Bussiliikennöinti suunniteltuihin paikkoihin maksaa ehkä 2,5 M€ / vuosi
10 minuutin välein telibusseilla liikennöitävien runkolinjojen kuten 18, 32/42 liikennöintipaketit maksavat noin 2-3 M€/v / paketti.
Telibussin kapasiteetti on noin 40% selvityksessä arvioidusta raitiovaunusta. Vastaavan kapasiteetin kuin kaksi raitiolinjaa 10 minuutin välein tuottaminen tarkoittaisi kahta telibussilinjaa 4 minuutin välein. Vaunutunti- ja vaunukilometrisuoritteet olisivat tällöin 2,5 kertaiset raitiotiehen verrattuna, jos matkanopeus olisi sama.
Loppuraportti, jossa on mukana bussien runkolinjoihin perustuva vaihtoehto sekä tarkempi arvio molempien vaihtoehtojen liikennöintikustannuksista että lipputuloista, valmistuu huhtikuuksi. Vasta tämän jälkeen voidaan esittää selkeä arvio liikennöintikustannusten ja lipputulojen suhteen muuttumisesta.
Vaikuttaa kuitenkin todennäköiseltä, että Turussa raitiotie voisi kattaa kuljettaja-, huolto- ja energiakustannukset sekä vaunuinvestoinnin lipputuloilla, kuten 2002 selvityksessä arvioitiin.
Raitiotien infrastruktuuri-investoinnin perusteet eivät voi tämän kokoisessa kaupungissa olla pelkästään liikennöintitaloudelliset.
Muiden Turun kokoisten kaupunkien tieteellisellä ja tilastollisella tutkimuksella vahvistetun kokemuksen mukaan pikaraitiotien toteuttaminen:
- Lisää huomattavasti joukkoliikenteen matkamääriä ja kulkumuto-osuutta
- Parantaa asiointi- ja työssäkäyntimahdollisuuksia kaupunkikeskustassa, lisäten merkittävästi keskustan vetovoimaa ja liikevaihtoa
- Lisää asuntojen kysyntää linjan varressa
- Vähentää liikenteen energiankulutusta, ilmasto- ja ilmansaastepäästöjä.
Näistä hyödyistä osa, mutta ei kaikkea, voidaan saavuttaa bussiliikenteen kehittämisellä runkolinjastoperiaatteella.