Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää
Tämä on kaukana reilusta. Entä ne monet, jotka asuvat A-vyöhykkeellä, eivätkä käy A-vyöhykkeen ulkopuolella kuin ehkä kaksi kertaa vuodessa?
Miten tämä eroaa merkittävästi nykyisestä? Ihmettelen tosin tuollaisen ihmisen elämän piirin kapeutta. Minä asun A-vyöhykkeellä, mutta silti käyn esimerkiksi Itäkeskuksessa ja Malmilla. Minä jo käsittelin miksi ei voi olla A-lippua. Silloin Metsälä Lauttasaari olisi halvempi kuin Metsälä-Maunula. Tämä olisi väärin. Kahden vyöhykkeen vaatimus on olennainen piirre, ei kiusa. Kannattaa myös muistaa, että idea on kerätä tietty määrä tuloja. Jos joku lippu halpenee, kallistuu toinen.
Nykyisen Helsingin alueella liikkuva kärsii hieman, tosin muutoksen voi ottaa myös mahdollisuutena, kun pääsee vaikka Selloon, Isoon Omenaan, Tapiolaan ja Myyrmäkeen. Minä varmasti tulen käymään noissa. Joka muutoksessa on voittajia ja häviäjiä, joten se, että joku häviää ei ole edes argumentti.
---------- Viestit yhdistetty klo 12:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:03 ----------
Vyöhykejärjestelmä itsessään voisi olla toimiva, mutta HSL:n suunnittelemalla toteutuksella siitä ei sellaista saada.
Kahden vyöhykkeen pakko-ostos ei korjaa sitä ongelmaa, jonka sen väitetään korjaavan. Kovat rajat ovat ja säilyvät.
kun lähdet vyöhykkeeltä | , törmäät kovaan rajaan/rajoihin |
A | B|C, C|D |
B | C|D |
C | A|B, C|D |
D | A|B, B|C, C|D |
Rajoja toki on. Mutta ei ole sellaista kuin Puistola-Tikkurila paitsi, kun mennään D-vyöhykkeelle, joka on pääkaupunkiseudun ulkopuolella.
Kaiken lisäksi B-vyöhykeläiset voivat tehdä edullisimmalla arvolipuilla matkoja kolmella eri vyöhykkeellä, kun muilta vyöhykkeiltä edullisimmalla arvolipuilla voi tehdä matkoja vain yhden tai kahden vyöhykkeen alueella.
Eivät yhdellä lipulla. Tuokin on joku hakemalla haettu ongelma. Olisiko sinulla jotain ratkaisua ongelmaan? AB kattaa minulla lähes kaikki, missä olen käynyt. Vain Heureka ja Ilmailumuseo on ulkopuolella ja nekin kävelymatkan päässä.
Kannattaa myös muistaa, että arvoliput ovat vain pieni osa. Suuri joukko matkustaa kaudella. Tällöin B-vyöhykkeellä on tehtävä valinta.
Nykyisessä järjestelmässä tällaisia ei toki ole, mutta aivan kuten @Korppi jo mainitsi, uudessa vyöhykejärjestelmässä nämäkin tulevat. Esimerkiksi Kalajärvi – Itäkeskus liityntäbussi+Jokeri käy BC-lipulla, mutta liityntäbussi+lähijuna+metro vaatii ABC-lipun.
Mainitsin tuon kuriositeettina, en ongelmana. Sinänsä valinta halvan ja hitaan ja kalliin ja nopean välillä on normaalia. Järjestelmä tulee edellyttämään tarkastuksia metrojunissa.
---------- Viestit yhdistetty klo 12:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:18 ----------
Tästä on minusta puhuttu täällä kehärataan liittyen ja moni on ollut sitä mieltä, että jos yksittäisen vaihdottoman matkan aloitus ja päättymispaikka on lipun matkustusalueella, niin voi matkustaa lipun ulkopuolisen alueen läpi. En ole tästä täysin varman, mutta eikö metrossa lippuja tarkasteta ainoastaan laiturilla, jolloin matkan keskustan läpi voi hoitaa BC-lipulla vaikka lipun ulkopuolisen alueen läpi ei voisi matkustaa?
Tietääkseni tämä pitää paikkaansa vain linjoilla 560 ja 611, joilla on yksi pysäkki Vantaan puolella. Aikaisemmin tämä pysäkki oli linjalla 70V Helsingin maksuvyöhykkeellä, mutta se muutettiin. Mitä olen kyllä jäänyt ko. pyykillä pois. Millä kuski sitä voisi kontrolloida?
Tarkastuksia toki voidaan muuttaa tarpeen mukaan. Joskus jo on poisastuvia tarkastettu. Tämä on mielestäni parempi, kuin ei ole mihin karata. Sisääntulevia tarkastettaessa porukka karkaa portaita ylös väärään suuntaan.
---------- Viestit yhdistetty klo 12:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:31 ----------
Minäkin olen uusien vyöhykkeiden kannalla, juuri samasta syystä. Uudessa järjestelmässä merkittävä muutos on siis asiakkaan lisääntyvä valikoima - ja siten vastuu omista valinnoista: jos ei koskaan käy keskustassa, miksi pitäisi ostaa A-vyöhekkeelle yltävä lippu.
Vyöhykerajojahan on aina kun on vyöhykejärjestelmä, ja lähellä rajaa asuvat helposti kärsivät siitä. Mutta muunlaisessa järjestelmässä kausilippujen myynti voi olla melko haastavaa. Jonkinlaista vyöhykejärjestelmää tukee myös työmatkakulujen verovähennys: kausilipun hinta on etukäteen helposti laskettavissa koko vuodeksi (verokorttia varten).
Lähinnä B-vyöhykkeellä asuvilla on valinnanvaraa. Koulu tai työpaikka määrää toki pääasiassa sen, minkä ostaa ja toissijaisempina palvelut. Itse olen tuolla asunut, eikä tarvetta C-vyöhykkeelle juuri ollut. Espoossa ja Vantaalla voi olla tosin. Tässä lähellä rajaa asuva ei juuri kärsi, koska lyhyet matkat ovat aina halpoja. Toki C-vyöhykkeeltä Helsinkiin menevä maksaa enemmän.
Uudessa etuna on myös, että jos on AB-lippu ja pitää mennä C-vyöhykkeelle, pitää maksaa vain ko. vyöhyke, ei seutulippua. Nykysysteemissä tulee halvemmaksi kävellä rajan yli, mikä on suorastaan älytöntä.