Mutta ihan yleisellä tasolla: olen hekumoinut ajatuksella, että vanha bussi arvo vaikka 8000 E ja siihen alle rautarenkaat ehkä 2000 E = yhteensä 10000 euroa, pantaisiin vähäliikenteiselle rataosalle ajelemaan. Saataisiin pienillä pääomakustannuksilla kalustoa.
On tällaisia virityksiä toki kokeiltukin. Vanha bussi on toki vanha vaikka kiskoille pistäisi. Se ei myöskään täytä rautatiekaluston lujuusvaatimuksia.
Ehkä toimivampi konsepti on yhdistää kaksi vanhaa bussia vanhaan pikajunavaunuun eli Dm10.
Wikipedia: Dm10
Tyhmyydestäni johtuen en edelleenkään tajua miten miljoonaluokan kalusto lyö muutamalla matkustajalla leiville.
Tarkoitus ei ole liikutella muutamaa matkustajaa. Kannattavuus edellyttää noin 1000 matkaa päivässä. Se ei kuitenkaan ole kovin paljon, kun väestöpohjaksi Turun ulkopuolella on arvioitu 18 600 asukasta - siis sellaiset asukkaat, joille juna-asema on realistisesti tavoitettavissa. Paikallisjuna on kuitenkin tarkoitettu päivittäisiin työ- ja opiskelumatkoihin ja viikottaisiin asiointimatkoihin.
Kaluston pääomakustannukset jaetaan aina tehokkaalle käyttöiälle ja kapasiteetille. Junaa käytetään keskimäärin paljon pidempään kuin bussia. Suurikin pääomakustannus on kohtuullinen, kun se jaetaan esim. 25-40 vuodelle.
Turku-Uki - selvityksessä käytettiin 250 matkustajan junalle pääomakustannusta 360 - 450 € / päivä ja 90 matkustajan bussille 120 € / päivä.
Yksi matkustajapaikka junalla siis 1,44€ - 1,8€ / päivä, bussilla n. 1,33 €/päivä.
Lisäksi tulee huomioida, että Turku - Uki - liikennettä tunnin välein voidaan junalla pyörittää kahdella yksiköllä, kun bussilla tarvitaan kolme yksikköä, koska maantieyhteys on hitaampi.
Tällöin bussin matkustajapaikan hinta on jo 2€ / päivä eli korkeampi kuin junalla.
Pääomakustannukset matkustajapaikkaa kohden ovat siis jokseenkin samat.
Nykyisin on äkkiä laskien työpäivinä 18 bussikyytiä Tku - Uki / vrk ja siihen melkein tuplaten vielä junia, niin tuplaantuisiko liikennetarvekin?
Ajatuksena on, että juna korvaa nopeimmat Turku - Uki - bussiyhteydet.
Tarkoitus on myös, että juna palvelee yhteystarpeita, joita nykyinen bussi ei juuri lainkaan palvele, kuten päivittäisiä Uki - Turku - välin työmatkoja, asiointimatkoja Turkuun, vapaa-ajan matkoja Ukiin tai vaihtoyhteyksiä Turusta Helsinkiin lähteviin juniin.
Nykyisten bussien suurin käyttäjäryhmä ovat koululaiskuljetukset.
Tarkoitus on moninkertaistaa, ei vain kaksinkertaistaa joukkoliikenteen käyttö Uki - Turku - välillä.