Uusi tariffijärjestelmä

Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Ulosleimaaminen ei ole ongelma metroissa jossa portti voi "pamahtaa" kiinni jos yrittää mennä ulos värällä lipulla tai ilman lippua, mutta busseissa ja raitiovaunuisa se on. Pinnaus moninkertaistuisi.

t. Rainer

Jonkun näkemäni tilaston mukaan Tukholman metrossa ajetaan enemmän pummilla kuin Helsingissä, vaikka ensinmainitussa on portit. Busseissa voi olla ovilla lähilukulaitteet, jotka kuittaavat saapumisen ja poistumisen. Toteutusmallina on usein käytetty sitä, että tullessa kulkuvälineeseen kortilta veloitetaan matka päättärille asti. Jos jää aiemmin pois, palautettaan poistuessa "käyttämättä jäänyt" osuus takaisin tilille.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Jos halutaan matkaan perustuva systeemi luonnollisimmin se toimisi mobiiliapplikaatiolla.

Mobiililipun validointiin bussiin noustessa toimivin ratkaisu olisi ehkä QR-koodi, jonka perusteella kortinlukija tarkastaisi lipun voimassaolon.

Ulosleimaus sitten paikannustekniikalla.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Jos halutaan matkaan perustuva systeemi luonnollisimmin se toimisi mobiiliapplikaatiolla.

Mobiililipun validointiin bussiin noustessa toimivin ratkaisu olisi ehkä QR-koodi, jonka perusteella kortinlukija tarkastaisi lipun voimassaolon.

Ulosleimaus sitten paikannustekniikalla.

Ottaen huomioon että jo toteutetuissa lippu-uudistuksissa heti on tullut hirveä huuto kun mobiililippujen merkitystä on kasvatettu, voi vaan kuvitella millainen älämölö syntyisi jos matkustaminen oikeasti vaatisi AINA älypuhelimen.
Joukkoliikenteen käyttäjissä tulee aina olemaan sellaisia joilla ei ole älypuhelinta.

Muutenkin paikannuksen luotettavuus ei ainakaan kaikissa puhelimissa ole niin hyvä että siihen voisi järjestelmän perustaa.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Ottaen huomioon että jo toteutetuissa lippu-uudistuksissa heti on tullut hirveä huuto kun mobiililippujen merkitystä on kasvatettu, voi vaan kuvitella millainen älämölö syntyisi jos matkustaminen oikeasti vaatisi AINA älypuhelimen.
Joukkoliikenteen käyttäjissä tulee aina olemaan sellaisia joilla ei ole älypuhelinta.

Eikä todellakaan pidä vähätellä ikäihmisten osuutta joukkoliikenteessä. Meillä on valtaisa määrä suurten ikäluokkien edustajia ja sitä vanhempia ihmisiä joille jo nyt tapahtuva vyöhykeuudistus voi olla hankala asia. Mobiilimaksaminen ja QR-koodit ovat selkeästi nuorempien ihmisten heiniä. Kun bussissakin katsoo sisääntulijoita, niin kyllä niitä kännyköitä kuskille vilauttaa nuoret ihmiset ja vanhempi väki käyttää matkakorttia.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Vyöhykehinnoittelu on järjestelmänä hyvä. Yksinkertainen ja selkeä, helppo käyttää. Kuten jo aiemmin todettu, jonkinlainen ristisubventio on kaupunkijoukkoliikenteessä välttämätön paha, koska ei yksinkertaisesti ole mielekästä hinnoitella jokaista linjaa tai sen osaa erikseen. Kilometriäerustainen hinnoittelukin on turhan vaikea kaikin puolin.

Ongelma tässä HSLn esityksessä on se, että liikennöinnin kustannukset vaihtelevat jo nykyisen Helsingin sisäisen lipun alueella paljon. Tietävämmät ja parempimuistiset voivat korjata, mutta ymmärtääkseni raitiovaunun kustannukset per nousu ovat alle puolet siitä mitä Helsingin lähiöbussien kustannukset per nousu. Käytännössä siis tässä HSLn esityksessä tilanne muodostuu sellaiseksi, että kantakaupungin lipun hinnoissa ei ole subventiota lainkaan ja b-vyöhykkeellä sitä on enemmän kuin 50 prosenttia. Tämä on aluepolitiikkaa, eikä sitä sitä edes yritetä perustella tai puolustella.

Helsngin joukkoliikenteen keskeinen ongelma on tietysti kaupunkirakenne. Oikeaa kaupunkia on muutama neliökilometri ja loput on haulikolla pitkin pusikoita kaavoitettua lähiötä. Mielestäni HSLn tehtävä joukkoliikenteen järjestäjänä ei ole tehdä sellaisia hinnoittelupäätöksiä, jotka ovat luonteeltaan poliittisia: että suositaan yksien joukkoliikenteen käyttöä toisien kustannuksella. HSLn tehtävä järjestää sellainen joukkoliikennepalvelu eri alueille kuin alueiden asukaspohja mahdollistaa ja edellyttää, hinnoitella joukkoliikennepalvelu osapuilleen kustannusperustaisesti. Tämä tietysti tarkoittaisi isoa muutosta nykytilanteeseen.

Suuremmassa kuvassa on kysymys myös siitä, että Helsingin suurin täydennysrakentamispaine kohdistuu kaavaillun b-vyöhykkeen sisäreunaan, eikä vähiten raidejokerin vuoksi. B-vyöhykkeen sisäreunaa voi perustellusti kutsua myös nimby-vyöhykkeeksi. HSLn tekeminen toimii tässä Helsingin kaupungin tavoitteita vastaan, kun suurimman kasvupaineen alla olevien alueiden joukkoliikenne on asukaspohjiin nähden liian hyvää ja ylipäänsä liian subventoitua.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Laskin auki, millaisia muutoksia HSL:n lippujen hintoihin tulee, jos jäsenkunnille lausuntokierrokselle lähetetyt uudet hinnat tulisivat sellaisenaan voimaan. Tiedot pohjautuvat HSL:n 5.6.2018 uutiseen HSL uudistaa liput ja vyöhykkeet vuoden 2019 alussa, esitteeseen HSL:n lippujen hinnat 1.1.2018 alkaen ja karttaan uusista vyöhykerajoista.

Erityisesti arvolippujen hintoihin kaavaillaan rajuja korotuksia.

arvoliputhinta 2018hinta 2019muutos
raitiovaunu¹1,70 €2,80 €+65 %
Helsingin, Sipoon ja
Tuusulan sisäiset liput
2,20 €2,80 € – 4,60 €+27 % – +109 %
Espoon, Kauniaisten,
Keravan, Kirkkonummen ja
Siuntion sisäiset liput
2,20 €2,80 €+27 %
seutulippu4,20 €2,80 € – 4,60 €-33 % – +10 %
lähiseutu 24,20 €2,80 € – 5,40 €-33 % – +29 %
koko alue6,30 €6,50 €+3 %
¹ Raitiovaunuliput jäisivät vyöhykeuudistuksessa pois käytöstä, korvaava lipputuote tulisi olemaan vyöhykelippu AB.


30 vrk kausiliputhinta 2018hinta 2019muutos
Helsingin, Sipoon ja
Tuusulan sisäiset liput
54,70 €59,70 € – 107,50 €+9 % – +97 %
Espoon, Kauniaisten,
Keravan, Kirkkonummen ja
Siuntion sisäiset liput
54,70 €59,70 €+9 %
seutulippu106,50 €59,70 € – 107,50 €-44 % – +1 %
lähiseutu 2106,50 €59,70 € – 115,80 €-44 % – +9 %
koko alue158,40 €157,60 € – 157,60 €-1 %


365 vrk kausiliput /
vuosilippu
hinta 2018hinta 2019muutos
Helsingin, Sipoon ja
Tuusulan sisäiset liput
600,80 €636,00 € – 1152,00 €+6 % – +92 %
Espoon, Kauniaisten,
Keravan, Kirkkonummen ja
Siuntion sisäiset liput
600,80 €636,00 €+6 %
seutulippu1171,80 €636,00 € – 1152,00 €-46 % – -2 %
lähiseutu 21171,80 €636,00 € – 1248,00 €-46 % – +7 %
koko alue1743,00 €1692,00 €-3 %


Jos itse hinnankorotukset eivät vielä ärsyttäisi, HSL:n harhaanjohtavat väitteet vyöhykeuudistuksesta viimeistään raivostuttavat.

Yksi HSL:n viljelemä harhaanjohtava väite on, että lipun hinta perustuisi matkan pituuteen.

Näinhän ei suinkaan ole. Vyöhykejärjestelmässä matkojen hinnat perustuvat kuljettuihin vyöhykkeisiin, ei matkan pituuteen. Tämä johtaa matkan pituuden kannalta järjettömiltä tuntuviin hintoihin. Esimerkiksi:

matkapituusarvolippu
2018
arvolippu
2019
Siikajärvi – Itäkeskus43 km4,20 €2,80 €
Jokela – Malmi37 km6,30 €5,40 €
Hyrylä – Hakaniemi27 km6,30 €6,50 €
Luoma – Kauklahti3,7 km4,20 €4,60 €
Vallinoja – Savio0,5 km4,20 €4,60 €

Toinen HSL:n viljelemä harhaanjohtava väite on, että uusi järjestelmä olisi tasapuolinen.

Itse kukin voi pohtia, kuinka tasapuolista on, että 0,5 km matka voi olla kalliimpi kuin 43 km matka?

Tasapuolisuuden puutteesta suorastaan huutaa se, että kahden vyöhykkeen lipuilla on kaksi erilaista hintaa. BC-arvolippu maksaa 2,80 € ja CD-lippu 4,60 €. Sama toistuu kolmen vyöhykkeen lipuilla. ABC-lippu maksaa 4,60 €, mutta BCD-lippu maksaakin 5,40 €!

Eiköhän oteta samantien käyttöön kilometritaksa.

Jos HSL aikoo käyttää tasapuolisuutta minkäänlaisena argumenttina, tämä on ainoa vaihtoehto.

Tämänkin voi toki toteuttaa kahdella tavalla: alku- ja päätepisteiden etäisyys tai todellisuudessa kuljettu matka. Jälkimmäinen ei ole yhtä tasapuolinen kuin ensiksi mainittu, koska siinä maksetaan myös kiertelevien reittien aiheuttamista turhista kilometreistä.

Joukkoliikenteen käyttäjissä tulee aina olemaan sellaisia joilla ei ole älypuhelinta.

Tai HSL:n trendin mukaisesti uusinta mahdollista älypuhelinta. HSL:hän siirsi Android 4 laitteiden käyttäjät matkakortteihin 1.9.2018. Nykyinen lippusovellus vaatii vähintään Android 5 laitteen.

Vyöhykeuudistuksen astuessa voimaan myös Windows Phone-käyttäjät tullaan siirtämään matkakortteihin.

Mobiilimaksaminen ja QR-koodit ovat selkeästi nuorempien ihmisten heiniä.

QR-lipunkin voi toteuttaa monella tavalla.

Tallinnan QR-liput voi vaikka tulostaa paperille ja antaa Tallinnaan lähtevälle vanhukselle mukaan. Jos vielä ostaa vain yhden matkan per koodi, niin ei tarvitse edes seurata netistä, monta matkaa koodilla on jäljellä. Ohjeistaa vaikka taittamaan lapun nurkan merkiksi.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Toinen HSL:n viljelemä harhaanjohtava väite on, että uusi järjestelmä olisi tasapuolinen.

Itse kukin voi pohtia, kuinka tasapuolista on, että 0,5 km matka voi olla kalliimpi kuin 43 km matka?

Tasapuolisuuden puutteesta suorastaan huutaa se, että kahden vyöhykkeen lipuilla on kaksi erilaista hintaa. BC-arvolippu maksaa 2,80 € ja CD-lippu 4,60 €. Sama toistuu kolmen vyöhykkeen lipuilla. ABC-lippu maksaa 4,60 €, mutta BCD-lippu maksaakin 5,40 €!

Tähän olisi vieläpä ollut olemassa harmillisen helppo korjaus (jota tuskin enää on mahdollista toteuttaa): Jaetaan D-vyöhyke D- ja E-vyöhykkeisiin.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Kuinkas realistinen matka tuo Vallinojasta Savioon oikein on? En oikein usko että kukaan, jonka pystyy tuon matkan kävelemään kulkisi 500m matkan julkisilla, ilman että jatkaa eteenpäin. Jos ei tosiaan pysty tuota kävelemään niin sitten se väline on joka tapaukessa KELA:n taksikyyti. On hyvä muistaa, että noita hintoja vertaillessa, että tuollaisia rajatapaus-matkoja on helppo otella esimerkiksi, vaikkei ne ole mitenkään todellisuutta kuvastavia. Ja hyvä on muistaa sekin että tuollaisia tapauksia on uudessa vyöhykejärjestelmässä huomattavasti vähemmän kun kova raja Espoon, Vantaan ja Helsingin väliltä poistuu.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Onhan tässä nykyjärjestelmässäkin näitä raja-alueita vaikka kuinka paljon. Esimerkiksi Korsnäsintie - Storören 850 metriä 8,00e vs Kattila - Hanasaari 38 km 3,20e. Puolestaan Henrikitien pysäkki - Mäkkylän asema 650 metriä 5,50e vs Henrikitien pysäkki - Hansaterminaali 26 km 3,20e. Siinä mielessä Helsinki on hyvä jakaa kolmeen osaan siinä mielessä koska maantieteellisesti Landbo ja Östersundom on lähempänä Sipoota kuin Helsingin keskustaa. Nythän tuolla suunnalla ollut ongelma kun palvelut on Söderkullassa lähempänä mutta lippu on maksanut lähes kolminkertaisen hinnan.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Onhan tässä nykyjärjestelmässäkin näitä raja-alueita vaikka kuinka paljon. Esimerkiksi Korsnäsintie - Storören 850 metriä 8,00e vs Kattila - Hanasaari 38 km 3,20e. Puolestaan Henrikitien pysäkki - Mäkkylän asema 650 metriä 5,50e vs Henrikitien pysäkki - Hansaterminaali 26 km 3,20e. Siinä mielessä Helsinki on hyvä jakaa kolmeen osaan siinä mielessä koska maantieteellisesti Landbo ja Östersundom on lähempänä Sipoota kuin Helsingin keskustaa. Nythän tuolla suunnalla ollut ongelma kun palvelut on Söderkullassa lähempänä mutta lippu on maksanut lähes kolminkertaisen hinnan.

Sekä vaikkapa Mellunmäki (M) - Länsimäki: seututaksalla ja matkaa alle kilometri...
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Ja kaikki kävelee.

Ja tämän saman kommentin voi liittää kaikkiin tämän ketjun lyhyiden matkojen tulevasta tai nykyisestä epäoikeudenmukaisesta kalleudesta "valittaviin" viesteihin...
Mutta helppoahan se on sanoa -kokeillaas vaikka mennä rollaattorin kanssa täyden kauppakassin kera Mellunmäen metroasemalta Länsimäen Keihästielle kävellen. Helppoo ku heinänteko, eiks vaan?
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Ja tämän saman kommentin voi liittää kaikkiin tämän ketjun lyhyiden matkojen tulevasta tai nykyisestä epäoikeudenmukaisesta kalleudesta "valittaviin" viesteihin...
Mutta helppoahan se on sanoa -kokeillaas vaikka mennä rollaattorin kanssa täyden kauppakassin kera Mellunmäen metroasemalta Länsimäen Keihästielle kävellen. Helppoo ku heinänteko, eiks vaan?

Mutta kuten yllläkin, kuinka todellista? Eikös sen bussilipun hinta ole ihan eri eläkeläiselle ḱuin normaalille kävelevälle?

Ja Keihästietä lähellä on aivan hyviä kauppoja joihin ei tarvitse mennä seutulipulla.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Mielestäni on vain yksinkertaisesti tyhmää jakaa Espoo ja yleisesti kaupungit kahteen eri vyöhykkeeseen. Eriarvoistusta ja muutenkin epäkorrektia jäsentelyä.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Mielestäni on vain yksinkertaisesti tyhmää jakaa Espoo ja yleisesti kaupungit kahteen eri vyöhykkeeseen. Eriarvoistusta ja muutenkin epäkorrektia jäsentelyä.

Millä tavoin se on eriarvoisuutta että Leppävaaralainen maksaa matkastaan Helsingin keskustaan vähemmän kuin Kauklahdessa asuva? Se vasta eriarvoisuutta onkin tällä hetkellä että lyhyemmästä matkasta joutuu maksamaan saman kuin pidemmästä. Vähän sama kuin että taksi maksaisi 50 euroa riippumatta siitä menetkö 20 kilometriä vai 35 kilometriä. Epäreilua olisi, eikö? Tämä tuleva vyöhykemalli osin siksi näin että kuntapäättäjillä ei ole laittaa pöytään pätäkkää enempää, jolloin kaupungit jaetaan kahteen tai kolmeen osaan. Toisaalta jos esimerkiksi Espoo olisi samalla vyöhykkeellä kokonaan niin seutulipun osalta tilanne olisi sama kuin nyt.
 
Takaisin
Ylös