Itsesyytöksillä ei päästä mihinkään. Sen sijaan osoittamalla sinne, missä on ongelma jonka voisi ratkaista, voidaan päästä johonkin. Ja on minusta aika turha väittää, että kaikilla on samat mahdollisuudet kuin Kehä III:n sisäpuolellakin. Näin ei vain asia ole. Suomessa ei ole alueellista tasa-arvoa, sellainen saavutetaan vain siirtämällä alueellista päätöksen tekoa maakuntiin. Alueellista tasa-arvoa estää raha, tiedonpuute ja tahto.
Suomeen tarvittaisiin paljon enemmän alueellista autonomiaa, jotta omia etuja ja asioita voitaisiin ajaa helpommin, ilman keskustelua valtion kanssa. Lähijunien ja ratojen käytön pitäisi ehdottomasti olla pelkästään maakunnasta itsestään kiinni. Valtio ei saisi olla tässä osapuolena. Valtio ei ole luotettava taho alueellisessa edunvalvonnassa, koska päättäjät eivät ole paikallisia, eivät jaa paikallisia intressejä tai tunne paikallisia ongelmia. Kaikki kuitenkin tuntevat Helsingin ja pk-seudun asiat ainakin jollakin tasolla.
Suomi on monessa mielessä kietoutunut "Helsinki the metropolin" ympärille. Asioita tutkitaan usein vain Helsingin näkökulmasta. Myös media on hyvin ykskeskeinen. Tätä ei haluta myöntää, vaikka on ehdotettu metropoliministeriä. Ei Suomi aina ole ollut tällainen, lievästi kipeä ja yksioikoinen. Ennen Suomi oli vain pohjoismaissa sijaitseva tuhansien järvien maa, jossa lähijunat pysähtyivät muuallakin kuin Helsingin seudulla.
Tiedän ettei mielipiteistäni pidetä, mutta kun tarkastellaan Suomea maana, on aivan kaksi eri maailmaa, kun ollaan maakunnissa ja kun ollaan pk-seudulla. Turku on hyvä esimerkki entisestä kukoistavasta kaupungista, joka on saanut odottaa moottoritietä 40 vuotta, rautatiet ovat huonossa kunnossa ja uudistusta odotettu niin ikään joku 40 vuotta (eikä sitä ole vieläkään edes aloitettu), jonka lentoliikenne on kuihtunut kasaan ja jota nyt voisi verrata ulkomuodoltaan lähinnä johonkin itäblokin maihin.
Pk-seutu on tällä hetkellä Suomen julkisivu, ns kulissi hi-tech valtiosta, jossa on metroja, lähijunia ja raitioteitä. Sen kulissin takana on lukemattomia taantuvia, ränsistyviä, autoistuvia, rapistuvia alueita, joiden joukossa on myös se lahonnut entinen sivistyksen kehto. Länsi-Suomi on todella masentavassa tilassa. Pori tiedetään väkivaltaisena paikkakuntana, mutta ei se ihme ole, sillä se on varmaan Länsi-Suomen läntisin kaupunki. Suunta jonne Suomen kehityksen tuulet, eivät enää koskaan tule puhaltamaan.
Onko asiat siis nyt niin hyvin kuin voi olla, vai voisiko tosiaan olla aihetta kyseenalaistaa muutamiakin asioita suomalaisessa yhteiskunnassa, Suomessa. Tietysti tahtotilaa tulee maakunnissa herätellä ja vaatia. Tulee myös ehdottomasti valistaa ja parantaa asenteita maakuntien päättäjien kohdalla, mutta kyllä valtionkin on muututtava yhteiskunnallimpaan suuntaan, takaisin sellaiseksi Suomeksi, jossa ajatellaan palveluiden tuottamista yhteiskunnan hyväksi eikä pelkästään luomaan kilpailukykyistä imagoa Suomelle.