Vanhoja raitiovaunuja romuksi?

Poliisin esitutkinta kahden raitiovaunun ja höyryveturin luvattomasta purkamisesta on valmistunut.

Syyteharkintaan siirtyy kaksi rikosta: törkeä kavallus ja törkeä vahingonteko. Molemmista epäillään ei-paikkakuntalaista miestä.

Asiasta enemmän YLEn uutisissa.
 
  • Tykkää
Reaktiot: 8.6
Tässä olisi vielä hyvä mainita sekin, että kavalluksesta ja vahingonteosta epäiltynä oleva mies teki tutkintapyynnön poliisille, jossa epäiltiin kahta ihmistä julkisrauhan rikkomisesta, salakatselusta ja kunnianloukkauksesta. Esitutkinnan perusteella rikoksen tunnusmerkistö ei niissä täyttynyt.
 
Nyt Spårakoffinkin kohtalosta puhutaan:
Edes säännöllisesti liikkuvaan kaluston kunnostukseen ei välttämättä löydy rahoja. "Satoja tuhansia" mainitaan hinnaksi. Mistäköhän saadaan rahat, tuskin tuoppien myynnistä löytyy tarpeeksi?

Raiteilla liikkuva pubi pelastettu​

Maailman ainoa, jo museoikäinen ravintolaraitiovaunu oli lopetusuhan alla Helsingin kantakaupungin jännitemuutoksen takia.
4d3cb9d04748e0a3807838e39a412c3a9371d848147daa8c414eae31d2ea273a.jpg
4d3cb9d04748e0a3807838e39a412c3a9371d848147daa8c414eae31d2ea273a.jpg


Olet varmasti nähnyt raiteilla liikkuvan pubin, Spåra-Koffin, kun olet liikkunut kesäaikaan Helsingin kantakaupungissa?
Oli vähällä, ettei tämän ihmeen taru olisi loppunut kokonaan. Erikoinen, juomaoikeuksin varustettu ratikka on liikennöinyt vuodesta 1995.

Helsingin kantakaupungissa tehdään syksyllä 2025 jännitemuutosremontti. Tämän jälkeen vanhamallisilla raitiovaunuilla voi liikennöidä enää, jos raitiovaunun sähköjärjestelmä uusitaan osittain.
Tämä oli koitua punaisen Spåra-Koffin kohtaloksi, sillä Sinebrychoffilla arvioitiin aluksi muutostyön hinta yläkanttiin, kerrotaan tiedotteessa.
– Hinta arvioitiin aluksi reilusti yläkanttiin. Kun asiaa selvitettiin tarkemmin niin kustannus oli meille kohtuullinen ja meille oli mahdollista pelastaa raitiovaunu. Nyt olemme tehneet Spåra-Koffin remontista ja jatkosta vuosiksi sopimuksen Kaupunkiliikenteen kanssa, Sinebrychoffin kumppanuuksista vastaava markkinointijohtaja Joonas Säkkinen kertoo tiedotteessa.

Museoraitiovaunun jänniteremontin maksaa juomatalo Sinebrychoff. Spåra-Koffia operoivat yhdessä Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy, Sinebrychoff ja HOK-Elanto.
Helsingin kantakaupungin raitiotien jännitteenmuutos tapahtuu elokuussa 2025. Spåra-Koff liikennöi toukokuusta elokuun 2025 liikennöintikatkoon asti ja palaa takaisin liikenteeseen sen jälkeen, kun muutostyöt vaunuun on tehty.
–Raitiovaunu on museolaite, joten ulko- ja sisätiloihin ei tehdä mitään näkyvää. Pieniä asioita toki huolletaan ja korjataan samalla, Säkkinen sanoo tiedotteessa.
Spåra-Koff on ollut myös turistien suosima. Guardian-lehden lukijat valitsivat sen vuonna 2022 yhdeksi maailman kiinnostavimmista ratikkareiteistä.

Lähde: Iltalehti
 
Raiteilla liikkuva pubi pelastettu
Satuin tuota Iltalehden uutisointia vahingossa seuraamaan lähes reaaliajassa, harmi etten ottanut kuvakaappauksia. Ensimmäinen niistä oli aika raflaava:
- JUURI NYT: Museoraitiovaunu pelastettiin romutukselta
No hetki meni ja sitten otsikko olikin
- Rakastettu ratikkapubi selvisi täpärästi
 
Komppaan aiempaa kirjoittajaa; alkuperäinen hinta-arvio lienee se sama "useampi satatuhatta", jota Kaupunkiliikenteen edustajat ovat viljelleet raitiovaunujen romutuksia koskevissa uutisista. Näin maallikkona uskaltaisin päätellä, että todelliset kustannukset olisivat siis arvioitua merkittävästi pienemmät myös muiden vanhojen vaunujen kuin Spårakoffin kohdalla.

Spåra-Koff on ollut myös turistien suosima. Guardian-lehden lukijat valitsivat sen vuonna 2022 yhdeksi maailman kiinnostavimmista ratikkareiteistä.
Tässäpä muuten yksi osoitus siitä, että museokalustolla voi olla muunkinlaista arvoa kuin taloudellista!
 
"Maailman ainoa, jo museoikäinen ravintolaraitiovaunu"

Kuka voi olla noin täydellisen tyhmä, että tuollaista soopaa kehtaa levittää?
Voi sanoa samalla oikeutuksella, että maailmassa on kymmenittäin tuota Kohvin kaljaratikkaa hienompia ja oikeasti ihan oikeita ravintolaraitiovaunuja.
 
Takaisin
Ylös