Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

Kyllönen toimii hyvin koska hän laittaa aktiivisesti vastuualueensa virastoa kuriin ja noudattamaan sovittua käytäntöä, ei maan tapaa. Sillä, mitä höyrypäisiä visioita on tullut eduskunnassa sovittua, ei ole niinkään väliä tämän varossa.

Hän nimenomaan on postinkantaja. Postinkantaja, joka kovistelee virastolta postin, mikä on sovittu tehtäväksi. Ja järjestää seuraukset, jos sovittua postia ei tule.

No ei nyt sentään. Poliittisesti valitut ministerit käyttävät merkittävää valtaa poliittisella vastuulla. Postinkantajilla ei ole kumpaakaan. Siksi postinkantajat eivät järjestä mitään seurauksia kenellekään postinkantajina.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:45 ----------

GPS:n yhdistäminen verotukseen ei ole mikään Kyllösen saunassa keksimä idea. Mm. edellisen hallituksen keskustalaisen pääministerin nimittämä ilmastopoliittinen asiantuntija Oras Tynkkynen (vihr.) esitti tätä.

Edellisen hallituksen keskustalainen liikenneministeri puolestaan teetti jopa selvityksen siitä, miksi liikennehankkeiden budjetit eivät pidä paikkaansa. Nyt sama ex-ministeri ja sama puolue tekee kaikkensa kampittaakseen Kyllöstä, joka on puuttunut samaan asiaan. Hämminkiä hyödyntääkseen keskusta on eilen myös ilmoittanut vaativansa liikennehankkeiden kärjestä pudonneen, kyseenalaisen viitostien remontin takaisin listalle, vaikka hämmingin syy on se, että liikennerahaa on entistäkin vähemmän.

Vallan Suomessa tulisi kaikilla muillakin aloilla kuulua kansalle, jota edustaa eduskunta ja sen hallituksen ministerit. Rakennusliikkeiden, maakuntalehtien ja virkamiesten muodostamalle äänekkäälle velikerholle valta ei kuulu, vaikka tähän asti niin on ollutkin.

En sanonut että GPS-paikannus on Kyllösen saunassa keksimä idea tai että se olisi edes Kyllösen saunassa jonkun toisen keksimä. Tynkkysen lisäksi varmaan moni muukin on asiaa pitänyt hienona ja sitä suussaan mutustellut, mutta Kyllönen asian toi ministerinä julkisuuteen.

Mutta missä ne tekemiset nyt sitten näkyvät hyvinä? Ovatko ne noita "kovisteluja" jotka kai nyt yleisesti missä tahansa talossa esimies-alais -keskusteluissa käydään asioita hoidettaessa esimiehen mielen mukaisesti? Jos, niin mitä ne saavutukset tästä naukumisesta sitten ovat? Sitä minä kysyin enkä muuta.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:45 ----------

Koska meillä on ollut viimeksi JLF-kirjoittajia pätevämpi liikenneministeri?

En osaa sanoa.

Liikenneministerin toimen hoitamisessa pätevyys ei ole asiaosaamisen synonyymi. Voit olla hieno asiaosaaja ja primus inter pares saamatta silti ainoatakaan asiaa (poliittisessa) päätöksenteossa loppuun asti. Näitä soininvaaroja ja tiureja meillä on ollut aikaisemminkin. Kyllönen ei mielestäni rinnastu heihin.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:45 ----------

Kyllösen asiantuntemus ei välttämättä ole sen suurempi kuin edeltäjillä eikä sen suurempi kuin perusjantterilla muutenkaan, mutta ero aikaisempiin on siinä, että hän edellyttää virkamiesten noudattavan ohjeita, määräyksiä ja käskyjä. Siitä on nyt noussut hirveä meteli, kun maan tapa on ollut se, että virkamies tekee mitä tykkää ja ministeri on kumileimasin.

Minusta on suorastaan huvittavaa, että puhutaan jopa ministerin eroamisesta sen vuoksi, että Tervalan esikunta valehtelee tiehankkeiden budjeteissa, kuten on ollut maan tapa iät ja ajat. Ja puhutaan vieläpä pikkusummista. Siis pikkusummista verrattuna vaikkapa länsimetron satojen miljoonien kustannusylityksiin. Kenen eroa vaadittiin, kun metro maksoi 452 Me:n sijaan, jaa, paljonkohan se tällä hetkellä onkaan? 900 Me? Vielä ei ole miljardi kai paukkunut, mutta kyllä se sieltä vielä tulee, onhan tässä neljä vuotta aikaa.

Minä nostan hattua Kyllöselle. Rohkea tyyppi. Harmi vaan, että kun hallituskausi päättyy, Maan Tapa varmaankin siirtää hänet mahdollisimman vähähaittaisiin tehtäviin jonkun kemijärven kunnanjohtajaksi. Eihän noin vahvaa ja tekevää ihmistä saa päästää herrojen hiekkalaatikolle.

Liikenneministerin vastattavana on muutakin kuin auto-, juna- tai laivaliikennettä tai niiden verkkoja. Sellaisiahan ovat esim. tietoliikenneverkkoihin liittyviä asioita kuten toimiluvat televisiotoiminnassa, niiden valvontaa samoin kuin radio- ja tietoliikenneverkkojen osalta vastaavia toimia. Kyllösen aikana muut kuin fyysisen liikennöimisen alat ovat olleet pienemmässä osassa julkisuudessa joka osaltaan johtuu myöskin julkisuuden portinvartijoiden eli toimittajien halusta valikoida asioita otsikkotasolle. Sama valikointihan tapahtuu kuitenkin muidenkin asioiden osalla. En olisi sitä mieltä ollenkaan että esim. Vehviläinen (Kesk.), Sasi (Kok.), P. Vennamo (SMP) tai vaikkapa Saarto (SKDL) olisivat aikoinansa olleet sitä mieltä että virkamiehet saavat tehdä mitä haluavat ja he vain viihtyvät valtioneuvoston cocktaileilla. Eiköhän kaikilla ministereillä aikanaan ole ollut vastaavia kysymyksiä hallinnonalansa virkamiesten kanssa. Näin ainakin itse kanssansa keskusteltuani olen tullut kerrotuksi. Siksi en näkisi Kyllösen ja muiden liikenneministerien välillä mitään eroa tässäkään asiassa.

Kunnioitustaan toki voi osoittaa kenelle hyvänsä. Mutta kysyinkin niitä perusteita millä nyt sitten Kyllöstä nostetaan. Jos ainoaksi perusteeksi jää se että "uskaltaapa sanoa" ja todelliset, mitattavissa olevat aikaansaannokset ovat niin laihoja kuin nyt näyttäisi olevan, niin itse kukin voinee tykönänsä myös miettiä niitä perusteita millä kunnioitustaan jakelee. Pelkkä räksyttäminen ei saa aikaiseksi tuon taivaallista. Sen tiesi jo moppe kopissaan pihalla aikanaan.
 
Mutta kysyinkin niitä perusteita millä nyt sitten Kyllöstä nostetaan. Jos ainoaksi perusteeksi jää se että "uskaltaapa sanoa" ja todelliset, mitattavissa olevat aikaansaannokset ovat niin laihoja kuin nyt näyttäisi olevan, niin itse kukin voinee tykönänsä myös miettiä niitä perusteita millä kunnioitustaan jakelee. Pelkkä räksyttäminen ei saa aikaiseksi tuon taivaallista. Sen tiesi jo moppe kopissaan pihalla aikanaan.
Ministerille on mielestäni täysin keskeistä että uskaltaa puuttua hallinnonalansa epäkohtiin. Asiaosaaminen sektorillaan on toissijaista. Liikennevirastossa, missä tätä asiaosaamista ainakin pitäisi olla, on kuitenkin eletty kuin pellossa. Tervala on ainakin julkisten esiintymistensä perusteella vahvistanut sitä kuvaa että asiaosaaminen on varsin heikolla tasolla. Tämä yhdistettynä jääräpäisyyteen, niin ei ihme että liikennevirastossa on pakka sekaisin eikä osata toimia poliittisen ohjauksen mukaan. Toivottavasti tällä Kyllösen ärähdyksellä on se vaikutus, että virasto ymmärtää jatkossa paikkansa ja sen millä mandaatilla se toimii.
 
Liikenneministerin vastattavana on muutakin kuin auto-, juna- tai laivaliikennettä tai niiden verkkoja. Sellaisiahan ovat esim. tietoliikenneverkkoihin liittyviä asioita kuten toimiluvat televisiotoiminnassa, niiden valvontaa samoin kuin radio- ja tietoliikenneverkkojen osalta vastaavia toimia. Kyllösen aikana muut kuin fyysisen liikennöimisen alat ovat olleet pienemmässä osassa julkisuudessa joka osaltaan johtuu myöskin julkisuuden portinvartijoiden eli toimittajien halusta valikoida asioita otsikkotasolle.

Eikö se ole viestintäministeri, joka vastaa tieto- ja teleliikenteestä yms?
 
Minä nostan hattua Kyllöselle. Rohkea tyyppi. Harmi vaan, että kun hallituskausi päättyy, Maan Tapa varmaankin siirtää hänet mahdollisimman vähähaittaisiin tehtäviin jonkun kemijärven kunnanjohtajaksi. Eihän noin vahvaa ja tekevää ihmistä saa päästää herrojen hiekkalaatikolle.

Eikä mennyt edes hallituskauden loppuun asti. Eiköhän liikenneministeriksi nyt "ymmärretä" nostaa joku sellainen, joka ymmärtää jättää vallan äijäporukoille.
 
Loukogradin kabineteissa on ainakin pikapalaverin paikka, että saadaan sellainen ministeri joka ei vaadi metron raha-anomuksille mitään selvityksiä.
 
, että saadaan sellainen ministeri joka ei vaadi metron raha-anomuksille mitään selvityksiä.
Katsotaanpa, olisiko vaikkapa Kimmo Sasista (kok) mies paikallaan (on ollut liikenneministerinä ennenkin)... ;)

Toisaalta, jos uuden ministerin pitää olla hallitustasapainon vuoksi vasemmalta, Kari Rajamäki (sd) voisi taata muunmuassa Suomen rautatieliikenteen "ruususenunen" (ei muutoksia tai kilpailunvapautuksia) jatkumisen.
 
Viimeksi muokattu:
Kauhistuttavia ja aivan mahdollisia skenaarioita, tässähän menee yöunet vielä.

Olisiko luotettava siihen, että pienen apupuolueen jättämät ministeripaikat annetaan jollekin toiselle pienelle apupuolueelle. Vihreätkin tosin on nykyään syvällä metroveli/veeär-verkostoissa.
 
Olisiko luotettava siihen, että pienen apupuolueen jättämät ministeripaikat annetaan jollekin toiselle pienelle apupuolueelle. Vihreätkin tosin on nykyään syvällä metroveli/veeär-verkostoissa.
Vihreillä on seuraavaksi "lähdönpaikka" hallituksesta, kun Pyhäjoen muuttunutta ydinvoimalahanketta tuodaan päätettäväksi. Eduskuntavaalit on jo sen verran lähellä, että pakko alkaa valmistautua ja varmistella. Nyt kun Vasemmistoliitto lähti, on kynnys varmaan Vihreilläkin matalampi.
 
Eikä mennyt edes hallituskauden loppuun asti. Eiköhän liikenneministeriksi nyt "ymmärretä" nostaa joku sellainen, joka ymmärtää jättää vallan äijäporukoille.

Näinpä. Tosin Kyllönen ei lähtenyt liikenteeseen liittyvien tehtävien vuoksi. Mutta pelottavan oikeassa taidat olla – tosin se kehysriihi, ilman Kivenlahden metrorahaa, on jo käyty ja siihen on sitouduttu. Periaatteessa koko työ revitään auki, jos metrolle annetaankin nyt rahaa. Ennemmin uskon, että Louko yrittää seuraavaksi vakuuttaa valtuuston siitä, että työt kannattaa aloittaa joka tapauksessa ja anoa sitten rahat seuraavalta hallitukselta.

---------- Viestit yhdistetty klo 0:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 0:05 ----------

Vihreillä on seuraavaksi "lähdönpaikka" hallituksesta, kun Pyhäjoen muuttunutta ydinvoimalahanketta tuodaan päätettäväksi. Eduskuntavaalit on jo sen verran lähellä, että pakko alkaa valmistautua ja varmistella. Nyt kun Vasemmistoliitto lähti, on kynnys varmaan Vihreilläkin matalampi.

Oikeastaan on ihme, että hallitus on pysynyt kasassa näinkin pitkään. Se on tietysti onnistunut sillä, ettei olla tehty mitään. Nyt tehtiin, ja seuraukset nähtiin.

Mutta mahtaako lähtö hallituksesta olla kuitenkaan sellainen kannatuksen lisääjä kuin vasemmistoliitto toivoo? Vihreistä en sanoisi vielä mitään. Vaalit ovat sen verran lähellä, että sitä ydinvoima-asiaa voi hyvin lykätä sen verran, että ehditään käydä vaalit ensin eikä päästetä vihreitä hallituksesta pois.
 
Vaalit ovat sen verran lähellä, että sitä ydinvoima-asiaa voi hyvin lykätä sen verran, että ehditään käydä vaalit ensin eikä päästetä vihreitä hallituksesta pois.

Sattumoisin presidentti Putin ajoitti alusmaiden energiahuoltoa koskevan kampanjansa sopivasti. Nyt saattais löytyä halua ottaa aikalisä Rosatomin 49 % omistusosuuden harkitsemiseen muualtakin kuin vihreistä.

---------- Viestit yhdistetty klo 1:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 1:02 ----------

Katsotaanpa, olisiko vaikkapa Kimmo Sasista (kok) mies paikallaan (on ollut liikenneministerinä ennenkin)... ;)

No onnettomuustilastot vois parantua jos pannaan Sasi ministeri-Audin takapenkille.
 
Tämä hallituksen viimeisessä kehysriihessä kyllä Pisaralle ja Malmin lentokentän asunnoille, ei Kivenlahden metrojatkolle. Olisiko voinut mennä paremmin? Tärkeitä ja onnistuneita päätöksiä.
 
Malmin lentokentän alun perin kampanjoitu "laadukas ja viihtyisä 10000 asukkaan alue" muuttui ensin 20000 ja nyt jo 30000 asukkaan bulkkilähiöksi. Mutta tämähän on maan tapa, että myydään priimaa sekundahinnalla, ja toteutuma on sitten päinvastoin. Enää ei tarvitse kuin saada jättimäiset suon paalutuskustannukset kansan piikkiin.

Olisi mielenkiintoista tietää, mikä lehmänkauppa ylipäätänsä johti tähän omituiseen tilanteeseen, että liikenneministeri liputtaa jonkun yksittäisen kaupungin tusinalähiön puolesta, ja asiasta tehdään vielä valtion budjettikehyspäätös. Miksi?
 
30 000 asukasta, eikä silti "sivuraiteen" arvoinen? Tuskin päätös ainakaan laskee Tapanilasta itään suuntautuvan radan tarvetta, se voitaisiin aluksi toteuttaa vain pysäkein ...Malmi-"Malmin lentoasema"-Alppikylä-Jakomäki(-Östersundom) ja päättää lopullinen määränpää (Majvik/Porvoo/Kouvola/Pietari?) myöhemmin. Raitiotie ei vaikuta realistiselta, kun se käytännössä vaatii Jokeri 2:sen raitiotienä (joka taas ei tule Jokeri-1-raitiotietä ennen) ja sekä Viiran jatkeen, vaikkei edes Viiraa Viikkiin ole tehty. Ja vaikka raitiovaunu tulisikin jo 20 vuotta asuinalueen rakentamisen jälkeen, ei se olisi riittävä joukkoliikenneyhteys - täydentäisi kylläkin hyvin junaa ja korvaisi busseja. Ratikka ei tässä tapauksessa luo nopeaa yhteyttä keskustaan noin etäältä. Täysin uutta pikaratikkaakaan ei kannata rakentaa Kaivokadulta Malmille. Pelkäänpähän vain pahinta, eli 30 000 asukkaalle bussiliityntä tai oma auto. Jos oma auto saa suosiota, vaaditaan pian oma liittymä Lahdenväylälle.
 
Olisi mielenkiintoista tietää, mikä lehmänkauppa ylipäätänsä johti tähän omituiseen tilanteeseen, että liikenneministeri liputtaa jonkun yksittäisen kaupungin tusinalähiön puolesta, ja asiasta tehdään vielä valtion budjettikehyspäätös. Miksi?

Kyllä tämä kai tulee ihan vain siitä, että lentokentät ovat liikenne- ja viestintäministeriön toimialaa. Eli ministeri ei sen kummemmin liputa, vaan toteaa, että liikenteellisesti katsoen kentästä voidaan luopua, ja siihen ollaan valmiita, jos kerran tilalle on tulossa kokonainen kaupunginosa. Oletettavasti sopimisen tarvetta on tullut myös korvaavan kentän rahoituksesta: epäilemättä ministeriö haluaa nämä rahat esimerkiksi Helsingiltä, kun kentän alue menisi kerta Helsingille, tai vaihtoehtoisesti päästä osingoille tontteja myytäessä. Vastaava tilanne tulisi eteen, jos Santahaminaan halutaan asumiskäyttöön. Asiasta olisi pieni pakko sopia puolustusministeriön kanssa suoraan tai sitten hallitustasolla.
 
Takaisin
Ylös