Vaihtoaika bussin ollessa myöhässä/etuajassa

Liittynyt
12 Joulukuu 2010
Viestit
610
Tulipas muuten sellainen asia mieleen noista vaihtoajoista, että miten homma toimii käytännössä kertalippujen tai arvolippujen kanssa, mikäli bussi on välipistepysäkiltä lähtiessään myöhässä ja kerta- tai arvolippuun merkittyä vaihtoaikaa olisi välipisteajan puolesta jäljellä? Joutuuko asiakas ostamaan tällaisessa tilanteessa uuden kerta- tai arvolipun, vaikkei vaihtoajan loppuminen johdukaan asiakkaasta itsestään?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit

Tulipas muuten sellainen asia mieleen noista vaihtoajoista, että miten homma toimii käytännössä kertalippujen tai arvolippujen kanssa, mikäli bussi on välipistepysäkiltä lähtiessään myöhässä ja kerta- tai arvolippuun merkittyä vaihtoaikaa olisi välipisteajan puolesta jäljellä? Joutuuko asiakas ostamaan tällaisessa tilanteessa uuden kerta- tai arvolipun, vaikkei vaihtoajan loppuminen johdukaan asiakkaasta itsestään?
Välipisteajat ovat ohjeaikoja joita ennen bussi ei saa pysäkkiä ohittaa, lipun voimassaoloaika määräytyy sen mukaan milloin matkustaja bussiin nousee :lol: Buscom kortinlukija on armoton, ei noteeraa myöhässä lähtemisiä, paperilippujen kohdalla käytäntö taas kuljettajasta riippuvainen;itse en ainakaan muutamasta minuutista piittaa, jos on saman päivän lippu niin kelpaa ;)
 
Vs: Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit

Joskus matkustaja on sanonut, että kortilla on vaihto. Jos korttiraportti näyttää, että vaihto on mennyt vanhaksi esim. 2 minuuttia sitten en ole vaatinut uuden lipun ostoa. Kohtuus kaikessa, toki osa kuljettajista ei hyväksy vaikka paperilippu olisi minuutinkin vanha.
 
Vs: Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit

Selvän peli ja kiitos nopeista vastauksista. Tämä tilanne osuu nimittäin omalle kohdalleni kesäaikaan varsin usein, kun en lataa kortilleni kautta ja Koivukylän liityntäbussiyhteydet Päiväkummun suuntaan ovat mitä ovat. Keväällä tuohon tuli iso parannus, kun välipisteaikaa alkoivat myös kuljettajat noudattaa, mutta kesäaikataulujen tultua voimaan, autot ovat järjestäen taas myöhässä.
 
Vs: Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit

– Yks juustohampurilainen.
– Se tekis euron. Näitä ei ole nyt valmiina, mä tuon pöytään.

* * 30 min myöhemmin * *

– Tässä olis tää teidän juustohampurilainen. Ja mä tarvitsisin vielä yhden euron lisää.
– Hä?
– No kun mulla oli tossa kassalla sen verran kiire, etten ehtinyt tuoda sitä ensimmäistä hampurilaista sulle. Ja meillä on sellanen sääntö, että kaikki 20 min seissyt ruoka pitää heittää pois. Niin tää on nyt sitten uus hampurilainen ja se maksais euron.
– Just joo, no eihän siinä sitten mitään, tämähän on ihan ymmärrettävää. Tuossa, ole hyvä.

* * *

Olikos tuo mäkkikeskustelu jonkun mielestä vähän outo? Joukkoliikenteessä kuitenkin ihan arkipäivää. Muutaman kerran on tullut odoteltua Pasilan aseman edustalla 58:a niin, että bussin vuoroväli on 10 minuuttia, vaihtoaikaa on jäljellä kortilla vartti eikä se siltikään ole riittänyt, vaan on pitänyt ostaa uusi lippu. Kerran ajattelin keskustella asiasta kuljettajan kanssa, mutten viitsinyt lähteä menettämään kasvojani vaan maksoin kiltisti lisää.

HSL:ssä innostuttiin jossain vaiheessa matkatakuusta. Loppuikohan se siihen kun Ville Lehmuskoski siirtyi KSV:lle? Sellainen hyvin alkeellinen matkatakuun serkkupoika voisi olla lupaus matkustajalle siitä, että jos aikataulusta ollaan myöhässä, ei asiakkaan sen vuoksi tarvitse maksaa ekstraa. Että huonompi palvelu ei olisi kalliimpaa kuin tavanomainen.
 
Vs: Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit

Eikös Buscom pysty tunnistamaan, jos ollaan myöhässä aikataulusta? Lippu-uudistuksessa voitaisiin ohjelmoida laite antamaan myöhästymisen verran lisäaikaa jokaisen arvolippuun. Vastaavasti kuljettajille velvoite samaan ja kuskille pieni näyttö "+6 min" niihin autoihin, joista ei kuski muuten aikataulussa pysymistä näe. Myös matkansa aloittaville voisi myyntilaite antaa myöhästymisen verran lisäaikaa korvaukseksi, jos vaikka jatkoyhteydet menisivät sotkuun tämän vuoksi.
 
Vs: Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit

Sellainen hyvin alkeellinen matkatakuun serkkupoika voisi olla lupaus matkustajalle siitä, että jos aikataulusta ollaan myöhässä, ei asiakkaan sen vuoksi tarvitse maksaa ekstraa. Että huonompi palvelu ei olisi kalliimpaa kuin tavanomainen.

Riippuu tosin vähän siitä, miten vaihtoajan pituutta katsoo. 80 minuuttia voisi ajatella hyvin olevan mitoitettu sellaiseksi, että sillä onnistuu kaikki halutut vaihdot, mutta siinä on myöhästymisten varalta 20 minuuttia ekstraa. Tällöin minuutilla 79 tehty vaihto ei itse asiassa olisi normaalia palvelua vaan sekin jo ekstraa. Ja jos taas olisi olemassa tuo myöhästymishyvitys vaihtoajan pituuteen, normaali vaihtoaika voisi olla hyvinkin lyhyempi.
 
Vs: Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit

Muutaman kerran on tullut odoteltua Pasilan aseman edustalla 58:a niin, että bussin vuoroväli on 10 minuuttia, vaihtoaikaa on jäljellä kortilla vartti eikä se siltikään ole riittänyt, vaan on pitänyt ostaa uusi lippu.

Teitkö ensin 45 minutin matkan Pasilan asemalle vai palloilitko välillä muualla? Lipuissa on vaihtoaikaa 60-140 minuuttia riippuen siitä, millä linjalla lähtee ja millä jatkaa. Riittää myöhässä ajamisetkin huomioon ottaen aivan varmasti matkan tekemiseen. Se on eri asia, jos itse käyttää vaihtoaikaa johonkin muuhun.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit

Eikös Buscom pysty tunnistamaan, jos ollaan myöhässä aikataulusta?
Ei pysty.Helmi pystyy mutta nykyjärjestelmässä ovat täysin erillään toisistaan. Uusissa laitteissa parin vuoden päästä pitäisi olla yhteydessä (helmi ja myyntilaite) toisiinsa :lol:
 
Vs: Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit

Elmo ja Samppa elävät 70-lukua. Ei meillä ole enää tuollaisia lippuja. "Tämä lippu on voimassa yhden matkan. Vaihtaa saa kerran. Vaihto on tehtävä välittömästi seuraavaan kulkuneuvoon. Matkaa ei saa keskeyttää. Paluusuuntaan ei saa palata. Jos itätuuli on voimakas, on pidettävä punaista lakkia. Ja esitettävä vaihdontarkkailulippu."

Meillähän on vain yhdenlaisia lippuja, nimittäin aikaan sidottuja. Toisissa se aika on 60 minuuttia, toisissa vuorokausi ja toisissa vaikkapa 184 vuorokautta. Kaikille yhteistä on se, että voimassaoloajan puitteissa saa matkustaa rajattomasti.
 
Vs: Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit

Se on eri asia, jos itse käyttää vaihtoaikaa johonkin muuhun.

Mihin sitten on tarkoitettu esim. vuorokausilippu jos yksi lippu on yhteen matkaan? Sama minuuttiongelma siinäkin on eikä sitä voine tällaisella matkustajan syyttämisellä ohittaa?

Aina kun puhutaan HSL-alueen joukkoliikenteestä, kaikki on matkustajan syytä, miksiköhän näin... Tässäkin esitetään että myöhässä oleva bussi ei ole ongelma vaan matkustaja, tuo joukkoliikenteen pahin vihollinen on käyttänyt vaihtoaikansa väärin ;) Surkuhupaisaa :D
 
Vs: Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit

Tuotteen nimi on kertalippu eikä tuntilippu, millä perusteella miellän, että yhdellä lipulla ajatellaan kuljettavaksi yksi matka.

Käytännössä on tietenkin mahdotonta alkaa kuulustella jokaiselta matkustajalta, miten vaihtoaika on käytetty. Siksi en minäkään niitä vaihtoaikoja työtä tehdessäni välttämättä kovin tarkasti syynää. Olosuhteet vaikuttavat asiaan: mitä harvempi vuoroväli ja linjasto, sitä enemmän katson sormien läpi.

Aihetta hieman sivuten: Muutaman kerran olen ollut tilanteessa, jossa olen ollut yöaikaan myöhässä. Arvioidun pysäkkiaikataulun mukaan minun olisi pitänyt olla siellä ennen yötaksan voimaantuloa, mutta olinkin vasta kello kahden jälkeen. Tällöin en lipunmyyntilaitteella edes pysty myymään normaalihintaista lippua. Pitäisikö mielestänne minun maksaa erotus omasta pussistani?
 
Vs: Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit

Tuotteen nimi on kertalippu eikä tuntilippu, millä perusteella miellän, että yhdellä lipulla ajatellaan kuljettavaksi yksi matka.

Mä näkisin, että termillä halutaan erottaa yksittäin ostettava lippu kausilipuista. Käytännössähän se on tarkoitettu yhteen, kertaluonteiseen matkaan, mutta missään ei määritellä, sisältyykö matkaan vaihtoyhteyksiä tai myös paluumatka. Jos ne on mahdollista toteuttaa vaihtoajan sisällä, niin mikä ettei.

Aihetta hieman sivuten: Muutaman kerran olen ollut tilanteessa, jossa olen ollut yöaikaan myöhässä. Arvioidun pysäkkiaikataulun mukaan minun olisi pitänyt olla siellä ennen yötaksan voimaantuloa, mutta olinkin vasta kello kahden jälkeen. Tällöin en lipunmyyntilaitteella edes pysty myymään normaalihintaista lippua. Pitäisikö mielestänne minun maksaa erotus omasta pussistani?

Ei missään nimessä pidä. Joko myydään yölippu tai päästetään ilmaiseksi, mutta kuskin ei kuulu laittaa omistaan.
 
Vs: Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit

Arvioidun pysäkkiaikataulun mukaan minun olisi pitänyt olla siellä ennen yötaksan voimaantuloa, mutta olinkin vasta kello kahden jälkeen. Tällöin en lipunmyyntilaitteella edes pysty myymään normaalihintaista lippua. Pitäisikö mielestänne minun maksaa erotus omasta pussistani?

Ei tietenkään, pysäkkiaikataulu on arvio. Asiakas valittaa sitten HSL:lle jos tuntee että tältä on turhaan peritty yölisä.
 
Vs: Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit

Välipisteajat ovat ohjeaikoja joita ennen bussi ei saa pysäkkiä ohittaa, lipun voimassaoloaika määräytyy sen mukaan milloin matkustaja bussiin nousee :lol:

Ei tietenkään, pysäkkiaikataulu on arvio. Asiakas valittaa sitten HSL:lle jos tuntee että tältä on turhaan peritty yölisä.
Niin no, eikös tämä nyt sitten ole ihan sama asia, vuorokaudenajasta riippumatta? :lol:
 
Takaisin
Ylös