Nyt Spårakoffinkin kohtalosta puhutaan:
Kantakaupungin raitiotieverkon jännitettä nostetaan ensi vuonna. Jotta 1950-luvun vaunu Spårakoff voisi jatkaa, se vaatisi ison remontin. Helsingin Uutiset kysyi Sinebrychoffilta, missä mennään.
www.helsinginuutiset.fi
Edes säännöllisesti liikkuvaan kaluston kunnostukseen ei välttämättä löydy rahoja. "Satoja tuhansia" mainitaan hinnaksi. Mistäköhän saadaan rahat, tuskin tuoppien myynnistä löytyy tarpeeksi?
Raiteilla liikkuva pubi pelastettu
Maailman ainoa, jo museoikäinen ravintolaraitiovaunu oli lopetusuhan alla Helsingin kantakaupungin jännitemuutoksen takia.
Olet varmasti nähnyt raiteilla liikkuvan pubin, Spåra-Koffin, kun olet liikkunut kesäaikaan Helsingin kantakaupungissa?
Oli vähällä, ettei tämän ihmeen taru olisi loppunut kokonaan. Erikoinen, juomaoikeuksin varustettu ratikka on liikennöinyt vuodesta 1995.
Helsingin kantakaupungissa tehdään syksyllä 2025 jännitemuutosremontti. Tämän jälkeen vanhamallisilla raitiovaunuilla voi liikennöidä enää, jos raitiovaunun sähköjärjestelmä uusitaan osittain.
Tämä oli koitua punaisen Spåra-Koffin kohtaloksi, sillä Sinebrychoffilla arvioitiin aluksi muutostyön hinta yläkanttiin, kerrotaan tiedotteessa.
– Hinta arvioitiin aluksi reilusti yläkanttiin. Kun asiaa selvitettiin tarkemmin niin kustannus oli meille kohtuullinen ja meille oli mahdollista pelastaa raitiovaunu. Nyt olemme tehneet Spåra-Koffin remontista ja jatkosta vuosiksi sopimuksen Kaupunkiliikenteen kanssa, Sinebrychoffin kumppanuuksista vastaava markkinointijohtaja
Joonas Säkkinen kertoo tiedotteessa.
Museoraitiovaunun jänniteremontin maksaa juomatalo Sinebrychoff. Spåra-Koffia operoivat yhdessä Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy, Sinebrychoff ja HOK-Elanto.
Helsingin kantakaupungin raitiotien jännitteenmuutos tapahtuu elokuussa 2025. Spåra-Koff liikennöi toukokuusta elokuun 2025 liikennöintikatkoon asti ja palaa takaisin liikenteeseen sen jälkeen, kun muutostyöt vaunuun on tehty.
–Raitiovaunu on museolaite, joten ulko- ja sisätiloihin ei tehdä mitään näkyvää. Pieniä asioita toki huolletaan ja korjataan samalla, Säkkinen sanoo tiedotteessa.
Spåra-Koff on ollut myös turistien suosima.
Guardian-lehden lukijat valitsivat sen vuonna 2022 yhdeksi maailman kiinnostavimmista ratikkareiteistä.
Lähde: Iltalehti