Heh, sattumoisin sain tuosta osoitteesta vain Cold Fusionin virheilmoituksia, mutta uskotaan, että tieto yleensä kulkee. Tuo kuvailemasi junayhteys ei käsittääkseni olekaan Amtrakin operoima ja tunnetusti New Yorkissa on maailman suurin metrojärjestelmä ja muutenkin toimivaa raideliikennettä. 'On mitä on' -heittoni voisi yhtä hyvin sanoa VR:stä verrattuna vaikka saksalaiseen toimintaan, mutta itselleni oli vaan pienoinen yllätys, että Amtrakilla on suunnilleen sama määrä kaukoliikenteen lähtöjä kuin VR:llä.
Suurin osa Yhdysvaltoja on jotain muuta kuin New Yorkin metropolialuetta ja toinen aika häkellyttävä silmiin osunut luku oli Indianapolisin (pop. 807 584) koko busseilla operoidun julkisen liikenteen nousut päivässä: 29 700, eli vähemmän kuin bussi-Jokeri -linjalla yksinään. Siis miljoonan ihmisen kaupunkialue eurooppalaisella mittatikulla sanottuna ilman julkisia. Tuo on sikäläisittäinkin ilmeisesti aika äärimmäinen tapaus ja jotain tempausta aiheen tiimoilta on tekeillä.
Niin näytti tekevän virheilmoitusta se, jokin sielläkin siis mätti.
Se ei ole Amtrakin yhteys, totta sekin. NYC alueella operoi MTA (Metropolitan Transit Authority) eli heidän YTV ja tuolla mainitsemallani linjalla paikallisjunia operoi Metro North Railroad (http://mta.info/mnr/html/aboutmnr.html).
Samalla radalla operoi toki pitkän linjan junia Amtrak joka ajaa Acela-express -junaansa välillä Boston - Washington D.C. Lähdöt vain eri asemalta (Penn Station).
Mutta noinhan se kuten sanoit, metropolialueilla on hiukka erilaista kuin muualla. Niin Suomessakin...