Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää
Kun nyt sitten Saksasta puhutaan, niin oiotaanpa vähän faktoja.
Kaikissa Saksan kaupungeissa ei ole sektorimallista jakoa, koska on olemassa kaupunki, jossa jako on vastaava kuin nyt Helsinkiin tuleva.
Berliinissä on kolme vyöhykettä: A, B ja C. A-vyöhyke kattaa kehäradan sekä kaiken sen sisällä olevan, B-vyöhyke puolestaan alkaa välittömästi kehäradan ulkopuolelta ja loppuu kaupungin rajalle. Berliinin C-vyöhyke ei itse asiassa sijaitse lainkaan Berliinissä, vaan on alue Berliinin rajalta noin viidentoista kilometrin päähän naapurikuntien alueelle.
Liput myydään aina vähintään kahdelle vyöhykkeelle, eli käytännössä lippuja ovat AB (=Berliini), BC (=Berliinin laitamat ja lähialueet naapurikunnissa) ja ABC (=koko alue).
Periaatteessa BC-vyöhykkeen lippu oikeuttaa matkaan kaupungin puolelta toiselle, kunhan A-vyöhykkeellä ei käydä ja perillä ollaan viimeistään 120 min matkan alusta. Tällainen matka on myös teoriassa mahdollinen, mutta käytännössä tällaisten matkojen vuosittainen määrä lienee laskettavissa puolen käden sormilla, koska matka S-Bahnilla on niin paljon nopeampi kuin kaupungin laitamia mutkitelleen ja useita kertoja vaihtaen bussilla ryttyyttäen. ...ja kun kehäratakin on A-vyöhykkeen puolella, käytännössä tuollainen matka on järkevää tehdä vain ABC-lipulla. Toisaalta, jos joku todella on valmis uhraamaan ylimääräisen puolituntisen tai tunninkin verran aikaansa sen hyväksi, että keskusta-alueen joukkoliikenteen kuormitusta siirtyy laitakaupungin linjoille, eikö häntä ole tästä ihan reiluakin palkita hieman halvemmalla lipulla? Tietenkään niin ei siltikään kukaan taida tehdä. Eikä taitaisi edes, jos ABC:n ja BC:n välinen hintaero olisi enemmänkin kuin nykyiset noin 20 senttiä - edellämainituista syistä.
Ja uskokaa pois, Berliinissä asuessani kyllä yritin useaan kertaan keksiä tekosyitä matkustaa pitempiä poikitaismatkoja pelkällä BC-lipulla, mutta en sellaista kertaakaan keksinyt, kun matka-aikojen ero oli niin valtava.
Naapurikaupunki Potsdamissa muuten on käytössä aivan vastaava järestelmä, joten Berliini ei ole käytäntönsä kanssa edes yksin.
Helsingissä on itse asiassa nykyisellään sama juttu. Jo nyt lähiseutulipulla pääsee välin Kerava-Tuomarila, jos jaksaa nähdä sen vaivan, mikä reittivalinnasta seuraa. Itse olen kerran juurikin tuon välin matkustanut. Matka-aika reitillä Kerava-Tiksi-Martsari-Epekepe-Domi oli sen verran pitkä, että Epekepestä piti viimeinen puolisentoista kilometriä kävellä, kun vaihtoaika oli umpeutunut ennen junan saapumista asemalle. Jos en olisi joukkoliikennehörhö, en olisi tuota reittiä lähtenyt ikimaailmassa kokeilemaan. Ja vaikka olen joukkoliikennehörhö ja vaikka tulotasoni on noin kolmasosa suomalaisten keskipalkasta, matkustan tuollaisen välin siltikin Pasilan kautta, korkeammasta hinnasta huolimatta.
Kun tämä ei ole ongelma nykyään, miksi se olisi ongelma uudessa lippujärjestelmässäkään? Jos kourallisen matkustajia takia tehdään järjestelmästä kaikille matkustajille edes pienissä määrin vaikeampi hahmotettava, menee niin sanotusti lapsi pesuveden mukana, eli palvelutason heikentämisen karkottamat matkustajat vievät mennessään enemmänkin katetta kuin mitä ollaan ansaittu muutaman Aviapolikessa työskentelevän työaskentelevän suurpeltolaisen lipputuloina.