Jotkut Teistä, arvoisat keskustelijat, muistanevat, että ketjussa puheena olevan raitiotieyhteyden työnimi oli noin 20 vuotta sitten Hästsko eli hevosenkenkä. Nimen takana lienee silloin ajatellun linjauksen ulkomuoto kartalla. Ajan kuluessa suunnitelmat ovat muuttuneet eikä "Hästskon" ulottaminen Ropsteniin liene enää ajankohtainen juttu.
1990-luvun aikana Hevosenkenkään (joka muuten tarinoissa tuo onnea) viittava nimi jäi taka-alalle. Myöhemmin alettiin puhua vain Tvärbananista. Tvärbanan on, kuten jo ketjun alkumetreiltä alkaen on todettu, pikaraitiotie. Mikko Laaksonen totesi aivan oikein, että pikaraitioteillä vaunun keskinopeus voi aivan hyvin olla Tvärbananin luokkaa. Stadtbahn-tyypin metroilla junien keskinopeudet eivät ole olennaisesti korkeammat. Tavallisen korkeatasoisen raitiotien ja pikaraitiotien erot ovat usein vähäiset. En ryhdy määrittelemään pikaraitiotietä uudelleen. Todettakoon, että itse pidän luontevana käyttää termiä raitiotiepohjaisesta järjestelmästä, jossa on käytössä täydet etuisuudet (pysähdytään vain pysäkeillä), maksiminopeus on jossain kohtaa 70...80 km/h ja keskinopeus yksiselitteisesti yli 20 km/h (Tvärbananin 24 km/h toteuttaa tämän). Hyvin usein pikaraitioteillä on täyseristettyjä osuuksia, varsinkin käytettäessä korkeimpia nopeuksia. Monimuotoisuus on kuitenkin keskeinen ominaisuus. Toisaalta joskus tavallinen raitiotiehaara voi olla täyseristetty, kuten Ruotsin merkittävimmän raitiokaupungin rata Polhemsplatsenilta Angered C:hen. Sillä osuudella keskinopeuskin ylittää Tvärbananin vastaavan lukeman...