- Liittynyt
- 22 Lokakuu 2005
- Viestit
- 3,376
Eihän sitä ikinä tiedä, mitä tapahtuu. Jos hallitukseen tulee esim. SDP + Vasemmistoliitto + Vihreät ja lisäksi keskusta, kokoomus tai rkp, saattaa hallitusohjelmaan hyvinkin tulla viittaus siihen, että VR:llä on julkinen palvelutehtävä kaukoliikenteessä, mutta lähiliikenteestä vastaavat kaupunkiseudut itse. Vihreiden liikennepoliittisessa ohjelmassahan on suoraan sanottu, että ainakin kaupunkiseutujen paikallisliikenne on kilpailutettava, ja keskustankin vaaliohjelmassa puhutaan YTV-alueen lähijunaliikenteen avaamisesta kilpailulle. SDP ja VasL korostavat niinikään raideliikenteen kehittämisen tärkeyttä maamme kilpailukyvylle ja ilmastomuutoksen estämiselle. Kokoomus varmaan ilomielin olisi vapauttamassa liikennöinnin henkilöliikenteessäkin.Valitettavasti en usko vaalien juuri muuttavan poliittista ajattelutapaa tässä asiassa, jollei puoleiden voimasuhteet muutu radikaalisti.
Demarit ja etenkin vasemmistolaiset älähtänevät asiasta, mutta mikäli jälkimmäiset korostavat punavihreydessään vihreyttä, ymmärtänevät he olevan ilmaston kannalta parhaaksi, mikäli muutkin kuin VR, edes kaupunkiseutujen/maakuntien liikennelaitokset pääsisivät valtion rataverkolle.
Jos taas muodostuu sinivihermultahallitus, eli kok, kesk ja vihr (ja mahdollisesti rkp), on ainakin YTV-alueen junaliikenne varsin nopeasti liberalisoitu. Samalla käytäisiin arvokeskustelua myös siitä, saisivatko muutkin kaupunkiseudut itse tilata junaliikenteensä haluamaltaan operaattorilta.
Jos jatkettaisiin punamullalla ilman mitään muutosta hallituspuolueisiin, ei todennäköisesti hallitusohjelman "rautatieliikennettä avataan kilpailulle korkeintaan EU-asetusten edellyttämällä tavalla"-kohdasta päästä eroon.
Kuulostaa hieman lain kiertämiseltä, enkä tiedä riittäisikö tuollainen menettely nykyisen rautatielain puitteissa.Tässä olisi kuitenkin nyt erinomainen mahdollisuus lähteä avaamaan rautateiden henkilöliikenteen markkinoita siten, ettei monopoliasemassa olevan VR-Yhtymän toimintakaan olisi vaarassa. Koska Uudenkaupungin liikenteelle olisi tarvetta, mutta VR:llä ei ole resursseja sitä hoitaa, pitäisi liikennöinnistä järjestää tarjouskilpailu, jonka voittaja toimittaisi radalla käytettävän kaluston ja, mikäli mahdollista, myös henkilökunnan. Koska nykyinen lainsäädäntö takaa VR:lle yksinoikeuden matkustajajunaliikenteeseen valtion rataverkolla, tilaisi LVM liikenteen VR:ltä, joka käyttäisi kilpailun voittanutta liikennöitsijää alihankkijanaan.