Uudet bussit, syksy 2012

Bussien ovitoiminnoista

Olen täysin samaa mieltä chaufferin kanssa. Jos pysäkeillä säästää aikaa 2 sekuntia, se aikasäästö ei todellakaan käytännössä kerry 2 sekuntia/pysäkki seuraavalle päätepysäkille saakka.

Säästyneet sekunnit kuluvat yleensä, ja varsinkin ruuhka-aikana, seisomiseen seuraavassa liikennevalojonossa. Näin se vaan käytännössä menee.

1-2 minuutin ajo-aikavaihtelut johtuvat useimmiten aivan muista asioista kuin ovien nopeudesta.

Alunperin kirjoittanut HSL-julkaisu: Joukkoliikenteen luotettavuuden kehittämisohjema Ovitoiminnot
"Uusimmissa mittauksissa kaluston ovitoimintojen nopeuserot olivat keskimäärin 1–2 sekunnin luokkaa, mikä johtaisi edellisessä esimerkkitapauksessa 1–2 minuutin ajo-aikavaihteluun."

Mutta, liian hitaat ovitoiminnot hidastavat matkaa ratkaisevasti. Ongelma on nimenomaan ovia sulkiessa, jonka jälkeen pitäisi lähteä liikkeelle. Jos ovet sulkeutuvat hitaasti, on kohta oven takana taas sisäänpyrkiviä matkustajia, eikä liikkeelle päästä. Kaupunkibussiliikenne on kuitenkin nopeasyklistä ja 7 minuutin vuorovälillä seuraava vuoro on pian perässä, varsinkin, jos siinä on erityyppinen bussi, mahdollisesti nopeimpine ovineen, kuin sen edellä ajava bussi. Siksi on mielestäni tarpeellista standardisoita ovitoimintoja ja kiinnittää huomiota niiden nopeuksiin. Eräässä vaiheessa ainakin yhdessä HSL-alueen nykyään yleisessä bussityypissä oli aivan käsittämättömän hitaat ovet (yli 10 sek), mutta tämä asia on saatu onneksi suurimmaksi osaksi korjattua nykyään. Kuten aiemmin jo sanoin, liukuovet poistavat myös monia ongelmia sellaisilla bussireiteillä, jossa pysäkkejä on mm. yhteiskäyttöpysäkeillä. Ei ole myöskään aivan sattumaa, että esimerkiksi raidekulkuneuvoissa on nykyään yksinomaa niitä.

---------- Viesti lisätty kello 15:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:01 ----------

Juuri tästä syystä oviturvia on kehitetty ja niitä on syytä kehittää edelleen. Eikä tarvita edes oikeusprosesseja vaan jo se, että joku jää oven väliin ja loukkaa itsensä siinä tai ainakin ilmoittaa itsensä loukaneeksi siinä tulee liikennöitsijälle todella kalliiksi jo vakuutusten omavastuiden ja kohonneiden maksujen muodossa.
Eli oven sulkeutumisesta varoittava merkkiääni on siis pelkkää plussaa autossa. Ja mitään olemassaolevaa turvalaitetta ei tietenkään saa kytkeä pois päältä. Paljon parempi, että ovi on vaikka sekunnin hitaampi, kuin se, että siinä joku loukkaa itsensä.
Kyllä, juuri näin. Ei lisättävää tähän kommenttiin. :)
 
Viimeksi muokattu:
Jos Hsl alueen joukkoliikennettä halutaan nopeuttaa ja pitää vuorovälit tasaisina niin joukkoliikenne etuuksien parantaminen on se oikea tarkastelun kohde, ei 1-2 sekunnin ovien nopeuden erojen poistaminen. Yksissä liikennevaloissa seisotaan monesti 1-3 minuuttia, eiköhän sillä ole matka-aikaan paljon suurempi vaikutus kuin ovitoiminnoilla? N. 25-35:llä pysäkillä kuluu kuitenkin YHTEENSÄ aikaa vain 5-7 minuuttia, ovien nopeudesta riippumatta :cool:
 
Kaupunkibussien ovet

Ovien riittävää nopeutta vieläkin tärkeämpi asia on niiden toimintavarmuus, ettei bussi esimerkiksi jää kiinni korotettuun pysäkkikorokkeeseen takaoven lehdestään (kuten on käynyt). Pysäkkijarrut ja nyt myös äänimerkki ovien sulkeutuessa ovat asioita, jotka ovat omiaan vähentämään ovitapaturmia ja siksi nykyaikaisen kaupunkibussin vakiovarusteita, mielestäni.

---------- Viesti lisätty kello 15:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:49 ----------

Minä taas pidän perää sopivan konservatiivisena, eli tyylikkäänä, keula taas on kuin tieteiselokuvasta eksynyt :D
Tuollainen etuvalojen vinoilmehän on nykyään muotia bussien keulalla (vrt. Volvo 8900, Scania CityWide, VDL Citea yms.)

---------- Viesti lisätty kello 16:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:58 ----------

Jos Hsl alueen joukkoliikennettä halutaan nopeuttaa ja pitää vuorovälit tasaisina niin joukkoliikenne etuuksien parantaminen on se oikea tarkastelun kohde
Kyllä ja toivon, että asiaan kiinitetään jatkossa parempaa huomiota. Selvityksiä ja julkaisuja löytyy, mutta entä niiden toteutus?
 
Vs: Kaupunkibussien ovet

Ovien riittävää nopeutta vieläkin tärkeämpi asia on niiden toimintavarmuus, ettei bussi esimerkiksi jää kiinni korotettuun pysäkkikorokkeeseen takaoven lehdestään (kuten on käynyt). Pysäkkijarrut ja nyt myös äänimerkki ovien sulkeutuessa ovat asioita, jotka ovat omiaan vähentämään ovitapaturmia ja siksi nykyaikaisen kaupunkibussin vakiovarusteita, mielestäni.
Omasta mielestäni nuo korotetut pysäkkikorokkeet ovat liiallista matkustajien paapomista ja toisaalta kiusantekoa matalalattiaisille busseille. Ennen kiivettiin kyytiin muutama rappu, oli vaunut tai vanhukset, ei ollut ongelmaa. Nyt matalalattioissa minulta vaadittiin kerran jopa invaramppia lastenvaunuille korotetulla pysäkillä, olihan kanttikiveen matkaa melkein 15 cm ja bussin lattia oli muuataman sentin alempana kuin pysäkkikoroke(Ikarus, sisään aukeavat ovet)! Ja pysäkkijarrujen kannalla olen ollut vuodesta -95 kun STA:lle niitä ensimmäisen kerran autoihin tuli :D Ja tuo äänimerkki varmasti tulee olemaan mainio keksintö, en epäile hetkeäkään..
 
Ei minullakaan liukuovia vastaan mitään ole.
Mutta bussiliikenteen nopeuttamisen sijaan pitää panostaa täsmällisyyden parantamiseen.
Jos koko ajan pyritään lyhyempiin ajoaikoihin, aikataulupaine ei kuljettajien korvien välistä häviä.
Ja sillä paineella on uskomattoman paljon negatiivista vaikutusta hyvin moniin eri asioihin.
Kaiken lisäksi matkustajan kannalta on paljon tärkeämpää bussien täsmällisyys kuin ajoajan lyheneminen muutaman minuutin päätepysäkkien välillä.
 
Vs: Kaupunkibussien ovet

Omasta mielestäni nuo korotetut pysäkkikorokkeet ovat liiallista matkustajien paapomista ja toisaalta kiusantekoa matalalattiaisille busseille. Ennen kiivettiin kyytiin muutama rappu, oli vaunut tai vanhukset, ei ollut ongelmaa. Nyt matalalattioissa minulta vaadittiin kerran jopa invaramppia lastenvaunuille korotetulla pysäkillä, olihan kanttikiveen matkaa melkein 15 cm ja bussin lattia oli muuataman sentin alempana kuin pysäkkikoroke(Ikarus, sisään aukeavat ovet)! Ja pysäkkijarrujen kannalla olen ollut vuodesta -95 kun STA:lle niitä ensimmäisen kerran autoihin tuli :D
Täysin samaa mieltä:biggrin:
Ja tuo äänimerkki varmasti tulee olemaan mainio keksintö, en epäile hetkeäkään..
Miksi sen pitää olla kaikissa välineissä useaan kertaan toistuva, mahdollisimman ärsyttävä ääni? Miten on tätäkin ilman selvitty kaikki ne kurjuuden vuodet? Yksi syy, miksi pidän enemmän vanhoista metrovaunuista, busseista ja lähijunista on juurikin tämä uusi äänisuunnittelu - mutta toisaalta esim. Variossa ääni sulaa muuhun äänimaailmaan huomaamattomasti, joten äänen tyypillä on minulle ainakin väliä enemmän, kuin sillä, onko sitä. Kyllä silti siihen Varion oviääneen ovilla kiinnittää huomiota tarpeeksi ja painaa nappulaa jos kuulee äänen, väliinryntäämisen sijaan.
 
Juu eihän sen äänen tarvitse ärsyttävä olla, 2 lyhyttä, oikealla taajuudella olevaa signaalia riittäisi :D
 
Mutta bussiliikenteen nopeuttamisen sijaan pitää panostaa täsmällisyyden parantamiseen.
Olen ehkäpä ilmaissut "agendani" hieman epäselvästi. Ovitoiminnoissa ei tokikaan pääpaino niiden nopeudessa (2-3 sekuntia on oikein hyvä), vaikkakin sekin on tärkeää, jottei vaikkapa parin matkustajan noukkimiseen kulu kohtuuttomasti aikaa, vaan tärkeämpi asia mielestäni on, että eri bussityyppien ovet toimisivat suurinpiirtein samalla nopeudella ja samankaltaisesti. Tämä taas lisää täsmällisyyttä, kun erityyppisten bussien pysäkkiajat eivät eroa toisistaan (tai ainakaan se ei johdu bussien ovista).
 
Edelleenkin ovitoiminnot kestävät yhteensä 4-6 sekuntia(auki/kiinni), Ivecoissa kesti alussa n.10 sekuntia. ;) . Erot saadaan näyttämään suurilta kun Ivecon kohdalla puhuttiin aikaisemmin yhteis ajasta ja muiden kohdalla vain sulkeutumis ajasta :)
 
Moni bussi kulkisi ajallansa jos autoja ei olis niin paljoon liikenteessä. Ne hidastavat liikenettä monilla minuuteilla. Jos bussi lähtee pysäkiltä niin auton pitäisi odottaa että bussi lähtee pysäkiltä, mutta nykyään autot ajavat bussin eteen että saa odottaa omaa vuoroaan.
 
Edelleenkin ovitoiminnot kestävät yhteensä 4-6 sekuntia(auki/kiinni), Ivecoissa kesti alussa n.10 sekuntia. ;) . Erot saadaan näyttämään suurilta kun Ivecon kohdalla puhuttiin aikaisemmin yhteis ajasta ja muiden kohdalla vain sulkeutumis ajasta :)
Ivecoissa tuo 10 sekuntia oli siis aika oven avautuessa tai sulkeutuessa, ei yhteisaika. Se on onneksi taaksejäänyttä elämää nykyään.
 
Mutta, hei: tähän ovikeskusteluun mä olen sanonut jo kaiken sanottavani. Asia on osaltani loppuunkäsitelty. :)
 
Ivecoissa tuo 10 sekuntia oli siis aika oven avautuessa tai sulkeutuessa, ei yhteisaika. Se on onneksi taaksejäänyttä elämää nykyään.
Hmm... aikaisemmin laitoit(priva)että yhteisaika auki/kiinni oli maksimissaan jossakin yksilössä 14 sek., eli yhteen suuntaan 7 sekuntia... :cool: No, se siitä...
 
Nyt siis ilmeisesti on kaksi VDL:ää saapunut, eli vielä 54 on tulossa. Milloin noita voisi aikaisintaan odottaa linjalle ja vieläkö vanhempaa kalustoa on menossa uusien tieltä poistoon?
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös