Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Naantalin ja Turun välilä on hyvin toimiva ja raideyhteydelle erittäin kilpailukykyinen bussiyhteys. Siksi on perusteltua lähteä liikkeelle Raisiosta, koska Raisio–Turku -välillä on jo nykyisellä maankäytöllä joukkoliikenteelle kysyntää. Naantalin duo tulee ajankohtaiseksi, kun aletaan pohtia radan varteen maankäyttöä. Ja siinä taas on tulppana VR Oy:n monopoli. Ratikka tulee Raisioon ilman lainsäädäntömuutoksia, mutta ei RHK:n rataa Naanataliin.
Tässä Turun ratikassa olisi nyt hyvää tilaisuutta sekä elvytyshankkeeksi että ilmastonmuutoshankkeeksi. Paljon paremmin kuin autoteiden rakentamisessa hätäaputöinä. Suunitelmissa myöhemmin rakennettavien tiehankkeiden aikaistaminen on yhtä ”vaikea” aihe kuin aikaistaa raitiotien rakentamista suunniteltua aikaisemmaksi. Kummatkin edellyttävät ensin rakennussuunnittelun, vaikka työ onkin vähän erilaista. Ja kumpikaan ei edellytä normaaliolojen hankeharkintaa, jos ja kun kyseessä on niin päin oleva asetelma, että halutaan käyttää rahaa ja valitaan vain sellainen rahankäyttökohde, jolla on suurimmat hyödyt.
Antero
Tässä Turun ratikassa olisi nyt hyvää tilaisuutta sekä elvytyshankkeeksi että ilmastonmuutoshankkeeksi. Paljon paremmin kuin autoteiden rakentamisessa hätäaputöinä. Suunitelmissa myöhemmin rakennettavien tiehankkeiden aikaistaminen on yhtä ”vaikea” aihe kuin aikaistaa raitiotien rakentamista suunniteltua aikaisemmaksi. Kummatkin edellyttävät ensin rakennussuunnittelun, vaikka työ onkin vähän erilaista. Ja kumpikaan ei edellytä normaaliolojen hankeharkintaa, jos ja kun kyseessä on niin päin oleva asetelma, että halutaan käyttää rahaa ja valitaan vain sellainen rahankäyttökohde, jolla on suurimmat hyödyt.
Antero