Minä taas ymmärrän tekstiä niin, että varikolla on jatkuvasti joku vuokralainen seuraavan 30 vuoden ajan, mutta ei välttämättä sama vuokralainen koko 30:a vuotta. Käytännössä siis niin, että varikon vuokrasopimuksen kesto on sidottu Itä-Vantaan liikennöintisopimuksen kestoon.
Listatekstissä lukee näin: "Vantaan kaupunki edellyttää, että HSL sisällyttää liikennöintisopimukseensa ehdon, jonka perusteella Ojangon varikolta ajettavan kilpailutetun linja-autoliikenteen voittanut yritys vuokraa yhtiöltä Ojangon linja-autovarikon pysäköintipaikkoineen ja rakennuksineen seuraavan 30 vuoden ajan. Yksittäisten liikennöintisopimuksien pituudet saattavat vaihdella 30 vuoden aikana."
Tuo olisi kyllä järkevämmän kuuloinen ratkaisu, ehkä ajattelin liian yksinkertaisesti ja takerruin yhteen liikennöitsijään ja 30 vuoteen. :lol:
Miksi ei myös esim. Helb tai PL? Nobinallahan on H79:ä ja 553:sta lukuunottamatta todennäköisesti kaikki muut Hakunilan linjat kilpailussa tuolloin. Joillakin Vantaan sisäisillä ja seutulinjoilla on toki optiomahdollisuus, mutta niitä tuskin käytetään että uudelle varikolle saadaan riittävästi linjoja ja esim. 562:n on muuttumassa runkolinjaksi samaan aikaan. Sopimukset tullee olemaan muotoa 7+3 vuotta niin aikalailla viimeaikoina ne on voitettu kokonaan uusilla busseilla.
HelB on keskittänyt toimintonsa Ruhaan ja Varhasta on tehty kylmävarikko, joten olisiko heillä halua toiseen Ruhan kaltaiseen suureen varikkoon. Ja neljän auton liikenteen voitto yhdestä kilpailusta ei vielä kerro HelBin kyvystä tarjota ja voittaa, nyt kun se on KA-konsernin alaisuudessa. Toki KA Suomen suurimpana bussiyrityksenä ja monissa kaupungeissa kilpailut voittaneena tarjoaa varmasti mahdollisuudet pärjätä.
PL on myös keskittänyt toimintonsa uudelle Ilmalan varikolle ja se on laajentunut jo huomattavasti, joten olisiko tuohon rahkeita vielä? Toisaalta onhan PL kertonut haluavansa kasvaa edelleen HSL-alueella.
Kuitenkin, nykyisistä liikennöitsijöistä näkisin Nobinan todennäköisimpänä puolustamassa omia linjojaan, samalla saisi Hakunilalle korvaajan (vai vieläkö varikon alue on kaavailtu lopetettavaksi ja asuntorakennettavaksi?).
Lopuksi, kuten jo sanoinkin, tässä olisi myös varsin otollinen paikka jollekin uudelle liikennöitsijälle tulla HSL-alueelle. Onhan se aika lailla helpompaa alkaa suunnitella toimintaa, kun on tilat valmiina.
Nämä toki ovat vain omia pohdintojani, joista ei voi tehdä mitään varmoja johtopäätöksiä. Se kuitenkin lienee todennäköistä, että tuon varikkopykälän vuoksi yksi liikennöitsijä tullee saamaan suurimman osan, jos ei kaikkea, ko. kierroksen liikenteestä.