Kyllönen toimii hyvin koska hän laittaa aktiivisesti vastuualueensa virastoa kuriin ja noudattamaan sovittua käytäntöä, ei maan tapaa. Sillä, mitä höyrypäisiä visioita on tullut eduskunnassa sovittua, ei ole niinkään väliä tämän varossa.
Hän nimenomaan on postinkantaja. Postinkantaja, joka kovistelee virastolta postin, mikä on sovittu tehtäväksi. Ja järjestää seuraukset, jos sovittua postia ei tule.
No ei nyt sentään. Poliittisesti valitut ministerit käyttävät merkittävää valtaa poliittisella vastuulla. Postinkantajilla ei ole kumpaakaan. Siksi postinkantajat eivät järjestä mitään seurauksia kenellekään postinkantajina.
---------- Viestit yhdistetty klo 13:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:45 ----------
GPS:n yhdistäminen verotukseen ei ole mikään Kyllösen saunassa keksimä idea. Mm. edellisen hallituksen keskustalaisen pääministerin nimittämä ilmastopoliittinen asiantuntija Oras Tynkkynen (vihr.) esitti tätä.
Edellisen hallituksen keskustalainen liikenneministeri puolestaan teetti jopa selvityksen siitä, miksi liikennehankkeiden budjetit eivät pidä paikkaansa. Nyt sama ex-ministeri ja sama puolue tekee kaikkensa kampittaakseen Kyllöstä, joka on puuttunut samaan asiaan. Hämminkiä hyödyntääkseen keskusta on eilen myös ilmoittanut vaativansa liikennehankkeiden kärjestä pudonneen, kyseenalaisen viitostien remontin takaisin listalle, vaikka hämmingin syy on se, että liikennerahaa on entistäkin vähemmän.
Vallan Suomessa tulisi kaikilla muillakin aloilla kuulua kansalle, jota edustaa eduskunta ja sen hallituksen ministerit. Rakennusliikkeiden, maakuntalehtien ja virkamiesten muodostamalle äänekkäälle velikerholle valta ei kuulu, vaikka tähän asti niin on ollutkin.
En sanonut että GPS-paikannus on Kyllösen saunassa keksimä idea tai että se olisi edes Kyllösen saunassa jonkun toisen keksimä. Tynkkysen lisäksi varmaan moni muukin on asiaa pitänyt hienona ja sitä suussaan mutustellut, mutta Kyllönen asian toi ministerinä julkisuuteen.
Mutta missä ne tekemiset nyt sitten näkyvät hyvinä? Ovatko ne noita "kovisteluja" jotka kai nyt yleisesti missä tahansa talossa esimies-alais -keskusteluissa käydään asioita hoidettaessa esimiehen mielen mukaisesti? Jos, niin mitä ne saavutukset tästä naukumisesta sitten ovat? Sitä minä kysyin enkä muuta.
---------- Viestit yhdistetty klo 14:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:45 ----------
Koska meillä on ollut viimeksi JLF-kirjoittajia pätevämpi liikenneministeri?
En osaa sanoa.
Liikenneministerin toimen hoitamisessa pätevyys ei ole asiaosaamisen synonyymi. Voit olla hieno asiaosaaja ja primus inter pares saamatta silti ainoatakaan asiaa (poliittisessa) päätöksenteossa loppuun asti. Näitä soininvaaroja ja tiureja meillä on ollut aikaisemminkin. Kyllönen ei mielestäni rinnastu heihin.
---------- Viestit yhdistetty klo 14:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:45 ----------
Kyllösen asiantuntemus ei välttämättä ole sen suurempi kuin edeltäjillä eikä sen suurempi kuin perusjantterilla muutenkaan, mutta ero aikaisempiin on siinä, että hän edellyttää virkamiesten noudattavan ohjeita, määräyksiä ja käskyjä. Siitä on nyt noussut hirveä meteli, kun maan tapa on ollut se, että virkamies tekee mitä tykkää ja ministeri on kumileimasin.
Minusta on suorastaan huvittavaa, että puhutaan jopa ministerin eroamisesta sen vuoksi, että Tervalan esikunta valehtelee tiehankkeiden budjeteissa, kuten on ollut maan tapa iät ja ajat. Ja puhutaan vieläpä pikkusummista. Siis pikkusummista verrattuna vaikkapa länsimetron satojen miljoonien kustannusylityksiin. Kenen eroa vaadittiin, kun metro maksoi 452 Me:n sijaan, jaa, paljonkohan se tällä hetkellä onkaan? 900 Me? Vielä ei ole miljardi kai paukkunut, mutta kyllä se sieltä vielä tulee, onhan tässä neljä vuotta aikaa.
Minä nostan hattua Kyllöselle. Rohkea tyyppi. Harmi vaan, että kun hallituskausi päättyy, Maan Tapa varmaankin siirtää hänet mahdollisimman vähähaittaisiin tehtäviin jonkun kemijärven kunnanjohtajaksi. Eihän noin vahvaa ja tekevää ihmistä saa päästää herrojen hiekkalaatikolle.
Liikenneministerin vastattavana on muutakin kuin auto-, juna- tai laivaliikennettä tai niiden verkkoja. Sellaisiahan ovat esim. tietoliikenneverkkoihin liittyviä asioita kuten toimiluvat televisiotoiminnassa, niiden valvontaa samoin kuin radio- ja tietoliikenneverkkojen osalta vastaavia toimia. Kyllösen aikana muut kuin fyysisen liikennöimisen alat ovat olleet pienemmässä osassa julkisuudessa joka osaltaan johtuu myöskin julkisuuden portinvartijoiden eli toimittajien halusta valikoida asioita otsikkotasolle. Sama valikointihan tapahtuu kuitenkin muidenkin asioiden osalla. En olisi sitä mieltä ollenkaan että esim. Vehviläinen (Kesk.), Sasi (Kok.), P. Vennamo (SMP) tai vaikkapa Saarto (SKDL) olisivat aikoinansa olleet sitä mieltä että virkamiehet saavat tehdä mitä haluavat ja he vain viihtyvät valtioneuvoston cocktaileilla. Eiköhän kaikilla ministereillä aikanaan ole ollut vastaavia kysymyksiä hallinnonalansa virkamiesten kanssa. Näin ainakin itse kanssansa keskusteltuani olen tullut kerrotuksi. Siksi en näkisi Kyllösen ja muiden liikenneministerien välillä mitään eroa tässäkään asiassa.
Kunnioitustaan toki voi osoittaa kenelle hyvänsä. Mutta kysyinkin niitä perusteita millä nyt sitten Kyllöstä nostetaan. Jos ainoaksi perusteeksi jää se että "uskaltaapa sanoa" ja todelliset, mitattavissa olevat aikaansaannokset ovat niin laihoja kuin nyt näyttäisi olevan, niin itse kukin voinee tykönänsä myös miettiä niitä perusteita millä kunnioitustaan jakelee. Pelkkä räksyttäminen ei saa aikaiseksi tuon taivaallista. Sen tiesi jo moppe kopissaan pihalla aikanaan.