Uudet bussit 2021

Noissa sähkönivelissä on se ero, että lähtökohtaisesti on tarkoitus nousta sisään nimenomaan keski- ja takaovista. Minun mielestäni Elielinaukion laiturijärjestelyt toimivat parhaiten perinteisessä etuovesta sisään -liikenteessä. En väheksy tuotakaan argumenttia, että peruuttaminen pussinperälaiturista on oma juttunsa.

Sitten vielä yksi näkökohta. Ainakin nuo Nobinan BYD-nivelet on varustettu pikalataustekniikalla, joten ilmeisesti on ollut ajatus, että akkuja ladataan päivän aikana ilman varikkokäyntiä. Linjojen 200 ja 510 päätepysäkeillä tai reittien varrella ei liene tätä infraa käytettävissä. Varmasti nivel-BYDien akut riittävät varsin pitkien rupeamien ajamiseen ilman välilataustakin, etenkin kesäkaudella. Mutta varmasti on ajosarjoja, joissa nivelien sähkönkulutus perustelisi välilatauksiakin, varsinkin talvella.
 
Eikös linjalle 40 tule Elielille erillinen lähtölaituri aukion reunalle (joka toimi aikanaan saapumislaiturina ja joidenkin aamuyölinjojen lähtölaiturina)?
 
Eikös linjalle 40 tule Elielille erillinen lähtölaituri aukion reunalle (joka toimi aikanaan saapumislaiturina ja joidenkin aamuyölinjojen lähtölaiturina)?
Sellaisesta on puhuttu, ja juuri niiden keskustelujen perusteella päädyin edellisen viestini päätelmiin. Jos sen laiturin kapasiteetti riittää 200:senkin tarpeisiin, niin sitten 200 tietenkin voi hyödyntää sitä.
 
Muistaakseni jossain luki että 40 lähtisi mahdollisesti Postikadulta (tai Kaivokadulta) kun 39N loppuu. Voi tietysti olla että suunnitelma on muuttunut.
 
Mietinkin tuleeko myös Elielille muutoksia elokuuksi, tuo entinen jättölaituri olisi varmasti hyvä 40:n lähtölaituriksi.

Myöskin Pelimannintiellä tarvittaneen päivitystä päätepysäkki infraan, jotain katutyötä siellä näyttää olevan, en tiedä vain liittyykö vielä 40:een.
 
Toisaalta runkolinja 40 lähtenee myös Elieliltä.
Eikös 40:n pitänyt siirtyä Postikadulle Asema-aukion reunalle?

Onhan aikonaan myös linjan 43 iltalähtöjä ajettu nivelellä Eliealinaukiolta. Ei olisi mikään este, mutta kuinka hyvin kuskit sitten osaavat peruuttaa laiturista nivelbussille onkin toisen seikkä.
Niin siis eihän se olekaan mikään ongelma jos kuljettajat osaavat peruuttaa nivelillä, mutta semmoista koulutusta ei välttämättä ole kaikilla kuskeilla. Sitä paitsi en perustakaan tätä siihen etteivät kuskit osaisi ajaa niveliä Elielinaukiolle vaan siihen että tietääkseni HSL:llä on jotain sitä vastaan.

EDIT: Ja siinä olikin jo ehtinyt tulla vastauksia. Pitäisi varmaan aina muistaa katsoa onko uusia sivuja ehtinyt tulla ennen kuin kommentoi :D
 
Eikös linjalle 40 tule Elielille erillinen lähtölaituri aukion reunalle (joka toimi aikanaan saapumislaiturina ja joidenkin aamuyölinjojen lähtölaiturina)?

Näin näyttää olevan myös HSL:n kuljettajaohje-sivuston mukaan. Tuo sivusto on yleisesti kaikille käytettävissä.
 
Eikös linjalle 40 tule Elielille erillinen lähtölaituri aukion reunalle (joka toimi aikanaan saapumislaiturina ja joidenkin aamuyölinjojen lähtölaiturina)?

Runkolinjojen 300 ja 400 perustamissuunnitelmassa kerrottiin, että 40 lähtölaituri olisi Elielinaukion laidalla, mutta sitä ei voida käyttää useamman nivellinjan lähtöpaikkana, koska matkustajat joutuvat ylittämään pyörätien.

En sitten tiedä, miksei voi ottaa vähän aitaa pois asemanpuoleiselta laidalta ja pistää lähtöpysäkki siihen. Ei tarvitsisi pyörätietä varoa, eikä ainakaan tilan puolesta pitäisi olla ongelma kun satelliittikuvan perusteella kummallakin puolella nykyisiä vinolaitureita on saman verran tilaa peruttaa.

Mietinkin tuleeko myös Elielille muutoksia elokuuksi, tuo entinen jättölaituri olisi varmasti hyvä 40:n lähtölaituriksi.

Myöskin Pelimannintiellä tarvittaneen päivitystä päätepysäkki infraan, jotain katutyötä siellä näyttää olevan, en tiedä vain liittyykö vielä 40:een.

Samassa suunnitelmassa kerrottiin, ettei Elielinaukiolle ole nykyisellään mahdollista saada pikalatauspaikkaa. HSL:n propagandajulkaisusta viime tammikuulta löytyy kartta latausasemista, jossa Pelimannintien päähän on merkitty liikennöitsijän latausasema.

Näin näyttää olevan myös HSL:n kuljettajaohje-sivuston mukaan. Tuo sivusto on yleisesti kaikille käytettävissä.

40 näyttää muuten vetäisevän melkein kokonaisen kierroksen jättöpysäkiltä lähtöpysäkille aukion ympäri. Muutkin linjat vetelevät useamman kierroksen ympäri, mutta koska menevät taukolaitureille ennen lähtölaiturille menoa. Vissiin nivelet tulevat pitämään taukoa lähtöpysäkillä, jos kerran peruuttaminen ei kaikilta onnistu.

Tuolta kuljettajaohjeesta löyty muuten linjat 375 ja 375V Myyrmäki-Vihti, jotka aloittavat jo kesäliikenteessä. Eka kulkee Vaskivuorentien, Raappavuorentien ja Martinkyläntien kautta Vihdintielle ja toinen suoraan Rajatorpantietä. U-linjoja kummatkin ja kai siksi ei ole näkynyt suunnitelmissa aikaisemmin.
 
Runkolinjojen 300 ja 400 perustamissuunnitelmassa kerrottiin, että 40 lähtölaituri olisi Elielinaukion laidalla, mutta sitä ei voida käyttää useamman nivellinjan lähtöpaikkana, koska matkustajat joutuvat ylittämään pyörätien.

Meeneekö joku pyörätie lähtö laiturin ylitse?

Koko Elielinaukio - rautatieaseman ympäristö pitäis olla Pyörä vapaata aluetta. Vanhaan aikaan ruuhkassa turha toivo, että ajaisi siellä vielä pyörällä, kun porukkaa on tungokseen asti. Jotka purkautuvat tai sitten menevät laitureita 12 - 19 kohti. Toiselta puolelta elieliä purkautuu semmonen 50 matkustajaa yhdestä autosta. Ei sinne pyöriä kaivata sotkemaan. Liik enne vir asto, sentään sai kiellettyä muilla lähijuna-asemilla pyöräilyn, kyltillä taluttaminen sallittu. Siitä piti olla valmista kuulutus, joka jäi kaiketi soittamatta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Meeneekö joku pyörätie lähtö laiturin ylitse?

Pyörätie menee siis koko Elielienaukion länsilaitaa pitkin. Pyöratien ja Bussien ajoradan välissä on 1,5m levyinen lamppukaista, joka toimisi kai jonkinlaisena laiturina, kun vieressä ajoradalla on pysäkki. Varsinainen jalkakäytävä on kuitenkin pyöräkaistan toisella puolella.
 
Meeneekö joku pyörätie lähtö laiturin ylitse?

Koko Elielinaukio - rautatieaseman ympäristö pitäis olla Pyörä vapaata aluetta. Vanhaan aikaan ruuhkassa turha toivo, että ajaisi siellä vielä pyörällä, kun porukkaa on tungokseen asti. Jotka purkautuvat tai sitten menevät laitureita 12 - 19 kohti. Toiselta puolelta elieliä purkautuu semmonen 50 matkustajaa yhdestä autosta. Ei sinne pyöriä kaivata sotkemaan. Liik enne vir asto, sentään sai kiellettyä muilla lähijuna-asemilla pyöräilyn, kyltillä taluttaminen sallittu. Siitä piti olla valmista kuulutus, joka jäi kaiketi soittamatta.

Hyvä ehdotus ! Pyörä voi olla alueella, mutta sitä pitää taluttaa. Näin lisättäisiin alueen turvallisuutta ja viihtyisyyttä.
 
Hyvä ehdotus ! Pyörä voi olla alueella, mutta sitä pitää taluttaa. Näin lisättäisiin alueen turvallisuutta ja viihtyisyyttä.

Näin lisättäisiin myös autoliikennettä reilusti...

Mutta vähän parempana vastauksena juuri tämän takia uutta Kaisantunnelia rakennetaan: niin että pyörät pääsevät ohittamaan Rautatieasema eivätkä enää kiertele toria ja puikkelehdi ihmisten välistä aseman läntisen sisäänkäynnin kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:
Näin lisättäisiin myös autoliikennettä reilusti...

Mutta vähän parempana vastauksena juuri tämän takia uutta Kaisantunnelia rakennetaan: niin että pyörät pääsevät ohittamaan Rautatieasema eivätkä enää kiertele toria ja puikkelehdi ihmisten välistä aseman läntisen sisäänkäynnin kohdalla.

Siinäkään nykyisessä tunnelissa ei mahdu kesällä esim vanhan Tuskan tai muun konsertin ( kohta kesällä uusi KaisaRock 21) samassa paikassa, se Kaisaniemen tunneli on sitä myöten turvoksissa. Puhumattakaan siitä hippi tapahtumasta maailma kylässä. Porukka majailee sielä tunnelissa.
 
Siinäkään nykyisessä tunnelissa ei mahdu kesällä esim vanhan Tuskan tai muun konsertin ( kohta kesällä uusi KaisaRock 21) samassa paikassa, se Kaisaniemen tunneli on sitä myöten turvoksissa. Puhumattakaan siitä hippi tapahtumasta maailma kylässä. Porukka majailee sielä tunnelissa.
Vanha tunneli jää joten en usko, että on mitenkään selvää, että tunneli ruuhkautuu. Sitä paitsi pitäisikö mielestäsi koko hanke perua, jos sen vaikutukset näkyvät vain 360 päivänä vuodesta vai mikä tässä oli pointtina?
 
Vanha tunneli jää joten en usko, että on mitenkään selvää, että tunneli ruuhkautuu. Sitä paitsi pitäisikö mielestäsi koko hanke perua, jos sen vaikutukset näkyvät vain 360 päivänä vuodesta vai mikä tässä oli pointtina?

Pointti on siinä, että jo ennestään ruuhkaisin paikkoihin lisätään vielä enemmän ruuhkia vrt.
Autolla klo. 16. Hml väylää. Houkutellaan autolla ajamaan enemmän, kuin sen kaistan kapasiteetti antaa myöden. Case 2. Länsimetron myötä Länsiväylällä sallittiin ajaa vähäpäästöisllä autolla bussikaistaa.se lisäsi kaistalle autoja jotka eivät toki täysin täytä vaatimuksia.
 
Takaisin
Ylös