Ainakin Länsimetron jatkeen kanssa hallitus teki niin: valtio sitoitui maksamaan 240 M€ ja Espoo maksaa loput.
Tämähän menee liikennepoliittisen selonteon linjauksen mukaan, eli valtionosuus voi olla 30 %. Tekstissä lukee kuitenkin ”valmius”, ei ”sitoutuu”. Toivon, että seuraava hallitus, joka asiasta käytännössä päättää, noudattaa nimenomaan valmiutta, joka johtaa sitoutumiseen siinä tapauksessa, että liikennehankkeiden valtionrahoituksen ehdot täyttyvät.
Arvaukseni saattoi silti hyvin mennä pieleen. Nyt mieleeni tuli sellainen mahdollisuus, että kun kasvupaketin on kerrottu ulottuvan vuoteen 2018 asti, niin valtion rahoitusosuudesta loput maksettaisiin vuoden 2018 jälkeen.
Näin varmasti on ajatus. Pisaraa ei missään tapauksessa rakenneta vuoteen 2018 mennessä – eikä muuten Kivenlahden metroakaan vuodessa tehdä, vaikka valtion valmius sen tukemiseen on merkitty vuoden 2017 jälkeen.
Käytännön toteutumisen esteeksi kummassakin tapauksessa voi tulla vielä HSL:n merkitys. Toimivaa infrasopimusta ei vielä ole. On aivan ilmeistä, että Louko suunnittelee Kivenlahden metron tulevan pääasiassa Helsingin maksettavaksi HSL:n kautta. Tällaista on esitelty Espoon poliitikoille. Tämä perustuisi siihen, että infrasopimus jakaisi kustannukset asukasmäärien mukaan. Ja samalla tavalla Helsinki pääsisi maksamasta Pisaraa, vaikka se tuleekin Helsingin alle. Eihän Pisaraa helsinkiläiset käyttäisi, vaan Espoosta ja Vantaalta tulijat. Ei ole vaikea arvata, että muut HSL:n jäsenkunnat kuin Helsinki ja Espoo tuskin suostuvat maksamaan Helsingin ja Espoon tunnelihankkeita.
Mutta ylipäätään kumpikaan ei ole mikään elvytyshanke. Elvytyksen pitää vaikutta heti, ei joskus vuosien päästä kun suhdanteet ovat toiset ja nykyinen lama historiaa. Lisäksi kumpikin on ristiriidassa sen kanssa, että suomalaisen yhteiskunnan talouden rakenteitia pitäisi muuttaa siihen suuntaan, että velkaa pystytään vähentämään ja tullaan toimeen omillamme. Tunnelit lisäävät Suomen velkaa, siinäkin tapauksessa, että velan ottaja on kunta eikä valtio. Lisäksi nämä tunnelit nostavat joukkoliikenteen käyttökustannuksia, eli muuttavat yhteiskunnan rakennetta kalliimmaksi.
Antero