Jenkeissä tuollainen systeemi on aika tavallinen. Tavallista on myös, että sieltä ekasta kuluneuvosta voi ostaa vaihtolipun, joka luovutetaan sinne tokaan kulkuneuvoon. Vaihdollinen matka on vähän kalliimpi kuin vaihdoton, muttei paljon. Vaihdossa on usein rajoituksia malliin "ei paluusuuntaan". Sen hyvä puoli on yksinkertaisuus ja rehellisyys: tiedät mitä saat eikä turhia lupailla.
Ei tarvitse edes mennä Jenkkilään saakka, sillä onhan tällainen systeemi käytössä täällä Kuopiossakin:
http://www.kuopionliikenne.fi/liput-ja-hinnat/paikallisliikenne/kuopio
Eli kertalippu maksaa ajankohdasta riippuen joko 3,30 tai 4,40 eur ja jos jatkat matkaasi esim. keskustasta toisella bussilla, niin siirtolippu kustantaa 1,70 eur lisää.
Muistelen muuten Almex-leimauskoneiden aikaa pk-seudulla. Kymmenen matkan lipulla matkustaessa sai välillä olla tarkkana, että lippuun leimattiin oikea aika. Joskus jouduin pyytämään kuljettajaa korjaamaan kellonajan juuri leimaamaani 10:n matkan lippuuni: leimauslaitteen kello oli sen verran paljon jäljessä, että tarkkanäköinen kuljettaja olisi seuraavassa bussissa voinut evätä vaihto-oikeuteni.
Vielä aiheeseen liittyen: kesällä 2010 VR:llä oli vielä Lomapassilippu käytössä. Olin tulossa Lomapassia käyttäen Ic-junalla Kuopiosta Tikkurilaan vaihtaakseni siellä paikallisjunaan kohti Koivukylää. Tämä oli siis suunniteltu tapahtuvaksi saman vuorokauden sisällä - niin kuin Lomapassin käyttöehdot mahdollistivat. Noh, turvalaitevian takia Ic-juna oli jo Kuopioon tullessaan tunnin myöhässä. Eipä hätää, kerkeäisin vielä saman vuorokauden aikana vaihtamaan paikallisjunaan Tikkurilassa. Lahdesta lähdettäessä taivaalla alkoikin sitten olla melkoisen tummia pilviä ja sitten repesi. Myrsky aiheutti sen, että puu kaatui radalle oikoradalla, joten juna laitettiin kiertämään Riihimäen kautta. Kerkesimme matkustamaan jonkin matkaa, kun juna pysähtyi ja konduktööri kuulutti, että Riihimäen suunnallakin on puu kaatunut radalle. Niinpä juna peruutettiin takaisin Lahteen. Erinäisten vaiheiden jälkeen juna pääsi jatkamaan matkaa Riihimäen kautta Tikkurilaan, jonne saavuttiin seuraavan vuorokauden puolella eli noin 3 tuntia myöhässä aikataulusta. Lomapassini voimassaoloaika oli siis mennyt umpeen tuon myöhästymisen aikana. Hyppäsin sopivasti asemalle tulleeseen paikallisjunaan ja menin lipunmyyntiosastoon. Konduktööri tuli kierrokselleen ja pysäytin hänet. Näytin hänelle matkalippuna toimivaa Lomapassia ja totesin, että minulla ei ole (enää) voimassa olevaa matkalippua, koska käyttämäni Ic-juna oli kolme tuntia myöhässä. Konduktööri totesi asian olevan kunnossa ja jatkoi matkaansa.
Summa summarum: tässä oli esimerkillistä toimintaa konduktööriltä. Vaikkei Ic-junan myöhästyminen ollut liikennöitsijän vika, niin silti konduktööri käytti mielestäni tervettä maalaisjärkeä eikä noudattanut liian kirjaimellisesti lipunmyynti- yms. ohjeita. Samaa tervettä maalaisjärkeä toivoisin myös bussinkuljettajilta eli jos bussi on aikataulustaan myöhässä ja kyytiin nousevan matkustajan vaihto-oikeus on myöhästymisen aikana mennyt umpeen, niin matkalippu kuitenkin hyväksyttäisiin. Toki on mahdotonta lähteä tarkistamaan esim. sellaisia tapauksia, joissa matkustaja onkin jo käyttänyt samalla kertalipulla kulkuneuvoja #1 ja #2, joista jälkimmäinen on ollut runsaasti myöhässä ja vaihto-oikeus kulkuneuvoon #3 on mennyt sinä aikana umpeen.