339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,468
Vs: Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit
Sanopa muuta. Mutta aikamoisia vitsejähän nämä keskustelut täällä tuppaavat olemaan, miksei siis tämäkin.
Tämä on sitä vitsiosastoa.
Sen sijaan tämä on validi kysymys. Jos matkustaja tulee pysäkille mukanaan 2,80 euroa vaikkapa 1:45, bussin lähtöaika on 1:50 ja se lähteekin vasta 2:05, niin mitäs tehdään? Noin teoriassa on outoa, että lipunmyyntijärjestelmä on tehty niin kankeaksi, ettei kuljettaja voi sitä ohittaa ja myydä myös yöaikaan tavallisenhintaista lippua. Mutta käytännössä se ei toki yllätä ollenkaan, kankeahan se matkakorttijärjestelmä on kokonaisuutenakin.
Sitten on vielä tämä, että missä vaiheessa menee järkevä raja. Jos bussin ohitusaika on 1:58, niin kyllä silloin on matkustajan varauduttava siihen, että se saattaa tulla pari minuuttia myöhässä ja yötaksan saattaa joutua maksamaan.
Missähän päin maailmaa olen nähnyt sellaisen aikataulun, jossa yötaksan piiriin kuuluvat vuorot on merkitty aikatauluun ja yötaksaa noudatetaan päätepysäkin lähtöajan mukaan? Silloinhan tuo ongelma vähenee, kun yötaksa on kiinni vuorosta eikä kellonajasta.
Aina kun puhutaan HSL-alueen joukkoliikenteestä, kaikki on matkustajan syytä, miksiköhän näin... Tässäkin esitetään että myöhässä oleva bussi ei ole ongelma vaan matkustaja, tuo joukkoliikenteen pahin vihollinen on käyttänyt vaihtoaikansa väärin Surkuhupaisaa
Sanopa muuta. Mutta aikamoisia vitsejähän nämä keskustelut täällä tuppaavat olemaan, miksei siis tämäkin.
Pitäisikö mielestänne minun maksaa erotus omasta pussistani?
Tämä on sitä vitsiosastoa.
Aihetta hieman sivuten: Muutaman kerran olen ollut tilanteessa, jossa olen ollut yöaikaan myöhässä. Arvioidun pysäkkiaikataulun mukaan minun olisi pitänyt olla siellä ennen yötaksan voimaantuloa, mutta olinkin vasta kello kahden jälkeen. Tällöin en lipunmyyntilaitteella edes pysty myymään normaalihintaista lippua.
Sen sijaan tämä on validi kysymys. Jos matkustaja tulee pysäkille mukanaan 2,80 euroa vaikkapa 1:45, bussin lähtöaika on 1:50 ja se lähteekin vasta 2:05, niin mitäs tehdään? Noin teoriassa on outoa, että lipunmyyntijärjestelmä on tehty niin kankeaksi, ettei kuljettaja voi sitä ohittaa ja myydä myös yöaikaan tavallisenhintaista lippua. Mutta käytännössä se ei toki yllätä ollenkaan, kankeahan se matkakorttijärjestelmä on kokonaisuutenakin.
Sitten on vielä tämä, että missä vaiheessa menee järkevä raja. Jos bussin ohitusaika on 1:58, niin kyllä silloin on matkustajan varauduttava siihen, että se saattaa tulla pari minuuttia myöhässä ja yötaksan saattaa joutua maksamaan.
Missähän päin maailmaa olen nähnyt sellaisen aikataulun, jossa yötaksan piiriin kuuluvat vuorot on merkitty aikatauluun ja yötaksaa noudatetaan päätepysäkin lähtöajan mukaan? Silloinhan tuo ongelma vähenee, kun yötaksa on kiinni vuorosta eikä kellonajasta.