vristo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 4,136
Bussien ovitoiminnoista
---------- Viesti lisätty kello 15:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:01 ----------
Mutta, liian hitaat ovitoiminnot hidastavat matkaa ratkaisevasti. Ongelma on nimenomaan ovia sulkiessa, jonka jälkeen pitäisi lähteä liikkeelle. Jos ovet sulkeutuvat hitaasti, on kohta oven takana taas sisäänpyrkiviä matkustajia, eikä liikkeelle päästä. Kaupunkibussiliikenne on kuitenkin nopeasyklistä ja 7 minuutin vuorovälillä seuraava vuoro on pian perässä, varsinkin, jos siinä on erityyppinen bussi, mahdollisesti nopeimpine ovineen, kuin sen edellä ajava bussi. Siksi on mielestäni tarpeellista standardisoita ovitoimintoja ja kiinnittää huomiota niiden nopeuksiin. Eräässä vaiheessa ainakin yhdessä HSL-alueen nykyään yleisessä bussityypissä oli aivan käsittämättömän hitaat ovet (yli 10 sek), mutta tämä asia on saatu onneksi suurimmaksi osaksi korjattua nykyään. Kuten aiemmin jo sanoin, liukuovet poistavat myös monia ongelmia sellaisilla bussireiteillä, jossa pysäkkejä on mm. yhteiskäyttöpysäkeillä. Ei ole myöskään aivan sattumaa, että esimerkiksi raidekulkuneuvoissa on nykyään yksinomaa niitä.Olen täysin samaa mieltä chaufferin kanssa. Jos pysäkeillä säästää aikaa 2 sekuntia, se aikasäästö ei todellakaan käytännössä kerry 2 sekuntia/pysäkki seuraavalle päätepysäkille saakka.
Säästyneet sekunnit kuluvat yleensä, ja varsinkin ruuhka-aikana, seisomiseen seuraavassa liikennevalojonossa. Näin se vaan käytännössä menee.
1-2 minuutin ajo-aikavaihtelut johtuvat useimmiten aivan muista asioista kuin ovien nopeudesta.
Alunperin kirjoittanut HSL-julkaisu: Joukkoliikenteen luotettavuuden kehittämisohjema Ovitoiminnot
"Uusimmissa mittauksissa kaluston ovitoimintojen nopeuserot olivat keskimäärin 1–2 sekunnin luokkaa, mikä johtaisi edellisessä esimerkkitapauksessa 1–2 minuutin ajo-aikavaihteluun."
---------- Viesti lisätty kello 15:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:01 ----------
Kyllä, juuri näin. Ei lisättävää tähän kommenttiin.Juuri tästä syystä oviturvia on kehitetty ja niitä on syytä kehittää edelleen. Eikä tarvita edes oikeusprosesseja vaan jo se, että joku jää oven väliin ja loukkaa itsensä siinä tai ainakin ilmoittaa itsensä loukaneeksi siinä tulee liikennöitsijälle todella kalliiksi jo vakuutusten omavastuiden ja kohonneiden maksujen muodossa.
Eli oven sulkeutumisesta varoittava merkkiääni on siis pelkkää plussaa autossa. Ja mitään olemassaolevaa turvalaitetta ei tietenkään saa kytkeä pois päältä. Paljon parempi, että ovi on vaikka sekunnin hitaampi, kuin se, että siinä joku loukkaa itsensä.
Viimeksi muokattu: