Vaihtoaika bussin ollessa myöhässä/etuajassa

Vs: Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit

Tai sitten siitä, että kauppa normaalisti onkin auki vielä 20 minuuttia lisää sulkemisajan jälkeen, jotta myöhästyvätkin ostajat pääsevät sisään.

Jos bussin vuoroväli on 10 minuuttia eikä riitä, että lippu on vartin voimassa, niin ei toi sun metrilakuanalogia kyllä nyt ihan toimi. Vai onko vika tosiaan minussa, kun odotan 10 min vv:llä kulkevaa bussia yli vartin?

Saako metrilakuakin hakea kaupasta lisää maksutta, jos sen syö liian nopeasti?

Sanotaanko näin, että jos ostat metrin lakua ja kotona mitatessasi huomaat, että saitkin vain 60 senttiä, niin olet sitten varmaan silti ihan tyytyväinen?
 
Vs: Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit

Sanotaanko näin, että jos ostat metrin lakua ja kotona mitatessasi huomaat, että saitkin vain 60 senttiä, niin olet sitten varmaan silti ihan tyytyväinen?

Olisiko tämä toimivampi analogia:
Metrilakun myyjä tietää, ettei saa mitattua metrilakua ihan tarkasti, joten ostaja saa metrin hinnalla n. 1,5 metrin pätkän. Myyntikojun mainoksessa sanotaankin, että metrin hinnalla saa noin 1,5 metriä. Masa ja Pena haluavat molemmat 75 cm lakua ja ovelasti he ostavat yhdessä vain yhden pätkän. Huonosta mittaustarkkuudesta johtuen heille tulee kuitenkin vain 1,4 metrin pätkä eikä lakua riitä molemmille. Pena joutuu ostamaan toisen lakupätkän ja häntä harmittaa.
 
Vs: Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit

Jos bussin vuoroväli on 10 minuuttia eikä riitä, että lippu on vartin voimassa, niin --

...niin kaikkein pienin ongelma HSL:n markkinoinnin kannalta siinä vaiheessa on, ettei jonkun vaihtoaika siihen riitä, kuten sanoin. Suurempi ongelma on se, jos näin ylipäätään käy.
 
Vs: Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit

Olisiko tämä toimivampi analogia:

No minusta tuo esimerkki ei toimi ollenkaan. Koettakaa nyt muistaa, ettei missään matkustajainformaatiossa väitetä, että tunnin lippu, jota kerta- tai arvolipuksi kutsutaan, on tarkoitettu yhteen matkaan, vaihdolla tai ilman. Tietysti joku on valinnut asuvansa sellaisessa paikassa, ettei se voi käytännössä tehdä kuin yksisuuntaisen matkan sen vaihtoajan puitteissa, mutta monelle on ihan realistinen vaihtoehto matkustaa ensin vartti, hoitaa sitten perillä puoli tuntia asioita ja tulla takaisin, tämä kaikki yhdellä 60 minuuttia voimassa olevalla lipulla ja julkaistujen aikataulujen puitteissa, järkevä myöhästymismarginaali huomioiden.

Koko ongelmahan johtuu siitä, että joillakin linjoilla kulku on hyvin epäluotettavaa, mikä jo sinänsä on rangaistus matkustajalle. Jos vielä siitä epäluotettavuudesta pitää maksaa enemmän kuin luotettavasta kulusta, niin ei se tunnu oikealta. Ja kun nähtävästi useiden HSL-liikenteen parissa työskentelevien mielestä tämä epäluotettavuudesta rankaiseminen on ihan oikea periaate, niin enpä ihmettele, miksi oma auto tuntuu niin houkuttelevalta. Kyllä tässä joukkoliikenteen käyttäjäksi joutunut on taas kerran alempiarvoinen kakkosluokan kansalainen.

...niin kaikkein pienin ongelma HSL:n markkinoinnin kannalta siinä vaiheessa on, ettei jonkun vaihtoaika siihen riitä, kuten sanoin.

Niinhän sä sanoit, vaan ei se siitä todeksi muutu, vaikka sanoisit vielä kolmannenkin kerran. Mielipiteesi saat toki pitää, minä pidän omani.

Entäs sitten siihen aikaan 2000-luvun alussa, kun 18-busseja tuntui hajoavan tien päälle aivan jatkuvasti? Ja minä raukka asuin Munkkivuoressa ja yritin niitä käyttää. Seuraava tuli kun tuli ja siinä saattoi sitten parikymmentä minuuttia vaihtoaikaa kulua hukkaan. Vaan sekin on varmaan typerän matkustajan vika, että ei kun uutta lippua vaan ostamaan sitten jatkoyhteyttä varten. Mitäs meni bussilla. No, aikani noilla leikittyäni ryhdyinkin kävelemään Laajalahden aukiolle.
 
Ei kannata ymmärtää väärin. En minä vastusta sitä, että HSL tarjoaisi matkustajilleen vaihtoaikaa painettujen aikataulujen mukaisesti. Lähinnä vain ajoin takaa sitä, että vaihtoaikaan/voimassaoloaikaan on myös olemassa se näkökulma, että se on mitoitettu suuremmaksi kuin olisi lippujen hinnoittelun kannalta optimaalista, jotta voimassaolo sisältäisi myös myöhästymisvaraa.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:49 ----------

Niinhän sä sanoit, vaan ei se siitä todeksi muutu, vaikka sanoisit vielä kolmannenkin kerran. Mielipiteesi saat toki pitää, minä pidän omani.

Mutta tämäpäs ei olekaan täysin mielipidekysymys, vaan sitä voi myös pohtia faktoin. Sanoisin, että kun bussi myöhästyy jopa 15 minuuttia, siellä on yhtä voimassaoloajan päättynyttä lipun haltijaa kohti sata henkeä, joilla se lippu on joka tapauksessa voimassa. Sadan ihmisen 15 minuutin odotus on monta kertaa suurempi vahinko kuin yhden ihmisen 15 minuutin odotus ja lisälipun ostohinta. Se, mitä sanoin, ei siis suinkaan ole mielipide, vaan arvio.
 
Olisiko parempi ratkaisu niin, ettei olisi mitään kerta- tai arvolippuja vaihtoaikoineen ja niiden aiheuttamine ongelmineen? Olisi nykyistä halvempi kerta- ja arvomaksu ja kun nouset toiseen kulkuneuvoon maksat taas saman.
 
Vs: Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit

Koettakaa nyt muistaa, ettei missään matkustajainformaatiossa väitetä, että tunnin lippu, jota kerta- tai arvolipuksi kutsutaan, on tarkoitettu yhteen matkaan, vaihdolla tai ilman.
Ja metrilakun myyjä väitti, että lakua saisi n. 1,5 m. Vaan eipä aina saakaan.

Jos vielä siitä epäluotettavuudesta pitää maksaa enemmän kuin luotettavasta kulusta, niin ei se tunnu oikealta.
Maailma on vaan täynnä asioita, joissa huonommasta joutuu maksamaan enemmän. Tasan ei käy onnen lahjat.
 
Olisiko parempi ratkaisu niin, ettei olisi mitään kerta- tai arvolippuja vaihtoaikoineen ja niiden aiheuttamine ongelmineen? Olisi nykyistä halvempi kerta- ja arvomaksu ja kun nouset toiseen kulkuneuvoon maksat taas saman.

Jenkeissä tuollainen systeemi on aika tavallinen. Tavallista on myös, että sieltä ekasta kuluneuvosta voi ostaa vaihtolipun, joka luovutetaan sinne tokaan kulkuneuvoon. Vaihdollinen matka on vähän kalliimpi kuin vaihdoton, muttei paljon. Vaihdossa on usein rajoituksia malliin "ei paluusuuntaan". Sen hyvä puoli on yksinkertaisuus ja rehellisyys: tiedät mitä saat eikä turhia lupailla. Kovin hyvä tuollainen systeemi ei taida Jenkeissäkään olla, sillä siellä on ainakin parissa isommassa kaupungissa siirrytty eurooppalaistyyliseen rajattomien matkojen systeemiin, jolloin kertalippu on esim. kaksi tuntia voimassa.

Minusta tuo ei sovi HSL-alueelle sen tähden, että meillä on tieten tahtoen luotu niitä vaihdollisia matkoja tekemällä järjestelmästä yhä enenevissä määrin liityntäpainoitteinen. Moni kokisi varmaan epäoikeudenmukaiseksi sen, että Jakomäestä pääsee vaihdotta halvemmalla keskustaan kuin Yliskylästä. Edelleen tässä on sekin ongelma, että vähemmän laadukkaasta tuotteesta eli vaihdollisesta matkasta joutuisi maksamaan kalliimman hinnan. Toki voi argumentoida vastaan ja kehottaa muuttamaan Yliskylästä Jakomäkeen, jos asia on tärkeä.

Ja metrilakun myyjä väitti, että lakua saisi n. 1,5 m. Vaan eipä aina saakaan.

Tarkoittiko tämä nyt sitä, että se aikatauluun painettu vuoroväli on oikeastaan ihan huuhaata?

Maailma on vaan täynnä asioita, joissa huonommasta joutuu maksamaan enemmän. Tasan ei käy onnen lahjat.

Eikä maailma tuolla asenteella paranekaan. Ei se mitään. En mäkään ole pitkään aikaan kulkenut bussilla Pasilaan. Antaa niiden kärsiä, joilla ei ole varaa valita, eiks je?
 
Vs: Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit

Koko ongelmahan johtuu siitä, että joillakin linjoilla kulku on hyvin epäluotettavaa, mikä jo sinänsä on rangaistus matkustajalle. Jos vielä siitä epäluotettavuudesta pitää maksaa enemmän kuin luotettavasta kulusta, niin ei se tunnu oikealta. Ja kun nähtävästi useiden HSL-liikenteen parissa työskentelevien mielestä tämä epäluotettavuudesta rankaiseminen on ihan oikea periaate, niin enpä ihmettele, miksi oma auto tuntuu niin houkuttelevalta. Kyllä tässä joukkoliikenteen käyttäjäksi joutunut on taas kerran alempiarvoinen kakkosluokan kansalainen.
Olisikohan aika tehdä jotain tämän epäluotettavuuden parantamiseksi? Keinojahan tällä foorumilla on toitotettu ihan kyllästymiseen saakka. Tärkeimmät ovat: omat kaistat sekä muut etuudet. Ilman niitä ei synny mitään tulosta. Nyt onneksi Helsingin kaupungin stategiasuunnitelmissa oikein mainitaan noiden toteuttamisista. Katsotaan...

Ja, oman auton käytöstä: eihän siinä mitään pahaa tai syntistä ole. Niin minäkin käytän kun asioin vähänkin keskustan ulkopuolella ja kehäteiden tasolla se on ihan ylivertainen. Ei mulla ole enää nykyään aikaa ja kiinnostusta viettää joukkoliikennevälineissä koko päivää. Kehät ja ulosmenoväylät muodostavat nopean yhteyden kaikkialle ja kaikki sen viisi asiaa hoituvat kätevästi ja nopeasti. Ja kun tuulilasissa on ParkMan-palvelun merkkitarra, hoituu parkkimaksutkin (siellä missä sellaista tarvitaan) kätevästi älypuhelimen alpikaatiolla.

Toimisikohan tuollainen muuten myös joukkoliikenteen maksuvälineenä? Aplikaatio, jonka pistät aina päälle kun istut joukkoliikennevälineessä ja pois heti kun astut ulos. Eli, maksaisit vain siitä ajasta kun kulkuvälineessä olet.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit

Ja, oman auton käytöstä: eihän siinä mitään pahaa tai syntistä ole. Niin minäkin käytän kun asioin vähänkin keskustan ulkopuolella ja kehäteiden tasolla se on ihan ylivertainen. Ei mulla ole enää nykyään aikaa ja kiinnostusta viettää joukkoliikennevälineissä koko päivää. Kehät ja ulosmenoväylät muodostavat nopean yhteyden kaikkialle ja kaikki sen viisi asiaa hoituvat kätevästi ja nopeasti.

Tässäpä se mitä varmaan funtsii moni muukin. Ihmettelenpä vain onko missään edes tahtotilaa asian muuttamiseen vai näinkö tää tulee menemään. Parempi väki ajaa autolla ja kakkosluokan popula sitten joukkoliikenteen jämillä.

Julkisesti joukkoliikenteen käyttöä halutaan mukamas lisätä ja totuus onkin sitten luokkaa "tasan ei käy onnenlahjat".
 
Tarkoittiko tämä nyt sitä, että se aikatauluun painettu vuoroväli on oikeastaan ihan huuhaata?
Useimmiten painetuista aikatauluista löytyy lähtöajat päätepysäkiltä. Päätepysäkin jälkeisistä pysäkeistä en ole nähnyt aikatauluissa kuin aikoja, joita ennen pysäkkiä ei ohiteta. Vuorovälihän niillä voikin olla sitten mitä vain. Olet varmaan itsekin nähnyt peräkkäinajoa, jolloin vuoroväli on jopa 0.
 
Jenkeissä tuollainen systeemi on aika tavallinen. Tavallista on myös, että sieltä ekasta kuluneuvosta voi ostaa vaihtolipun, joka luovutetaan sinne tokaan kulkuneuvoon. Vaihdollinen matka on vähän kalliimpi kuin vaihdoton, muttei paljon. Vaihdossa on usein rajoituksia malliin "ei paluusuuntaan". Sen hyvä puoli on yksinkertaisuus ja rehellisyys: tiedät mitä saat eikä turhia lupailla.
Ei tarvitse edes mennä Jenkkilään saakka, sillä onhan tällainen systeemi käytössä täällä Kuopiossakin:
http://www.kuopionliikenne.fi/liput-ja-hinnat/paikallisliikenne/kuopio
Eli kertalippu maksaa ajankohdasta riippuen joko 3,30 tai 4,40 eur ja jos jatkat matkaasi esim. keskustasta toisella bussilla, niin siirtolippu kustantaa 1,70 eur lisää.

Muistelen muuten Almex-leimauskoneiden aikaa pk-seudulla. Kymmenen matkan lipulla matkustaessa sai välillä olla tarkkana, että lippuun leimattiin oikea aika. Joskus jouduin pyytämään kuljettajaa korjaamaan kellonajan juuri leimaamaani 10:n matkan lippuuni: leimauslaitteen kello oli sen verran paljon jäljessä, että tarkkanäköinen kuljettaja olisi seuraavassa bussissa voinut evätä vaihto-oikeuteni.

Vielä aiheeseen liittyen: kesällä 2010 VR:llä oli vielä Lomapassilippu käytössä. Olin tulossa Lomapassia käyttäen Ic-junalla Kuopiosta Tikkurilaan vaihtaakseni siellä paikallisjunaan kohti Koivukylää. Tämä oli siis suunniteltu tapahtuvaksi saman vuorokauden sisällä - niin kuin Lomapassin käyttöehdot mahdollistivat. Noh, turvalaitevian takia Ic-juna oli jo Kuopioon tullessaan tunnin myöhässä. Eipä hätää, kerkeäisin vielä saman vuorokauden aikana vaihtamaan paikallisjunaan Tikkurilassa. Lahdesta lähdettäessä taivaalla alkoikin sitten olla melkoisen tummia pilviä ja sitten repesi. Myrsky aiheutti sen, että puu kaatui radalle oikoradalla, joten juna laitettiin kiertämään Riihimäen kautta. Kerkesimme matkustamaan jonkin matkaa, kun juna pysähtyi ja konduktööri kuulutti, että Riihimäen suunnallakin on puu kaatunut radalle. Niinpä juna peruutettiin takaisin Lahteen. Erinäisten vaiheiden jälkeen juna pääsi jatkamaan matkaa Riihimäen kautta Tikkurilaan, jonne saavuttiin seuraavan vuorokauden puolella eli noin 3 tuntia myöhässä aikataulusta. Lomapassini voimassaoloaika oli siis mennyt umpeen tuon myöhästymisen aikana. Hyppäsin sopivasti asemalle tulleeseen paikallisjunaan ja menin lipunmyyntiosastoon. Konduktööri tuli kierrokselleen ja pysäytin hänet. Näytin hänelle matkalippuna toimivaa Lomapassia ja totesin, että minulla ei ole (enää) voimassa olevaa matkalippua, koska käyttämäni Ic-juna oli kolme tuntia myöhässä. Konduktööri totesi asian olevan kunnossa ja jatkoi matkaansa.

Summa summarum: tässä oli esimerkillistä toimintaa konduktööriltä. Vaikkei Ic-junan myöhästyminen ollut liikennöitsijän vika, niin silti konduktööri käytti mielestäni tervettä maalaisjärkeä eikä noudattanut liian kirjaimellisesti lipunmyynti- yms. ohjeita. Samaa tervettä maalaisjärkeä toivoisin myös bussinkuljettajilta eli jos bussi on aikataulustaan myöhässä ja kyytiin nousevan matkustajan vaihto-oikeus on myöhästymisen aikana mennyt umpeen, niin matkalippu kuitenkin hyväksyttäisiin. Toki on mahdotonta lähteä tarkistamaan esim. sellaisia tapauksia, joissa matkustaja onkin jo käyttänyt samalla kertalipulla kulkuneuvoja #1 ja #2, joista jälkimmäinen on ollut runsaasti myöhässä ja vaihto-oikeus kulkuneuvoon #3 on mennyt sinä aikana umpeen.
 
Muistelen muuten Almex-leimauskoneiden aikaa pk-seudulla. Kymmenen matkan lipulla matkustaessa sai välillä olla tarkkana, että lippuun leimattiin oikea aika. Joskus jouduin pyytämään kuljettajaa korjaamaan kellonajan juuri leimaamaani 10:n matkan lippuuni: leimauslaitteen kello oli sen verran paljon jäljessä, että tarkkanäköinen kuljettaja olisi seuraavassa bussissa voinut evätä vaihto-oikeuteni.

Noita leimauslaitteita oli myös kellottomia. Sellaiseen piti joka päätepysäkillä laittaa käsin uusi aika, joka ohjeen mukaan oli nimenomaan lähtöaika. Jos linjan ajamiseen kului ruuhkassa 45 min, ei viimeisillä kyytiinnousijoilla ollut kovinkaan paljon sitä vaihtoaikaa lipussaan. Jotkut matkustajat eivät muistaakseni oikein tahtoneet ymmärtää asiaa helposti. Mustat koneet taisivat olla ilman kelloa ja oranssit kellolla varustettuja. Siis yhdessä firmassa, muista en tiedä. Kuljettajan tehtävä ei ollut muuttaa leimauslaitteen aikoja ajon aikana, saatoinpa joskus sitä silti naksutella eteenpäin.
 
Olenkin aina ihmetellyt, miksei HSL-alueellakin käytetä yksinkertaista sanan mukaista kertalippua, toki kausilipun kanssa. Eri linjat voi luokitella eri hintaluokkaan, jolloinka esim. linjaan h77 astuminen maksaisi 2 euroa ja metroon tai sen liityntälinjaan 1 euron. Tämä kävisi järkeen, sillä liityntälinjat ovat lyhyitä ja kannattavampia sekä metron keskivertomatkustaja kustantaa hyvin vähän. Kolmas hintaluokka, 3 euroa, sisältäisi kaikki seutulinjat ja U-linjat HSL-alueella matkustettaessa. Hintaluokkia voisi säätää myös sen mukaan, paljonko keskivertonousu linjalle kustantaa - lyhyt seutulinja Lauttasaaresta Otaniemeen voisikin pyytää sisäänpääsymaksua vain 1-2 euroa. Hintaluokka merkittäsiin tariffikilpeen, linjakarttoihin, aikatauluihin, nettiin ja Reittiopas kertoisi erilaisia yhdistelmiä myös hinnan mukaan. Kaupunkien sisäistä liikennettä kun ei ole seutulinjojen varaan rakennettu, ei kukaan pakota matkustamaan vain seutulinjoilla.

Vaihtolipuille en näe tarvetta, mutta nykyistä 2 tunnin lippua pitäisi voida ostaa myös kuljettajalta, 3,80 euron nykyinen hinta olisi juuri sopiva.
 
Vs: Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit

Pidän yötaksaa enemmänkin jäänteenä ihmisen luonnollisesta vuorokausirytmistä: on toivottavaa, että kuljettajat saisivat levätä silloin kuin haluavat eli todennäköisesti mieluummin yöllä hämärässä kuin päivällä melussa. Näinollen ne harvemmat kuljettajat, jotka eivät kulje kello kaulassa, vaan ajavat läpi yöt, saavatkin siitä hyvästä korotettua palkkaa.

Kohta varmaan ABC-liikenneasemat huomaavat tämän, ja sitten siellä maksaa sapuska ja polttoaine öisin tuplat päivähintaan verrattuna. Täytyyhän henkilökunnan palkka kerätä jostain, kun se ei normaalilla hinnoittelulla onnistu!
 
Takaisin
Ylös