Vaihtoaika bussin ollessa myöhässä/etuajassa

Vs: Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit

Kohta varmaan ABC-liikenneasemat huomaavat tämän, ja sitten siellä maksaa sapuska ja polttoaine öisin tuplat päivähintaan verrattuna. Täytyyhän henkilökunnan palkka kerätä jostain, kun se ei normaalilla hinnoittelulla onnistu!

Ei hätää. ABC:lla on tuplahinnat myös päivisin.
 
Vs: Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit

Pidän yötaksaa enemmänkin jäänteenä ihmisen luonnollisesta vuorokausirytmistä

Eiköhän "yötaksa" tullut voimaan, kun HKL aikoinaan aloitti läpiyönlinjat. Silloin lisämaksu oli ylimääräinen kertalippu. Toki ma-su yölinjat lopetettiin suhteellisen nopeasti sattuneesta syystä (ei käyttäjiä, mutta korkeat henksukulut).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit

Eiköhän "yötaksa" tullut voimaan, kun HKL aikoinaan aloitti läpiyönlinjat. Silloin lisämaksu oli ylimääräinen kertalippu. Toki ma-su yölinjat lopetettiin suhteellisen nopeasti sattuneesta syystä (ei käyttäjiä, mutta korkeat henksukulut).
Tarkoitinkin yötaksaa ajatusmallina. Nyky-yhteiskunta on sen verran muuttunut, että se tarvitsisi myös ma-su läpiyönlinjoja, edes 60min vuorovälillä pääväylillä. Samalla tavalla palvelutason kohentamista, kuin Itä-Helsingin liityntälinjojen ajaminen väkisin ma-su 20 min vuorovälillä 23.30 asti, vaikka linjojen matkustajat mahtuisivat kyytiin klo 21 jälkeen 80 min vuoroväleilläkin.
 
Pointti tuossakin, mutta Itäisissä osissa asuvat tuskin suostuvat tuohon vuoroväliin. vaihtavat autoon. Toinen asia olisi ajaa kello 21 jälkeen R-torilta "yölinjoja" ja säästää kalliin hukkaputken kuluja.
 
Vs: Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit

Ei hätää. ABC:lla on tuplahinnat myös päivisin.

Sillä kai ne rahoittavat ne yötunnit?

Ainakin McDonalds ja jotkut pizzeriat noudattavat erillistä yöhinnastoa. Pizzerioissa yöhinnat astuvat voimaan aika joustavasti – esim. tänään klo 22 ja huomenna varttia vailla.

Olenkin aina ihmetellyt, miksei HSL-alueellakin käytetä yksinkertaista sanan mukaista kertalippua, toki kausilipun kanssa.

Varmaan juuri siksi, että järjestelmä perustuu pakkovaihtoihin.

Eri linjat voi luokitella eri hintaluokkaan, jolloinka esim. linjaan h77 astuminen maksaisi 2 euroa ja metroon tai sen liityntälinjaan 1 euron.

Ei tuollaista pysty ikinä markkinoimaan. Korkeintaan onnistuisi maalaamalla erihintaiset bussit kokonaan eri värisiksi, mutta ei sekään riittäisi, kun tuo hinta kuitenkin olisi kiva tietää ennen kuin näkee bussin saapuvan pysäkille. Kas kun kertalippu on juuri satunnaisen matkustajan lipputuote, ja se satunnainen matkustaja ei tiedä sitä, minkä päivittäismatkustaja.

Ihan riittävästi aikaa kuluu jo siihen, että saadaan turisti ymmärtämään, ettei Helsinki-kortilla pääse museoratikkaan. Ja se on sentään vähän erilainen ja erinäköinen kulkupeli kuin 7B.
 
Vs: Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit

Ihan riittävästi aikaa kuluu jo siihen, että saadaan turisti ymmärtämään, ettei Helsinki-kortilla pääse museoratikkaan. Ja se on sentään vähän erilainen ja erinäköinen kulkupeli kuin 7B.

Millä perusteella? Museaalista se päivittäin ajettavakin liikenne on.
 
Vs: Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit

Millä perusteella? Museaalista se päivittäin ajettavakin liikenne on.

No heko-heko. Päivittäisliikenne on HSL-liikennettä johon Helsinki-kortti käy ja museoratikkaa ajaa yksityinen Stadin Ratikat Oy. Kukaan ei voi pakottaa hyväksymään Helsinki-korttia ja syykin lienee selvä?
 
Vs: Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit

Millä perusteella? Museaalista se päivittäin ajettavakin liikenne on.

Eikös jossain toisessa topikissa juuri todettu, että vaunut meillä kyllä on viimeisen päälle, vaikka liikennöintiolosuhteet ovatkin 1900-luvun alun tasolla. Eli se kyytiin nouseva turisti ei vaunun vasta nähdessään vielä tiedä, millainen kyyti sitä odottaa ;)

Ja muuten, oikeastaan liikennöintiolosuhteet eivät ole 1900-luvun alun tasolla. Ei silloin ollut liikennevaloja eikä autojakaan paria hassua lukuunottamatta. Joten ratikat kulkivat oikein sujuvasti. Joku 1960/70-luvun alkukaan ei oikein sovi vertailupohjaksi, sillä silloin oli runsastuneesta autokannasta huolimatta vielä niin vähän liikennevaloja, että ratikkaliikennekin sujui nykyistä huomattavasti joutuisammin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Seutulipun vaihtoaika 80 minuuttia ei ole ainakaan liian pitkä. Matkustin eilen lauantaina Vantaan Maarukasta Espoon Miilukorpeen reittiä V70:llä Korsoon, siitä N-junalla Pasilaan ja sitten S-junalla Espoonkeskukseen ja siitä loppumatka 85A:lla. Vaihdot meni hyvin, odottelua oli joka vaihdossa vain muutamia minuutteja. Viimeisin arvolipun leimaus tuli 85A:lla 69 minuuttia lähdön jälkeen eli pelivaraa jäi vielä 11 minuuttia, mutta jos vaihdot ei olisi menneet niin hyvin olisi voinut käydä niin, että yksi arvolippu ei olisi riittänyt koko matkalle. Kun julkisilla matkustamista halutaan pitää haluttavana, olisi Vantaalta Espooseen mistä ja minne kaupungin osaan tahansa päästävä viikonpäivästä riippumatta yhdellä seutuarvolipulla.
 
Takaisin
Ylös