Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää
Ainoa hyväksyttävä ajatus on siinä, että ajatellaan voitavan voittaa autoilijoita joukkoliikenteen käyttäjiksi sillä, että kertalippujen hinnoittelu muistuttaa bensan kulutusta. Mutta onkohan tämäkään oikeasti tietoa eikä vain luuloa. Eikö autoilijaa voisi houkutella jopa paremmin sillä, että hän voi matkustaa pitkänkin matkan ja monta kertaa, eikä hinta nouse kuten se tekee autoa käyttäessä.
Kun joukkoliikenteen vakiokäyttäjä (80 % nykyisistä käyttäjistä) matkustaa kuitenkin kausilipulla, niin todellinen siirtymä autoilusta joukkoliikenteeseen merkitsee myös sitä, että autoilija siirtyy vakio-, ei satunnaiskäyttäjäksi. Ja siten senkin kannalta päähuomio on kiinnitettävä kausilippujärjestelmään, mihin ei olla ehdottamassa mitään ongelmia vähentäviä muutoksia. Sillä todellinen nykyjärjestelmän ongelma on se, että kilometrinkin matka kunnasta toiseen maksaa n. 80 euroa kuussa kun 15 km. kunnan sisällä maksaa n. 40 €/kk.
Antero
Samaa mieltä, ja siksi ei voi olla kuin pettynyt siitä, ettei touhu näytä etenevän lainkaan järkevään suuntaan.Minusta tässä on kaikki teknologiakatastrofin ainekset, eli epäselvyys siitä mitä halutaan, miksi halutaan ja miten se toimii?
Ainoa hyväksyttävä ajatus on siinä, että ajatellaan voitavan voittaa autoilijoita joukkoliikenteen käyttäjiksi sillä, että kertalippujen hinnoittelu muistuttaa bensan kulutusta. Mutta onkohan tämäkään oikeasti tietoa eikä vain luuloa. Eikö autoilijaa voisi houkutella jopa paremmin sillä, että hän voi matkustaa pitkänkin matkan ja monta kertaa, eikä hinta nouse kuten se tekee autoa käyttäessä.
Kun joukkoliikenteen vakiokäyttäjä (80 % nykyisistä käyttäjistä) matkustaa kuitenkin kausilipulla, niin todellinen siirtymä autoilusta joukkoliikenteeseen merkitsee myös sitä, että autoilija siirtyy vakio-, ei satunnaiskäyttäjäksi. Ja siten senkin kannalta päähuomio on kiinnitettävä kausilippujärjestelmään, mihin ei olla ehdottamassa mitään ongelmia vähentäviä muutoksia. Sillä todellinen nykyjärjestelmän ongelma on se, että kilometrinkin matka kunnasta toiseen maksaa n. 80 euroa kuussa kun 15 km. kunnan sisällä maksaa n. 40 €/kk.
Antero