Tulevat varikkoratkaisut

Tässä voisin ajatella sellaista mallia, että ajetaan Kaivokadulle asti siirtoajona
Tämä tuntuisi kyllä aikamoiselta tuhlaukselta, kun siinä kuitenkin on kyseessä vaunu, joka ajaa ihan keskustaan saakka. Sanotaanko näin, että jos joku vaunu "pitää" ajaa vain siirtoajona, niin sitten mieluummin sellainen, joka ei mene "minnekään" eli toisin sanoen vaikka sitten Ruskeasuo–Eläintarha, kun taas nimenomaan keskustaan asti ajavan vaunun pitäisin matkustajapalvelussa jos vain suinkin mahdollista. Se kuitenkin tarjoaa suoran, loogisen ja tarpeellisen yhteyden aitoon kohteeseen.

Mutta kun kilvet on elektroniset ja sallii automaattisen vaihdon, niin voisihan tässä tehdä niin, että Ruskeasuolta lähdetään "10B Hakaniemi via Lasipalatsi" jolloin taatusti jokainen ymmärtää, minne se vaunu on menossa, ja sitten se voi jo Lasipalatsilta lähtiessä muuttua muotoon "12 Yliskylä via Rautatieasema/Hakaniemi/Nihti" eli niin, että kun se vaunu saapuu Kaivokadulle, siellä olijat ymmärtävät, että sillä pääsee Laajasaloon. Nyt kun siellä on niitä kuulutuksia jo muutenkin, joista en yhtään tykkää, niin ehkä sinne voisi saada hyödyllisenkin kuulutuksen. Vaikkapa niin, että ennen Rautatieaseman pysäkille saapumista, samalla kun tunnus vaihtuu 10B:stä 12:ksi, se kirkuva likka sanoisi "Tämä vaunu jatkaa linjalla 12 Hakaniemen ja Nihdin kautta Yliskylään".

(Hyvä pointti muuten tuo Yliskylä. Eihän vaunut sinne nyt sitten tule edes menemään, vaikka Yliskylän linjasta puhutaan. Saa nähdä, mitä niihin aikanaan sitten kirjoitetaan määränpääksi. Pelkkä Laajasalo on ehkä vähän pliisu, kun se saari on niin suuri.)
 
Tämä tuntuisi kyllä aikamoiselta tuhlaukselta, kun siinä kuitenkin on kyseessä vaunu, joka ajaa ihan keskustaan saakka. Sanotaanko näin, että jos joku vaunu "pitää" ajaa vain siirtoajona, niin sitten mieluummin sellainen, joka ei mene "minnekään" eli toisin sanoen vaikka sitten Ruskeasuo–Eläintarha, kun taas nimenomaan keskustaan asti ajavan vaunun pitäisin matkustajapalvelussa jos vain suinkin mahdollista. Se kuitenkin tarjoaa suoran, loogisen ja tarpeellisen yhteyden aitoon kohteeseen.

Mutta kun kilvet on elektroniset ja sallii automaattisen vaihdon, niin voisihan tässä tehdä niin, että Ruskeasuolta lähdetään "10B Hakaniemi via Lasipalatsi" jolloin taatusti jokainen ymmärtää, minne se vaunu on menossa, ja sitten se voi jo Lasipalatsilta lähtiessä muuttua muotoon "12 Yliskylä via Rautatieasema/Hakaniemi/Nihti" eli niin, että kun se vaunu saapuu Kaivokadulle, siellä olijat ymmärtävät, että sillä pääsee Laajasaloon. Nyt kun siellä on niitä kuulutuksia jo muutenkin, joista en yhtään tykkää, niin ehkä sinne voisi saada hyödyllisenkin kuulutuksen. Vaikkapa niin, että ennen Rautatieaseman pysäkille saapumista, samalla kun tunnus vaihtuu 10B:stä 12:ksi, se kirkuva likka sanoisi "Tämä vaunu jatkaa linjalla 12 Hakaniemen ja Nihdin kautta Yliskylään".
Mielestäni hyvin perusteltu tuo, mitä kirjoitat. Olen varmaan tässä PR15:n varrella oppinut tuhlaaville tavoille jopa 25 km pitkien siirtoajojen myötä... 😆

Se taitaa olla makuasia, nähdäänkö tuo numeron vaihtuminen 10B:stä (tai jostain muusta) 12:ksi keskustassa parempana kuin että ajetaan koko matka 12:na.

Yliskylä(n keskusta) ei pysäkin nimenä lopulta ehkä olekaan epätarkoituksenmukainen, onhan Yliskylän osa-alue oikeasti hyvin laaja, siihen kuuluvat toisaalta Reiherintie ja Gunillantiekin sekä esimerkiksi Repossaari aivan toisella suunnalla. Kauppakeskus Saari sijaitsee kyllä aluejaottelun mukaan kiistatta Yliskylä-nimisellä alueella. Linjan 12 tulevan päätepysäkin lähettyvillä sijaitsevat bussipysäkit ovat siis nykyään nimellä Yliskylän keskusta. Ne joille paikka on tuttu (esim. pitkäaikaisena kotiseutuna), saattavat kokea tämän eri tavoin kuin minä.
 
Ennen Manskun katutöiden viimeisintä vaihetta, sekä 4 että 10 kulkivat erittäin pitkät pätkät Sumatrantieltä läntiseen kantakaupunkiin, vaikka niillä ei pitäisi olla mitään asiaa itäiseen kantakaupunkiin. Ei se silloin tuntunut olevan ongelma. Miksi sen pitäisi olla ongelma nyt? Siirtoajot ovat niin pienessä vähemmistössä kaikista lähdöistä, ja sijoittuvat lähes poikkeuksesta aikaiseen aamuun tai myöhäiseen iltaan, että nykyistä toimivaa on ihan turha muuttaa. Keskivertomatkustaja tuskin huomaa muuta kuin oudossa paikassa olevan vitosen ratikan tai yksittäisin H-lähdön alkuillasta.
 
Mielestäni hyvin perusteltu tuo, mitä kirjoitat. Olen varmaan tässä PR15:n varrella oppinut tuhlaaville tavoille jopa 25 km pitkien siirtoajojen myötä... 😆
Linjalla 15, jota en edelleenkään pikaksi kutsu, tuhlataan liikennöintirahaa aivan poskettomasti. Se on surullista.

Se taitaa olla makuasia, nähdäänkö tuo numeron vaihtuminen 10B:stä (tai jostain muusta) 12:ksi keskustassa parempana kuin että ajetaan koko matka 12:na.
No joo, ainakin historiaa tuntevalle on mukava nähdä Manskulla linja 12 :) Luulen silti, että 10B tai 10A tai joku vastaava olisi tutumpi aamun ja yön kulkijoille.
 
Linjalla 15, jota en edelleenkään pikaksi kutsu, tuhlataan liikennöintirahaa aivan poskettomasti. Se on surullista.

Jos siirtoajo ma-pe kello 3.39 Myllypurosta Keilaniemeen on yleisön käytettävissä, linjan pitää pysähtyä jokaisella 30 pysäkillä ja seisoa Oulunkylän asemalla, Hämeenlinnanväylällä ja Vihdintien liikenneympyrässä 3 minuuttia kussakin, koska syyt. Tulee siis paljon halvemmaksi ajaa tyhjänä 20 min nopeammin. :LOL:
Viesti yhdistetty automaattisesti:

No joo, ainakin historiaa tuntevalle on mukava nähdä Manskulla linja 12 :) Luulen silti, että 10B tai 10A tai joku vastaava olisi tutumpi aamun ja yön kulkijoille.

Mä taas näkisin, että linjasta 12, jonka määränpäänä on Yliskylä via Rautatieasema tietää, mistä on kyse, kun taas 10A tai 10B voi olla ratatöistä tai yleisötapahtumasta aiheutuva poikkeusreitti.
 
Viimeksi muokattu:
Jos siirtoajo ma-pe kello 3.39 Myllypurosta Keilaniemeen on yleisön käytettävissä, linjan pitää pysähtyä jokaisella 30 pysäkillä ja seisoa Oulunkylän asemalla, Hämeenlinnanväylällä ja Vihdintien liikenneympyrässä 3 minuuttia kussakin, koska syyt. Tulee siis paljon halvemmaksi ajaa tyhjänä 20 min nopeammin. :LOL:
Juu ei. En tarkoittanut, että rahantuhlaus liittyy noihin siirtoajoihin. Ei niillä tarvitse olemattomia matkustajia kuljetella. Rahantuhlaus liittyy ylipitkiin ajoaikoihin, löysiin aikatauluihin ja liian suureen kalustomäärään linjalla (suureksi osaksi tämän seurauksena). Mutta se on eri topikin aihe.
 
Jos siirtoajo ma-pe kello 3.39 Myllypurosta Keilaniemeen on yleisön käytettävissä, linjan pitää pysähtyä jokaisella 30 pysäkillä ja seisoa Oulunkylän asemalla, Hämeenlinnanväylällä ja Vihdintien liikenneympyrässä 3 minuuttia kussakin, koska syyt.
Ei PR15 tasaa aikaa Vihdintien pysäkillä ajettaessa Keilaniemen suuntaan. Harhaanjohtava vaikutelma voi periaatteessa syntyä siitä, että liikennevalojen takia 15:llä kuluu ylimääräistä aikaa (mutta ei sentään kolmea minuuttia - ei sinne päinkään) tuon pysäkin kohdalla lähes aina. Kolmas ajantasauspaikka on Leppävaaran asema.
 
^Laajasalon keskusta on aina ollut Yliskylän nimellä tunnettu
Tästä en ole eri mieltä. Voi olla kuitenkin joitakin syitä, miksi jotkut - kuten minäkin taannoin - mieltävät Yliskylän eri tavalla (eli hieman suppeasti). 1970-luvulla, ehkä joskus 1976, silloinen bussilinja 88 linjattiin Yliskylässä uudella tavalla. Se alkoikin ajaa Marunapolun ja Ilomäentien kautta eli reittiin tuli uusi koukkaus Yliskylän itälaidalle. Alueelle nousi aika lailla asutusta. Linjan 88 reitinkuvaus muutettiin muotoon Rautatientori - Yliskylä - Kaitalahti, aiemmin linjan nimessä ei ollut tuota Yliskylää, eikä se nimi esiintynyt muidenkaan Laajasalon bussilinjojen nimissä. Kaikki linjat kuitenkin menivät Yliskylän kautta, jos sovelletaan nykyistä ajattelutapaa. Vähän myöhemmin linja 85 muutettiin kulkemaan samalla tavoin Marunapolun ja Ilomäentien kautta eli "Yliskylän" linjaukselle. Myös linjan 85 nimi muuttui uuteen muotoon eli Rautatientori - Yliskylä - Jollas. Tuolloin ei ollut metro toiminnassa, joten nuokin linjat ulottuivat Rautatientorille. Vuonna 1982 metro aloitti, ja idän linjoja alettiin lyhtentää metron syöttöasemille. Laajasalon linjat lyhenivät Herttoniemeen, mutta muutoin ne jatkoivat melko lailla entisellään. Niinpä 85 ja 88 säilyivät HKL:n informaatiossa "Yliskylän" linjoina, vaikka koko sen suunnan linjasto meni maantiedettä ajatellen Yliskylä-nimisen alueen kautta. Haluttiin korostaa sitä, että 85:llä ja 88:lla palvellaan Yliskylän uutta aluetta, jossa oli aikanaan lyhyt bussikadun pätkäkin.

Myöhemmin Laajasalon linjasto uudistettiin, ja 85 suoristui. Marunakujan, Marunapolun ja Ilomäentien linjaukselle tuli 88:n kaveriksi linja 89, joka on vieläkin olemassa. Sitä vastoin 88 on suoristunut vuosien saatossa.

Foorumin jäsenistössä on käsittääkseni kuljettajia, jotka ovat ajaneet noita linjoja vuosien ajan, he osannevat tarkentaa, mitä kaikkea tuolla on tapahtunut eri aikoina. Laajasalontietä on jo 1970-luvulla oikaistu, ja osa vanhasta linjauksesta on minun ymmärtääkseni muuttunut Kuvernöörintieksi, joka oli koko linjaston oletusreitti, paitsi sitten kun ensin 88 ja sen jälkeen vielä 85:kin linjattiin Yliskylän itäosan kautta kulkeviksi. Pikalinjojen esim. 84X (aivan aluksi ei X:ää ollut pikalähtöjen tunnuksessa) reitti taisi mennä suoraan Laajasalontien uutta linjausta pitkin. Lievästi ajauduttiin OT:n puolelle, mutta tulipahan uutta tulokulmaa aiheeseen Yliskylä joukkoliikenteen vinkkelistä.
 
Foorumin jäsenistössä on käsittääkseni kuljettajia, jotka ovat ajaneet noita linjoja vuosien ajan, he osannevat tarkentaa, mitä kaikkea tuolla on tapahtunut eri aikoina. Laajasalontietä on jo 1970-luvulla oikaistu, ja osa vanhasta linjauksesta on minun ymmärtääkseni muuttunut Kuvernöörintieksi, joka oli koko linjaston oletusreitti, paitsi sitten kun ensin 88 ja sen jälkeen vielä 85:kin linjattiin Yliskylän itäosan kautta kulkeviksi. Pikalinjojen esim. 84X (aivan aluksi ei X:ää ollut pikalähtöjen tunnuksessa) reitti taisi mennä suoraan Laajasalontien uutta linjausta pitkin. Lievästi ajauduttiin OT:n puolelle, mutta tulipahan uutta tulokulmaa aiheeseen Yliskylä joukkoliikenteen vinkkelistä.
Lievästi OT:n puolella jatkaen, niillä joilla on mahdollisuus päästä lukemaan vanhoja Raitio-lehtiä, löytyy Pertti Leinomäen ja minun kirjoittamani artikkeli Laajasalon linjat numerosta 3/2009.
 
Miksi sen pitäisi olla ongelma nyt?
Alan jossain määrin taipua, mutta en ihan kokonaan vielä. Ero tässä on se, että lännessä ne Ruskeasuolta tulevat vaunut on tosiaan Manskulla, joka on käytännössä meidän kaikkein vilkkain ratikkaväylä, ja niiden kilvistä ei oikein pysty päättelemään minne ne menee, kuten edellä todettiin. Esimerkiksi sinne Eläintarhaan menee vaikka mitä, mutta ne voisivat mennä myös muualle. Mieti, jos Ruskeasuolta tulee ysi, niin sehän voisi Eltsun ja Pasilan sijaan mennä myös Lasipalatsille ja aloittaa reittinsä Kaivokadulta, jos on tarve saada vaunu keskustaan ja sieltä kohti Ilmalaa. Niinpä, jos pysäkillä katsoo että 9 Ilmala via Pasila, niin ei siltikään oikein tiedä, että kääntyykö tämä kohta Reijolankadulle vai mennäänkö Lasipalatsin kautta.

Tavallinen tallaaja ei myöskään tunne kaikkia mahdollisia vaihdeyhteyksiä ja voi hyvin ajatella, että Manskua etelään ajava ysi on menossa Jätkäsaareen, vaikkei se pystykään kääntymään Lasipalatsilla ylös Simonmäkeen.

Erityisesti sellaiset vaunut, jotka ajavat kilometritolkulla tavallisen kympin reittiä eli Ruskeasuolta Lasipalatsille, olisivat jonkinlaisen tunnuksen arvoiset, koska niille on ihan oikeasti käyttöä. Ei varmasti tule tuulilasikuormaa klo 4 aamulla, kun eka vaunu lähtee kohti Yliskylää, mutta kyllä tuollainen yhteys olisi "brändin" eli linjanumeron arvoinen.
Keskivertomatkustaja tuskin huomaa muuta kuin oudossa paikassa olevan vitosen ratikan tai yksittäisin H-lähdön alkuillasta.
Eikö olisi kivempi, jos sen oudossa paikassa olevan sijaan huomaisi sellaisen, jonka kyytiin uskaltaisi nousta?
 
Laajasalossa asuneena joskus hetken ja siellä vuosikymmeniä asuneen mummon sanoista muistelin aina että mentiin Yliskylän ostarille jne. Mutta tietysti ei tainnut olla mikään "virallinen" ja varmasti on virallisempia merkintöjä asiasta.

Kiitos kuitenkin Rattivaunulle asian avaamisesta, aina oppii uutta vaikka itse tuolla päin liikkunut pitkän aikaan. vuodesta 1985 jo jotain muistaen.
 
Yliskylä-keskustelun perusteella rohkenen sanoa, että linjan 11 määränpäätekstiksi tulisi laittaa Kruunuvuorenranta tai Haakoninlahti, mieluummin tuo eka, ja linjan 12 määränpäätekstiksi Yliskylä.

Jätkäsaaressa tilanne on vähän hassu, kun siellä lukee Jätkäsaari linjalla 8 ja Länsiterminaali linjalla 7&9. Molemmat on sinänsä oikein, mutta toinen on yläkäsite ja toinen alakäsite, ja sellaista en toivoisi Laajasaloon. En toisaalta osaisi tuota paremminkaan ratkaista. Ihan aluksi linjalla 8 luki Saukonpaasi ja nyt voisi tietysti lukea vaikka Tahitinkatu, mutta ei se kerro oikein mitään, eli on se Jätkäsaari kuitenkin parempi.
 
Mieti, jos Ruskeasuolta tulee ysi, niin sehän voisi Eltsun ja Pasilan sijaan mennä myös Lasipalatsille ja aloittaa reittinsä Kaivokadulta, jos on tarve saada vaunu keskustaan ja sieltä kohti Ilmalaa. Niinpä, jos pysäkillä katsoo että 9 Ilmala via Pasila, niin ei siltikään oikein tiedä, että kääntyykö tämä kohta Reijolankadulle vai mennäänkö Lasipalatsin kautta.
HSL:n käytännön mukaan via tarkoittaa käytännössä "tämä kulkuneuvo kulkee (ainakin lähes) suorinta reittiä via-kohteeseen". Mielestäni tuo riittää kertomaan minne päin linjaa vaunu suunnistaa. Tuosta voi toki perustellusti olla eri mieltä.

Erityisesti sellaiset vaunut, jotka ajavat kilometritolkulla tavallisen kympin reittiä eli Ruskeasuolta Lasipalatsille, olisivat jonkinlaisen tunnuksen arvoiset, koska niille on ihan oikeasti käyttöä.
Alan ehkä itsekin lämmetä hieman tälle 10B-idealle, sillä linjatunnus on melko tunnistettavissa 10:n reitin kautta. Näen siltikin ongelmia linjanumeron vaihtuessa kesken matkaa. Enemmän vastustan erillisen linjanumeron antamista Ruskeasuo–Eläintarha-pätkälle. Äsken mainitun ongelman lisäksi, tuo reitti ei ole minkään muun linjan käytössä tällä hetkellä. Linjanumeron pitäisi siis todennäköisesti olla täysin uusi (esimerkiksi aikaisemmin ehdotettu 16). Menisikö tuo linja ratikkakarttoihin vai ei? Jos menisi, kartoista löytyisi reitti, jolla ajetaan vain yksittäisiä lähtöjä epäinhmillisiin aikoihin (vrt. M2 Kivenlahteen). Jos linjaa ei merkittäisi karttoihin, hyvin harva todennäköisesti tietäisi mistä se kulkee. Vaunun kulkema reitti olisi siis ehtä epäselvä kuin nykyisillä linjanumeroilla.
 
Takaisin
Ylös