TURUN SEUDUN JOUKKOLIIKENNE 2020 – Pikaraitiotievaihtoehdon väliraportti 15.12.2008 sanoi:
Ensimmäisessä vaiheessa rakennettaisiin nelihaarainen rataverkko, joka ulottuisi kauppatorilta keskustan lähiympäristössä Majakkarantaan ja rautatieasemalle sekä Runosmäen ja Varissuon lähiöihin. Tämä verkko rakennettaisiin vuoteen 2020 mennessä ja sen pituus olisi 17,7 km. Tätä kutsutaan perusverkoksi. Turun keskustassa Eerikinkadusta on muodostettu 800 metrin pituinen joukkoliikenneväylä, johon kaikilta haaroilta tuleva pikaraitioliikenne keskittyy.
Esityksenä on, että raitiolinja keskustassa liikennöi Aninkaistenkatua ja Eerikinkatua. Ongelmallisena kohtana on Aninkaistenkatu Maariankadun ja Yliopistonkadun välillä, jossa pituuskaltevuus on 6 % ja pyöristyssäde 400 metriä. Toisena vaihtoehtona olisi, että Aninkaistenkatua pohjoisesta saavuttaessa liikennöitäisiin Maariankadun ja Kauppiaskadun kautta.Aninkaistenkadun ja Eerikinkadun reittiä puoltaa se, että reitti on nopeampi ja sujuvampi, koska 90 asteen käännöksiä tehdään vähemmän. Käännökset kuluttavat myös raitiovaunun pyöriä. Lisäksi raitioliikenne on mahdollista liikennöidä suppeammalla ja siten edullisemmalla rataverkolla. Aninkaistenkadulla on mahdollista kasvattaa pyöristyssäde 500 metriin, mikä merkitsee kadun pinnan alentamista noin 0,3 metriä. Raitiovaunujen kannalta pyöristyssäde on kriittisempi tekijä kuin pituuskaltevuus.