Turun seudun joukkoliikenne 2020

^ Sillä ei mielestäni ole mitään väliä vaikka se Kaarinasta tuleva raitio ei menisi torille, jokainen jaksaa kävellä sen 100m siihen torille. Tuossahan kyllä reitti Varissuolta->Kauppatorille tulee hämeenkadulta->Uudenmaankadulle->kirkkosilta ja siitä Eerikinkadulle ja jatkuu siitä aina Majakkarantaan asti. Silloinhan sen reitin voisi laittaa kulkemaan torille mutta kauppiaskatua sitten ylöspäin Maariankadulle.

Toki mainitsemasi linjaus Maariankadulta->Kauppiaskadulle pitäs mielestäni olla itsestään selvyys, kuten tälläkin hetkellä linja-autoliikenne menee sitä kautta. Siihen saatais 1-2 loistavaa pysäkkiä ja kadunleveyskin on vielä etuna tuossa. Elikkäs ilman muuta Runosmäki- ja Raisiolinjat pitäs vetää tuota reittiä. Toki reitti Aininkaistenmäkeä pitkin olisi myös hyvä mutta koska siinä on jyrkkä ylämäki niin miten siihen saa pysäkin...?
 
Raision ja Kaarinan suuntien linjat tuodaan Kauppatorille joka tapauksessa. Koska kyseessä ovat 2. vaiheessa toteutettavat linjat, ratkaisua ei ole lyöty lukkoon. Raportista ilmenee, että myös Maariankatu - Kauppiaskatu - linjausta on pohdittu.

Linjoja ei ole tässä vaiheessa lyöty lukkoon, vaan linjaparit voidaan muodostaa eri tavoilla.
Ei ole lainkaan selvää, että Raision ja Kaarinan haarojen toteutuessa Raisio - Kauppatori - Kaarina olisi tarkoituksenmukaisin linja.
 
Linjoja ei ole tässä vaiheessa lyöty lukkoon, vaan linjaparit voidaan muodostaa eri tavoilla. Ei ole lainkaan selvää, että Raision ja Kaarinan haarojen toteutuessa Raisio - Kauppatori - Kaarina olisi tarkoituksenmukaisin linja.

Toisaalta suunnitelmassa haaroja on torin toisella puolella neljä ja toisella puolella kaksi. Jos pysytään joka haaralla samassa vuorovälissä, yksi heiluri ei mene torin kautta. Toki jos osoittautuu tarkoituksenmukaiseksi ajaa torin lounaispuolella 5 min vuorovälillä, ratkaisu toimii.
 
Raportista ilmenee, että myös Maariankatu - Kauppiaskatu - linjausta on pohdittu.

Linjoja ei ole tässä vaiheessa lyöty lukkoon, vaan linjaparit voidaan muodostaa eri tavoilla.

Huomasin kyllä, että oli pohdittu :) Kommentoin siksi, että karttaan asti oli päätynyt Aninkaistenkadun versio, joka toki onkin mutkattomampi.

Tosiaan kaksisuuntaratikoilla voi kai olla kääntöraide vaikka torilla, jos niin halutaan. Tai esim. siellä rautatieaseman tienoilla. Roomassa on yksi kääntöpaikka historiallisessa keskustassa (Torre Argentina) ja se vie hämmästyttävän vähän tilaa.

Jos ei sitten haluta esim. Puutarhakadun suuntaan omaa linjaansa ;) Siellä kun näkyy raportin mukaan myös olevan melkoista asukastiheyttä. Taitaa tosin vaikutusalue mennä päällekkäin satamaradan suunnitelmien kanssa...
 
Miten raitiotie suhtautuu tulevaan matkakeskukseen, joka on tulossa Brahenkadun jatkeelle (sitten joskus)? Vaunuthan kulkisivat loivinta reittiä Aninkaistenmäen yli Kauppiaskatu - Maariankatu - Brahenkatu - matkakeskuksen kohdalla radan yli - Satakunnantie.
 
Miten raitiotie suhtautuu tulevaan matkakeskukseen, joka on tulossa Brahenkadun jatkeelle (sitten joskus)? Vaunuthan kulkisivat loivinta reittiä Aninkaistenmäen yli Kauppiaskatu - Maariankatu - Brahenkatu - matkakeskuksen kohdalla radan yli - Satakunnantie.

Eihän se nyt tollasta reittiä saa mennä.
Vaan paras ratkaisuhan on Kauppiaskatu-Maariankatu-Aninkaistenkatu-Aninkaistensilta-Satakunnantie. Tossa linjassa ehdottomasti eniten väkeä. Maariankatu-Aninkaistenkatu siinä akselissa on jo muutama koulu, konserttitalo josta saa kyytiin todella hyvin porukkaa.
Toki mikäli se matkakeskus tulee niin reitti voi kurvata aninkaistenkadulta matkakeskukseen joka on siis vain sen tien toisella puolella. Tai sitten tehdä erillinen linja brahenkadulta sinne. Mielestäni kuitenkin tärkeää osuutta Maariankatu-Aninkaistenkatu-Aninkaistensilta-Satakunnantie ei saa poistaa projektista.
 
Ihmettelen, miksi raportissa ei ole enää Naantaliin vedetty raitiotietä. Se olisi kuitenkin edullista vetää olemassaolevaa rataa pitkin, josta se jatkaisi katurataa pitkin Naantalin vanhaankaupunkiin.

Ettei olisi tarkoitus jokin lähijunalinjoista, esim. Loimaan linja johtaa Naantalin S-Marketin takapihalle? :)
 
Ihmettelen, miksi raportissa ei ole enää Naantaliin vedetty raitiotietä. Se olisi kuitenkin edullista vetää olemassaolevaa rataa pitkin, josta se jatkaisi katurataa pitkin Naantalin vanhaankaupunkiin.

Ettei olisi tarkoitus jokin lähijunalinjoista, esim. Loimaan linja johtaa Naantalin S-Marketin takapihalle? :)

Varmasti ihan kustannussyistä. Toki Naantaliin on helppo vetää esim. lähijuna Turusta, sillä kiskot menevät suoraa sinne.

En tiedä heititkö läppää asiasta
"esim. Loimaan linja johtaa Naantalin S-Marketin takapihalle? "

mutta jos nyt karttaa katsot niin ei se Loimaa kohtaa Naantalia edes sarjakuvissa :biggrin: Ei edes Uudenkaupungista tuleva juna mene Naantalin keskustaan.
 
Miten raitiotie suhtautuu tulevaan matkakeskukseen, joka on tulossa Brahenkadun jatkeelle (sitten joskus)? Vaunuthan kulkisivat loivinta reittiä Aninkaistenmäen yli Kauppiaskatu - Maariankatu - Brahenkatu - matkakeskuksen kohdalla radan yli - Satakunnantie.

Tuureporinkadun risteyksen jälkeen lähes vaakatasossa Brahensiltaa (joukko- ja kevyen liikenteen silta) eritasona Läntisen Pitkäkadun ja Ratapihankadun yli Matkakeskuksen kannelle, siitä kaartaen kohti Bilmarkinkatua, ja Räntämäenkadun kautta Raunistulan ja Kastun koulujen länsisivuitse Tampereen valtatien vieressä kohti Runosmäkeä.
 
Jos valtio lähtisi tukemaan tätä ratikkaprojektia sillä 30% summalla olkoon nyt 85M€ niin eikö sitä loppua vajaata 200M€ Turku voisi ottaa vaikka lainaa...?
Voitais säästää sen typerän toriparkin rahat ja sijoittaa ne järkevästi raideliikenteeseen..
 
Ihmettelen, miksi raportissa ei ole enää Naantaliin vedetty raitiotietä.

Muistelen lähihistoriasta, että Naantalissa on asemakaavaan vahvistettu "pikaraitiotien" aluevaraus. Siis se ensimmäinen askel koko Turku-Raisio-Naantali -duoakselilla. Turussa ei ole mitään, Raisiossa ei myöskään mitään, mutta Naantalin asemalta ja RHK:n radalta olisi linjan tilavaraus jonnekin paikallisen Armonlaakson ytimeen.

Onko paikkakuntalaisilla tarkempaa tietoa?
 
Jos valtio lähtisi tukemaan tätä ratikkaprojektia sillä 30% summalla olkoon nyt 85M€ niin eikö sitä loppua vajaata 200M€ Turku voisi ottaa vaikka lainaa...?
Voitais säästää sen typerän toriparkin rahat ja sijoittaa ne järkevästi raideliikenteeseen..

Jos eka vaihe on tuon 250 Me, ja valtio maksaisi 30% eli 75 Me, niin Turun kontolle jäisi 175 Me. Se on aika tarkkaan 1000 e / asukas eli aika suuri lainataakan kasvu kerralla, mutta ei se summana mikään mahdoton ole kuitenkaan.

Aamusetin artikkeli oli oikein positiivista luettavaa. Jos tahtoa kerran löytyy niin virkamiehiltä kuin poliitikoiltakin, niin sitten pitää vaan toivoa, että kun selvitys valmistuu, siitä edetään suoraan hankesuunnitelman valmisteluun.
 
Muistelen lähihistoriasta, että Naantalissa on asemakaavaan vahvistettu "pikaraitiotien" aluevaraus. Siis se ensimmäinen askel koko Turku-Raisio-Naantali -duoakselilla. Turussa ei ole mitään, Raisiossa ei myöskään mitään, mutta Naantalin asemalta ja RHK:n radalta olisi linjan tilavaraus jonnekin paikallisen Armonlaakson ytimeen.

Onko paikkakuntalaisilla tarkempaa tietoa?

Kesäpaikkakuntalaisena en ole ihan varma, mutta otaksuttavasti nykyiseltä radalta lenkki Tuulensuunkatu (Terveyskeskus) - Maariankatu (Kirkko) - Kaivokatu (Kaupungintalo) - Käsityöläiskatu (Marketit).

Maarian- ja Kaivokatujen kulmauksesta on lyhyt kävelymatka Muumimaailmaan, ja vain viitisenkymmentä metriä laiturille, josta Unikeko molskautetaan mereen.
 
Takaisin
Ylös