Ratikoihin en olekaan ottanut muuta kantaa kuin siinä määrin, että Suomi voisi olla hieman aktiivisempi asian suhteen alentamalla vastaavien järjestelmien perustamisen rimaa, esim. määrittämällä jonkinlaiset ohjeelliset raja-arvot kuten Saksassa, jonka mukaan kaupungit voisivat olla varmempia valtion rahoituksen saamisesta, jotta asiasta olisi helpompi päättää.
Helsinkiä en syytä mistään, vaan pääkaupunkikeskeistä valtiota. Helsinki ja valtio kulkevat niin käsikädessä, että Helsinki lähentelee täydellistä autonomiaa. E18-tie ja ELSA-rata käyvät hyvin esimerkeiksi sellaisille hankkeille, jolle valtio ei ole löytänyt tarpeeksi paljon Helsinki-näkökulmaa, jotta ne olisi toteutettu ajallaan. Tästä on siis kyse, kun puhutaan tahtotilasta.
Haluaisin ehdottomasti Suomen maakunnilla laajempaa autonomiaa, tällä vältyttäisiin ulkopuolisen näkökulman kapeakatseisuudesta, joka voi pahimmillaan haitata maakuntaa niin paljon, että se alkaa taantumaan. Näin voisi väittää käyneen ainakin Varsinais-Suomelle ja Satakunnalle, jotka eivät ole olleet valtion virkamiesten visioiden kohteena.
Nyt eksytään niin pahasti aiheesta, että toivottavasti näkökantani perusteet tulivat selväksi.
Odotan innolla mitä tapahtuu kun toivottavasti, sekä Tampere, että Turku tekevät päätöksensä pikaraitiotien perustamisesta. Mitataan kerrankin kunnolla sitä valtion tahtotilaa panostaa maakuntiin. 30% on lähtökohta, mutta tavoite pitää olla kansainvälistä tasoa, eli yli 50%.
Helsinkiä en syytä mistään, vaan pääkaupunkikeskeistä valtiota. Helsinki ja valtio kulkevat niin käsikädessä, että Helsinki lähentelee täydellistä autonomiaa. E18-tie ja ELSA-rata käyvät hyvin esimerkeiksi sellaisille hankkeille, jolle valtio ei ole löytänyt tarpeeksi paljon Helsinki-näkökulmaa, jotta ne olisi toteutettu ajallaan. Tästä on siis kyse, kun puhutaan tahtotilasta.
Haluaisin ehdottomasti Suomen maakunnilla laajempaa autonomiaa, tällä vältyttäisiin ulkopuolisen näkökulman kapeakatseisuudesta, joka voi pahimmillaan haitata maakuntaa niin paljon, että se alkaa taantumaan. Näin voisi väittää käyneen ainakin Varsinais-Suomelle ja Satakunnalle, jotka eivät ole olleet valtion virkamiesten visioiden kohteena.
Nyt eksytään niin pahasti aiheesta, että toivottavasti näkökantani perusteet tulivat selväksi.
Odotan innolla mitä tapahtuu kun toivottavasti, sekä Tampere, että Turku tekevät päätöksensä pikaraitiotien perustamisesta. Mitataan kerrankin kunnolla sitä valtion tahtotilaa panostaa maakuntiin. 30% on lähtökohta, mutta tavoite pitää olla kansainvälistä tasoa, eli yli 50%.
Viimeksi muokattu: