ja Siltasaarenkadulla voi tarvittaessa odotella sitten päättäriraiteen vapautumista (tosin jos meillä tämä 10V on, niin sen matkustajat eivät varmaan ole odottamisesta mielissään; jos se odottaminen on jatkuvaa ja pitkäkestoista, niin varmaan 10V:n päätepysäkki pitäisi sitten tiedottaa Varsapuistoon, mikä olisikin hauskasti V-alkuinen).
 
Käsitin kuitenkin, että Kaivokadun kautta ne tulevat, ne nimittäin pääsevät silloin siihen Siltasaarenkadun ryhmitysraiteelle odottamaan pääsyä Hakaniemenrannan päätepysäkille.
Eikö sama toimisi ihan yhtä hyvin Nihdin suunnalta saapuessa? Siltasaarenkadulta ei taida muuten olla vaihteita "väärän" puolen laiturille, jos toinen laituri on varattuna. Toisaalta tuolla reitillä kuljettajan ei täydy vaihtaa päätä Hakaniemessä, jolloin Hakaniemeen ei täydy juurikaan aikatauluttaa odotusaikaa.

Mietin tässä itse tosin enemmän aamuruuhkan lähtöjä linjalle aamuseitsemän maissa ja iltaruuhkan jälkeisiä hallivuoroja. Nuo kulkevat ruuhkasuunnan vastaisesti, joten koko linjan ajaminen ei välttämättä ole tarpeen, vaan Kalasatamasta voisi ajaa suoraan Laajasaloon.
 
Takaisin
Ylös