Uusi tariffijärjestelmä

Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Kylläpä on ruma tuo uusi kortti!Hyi YÖK!
:eek:

HKL:n sininen parempi.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Onhan se vähän hypnoottis-psykedeelinen kieltämättä :eek:
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Ainakin täällä luetun perusteella yksi metro- tai ratikkamatka on varsin edullinen tuottaa. Uudessa lippujärjestelmässä tulisi olla edullinen kantakaupungin kiskoliikennelippu kausilippuna saatavilla. Se voisi kelvata kaikilla raitiotielinjoilla ja metrossa välillä Ruoholahti-Kalasatama ja paikallisjunissa välillä Pasila-Helsinki.

Busseissa sen ei tulisi kelvata milloinkaan ratikkakorvauslinjoja lukuunottamatta. Ideana tulisi olla nimenomaan ympäristöystävällisen sähköisen liikenteen suosiminen kantakaupungin alueella. Yhdistämällä markkinoinnissa ympäristöystävällisyys noitten kulkuneuvojen taloudellisuuteen voitaisiin uusi lipputuote saada aikaiseksi ilman suurempia vastaväitteittä.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Hieman sivuaa aihepiiriä, mutta toivottavasti ei liikaa.

Kun on käyttänyt joukkoliikennettä kymmenisen vuotta kohtuu säännöllisesti, ja aina käpistellyt tekniikkaa, niin tullut muutamia havaintoja myös nykyisestä järjestelmästä:

- lippujen osto ruuhkauttaa Matkahuollon toimipisteitä; osa asiakkaista lähtee pois eikä jaksa odottaa -> menetettyä rahaa liikennöijille. Käytän kuukaudessa noin 15-20 minuuttia lipun uusimisen jonottamiseen.

- lippuja myyvät toimipisteet ovat täynnä kansioita, kyniä, laskimia ja kaikkea mahdollista sälää. :) Kun tietyn tuotteen pyytää, kestää monta minuuttia kun siihen liittyviä juttuja kerätään kasaan ja pohditaan. Kielii siitä, että vaikka matkakortti on elektroninen, myyjillä ei ole kovin kehittyneitä ohjelmistoja joilla asian hoitaisi näppärästi - eli järjestelmä on hieman jäänyt kesken. Periaatteessa homman pitäisi olla max. 2min / asiakas (sisältää monesti pitkät Visa Electron varmistukset) ja seuraava sisään.

- Matkahuollolla on 17 erilaista lipputuotetta!! Totta kai tietyllä tapaa voitaisiin sanoa että useammat tuotteet = houkuttelee enemmän, mutta pyrkisin mieluummin yksinkertaisuuteen. Kuitenkin asiakas haluaa "vain" matkustaa. Myyjät osaavat luultavasti kyllä tarjota oikean tuotteen, mutten silti ymmärrä miksi noin monta erilaista lipputyyppiä. Segmentointia?
- samoin joka matkalla bussikuski joutuu pysähtymään, ja toteamaan pysäkillä olevalle potentiaaliselle asikkaalle, että hänen korttityyppinsä ei käy tälle matkalle. Näitä pitäisi välttää. Jälleen kerran, asiakas haluaa vain matkustaa - ei miettiä sitä mikä on oikea palikka tässä tilanteessa.

- jos matkakorttityyppejä yhtenäistettäisiin (ideaali: yksi koko maassa!) niin ei tarvitsisi kantaa erilaisia kortteja lompakossa, joka jo nykyään pullottaa korteista

- bussien kortinlukijat tuntuvat olevan hankalia. Kuskit usein rassaavat laitteita moneen kertaan. Onko kulumista laitteessa vai jostain muusta syystä?
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

- Matkahuollolla on 17 erilaista lipputuotetta!!

Itse asiassa niitä lienee ainakin 500. Kaikki kaupunki- ja seutuliput ym. ovat omia tuotteitaan ja seutulipuista on vielä eri versiot eri kuntien asukkaille ja joillakin alueilla eri vyöhykkeille.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Itse asiassa niitä lienee ainakin 500. Kaikki kaupunki- ja seutuliput ym. ovat omia tuotteitaan ja seutulipuista on vielä eri versiot eri kuntien asukkaille ja joillakin alueilla eri vyöhykkeille.

Huh! :smile:
En kyllä näe pointtia tuossa järjettömässä lippujen määrässä.. Hankaloittaa käytännössä matkustelua. Nyt lipuista tulee hieman niinkuin omaisuutta johon sijoitetaan sen itsensä vuoksi; rahaa jää "kiinni" lippuun jos esim. työmatka muuttuu, ja sitten lisäksi matkat vanhenevat aika nopeassa tahdissa.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Tänään tuli taas esimerkki nykyisen tariffisysteemin joustamattomuudesta, hyppäsin linjan v53 bussiin tikkurilasta suunta myyrmäkeen, tikkuritien pysäkiltä, joka siis on "helsingin maksualuetta" nousi kyytiin vanhempi rouva joka oli matkalla martinlaaksoon, hän halusi ostaa vantaan sisäisen lipun mutta tähän kuljettaja vastasi ettei voi myydä kuin seutulipun koska ollaan helsingin alueella, rouvan hämmästellessä asiaa kuljettaja jousti asiassa ja odotti kunnes tultiin taas vantaan alueelle ja myi sisäisen lipun sitten rouvalle. Mielestäni on täysin idioottimaista ettei aivan rajan pinnassa voida myydä sisäistä lippua varsinkin kun ollaan "SISÄISELLÄ LINJALLA" kaipa tämä uusi tariffijärjestelmä tuo muutoksen tähän "ongelmaan". Ps. eikös tämä ns. ongelma ole alun perin ihan YTV:n omaa keksintöä sillä aikoinaanhan ei näitä "rajatapauksia" ollut!
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Ps. eikös tämä ns. ongelma ole alun perin ihan YTV:n omaa keksintöä sillä aikoinaanhan ei näitä "rajatapauksia" ollut!

YTV:llä oli muutamia vuosia sitten rajapysäkeillä huomattavasti nykyistä joustavampi käytäntö. Käytännön muuttuessa uutisoitiin monissa medioissa (myös tällä foorumilla) että muutoksella vain haluttiin paikata budjettivajetta.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Olen hyvin pitkälti samaa mieltä Rantalan kanssa, niin kuin jo toisessa topikissa aikaa sitten kirjoitinkin. Eli Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen muodostaisivat yhden vyöhykkeen, jossa lippujen hinnat ovat samat kuin tänä päivänä yhden kunnan sisällä.

Tällä tavoin järjestelmä on erittäin helppokäyttöinen ja epäoikeudenmukaisuuksia mimimoiva (vrt Kamppi-Otaniemi vs Kamppi-Vuosaari jne).

Samalla päästään Helsingin ajamaan tavoitteeseen puolittaa lippujen hinnat; vaikka kunnan sisäisten lippujen hinnat eivät laskisikaan niin seutulippujen hinnat laskisivat reippaasti.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Rantala on 120% oikeassa. Saman tien voisi ottaa ne kuntarajat muutenkin pois.

Joku viisas, olisiko peräti eräs venäläinen kirjailija, on kauan aikaa sitten tietääkseni lausunut jotain tähän suuntaan:

"Vain yksinkertaiset muutokset ovat nerokkaita".

Selkeä ja yksinkertainen muutos olisikin ottaa HKL:n nykytariffi koko seudun tariffiksi. Muuta ei tarvittaisi vuosikausiin. Samalla "seutulippu", voisi koskea 60€ hintaisena Tuusulaa, Nurmijärveä jne.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Aluksi matkan pituuteen perustuva arvokorttijärjestelmä vaikutti minun mielestä älyttömältä mutta on siinä ainakin se hyvä puoli että alueen laajentaminen on helpompaa. Jos nykyjärjestelmään lisättäisiin 4- ja 5-painikkeet niin se tekisi arvolipun ostamisesta sekavaa ainakin satunnaiselle matkustajalle.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Aluksi matkan pituuteen perustuva arvokorttijärjestelmä vaikutti minun mielestä älyttömältä mutta on siinä ainakin se hyvä puoli että alueen laajentaminen on helpompaa. Jos nykyjärjestelmään lisättäisiin 4- ja 5-painikkeet niin se tekisi arvolipun ostamisesta sekavaa ainakin satunnaiselle matkustajalle.
Toisaalta, miten paljon kannattaa panna aikaa, vaivaa ja rahaa lähes marginaaliseen matkakortin arvolippuostamiseen. Sitä kun on 2–5 % matkoista 5–10 % lipputuloista.

Kertamaksumyynnillä pitäisi houkutella vakituisia käyttäjiä eli kausilipun ostoon. Uudella joukkoliikenneasiakkaalla ei ole matkakorttia, vaan yleinen maksukortti, kännykkä tai käteisrahaa. Näitä käyttäviin pitää panostaa.

Ja jos hinnoittelun halutaan olevan uusia käyttäjiä houkutteleva, se voi olla sitä muullakin tavalla kuin metriperustalla. Metriperustan ainoa hyvä puoli on, että se vastaa autoilun hintamielikuvaa bensan kulumisesta matkan pituuden mukaan.

Houkuttelevinta varmaan olisi, että hinta olisi yksinkertainen ja tarpeksi halpa auton käytön hintamielikuvaan nähden. Tällöin minusta metrihinta on jo monimutkainen ja jopa epäoikeudenmukainen. Esim. juna on paitsi nopea, myös lyhyt matkaltaan. Saman linnuntie-etäisyyden voi kuitenkin joutua matkustamaan hitaalla ja kiertelevällä bussilla. Siis huonompi tuote mutta kalliimpi hinta.

Se toinen kertalippusysteemi kuin metrihinta on lisäksi luotava joka tapauksessa niitä varten, jotka käyttävä maksukorttia, kännykkää tai rahaa. Siinä systeemissä matka-aika on yksinkertaisin ja myös kustannuksia parhaiten vastaava hintaperuste. Niille, jotka on jo saatu ostamaan matkakortti (jos sellaista edes tulevaisuudessa erikseen tarvitaan!), voi soveltaa samaa järjestelmää mutta bonuksena kortin muuttuminen kausilipuksi, kun kauden aikana on ostettu matkoja kausilipun hinnalla. Tämä on hyväksi havaittu systeemi muualla maailmassa, eikä ihme. Siinähän on todellista houkutinta ja hinnoittelua, joka lyö auton hintamielikuvan selkeästi.

Taustaksi muistioni lippujärjestelmästä.

Antero
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Toisaalta, miten paljon kannattaa panna aikaa, vaivaa ja rahaa lähes marginaaliseen matkakortin arvolippuostamiseen. Sitä kun on 2–5 % matkoista 5–10 % lipputuloista.

Mistä tälläinen tieto on peräisin?
 
Takaisin
Ylös