Vantaan joukkoliikennelinjasto 2015

Kun tutkin Vantaan uutta linjastolistaa huomasin, että 562 on merkattu läpi yön ajavaksi linjaksi. Linja päättyy kuitenkin jo Aviapolikseen, eli täytyykö 562:ta vaihtaa Aviapoliksessa 415N:n? Muistelen joskus kysyneeni asiasta täällä jlf:ssä, ja silloin minulle vastattiin, että öisin kulkisi 562N...
 
Kun tutkin Vantaan uutta linjastolistaa huomasin, että 562 on merkattu läpi yön ajavaksi linjaksi. Linja päättyy kuitenkin jo Aviapolikseen, eli täytyykö 562:ta vaihtaa Aviapoliksessa 415N:n? Muistelen joskus kysyneeni asiasta täällä jlf:ssä, ja silloin minulle vastattiin, että öisin kulkisi 562N...

Öisin kulkee 562N joka jatkaa Aviapolikselta Lentoasemalle asti ja kulkee 30 min välein joka yö.
 
Ajatus on että uusi numerointi tulisi käyttöön elokuussa 2016. http://keravanlinjasto.blogspot.fi

Kappas, muistin Keravan linjastosuunnitelman ajankohdan väärin ja se lienee sekoittanut ajatukseni. Kiitos tuosta linkistä! :) Tämän olisi kyllä voinut tiedottaa, että aiemmista suunnitelmista poiketen Keravan linjanumerot muuttuvat vasta elokuussa 2016, kun uusi linjasto otetaan käyttöön, niin olisi säästytty tältäkin.
 
HS Mesta taas suoltaa potaskaa ja väittää, että elokuun jälkeen Ylästöön pääsisi vain yhdellä bussilinjalla. Jännä vain, että esim. tämän kartan mukaan linjoja Ylästöön menee neljä.
 
HS Mesta taas suoltaa potaskaa ja väittää, että elokuun jälkeen Ylästöön pääsisi vain yhdellä bussilinjalla. Jännä vain, että esim. tämän kartan mukaan linjoja Ylästöön menee neljä.

Totta kuitenkin on, että nyt Ylästön läpi kulkevat kolme SISÄISTÄ linjaa 51, 55 ja 57 korvataan yhdellä linjalla 571. Uusi 573 vastaa nykyistä 37:aa ja se ajaa muutaman koululaisvuoron aamulla ja päivällä 75-120 min vuorovälillä joten sitä en kehtaisi oikeaksi vaihtoehdoksi edes laskea.
Huono puoli on myös että jatkossa suoraan Ylästöntietä ei mene yhtään sisäistä linjaa jotka palvelisivat kouluyhteyksiä. Tällä osuudella on kuitenkin kolme pysäkkiä joilta ei enää pääse vaihdotta Myyrmäen ja Tikkurilan suuntiin.
Vuoromäärä tulee tippumaan nykyisestä huomattavasti ja alueen asukkaiden pelkona onkin ollut, riittääkö 571:n kapasiteetti jatkossa ruuhka-aikaan kun koululaiset pyrkivät kouluihin. Syksy sitten näyttää mille tasolle matkustajamäärät asettuvat ja joudutaanko vuoroja ruuhka-aikoina lisäämään. Varmaa on kuitenkin että kouluyhteyksiä kehärata ei mitenkään korvaa koska koulut ovat yleensä muualla kuin kehäradan varrella.
 
Ensimmäistä kertaa sitten suur-Rooman, Päiväkummun joukkoliikennetarjooma paranee het kertalaakista. En valita.

--

Näyttökuva 2015-07-05 kello 19.27.19.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti HSL:llä ollaan viisastuttu ja tehty pysäkkikyltit ja todennäköisesti suunnitelmat junan korvaavasta liikenteestä poikkeustilanteissa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ilmeisesti HSL:llä ollaan viisastuttu ja tehty pysäkkikyltit ja todennäköisesti suunnitelmat junan korvaavasta liikenteestä poikkeustilanteissa.

Tämäpä hauskaa, kaksi eri henkilöä ottaa kuvan samasta pysäkkikilvestä ja laittaa kuvan aikalailla yhtä aikaa kahteen eri viestiketjuun :):
 
Kansainväinen käytäntö. Ja hyvä sellainen. Mutta eikö liuskan pitäisi olla junanvioletti?

560:n päreet näyttävät olevan tuplakorkuisia ja runkovärisiä, mutta muuten tavallisia. Ei tule siis "jokeripysäkkejä" sille?
 
Ilmeisesti HSL:llä ollaan viisastuttu ja tehty pysäkkikyltit ja todennäköisesti suunnitelmat junan korvaavasta liikenteestä poikkeustilanteissa.

Tuollainen korvaavan liikenteen kyltti on muuten ollut jo ainakin keväästä saakka Kilon asemalla.
 
Sivusin tätä asiaa jo toisessa ketjussa, mutta ihmettelen nyt täälläkin yhtä Vantaan uuden linjaston epäkohtaa. Miksi esim. linja 562 päätettiin katkaista Aviapoliin asemalle, kun ainakin keskipäivällä löysää tuntuu riittävän? Seurasin yhtenä päivänä, että seuraava 562 ehtii tulla Aviapoliin asemalle hyvissä ajoin ennen edellisen lähtöä, eli seisomista tulee yli 10 min. Väljää oli myös linjoilla 415 ja 561. Eikö tuossa ajassa ja linjalle 1-2 autoa lisäämällä ehtisi palvella myös lentoasemaa? Seuraamani n. tunnin aikana kovin montaa ihmistä per vuoro ei Aviapoliihin asti tullut ja heistäkin suurin osa jatkoi matkaansa kävellen, joten on selvää, että kovin montaa lentoasemalle matkustavaa linja ei houkuttele nykyisellään. Enkä ihmettele, kun vaihto 615:een on käytännössä mahdoton, kun ne olivat järestään keskipäivälläkin tuulilasikuormassa ja kävely Aviapoliin aseman uumenissa vie tuhottomasti aikaa.

Yksi ongelma lentoasemalle asti ajamisessa on tietysti lippujen myynnin hitaus terminaaleilla, mutta tämän voi tarvittaessa ratkaista sillä, että lippuja ei myydä bussissa lentoasemalla (eli ts. kahden pysäkin avorahastus). Lippujen myynnin voi hoitaa lippuautomaattien ja R-kioskien kautta sekä perustamalla myyntipisteen matkailuneuvonnan yhteyteen.

Tästä linjojen katkaisusta on puhuttu täälläkin paljon, mutta toin senn nyt taas esille, kun se kiinnitti Aviapoliissa käydessäni huomioni.
 
Seurasin yhtenä päivänä, että seuraava 562 ehtii tulla Aviapoliin asemalle hyvissä ajoin ennen edellisen lähtöä, eli seisomista tulee yli 10 min. Väljää oli myös linjoilla 415 ja 561. Eikö tuossa ajassa ja linjalle 1-2 autoa lisäämällä ehtisi palvella myös lentoasemaa? Seuraamani n. tunnin aikana kovin montaa ihmistä per vuoro ei Aviapoliihin asti tullut ja heistäkin suurin osa jatkoi matkaansa kävellen, joten on selvää, että kovin montaa lentoasemalle matkustavaa linja ei houkuttele nykyisellään. Enkä ihmettele, kun vaihto 615:een on käytännössä mahdoton, kun ne olivat järestään keskipäivälläkin tuulilasikuormassa ja kävely Aviapoliin aseman uumenissa vie tuhottomasti aikaa.
562 matkustajien lieneekin pääosin fiksumpaa vaihtaa junaan Tikkurilassa kuin Aviapoliksessa. Tikkurilasta juna vie kentälle 8 minuutissa.

Katsoin vielä Reittiopasta ja se näkyy tosiaan vielä Puutarhatien kohdaltakin suosittelevan Tikkurilan kautta ajoa ainakin joissain tapauksissa. Sitä kauempana ei juuri ketään asu ennen Kartanonkoskea ja sieltä pääsee jo 615:lla suoraan lentoasemalle.
 
Please, älkää käyttäkö "Aviapoliin asemalle", kun on kyse Aviapoliksen asemasta.

Huonoa kieltä tunkee muutonkin esille joka paikasta.
 
562 matkustajien lieneekin pääosin fiksumpaa vaihtaa junaan Tikkurilassa kuin Aviapoliksessa. Tikkurilasta juna vie kentälle 8 minuutissa.

Katsoin vielä Reittiopasta ja se näkyy tosiaan vielä Puutarhatien kohdaltakin suosittelevan Tikkurilan kautta ajoa ainakin joissain tapauksissa. Sitä kauempana ei juuri ketään asu ennen Kartanonkoskea ja sieltä pääsee jo 615:lla suoraan lentoasemalle.

No jos käytetään Puutarhatietä esimerkkinä: 562:lla lentoasemalle menisi noin 20-25 minuuttia, nyt menee 562 Tikkurilaan 6 min. + kävely junalaiturille ja junan odotus 5-10 min. + I-juna lentoasemalle 8 min. + kävely terminaaliin 5-10 min. (kunhan terminaalien pään uloskäynti avautuu) = 24-34 min. karkeasti arvioituna. Jokainen voi miettiä, että mennäkkö suoraan yhdellä bussilla vai vaihtaen, kun matka-aika on suunnilleen sama. Toki tämä ei päde joka paikkaan, rautatieasemien läheltä ja hyvien bussiyhteyksien varrelta vaihdollinen yhteys on varmasti nopeampi, mutta silti moni varmasti matkustaisi mielellään yhdellä bussilla perille. Ja tarkoitan nyt lähinnä lentomatkustajia, joilla on yleensä paljon aikaa ja isot matkalaukut. Lentoasemalla työskentelevät ovat asia erikseen, heitä vaihdollinen yhteys palvelee varmasti paremmin, koska he haluavat vain päästä mahdollisimman nopeasti kotoa töihin ja takaisin. Mutta, tämä on vain oma näkemykseni ja perustuu omiin kokemuksiini ja havaintoihini.

Please, älkää käyttäkö "Aviapoliin asemalle", kun on kyse Aviapoliksen asemasta.

Huonoa kieltä tunkee muutonkin esille joka paikasta.

Kiitos huomautuksesta, itse olen yleensä varsin tarkka käyttämäni kielen oikeellisuudesta, mutta nyt olen epähuomiossa ohittanut annetun ohjeistuksen. "Vaikka historialliset polis-loppuiset nimet taivutetaan tyyliin Akropolis : Akropoliin, niin saman kreikkalaisperäisen lopun sisältävät nykyaikaiset nimet taivutetaan vierassanojen yleiseen taivutustapaan, esimerkiksi Minneapolis : Minneapolisin (tai Minneapoliksen)." Seison korjattuna.
 
Takaisin
Ylös