Uudet bussit, syksy 2012

Vs: Havaintoja HSL-alueelta - heinäkuu 2012

Olenpas minä hölmö kun en osannut ottaa erityistarpeita vaativia huomioon, etenkin kun näkövammaiset tuppaavat käyttämään useimmin etuovea :S

eikös variossa oven merkkiääni ole vain "pimm" kyllähän sekin tietty varmasti alkaa nyppimään kuljettajia kun riittävästi kuuntelee :D Tuo vdl:n ääni muistuttaa lähemmin m100 metrosta tuttua möykkää x2 :D

Mutta ota huomioon, tuo on ainut möykkä minkä kuulet about tuossa bussissa. :)
STOP-ääntä ei kuule ollenkaan, saatikka lastenvaunu., kokeiltiin ilmastointi päällä, ei kuule yhtään mitään.. :D eiköhän ne Klovissa tee noille jottaaih.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - heinäkuu 2012

Mutta ota huomioon, tuo on ainut möykkä minkä kuulet about tuossa bussissa. :)
STOP-ääntä ei kuule ollenkaan, saatikka lastenvaunu., kokeiltiin ilmastointi päällä, ei kuule yhtään mitään.. :D eiköhän ne Klovissa tee noille jottaaih.

olin kyllä kuulevani että ovet olisivat olleet paineilma toimiset joten normit suhinat kuuluu? Ja ei aikaakaan kun nuokin ovat nobinoitu ja ääniä riittää joka lähtöön ;)
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - heinäkuu 2012

Makuasioistahan ei toki voi kiistellä, mutta pakko sanoa että on siinä harvinaisen ruma bussi. Ja tietty tasainen lattia ilman podestereita on aikas ahistava. Taitaa jäädä mun rankingissa katurikabussinkin taakse...
 
Citeasta tulee mieleen Jouko-linjat ja niiden kalusto, kahdesta syystä: pakettiautomainen ulkonäkö & pienempi rengaskoko kuin useimmissa muissa kaupunkibusseissa HSL-alueella. :) Mielenkiinnolla jään odottamaan miten nuo selviävät talvella mäkisessä Espoossa, kontaktipintaa tiehen kun on luonnollisesti vähemmän.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - heinäkuu 2012

Ja tietty tasainen lattia ilman podestereita on aikas ahistava. Taitaa jäädä mun rankingissa katurikabussinkin taakse...
Ahistava? Tuohan on paljon avarampi kuin manni tai scala? tuossa ei tarvitse kumartaa kun poistuu ulos, tuossa voi kävellä normaalisti ihan takanakin.
katurikabussinkin taakse? johan on murjaistu, tule ensin testiajamaan ja sano sitten asia uusiksi. ;)
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - heinäkuu 2012

Ja sitä myös ovat, noissa on vielä etuliukuovi ja takaovet alkavat piippaamaan kun sulkeutuvat (vähän ulkomaalaisen tapaisesti). :smile: ja myös samankuulonen ääni ovissa kuin Volvoissa. :D
(pahoittelen että vinossa kuvattu mutta silti..)
etuovi
keskiovi
Joo, nyt on katsottu noi videotkin ja paineilmatoimisethan noi liukuovet ovat. Ajattelin (näkemättä videoita), että ne ovat kuten Varioissa tai muissa vastaavissa, joissa on sähkötoimiset liukuovet.

Tällaiset siis:

http://youtu.be/wFkcboUsOPM

Onko siis uusissa Volvoissakin jokin tuollainen oviääni?

Itse VDL Citeat ovat mielestäni varsin tyylikkäitä. Onkohan tuo sarja muuten kaikkiea aikojen ensimmäinen Citea LLE-120-sarja, vai onko niitä tehty jo jonnekin muualle?

---------- Viesti lisätty kello 0:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 0:23 ----------

Katsoin videoita uudelleen ja ainakaan keskiovet eivät ole edes liukuovet, vaan tavalliset ulosaukeavat vippiovet. Mahdollisesti etuovikin.

Liukuovidemonstraatio (ovien liikerata bussinkorista ulos on hyvin pieni ja ne liukuvat lähes bussinkyljessä kiinni):

http://www.youtube.com/watch?v=0cVSeUXTmDQ

Vippiovidemonstraatio (jossa huomaa, että vippiovien liikerata on selvästi laajempi ja ovet avautuvat ulommaksi kuin oikeat liukuovet):

http://youtu.be/9I2nwdEBA30
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - heinäkuu 2012

Todella asiallista, että myös HSL-liikenteeseen alkaa tulla liukuovilla varustettuja busseja. Ovitoiminnot nopeutuvat ja toiminta bussi-ratikkayhteiskäyttöpysäkeillä helpottuu.
Selvennätkö millä perusteella ovitoiminnot nopeutuvat? Ainakin tuossa videolla liukuoven sulkeutumisnopeus on aika tarkkaan sama reilut 2 sekuntia kuin kaikissa muissakin busseissa.
 
Tässä HSL-julkaisu, jossa tutkimustietoa aiheesta, jutun yhteydessä on mittaustuloksia eri bussityyppien ovitoimintojen nopeuksista. Ovitoiminnot löytyvä pdf-julkaisun sivuilta 58-60.

Joukkoliikenteen luotettavuuden kehittämisohjema

HSL-julkaisu: Joukkoliikenteen luotettavuuden kehittämisohjema sanoi:
Ovitoiminnot

Kaluston toimintavarmuuden ohella ovitoimintojen nopeuttaminen ja vakiointi on todettu tärkeäksi kalustoon liittyväksi luotettavuutta parantavaksi ominaisuudeksi. Bussikaluston ovitekniikka on muuttunut kasvavien turvavaatimusten vuoksi selkeästi hitaammaksi. Ovien avautumisen ja sulkeu- tumisen hitaus lisää pysäkilläoloaikoja ja niiden hajontaa.
Mittauksissa eri kalusto- ja ovityyppien nopeudessa on havaittu eroja. Myös saman kaluston ovi- toiminnoissa esiintyy maksimissaan useamman sekunnin eroja eri mittauskerroilla. Ovitoimintojen nopeuserot kertaantuvat jokaisella pysäkillä. Jos esimerkiksi 60 pysäkin reittiä ajetaan kalustolla, jossa yhden vaunun ovitoimintoihin kuluu 5 ja toisen vaunun 10 sekuntia, on lähtöjen matka- aikaero päätepysäkillä 5 minuuttia pelkästään ovitoimintojen erojen vuoksi. Uusimmissa mittauk- sissa kaluston ovitoimintojen nopeuserot olivat keskimäärin 1–2 sekunnin luokkaa, mikä johtaisi edellisessä esimerkkitapauksessa 1–2 minuutin ajo-aikavaihteluun. Erityyppisen kaluston ovitoi- mintojen erot korostuvat tiheävuorovälisellä ja lyhyitä pysäkkivälejä sisältävällä linjalla. Esimerkiksi Helsingin sisäisillä keskustalinjoilla ovista johtuva matka-aikaero reitillä voi olla yli 10 %.

Ovitoimintojen kehittäminen on helpommin hallittavissa ja rajattavissa oleva kehittämiskohde kuin bussien kokoa tai ympäristövaatimuksia koskevat kysymykset. Ovitoimintojen vakiointi palvelee matkustajien lisäksi myös liikennöitsijöitä: nopeammat ovitoiminnot tehostavat liikennöintiä, ovitoi- mintojen erojen vähentäminen pienentää matka-aikojen vaihtelua ja helpottaa kaluston käytön suunnittelua.
Sisäänpäin aukeavien ovien on todettu olevan pari sekuntia nopeampia kuin nykyiset ulospäin aukeavat ovet. Sähkökäyttöinen ovitekniikka saattaa parantaa tilannetta jo lähitulevaisuudessa. Tampereella koekäytössä olleet liukuovet ovat nopeita ja niissä on muita luotettavuuden kannalta hyviä ominaisuuksia (kanttikivet, kinokset ja muut esteet eivät vaikeuta avaamista). Ovitoimintojen kehittämiseen liittyvät myös turvallisuusvaatimukset (oven väliin jäävän matkustajan tunnistaminen) ja tekniset rajoitukset (ilmanpainetekniikan rajoitukset).
Luotettavuuden kannalta tuloksiin voidaan päästä myös ilman ovitoimintojen merkittävää nopeut- tamista, jos eri ovityyppien välisiä nopeuseroja pystytään pienentämään. Ovitoimintojen kehittämi- sessä ja niille asetettavissa teknisissä vaatimuksissa on otettava huomioon myös se, että ovime- kanismit ovat jo nykyään yksi yleisimmistä teknisistä ongelmista, eikä ovitoimintojen tekniikkaa tulisi monimutkaistaa vikaantumisriskin kasvun välttämiseksi.
Ovitoimintojen nopeuttamista ja vakioimista voidaan pyrkiä edistämään seuraavasti.

1. Pyritään vakiomaan nykyisen kaluston ovitoimintoja säätämällä ovimekanismeja
2. Hitaimmista ja huonoimmista ovijärjestelmistä pyritään vähitellen eroon
3. Runkobussilinjoilla vaaditaan nopeita ovia

Ovien toimintanopeuden määrittelystä tarjouskilpailun kalustovaatimuksissa ei vielä ole kattavia kokemuksia. Kalustopisteytyksessä ovitoiminnot on otettu huomioon käynnissä olevilla runkolinjo- jen kilpailukierroksilla, joten pisteytyksenkään vaikutuksista ei tiedetä vielä tarpeeksi. Ovien toimin- tanopeusvaatimuksien ja -pisteytyksen tuomia hyötyjä arvioitaessa on huomioitava seuraavia teki- jöitä:
  • Kaluston uusiutuminen tuotannossa näkyvällä tavalla on hidas prosessi.
  • Ovitoimintojen mittauksen standardointi tulee ratkaista.
  • Kalustoon liittyvien teknisten vaatimusten lisääminen voi aiheuttaa haasteita liikennöitsijöille
    (kustannukset) ja tilaajalle (seuranta ja valvonta).
  • Mahdollisuudet luopua joistakin muista teknisistä vaatimuksista tulisi arvioida, jos ovitoiminto-
    vaatimukset otetaan laajasti käyttöön.

Toki viimeaikoina on hitaimpienkin ovityyppien (Iveco Crossway LE) ovitoimintoja saatu nopeutettua ratkaisevasti. Silti pidän liukuovien käyttöönottoa erittäin tervetulleena asiana, joka helpottaa pysäkkitoimintoja eteenkin bussi-/ratikkayhteiskäyttöpysäkeillä.

---------- Viesti lisätty kello 12:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:32 ----------

Etuovi on aivan selvä liukuovi.

Keskiovea ei kukaan liukuoveksi tainnut väittääkään.
Tämä on oli lähinnä "ääneenajatteluani", kun (katsomatta ensin Zigen videoita) ajattelin ensin, että Nobinan VDL Citeoiden kaikki ovet ovat liukuovia. Olin väärässä; etuoven alareunassa on tosiaankin selvä "ohjain" (mikähän olisi oikea termi?), jossa tukivarsi kulkee. Eli siis tosiaankin liukuovi. Katselin Youtubesta videoita VDL Citeoista ja kaikkissa näyttäisi olevat keski-ja takaovien sulkeutumisesta varoittava äänimerkki. Kyse on siis jonkinlaisesta vakiovarusteesta. Mahdoliisesti Keski-Euroopassa on jopa tuollainen vaatimus. Ei hätää: kyllä täällä meillä kuljettajat vaimentavat moiset häiritsevät ääneet mainostarroilla tai muilla vastaavilla virityksillä, kuten on vuosikymmeniä tekemään (vrt. Volvo 7000:n vilkkuääni: PIIP PIIP!).

---------- Viesti lisätty kello 13:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:31 ----------

Veikkaisin (siis omaa ajatteluani) on, että toi ovisoundi on jotain sellaista, että "on ainakin varoitettu, että ovet sulkeutuvat". Vähän niinkuin esimerkiksi mirkoateria pakkauksissa lukee nykyään tyyliin: "Varoitus! Mikrossa lämmitetty ateria voi olla kuumaa!". Tiedättehän näitä varoituksia, joilla varoitetaan vaaran olemassaolosta, jotta ryhmäkanne tms. vältetään. Toinen vaihtoehto om, että keski-ja takaovet otetaan kokonaan pois, kuten Brittein-saarilla on tapahtunut. Ovitapaturmat kun ovat johtaneet oikeusprosesseihin, jossa maksajana on lopulta liikennöitsijä.
 
Viimeksi muokattu:
Tässäpä juurikin on se virhe että tämän tutkimuksen on tehnyt Hsl eikä ammatikseen kuljettajana toimiva henkilö. Minä olen tehnyt itsekseni samaa tutkimusta ja tulos on aivan toinen. Hsl:n tutkimus on tehty teoreettisesti laskemalla, ei käytännön tilanteessa. Ensinnäkin,jos linjalla on 60 pysäkkiä, jokaisella ei varmasti käydä. Toiseksi, lähes kaikkien linjojen varrella on liikennevaloja joista aika monissa joudutaan pysähtymään riippumatta siitä onko edellisellä pysäkillä viivytty esim. 14 sekuntia tai 16 sekuntia; niissä tuo parin sekunnin ero tasaantuu. Ja tuo ovien hitauden/nopeuden ero(tai tarkennettuna pysäkkijarrun kytkeytymisen ja irrottamisen ero) on ainakin Helbin autoissa, Man,Scala ja Volvot 8700 ja Säffle, on korkeintaan 1-2 sekuntia. Ja omissa kokemuksissani eri linjoilla(h65A,h14 ja h18), eri autoilla(Volvo 8700, Säffle ja Man), keskimääräinen pysäkillä viipymisaika oli 13,5 sekuntia. Yhteensä pysäkeillä kului aikaa yhdellä lähdöllä(linjasta riippuen) 5-7 minuuttia, nämä helmilaitteen kellosta katsottuna. Tämän asian olen ennenkin tuonut esille :lol: Mutta tässä huomaa teoreettisen ja käytännön kokemuksen laskelmien eroavaisuuden...
 
Kaupunkibussien ovitoiminnot

Tässäpä juurikin on se virhe että tämän tutkimuksen on tehnyt Hsl eikä ammatikseen kuljettajana toimiva henkilö.
Satun tietämään, että eri bussityyppien ovitoimintojen tutkimisen on (siis "kenttäkokeet") osallistunut HelBillä ammatikseen kuljettajana toimiva henkilö, jonka tulokset keräsi HelBin työnjohtoon kuulunut, taatusti ammattitaitoinen henkilö. Minulla ei ole epäilystäkään tutkimuksen paikkaansapitävyydestä. Myös HSL:llä on töissä runsaasti suunnittelijoita, joilla on kokemusta myös bussinkuljettamisesta sekä muista suoritetason työtehtävistä HKL/YTV/HSL-liikenteessä
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Kaupunkibussien ovitoiminnot

Satun tietämään, että eri bussityyppien ovitoimintojen tutkimisen on (siis "kenttäkokeet") osallistunut HelBillä ammatikseen kuljettajana toimiva henkilö, jonka tulokset keräsi HelBin työnjohtoon kuulunut, taatusti ammattitaitoinen henkilö. Minulla ei ole epäilystäkään tutkimuksen paikkaansapitävyydestä. Myös HSL:llä on töissä runsaasti suunnittelijoita, joilla on kokemusta myös bussinkuljettamisesta sekä muista suoritetason työtehtävistä HKL/YTV/HSL-liikenteessä
Onko nämä "kenttäkokeet" tehty linjalla vai varikon pihalla? Jos et tiedä niin voisitko kertoa minulle testaajan nimen niin kyselen itse ;)
 
Olen täysin samaa mieltä chaufferin kanssa. Jos pysäkeillä säästää aikaa 2 sekuntia, se aikasäästö ei todellakaan käytännössä kerry 2 sekuntia/pysäkki seuraavalle päätepysäkille saakka.

Säästyneet sekunnit kuluvat yleensä, ja varsinkin ruuhka-aikana, seisomiseen seuraavassa liikennevalojonossa. Näin se vaan käytännössä menee.

1-2 minuutin ajo-aikavaihtelut johtuvat useimmiten aivan muista asioista kuin ovien nopeudesta.

Alunperin kirjoittanut HSL-julkaisu: Joukkoliikenteen luotettavuuden kehittämisohjema Ovitoiminnot
"Uusimmissa mittauksissa kaluston ovitoimintojen nopeuserot olivat keskimäärin 1–2 sekunnin luokkaa, mikä johtaisi edellisessä esimerkkitapauksessa 1–2 minuutin ajo-aikavaihteluun."

 
Ovitapaturmat kun ovat johtaneet oikeusprosesseihin, jossa maksajana on lopulta liikennöitsijä.
Juuri tästä syystä oviturvia on kehitetty ja niitä on syytä kehittää edelleen. Eikä tarvita edes oikeusprosesseja vaan jo se, että joku jää oven väliin ja loukkaa itsensä siinä tai ainakin ilmoittaa itsensä loukaneeksi siinä tulee liikennöitsijälle todella kalliiksi jo vakuutusten omavastuiden ja kohonneiden maksujen muodossa.
Eli oven sulkeutumisesta varoittava merkkiääni on siis pelkkää plussaa autossa. Ja mitään olemassaolevaa turvalaitetta ei tietenkään saa kytkeä pois päältä. Paljon parempi, että ovi on vaikka sekunnin hitaampi, kuin se, että siinä joku loukkaa itsensä.
 
Minun silmään nuo uudet VDL:t näyttävät muuten tyylikkäiltä, mutta ruma perä niissä on. :lol: Mutta ovat kyllä tervetulleita linjalle, hajoamispisteessä oleviin Ikarus-Scanioihin verrattuna tarjoavat varmasti mukavaa kyytiä. :)
 
Takaisin
Ylös