Uusia varikkoratkaisuja

VR Eläkesäätiö hakee Helsingin kaupungilta poikkeamislupaa rakentaa Pohjolan Liikenteelle uusi pääkonttori ja varikko Veturitielle Hakamäentien ja Veturitiellä jo olevan PL:n varikon väliin. Käytännössä varmaan siis korvaisi Ilmalan varikon, mihin on suunniteltu muuta maankäyttöä. Poikkeamislupa tarvitaan, koska alueella on nyt rakennuskielto.
 
Nobinan Roihupellon varikko on siirtynyt Pulttitielle eli muutama sata metriä eteenpäin Roihupellon suuntaan. Siellä näytti olevan myös oma tankkauspiste.
 
Vantaalla on kova halu siirtää Itä-Vantaan linja-autovarikko muualle, mutta asia on junnannut selvitysvaiheessa jo vuosia.

Lainaamastani viestistä on kohta 5 vuotta ja nyt ollaan siinä vaiheessa, että selvitysten perusteella ollaan aloittamassa Hakunilan varikon korvaavan varikon suunnittelua Ojankoon Kehä III:lle tehdyn uuden eritasoliittymän viereen. Tarkoitus olisi, että Hakunilan toiminta siirtyy sinne elokuussa 2019. Uusin varikkoselvitys
 
Lainaamastani viestistä on kohta 5 vuotta ja nyt ollaan siinä vaiheessa, että selvitysten perusteella ollaan aloittamassa Hakunilan varikon korvaavan varikon suunnittelua Ojankoon Kehä III:lle tehdyn uuden eritasoliittymän viereen. Tarkoitus olisi, että Hakunilan toiminta siirtyy sinne elokuussa 2019. Uusin varikkoselvitys

Sitä ennen tilanne Hakunilan varikolla on muuttumassa siihen suuntaan, että jos ei tule viime hetken muutoksia ennen tämän vuoden syksyä niin Nobina on varikon ainut firma syksystä 2016 alkaen.
 
VR Eläkesäätiö hakee Helsingin kaupungilta poikkeamislupaa rakentaa Pohjolan Liikenteelle uusi pääkonttori ja varikko Veturitielle Hakamäentien ja Veturitiellä jo olevan PL:n varikon väliin. Käytännössä varmaan siis korvaisi Ilmalan varikon, mihin on suunniteltu muuta maankäyttöä.

Tämän varikon rakennustyöt ovat käynnistyneet ja sekä Ilmalan että nykyisen Veturitien varikon toiminta siirtyy sinne ensi keväänä. Pohjolan Liikenteen tiedote
 
Ymmärsinkö oikein että Pohjolan Liikenteelle tulee Espooseen toinen varikko Finnoonniittyyn? Tuleekohan varikolle pesu- ja huoltotoiminnat vai onko varikko enemmänkin Suomenojan sivupiste.
 
Ymmärsinkö oikein että Pohjolan Liikenteelle tulee Espooseen toinen varikko Finnoonniittyyn? Tuleekohan varikolle pesu- ja huoltotoiminnat vai onko varikko enemmänkin Suomenojan sivupiste.

Miksiköhän Pohjolan Liikenne ei vuokrannut Hyljekujalla tyhjänä olevaa entistä Transdevin bussiparkkia vaan perusti uuden varikon Finnoonniittyyn? Toki Suomenojan varikkoalue ollaan ottamassa muuhun käyttöön, mutta käsittääkseni siihen menee vielä vuosikausia. Korsisaari näyttää ottaneen Helbin paikan Åbergin varikolta.
 
Miksiköhän Pohjolan Liikenne ei vuokrannut Hyljekujalla tyhjänä olevaa entistä Transdevin bussiparkkia vaan perusti uuden varikon Finnoonniittyyn? Toki Suomenojan varikkoalue ollaan ottamassa muuhun käyttöön, mutta käsittääkseni siihen menee vielä vuosikausia. Korsisaari näyttää ottaneen Helbin paikan Åbergin varikolta.
PL:n uusi varikko Finnoonniityssä on muistaakseni n. 8000m2 alue. Kun Hyljekujan varikko loppuu, siirtyy se myös Finnoonniittyyn. Hyljekujan paikalle on kaavoitettu peruskoulun ala-aste jollen väärin ymmärtänyt kaavoitusta Espoon kaupungin sivuilla. Vanha Transdevin bussiparkki on kuulemma yksityisessä omistuksessa ja vuokra kohtuullisen suolanen.
 
Huomisesta alkaen Pohjolan Liikenteen Ilmalan varikko, Postintaival 3, on historiaa ja uusi varikko, PL/PKL Pasila (Veturitie 17), aloittaa toimintansa.

IMG_20170409_084707.jpg

---------- Viestit yhdistetty klo 13:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 07:48 ----------

Pohjolan Liikenteen uusi Pasila varikko

IMG_20170409_142248.jpg
 
Ojangon n. 200 linja-auton varikon rakennustyöt pitäisi alkaa keväällä 2018 ja varikon valmistua kesällä 2019. Vantaan kaupungin määräyksestä varikko vuokrataan sieltä ajettavaa liikennettä voittaneelle (yhdelle) yritykselle 30 vuodeksi, vaikka sopimukset olisivatkin lyhyempiä. HSL toimii vuokranmaksun takaajana. http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2017481-2

Eli siis seuraava kilpailu on kuin tehty Nobinalle, jolla oikeastaan ainoana on rahkeet tuohon (nykyisistä liikennöitsijöistä). Automäärääkään tuskin rajoitetaan tuohon liittyvässä kilpailutuksessa. Mutta entäs kun liikennöintisopimukset loppuvat reilusti ennen varikon vuokrasopimusta? Voittanut yritys voi hävitä kaiken ja jäljelle jää tyhjä varikko, kun tuota vuokrausvelvoitetta ei ole muilla enää silloin, mikä voi poikia kilpailevia tarjouksia enemmänkin. Tosin suunnitelmissa puhutaan mahdollisuudesta muuttaa varikko kahden liikennöitsijän käytettäväksi, mutta siitä ei ole päätetty. Yhtä avoimia mahdollisuuksia on, ettei tarjouksia jätetä varikon käyttöön velvoittavassa kilpailutuksessa tai että joku iso (ulkomainen) yritys tulee samassa yhteydessä Suomeen. Jään mielenkiinnolla seuraamaan tätä. :)
 
Eikös Nobinan nimenomaan ole vaikeampi puolustaa linjojaan tulevassa kilpailutuksessa kun esim. Helbin tai Pohjolan Liikenteen ei tarvitse miettiä varikko puutettaan Vantaalla kun se tulee automaattisesti kilpailutuksen kautta. Tämä voi jopa lisätä todennäköisyyttä että HSL-alueelle tulee uusi toimija kun varikko ongelmaa ei ole. Jostain olin lukevani että HSL takaa Vantaan kaupungille vuokratulot uudesta varikosta 30:ksi vuodeksi, mutta ei kai se nyt ole ongelma kuka liikennöitsijä sen maksaa ja kai sen voi tuleviinkin kilpailutuksen ehtoihin laittaa että kyseinen varikko on otettava käyttöön linjat voittaessaan.
 
Ojangon n. 200 linja-auton varikon rakennustyöt pitäisi alkaa keväällä 2018 ja varikon valmistua kesällä 2019. Vantaan kaupungin määräyksestä varikko vuokrataan sieltä ajettavaa liikennettä voittaneelle (yhdelle) yritykselle 30 vuodeksi, vaikka sopimukset olisivatkin lyhyempiä. HSL toimii vuokranmaksun takaajana. http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2017481-2

Eli siis seuraava kilpailu on kuin tehty Nobinalle, jolla oikeastaan ainoana on rahkeet tuohon (nykyisistä liikennöitsijöistä). Automäärääkään tuskin rajoitetaan tuohon liittyvässä kilpailutuksessa. Mutta entäs kun liikennöintisopimukset loppuvat reilusti ennen varikon vuokrasopimusta? Voittanut yritys voi hävitä kaiken ja jäljelle jää tyhjä varikko, kun tuota vuokrausvelvoitetta ei ole muilla enää silloin, mikä voi poikia kilpailevia tarjouksia enemmänkin. Tosin suunnitelmissa puhutaan mahdollisuudesta muuttaa varikko kahden liikennöitsijän käytettäväksi, mutta siitä ei ole päätetty. Yhtä avoimia mahdollisuuksia on, ettei tarjouksia jätetä varikon käyttöön velvoittavassa kilpailutuksessa tai että joku iso (ulkomainen) yritys tulee samassa yhteydessä Suomeen. Jään mielenkiinnolla seuraamaan tätä. :)

Tai miksipä hävinnyt liikennöitsijä ei voisi jälleenvuokrata varikkoa? :D
 
Niin, tokihan tuo sitten on järkevä ja liikennöitsijöiden välinen asetelma eri, jos vuokralainen pystyy vaihtumaan 30 vuoden aikana. Mutta tuosta sopimuksesta sain sen käsityksen, että vuokralainen on sama koko ajan. Toisaalta taas, kun vuokralaisia voi olla vain yksi aluksi, niin Nobina tai joku uusi toimija lienevät ainoat, jotka voivat tarjota sen verran, ettei varikolta ajeta vain muutamankymmenen bussin liikennettä.
 
Takaisin
Ylös