Ovitoiminnot
Kaluston toimintavarmuuden ohella ovitoimintojen nopeuttaminen ja vakiointi on todettu tärkeäksi kalustoon liittyväksi luotettavuutta parantavaksi ominaisuudeksi. Bussikaluston ovitekniikka on muuttunut kasvavien turvavaatimusten vuoksi selkeästi hitaammaksi. Ovien avautumisen ja sulkeu- tumisen hitaus lisää pysäkilläoloaikoja ja niiden hajontaa.
Mittauksissa eri kalusto- ja ovityyppien nopeudessa on havaittu eroja. Myös saman kaluston ovi- toiminnoissa esiintyy maksimissaan useamman sekunnin eroja eri mittauskerroilla. Ovitoimintojen nopeuserot kertaantuvat jokaisella pysäkillä. Jos esimerkiksi 60 pysäkin reittiä ajetaan kalustolla, jossa yhden vaunun ovitoimintoihin kuluu 5 ja toisen vaunun 10 sekuntia, on lähtöjen matka- aikaero päätepysäkillä 5 minuuttia pelkästään ovitoimintojen erojen vuoksi. Uusimmissa mittauk- sissa kaluston ovitoimintojen nopeuserot olivat keskimäärin 1–2 sekunnin luokkaa, mikä johtaisi edellisessä esimerkkitapauksessa 1–2 minuutin ajo-aikavaihteluun. Erityyppisen kaluston ovitoi- mintojen erot korostuvat tiheävuorovälisellä ja lyhyitä pysäkkivälejä sisältävällä linjalla. Esimerkiksi Helsingin sisäisillä keskustalinjoilla ovista johtuva matka-aikaero reitillä voi olla yli 10 %.
Ovitoimintojen kehittäminen on helpommin hallittavissa ja rajattavissa oleva kehittämiskohde kuin bussien kokoa tai ympäristövaatimuksia koskevat kysymykset. Ovitoimintojen vakiointi palvelee matkustajien lisäksi myös liikennöitsijöitä: nopeammat ovitoiminnot tehostavat liikennöintiä, ovitoi- mintojen erojen vähentäminen pienentää matka-aikojen vaihtelua ja helpottaa kaluston käytön suunnittelua.
Sisäänpäin aukeavien ovien on todettu olevan pari sekuntia nopeampia kuin nykyiset ulospäin aukeavat ovet. Sähkökäyttöinen ovitekniikka saattaa parantaa tilannetta jo lähitulevaisuudessa. Tampereella koekäytössä olleet liukuovet ovat nopeita ja niissä on muita luotettavuuden kannalta hyviä ominaisuuksia (kanttikivet, kinokset ja muut esteet eivät vaikeuta avaamista). Ovitoimintojen kehittämiseen liittyvät myös turvallisuusvaatimukset (oven väliin jäävän matkustajan tunnistaminen) ja tekniset rajoitukset (ilmanpainetekniikan rajoitukset).
Luotettavuuden kannalta tuloksiin voidaan päästä myös ilman ovitoimintojen merkittävää nopeut- tamista, jos eri ovityyppien välisiä nopeuseroja pystytään pienentämään. Ovitoimintojen kehittämi- sessä ja niille asetettavissa teknisissä vaatimuksissa on otettava huomioon myös se, että ovime- kanismit ovat jo nykyään yksi yleisimmistä teknisistä ongelmista, eikä ovitoimintojen tekniikkaa tulisi monimutkaistaa vikaantumisriskin kasvun välttämiseksi.
Ovitoimintojen nopeuttamista ja vakioimista voidaan pyrkiä edistämään seuraavasti.
1. Pyritään vakiomaan nykyisen kaluston ovitoimintoja säätämällä ovimekanismeja
2. Hitaimmista ja huonoimmista ovijärjestelmistä pyritään vähitellen eroon
3. Runkobussilinjoilla vaaditaan nopeita ovia
Ovien toimintanopeuden määrittelystä tarjouskilpailun kalustovaatimuksissa ei vielä ole kattavia kokemuksia. Kalustopisteytyksessä ovitoiminnot on otettu huomioon käynnissä olevilla runkolinjo- jen kilpailukierroksilla, joten pisteytyksenkään vaikutuksista ei tiedetä vielä tarpeeksi. Ovien toimin- tanopeusvaatimuksien ja -pisteytyksen tuomia hyötyjä arvioitaessa on huomioitava seuraavia teki- jöitä:
- Kaluston uusiutuminen tuotannossa näkyvällä tavalla on hidas prosessi.
- Ovitoimintojen mittauksen standardointi tulee ratkaista.
- Kalustoon liittyvien teknisten vaatimusten lisääminen voi aiheuttaa haasteita liikennöitsijöille
(kustannukset) ja tilaajalle (seuranta ja valvonta).
- Mahdollisuudet luopua joistakin muista teknisistä vaatimuksista tulisi arvioida, jos ovitoiminto-
vaatimukset otetaan laajasti käyttöön.