Uudet bussit 2021

No jos nyt saatais edes puolalaisia Volvoja. Mutta vähissä on niitä tilanneet. Kiinaan eurot karkaavat.

Nobinalle ei oo kyllä tullut Volvoa pitkään aikaan, ei lainkaan sitten elokuun 2015, itekin ihmettelen minkä takia vuoden 2018 jälkeen on joka ikisen uuden telibussisarjan ollut pakko tilata Scania Suburbaneina, oispa edes sarjat 1111-1118 ja/tai 1181-1207 tullut Volvolta vaihtelun vuoksi, kun Helbillekin tuli sarja 1-13 Volvolta (ja heillekin oli tullut Suburbaneja sitä ennen kohtalaisen paljon). En kyllä ymmärrä Nobinan logiikkaa...

---------- Viestit yhdistetty klo 17:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:48 ----------

On kyllä rumia geneerisiä kuvatuksia nuo bydit. Toivottavasti saadaan lähitulevaisuudessa pohjoismaisia/suomalaisia haitareita.

Mikä suomalainen firma tekee haitaribusseja? :D
 
Viimeksi muokattu:
Nobinalle ei oo kyllä tullut Volvoa pitkään aikaan, ei lainkaan sitten elokuun 2015, itekin ihmettelen minkä takia vuoden 2018 jälkeen on joka ikisen uuden telibussisarjan ollut pakko tilata Scania Suburbaneina, oispa edes sarjat 1111-1118 ja/tai 1181-1207 tullut Volvolta vaihtelun vuoksi, kun Helbillekin tuli sarja 1-13 Volvolta (ja heillekin oli tullut Suburbaneja sitä ennen kohtalaisen paljon). En kyllä ymmärrä Nobinan logiikkaa...

Eiköhän se logiikka ole raha. Mistä vaan saadaan paras tarjous, niin sieltä tilataan.
 
Eiköhän se logiikka ole raha. Mistä vaan saadaan paras tarjous, niin sieltä tilataan.

Niinhän se taitaa olla. Ite kuitenkin ihmettelen miksei Nobina voinut Helbin tapaan tilata vuosikymmenen vaihteen uudet telit Volvolta, eli tarkemmin ilmaistuna sarja 1181-1207 Volvoina.
 
Nobinalle ei oo kyllä tullut Volvoa pitkään aikaan, ei lainkaan sitten elokuun 2015, itekin ihmettelen minkä takia vuoden 2018 jälkeen on joka ikisen uuden telibussisarjan ollut pakko tilata Scania Suburbaneina, oispa edes sarjat 1111-1118 ja/tai 1181-1207 tullut Volvolta vaihtelun vuoksi, kun Helbillekin tuli sarja 1-13 Volvolta (ja heillekin oli tullut Suburbaneja sitä ennen kohtalaisen paljon). En kyllä ymmärrä Nobinan logiikkaa...

---------- Viestit yhdistetty klo 17:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:48 ----------



Mikä suomalainen firma tekee haitaribusseja? :D

No jos vaikka alkaisi joskus tekemään. Kyseessä nyt toki vain toive iltatähdelle. Tekeekö tällä hetkellä edes mikään suomalainen firma ylipäänsä kaupunkibussikoreja
 
No jos vaikka alkaisi joskus tekemään. Kyseessä nyt toki vain toive iltatähdelle. Tekeekö tällä hetkellä edes mikään suomalainen firma ylipäänsä kaupunkibussikoreja
Itse asiassa kotimainen Linkker kovasti yritti tuota. Muutaman vuoden jälkeen se ajatui taloudellisiin ongelmiin, ja Seutu4:n jutun mukaan yhtiö on nyt "tienhaarassa". Kirjoituksessa kerrotaan, että Linkker keskittyy toimittamaan muuntosarjoja, joilla olemassaolevia dieselbusseja konvertoitaisiin sähkökäytölle. Linkker saattaa siis luopua kokonaisten uusien sähköbussien tuotannosta, laajamittaista se ei ehtinyt olla muutenkaan.

Ja noista kaupunkibussikoreista muutenkin, Scania ja Volvo ovat jo aiemmin ajaneet kaupunkibusseja kokoonpanneet suomalaisyksiköt alas. En ole myöskään kuullut, että Liedossa toimiva Carrus Delta olisi ryhtymässä rakentamaan kaupunkibussien koreja.
 
Ja noista kaupunkibussikoreista muutenkin, Scania ja Volvo ovat jo aiemmin ajaneet kaupunkibusseja kokoonpanneet suomalaisyksiköt alas. En ole myöskään kuullut, että Liedossa toimiva Carrus Delta olisi ryhtymässä rakentamaan kaupunkibussien koreja.

Ei varmastikaan varsinaisia kaupunkibussien koreja, mutta sen sijaan uudesta 2-kerrosmallista voinee rakentaa seutuliikenteeseen tarkoitetun version. Miksei kaupunkibussikin onnistuisi, jos keskioveksi saa leveämmän oven ja penkithän voi aina valita tarpeen mukaan. Onkos muuten Kiitokori enää viime vuosina tehnyt yhtään linja-auton koria? Ilmeisesti siellä on ainakin puuhailtu sähkökäyttöisten Volvo-kirjastoautojen parissa. Liekö näissä hyödynnetty Volvo 7900E:n tekniikkaa?
 
Ei varmastikaan varsinaisia kaupunkibussien koreja, mutta sen sijaan uudesta 2-kerrosmallista voinee rakentaa seutuliikenteeseen tarkoitetun version. Miksei kaupunkibussikin onnistuisi, jos keskioveksi saa leveämmän oven ja penkithän voi aina valita tarpeen mukaan. Onkos muuten Kiitokori enää viime vuosina tehnyt yhtään linja-auton koria? Ilmeisesti siellä on ainakin puuhailtu sähkökäyttöisten Volvo-kirjastoautojen parissa. Liekö näissä hyödynnetty Volvo 7900E:n tekniikkaa?

Ruotsiin näitä seutuvarusteisia kaksikerrosautoja on toimitettu jo lukuisia. Muistaakseni ainakin Jönköpingissä ja Göterborgissa niitä on nähty.

Kiitokori taisi lopettaa linja-autojen tekemisen jo kymmenen vuotta sitten, ainakaan en muista 2010-luvulla niitä montaa enää tulleen.

Turkulainen Jeti Industries on tuomassa sähkökaturia markkinoille, mutta en nyt lonkalta muista, tehdäänkö sen korityöt Suomessa vai maailmalla. Turkuun toimitettu kirjastoauto tuli Jetin omalla tekniikalla GD Busin koriin rakennettuna.
 
Turkulainen Jeti Industries on tuomassa sähkökaturia markkinoille, mutta en nyt lonkalta muista, tehdäänkö sen korityöt Suomessa vai maailmalla. Turkuun toimitettu kirjastoauto tuli Jetin omalla tekniikalla GD Busin koriin rakennettuna.

Epäilen, ettei kovin montaa Golden Dragonia tulla näkemään linjakäytössä.. :D
 
Tänään tehtiin ilmeisesti latausaseman testausta Kannelmäessä nivel BYD:illä. Toinen yksilö oli Malminkartanon AEL:n pihassa.

Onko kellään tietoa tuleeko näitä näkymään liikenteessä ennen elokuuta?
 
Takaisin
Ylös