Vantaan ratikka

Vantaan kaupunkitilalautakunnan käsittelyssä on ollut ratikan tilavaraukset Länsi-Vantaalle.

Eli tämän ratikan jälkeisille projekteille tilan varaaminen. Esitetyssä esimerkkilinjastossa on lähinnä muualta tulevien linjojen häntiä (Raide-Jokeri 2, Matinkylä-Leppävaara jatke, Vihdintien toinen vaihe), mutta myös toinen Vantaan sisäinen linja ns. Vantaan ratikka 2, joka kulkee lännestä Lentoasemalle.

Uutena verrattuna Yleiskaavan runkoverkkoon ovat raitiotieyhteys Myyrmäestä Rajatorpantien ja Vihdintien risteyksestä edelleen Pähkinärinteeseen, joka on tarkoitettu Raide-Jokeri 2:n jatkeeksi idästä tullessa. Lisäksi kolmesta linjastoskenaariossa (Perus, Laaja, Maksimi) kahdessa laajemmassa Vihdintien linja kulkee Martinlaakson asemalle asti ja Espoosta tuleva linja Kaivokselaan Vantaanlaaksontien risteykseen asti.

Myyrmäen asemalla pysäkki jää aika kauas asemasta. Nykyisen terminaalin kadunvarsilaiturien kanssa samojen korttelien kohdalle, vaikkakin osittain etelämmäksi. Junaradan alle on myös piirretty vinolaitureita busseille Punamultapolulle. Ratikan puolenvaihtopaikka sijaitsee siinä, mistä bussit ajavat nyt ulos terminaalista ja se katakaisee käännöksen pohjoiseen terminaalilta. Ilmeisesti bussien on tarkoitus ajaa nykyistä terminaalia vinolaitureille ja Punamultakujan kautta ulos.
 
Viimeksi muokattu:
Myyrmäen asemalla pysäkki jää aika kauas asemasta. Nykyisen terminaalin kadunvarsilaiturien kanssa samojen korttelien kohdalle, vaikkakin osittain etelämmäksi. Junaradan alle on myös piirretty vinolaitureita busseille Punamultapolulle. Ratikan puolenvaihtopaikka sijaitsee siinä, mistä bussit ajavat nyt ulos terminaalista ja se katakaisee käännöksen pohjoiseen terminaalilta. Ilmeisesti bussien on tarkoitus ajaa nykyistä terminaalia vinolaitureille ja Punamultakujan kautta ulos.
Aika pahasti silmille hyppäsi tuo Myyrmäen liikennevaloliittymien tiheys. Olikohan tämä nyt ihan kaupunkiratikkana tarkoitus toteuttaa
 
En tiedä oliko tämä ketju tarkoitettu erityisesti Vantaan ratikoihin liittyväksi vai tähän ensimmäiseksi rakennettavaan. Joka tapauksessa Vantaa on julkistanut Allianssien kilpailutuksen ryhmittymät:

Alla suora kopio ryhmittymistä:

Vantaan ratikan rakentamisesta neuvotteluihin on etenemässä seuraavat ryhmittymät:​

Ryhmittymä GREAT:

  • GRK Suomi Oy
  • Kreate Oy
Ryhmittymä RATVA – Ratikka Vantaalle:

  • YIT Infra Oy
  • NRC Group Finland Oy
Ryhmittymä Teli:

  • Skanska Infra Oy
  • Skanska Talonrakennus Oy
Ryhmittymä Valssi:

  • Destia Oy
  • Destia Rail Oy

Vantaan ratikan suunnittelusta neuvotteluihin on etenemässä ryhmittymät:​

Ryhmittymä tRamWise:

  • Ramboll Finland Oy
  • Sitowise Oy
Ryhmittymä Valtikka:

  • AFRY Finland Oy
  • SWECO Finland Oy
  • WSP Finland Oy
 
Viimeksi muokattu:
Muistelen, että Vantaan ratikkaa ryhtyy tekemään kaksi allianssia, raja menee Tikkurilassa kai siellä tunnelissa, tai siis sen jommassakummassa päässä. Mulla ei ole vahvaa mielipidettä suuntaan eikä toiseen, mutta mielelläni kuulisin valistuneita mielipiteitä siitä, kumpi on parempi – yksi vai kaksi allianssia yhtä rataa tekemässä. Kalasatamassahan se lyhyt rata oli myös pätkitty kahtia.

Tuntuu, että tilaajalla on tuplatyö ohjata kahta allianssia ja sitten näiden kahden tulee vielä koordinoida keskenäänkin. Toisaalta ehkä jonkinlaisena hyötynä tulee sitten se, että kun allianssi jotain mokaa, niin se moka koskee vain puolta rataa eikä kuten jokerilla, jossa koko kokonaisuus kaipaa korjausta siltä osin kuin homma ei ole mennyt putkeen.
 
  • Tykkää
Reaktiot: JE
Muistelen, että Vantaan ratikkaa ryhtyy tekemään kaksi allianssia, raja menee Tikkurilassa kai siellä tunnelissa, tai siis sen jommassakummassa päässä.
Vantaan ratikan fb-sivuilla selostettiin tuota juttua eilen seuraavin sanoin: "Mikä allianssi? Vantaan ratikka toteutetaan kahdella allianssilla, jotka kilpailutetaan samanaikaisesti. Toinen allianssi vastaa ratikkahankkeen länsiosasta välillä Lentoasema-Tikkurila sekä Tikkurilan tunnelista, ja toinen allianssi hankkeen itäosasta välillä Tikkurila-Länsimäki."
 
Muistelen, että Vantaan ratikkaa ryhtyy tekemään kaksi allianssia, raja menee Tikkurilassa kai siellä tunnelissa, tai siis sen jommassakummassa päässä.
Raja menee Tikkurilassa radan itäpuolella, en tiedä kuinka salaista tietoa tarkempi sijainti on (joten jätän sen spekulointiasteelle toistaiseksi), mutta tunneli kuuluu jokatapauksessa (jo aiemmin julkaistujen tietojen puitteissa) läntiseen osuuteen.

Nyt kun alliansseja on kaksi ja suunnitteluporukoita on kaksi vaihtoehtoa, niin on aika todennäköistä, että molemmat ryhmittymät pääsevät mukaan. Vain kilpailutuksessa ratkeaa kumpi rakentaa kumman. 😀
 
hankkeen itäosasta välillä Tikkurila-Länsimäki
Eli tästä pitää ilmeisesti tulkita, että Helsingille ei ole kelvannut vantaalainen allianssi, vaan pitää vielä huseerata itse siellä kolmantena toimijana. Voi näiden kanssa, millaisen sillisalaatin saavat aikaan. Toivottavasti ei tule kovin paljon yhteensopivuusongelmia.

Monetko liikennevalot Helsingin puolelle tulee?
 
Eli tästä pitää ilmeisesti tulkita, että Helsingille ei ole kelvannut vantaalainen allianssi, vaan pitää vielä huseerata itse siellä kolmantena toimijana. Voi näiden kanssa, millaisen sillisalaatin saavat aikaan. Toivottavasti ei tule kovin paljon yhteensopivuusongelmia.

Monetko liikennevalot Helsingin puolelle tulee?
Itse olen ymmärtänyt, että se Helsingin pätkä kuuluisi (itäiseen allianssiin).

Muistaakseni, kun nopeasti kurkkasin suunnitelmat läpi niin olisi 1, ehkä 2 liikennevaloa Helsingissä. Joka tapauksessa olivat yhdessä ja samassa katusuunnitelmapaketissa.

Katusuunnitelmissa nuo liikennevalot on merkitty vain yhdellä liikennevalokuviolla keskellä risteystä niin ei hirveästi pompannut silmiin. Alunperin katsoin, että olisi vain yksi valo, mutta pakkohan siihen on tulla päättärille vielä, kun ratikka ajaa kadun keskeltä metroasemalle.
 
Viimeksi muokattu:
Rahoitusneuvottelut etenevät tahmeasti


Helsingin Sanomat sanoi:
HELSINGIN seudun ja valtion väliset neuvottelut uusien raidehankkeiden rahoituksesta ovat olleet useita kuukausia jumissa Petteri Orpon (kok) hallituksen sisäisen kissanhännänvedon vuoksi.

Helsingin Sanomat sanoi:
VIELÄ huhtikuussa oletus oli, että hallituksen päättämättömyyden tila olisi johtunut kehysriihestä. HS:n haastattelemien neuvottelulähteiden mukaan poliittinen ilmatila täyttyi miljardileikkausten vuoksi.

Ollaan tilanteessa, että valtion neuvottelijoilta puuttuu yhä valtuutus. On vaikea neuvotella, kun ei ole tietoa, paljonko tai siis, kuinka vähän rahaa on käytettävissä.

Helsingin Sanomat sanoi:
Perussuomalaisten mielestä vähäisetkin väylärahat tulee sijoittaa autoliikenteeseen. Erikoista on, etteivät perussuomalaiset ilmeisesti ole edes vaatimassa Helsingin seudun ohjelman kuuden eritasoliittymän vauhdittamista.

Kokoomuksessa riittää ymmärrystä kaupunkiraiteita kohtaan, mutta hyviä ja pitkälle suunniteltuja ratikkahankkeita on tällä kierroksella useita, muun muassa Turussa ja Tampereella.
 
Pari päivää vanhassa Hesarin artikkelissa: HS:n tiedot: Helsinki haluaa uuden 100 hehtaarin asuinalueen Pasilaan kerrotaan MAL-sopimusneuvottelujen ehdotuksesta vähentää valtionosuuksia liikennehankkeissa ja kompensoida puuttuva osa maanvaihdolla kuntien ja valtion kesken.

Vantaan ratikan kohdalla se siis tarkottaisi Jokiniemen santaradan ympäristön siirtämistä kaupungille asuntorakentamista varten ja Vantaa osoittaisi toisen paikan sepelin kuormaamiseen.

Saa nähdä kelpaako tämä Vantaan Kokoomukselle täyttämään rakentamispäätöksen ehdon valtionrahoituksesta. Saattaa olla jollekuille liian helppo tekosyy kaataa hanke ja vierittää syy Arkadianmäelle. Vähintään uusi äänestys valtuustossa arvaisin tästä tulevan.


Otsikonmukainen maanvaihto olisi sitten Ilmalan varikko Helsingille asuntorakentamista varten. Alueen koko on 90 hehtaaria eli ei takoiteta edes vain osan rakentamista.
 
Saa nähdä kelpaako tämä Vantaan Kokoomukselle täyttämään rakentamispäätöksen ehdon valtionrahoituksesta. Saattaa olla jollekuille liian helppo tekosyy kaataa hanke ja vierittää syy Arkadianmäelle. Vähintään uusi äänestys valtuustossa arvaisin tästä tulevan.
Kyllä se riittää. Onhan noin isot asiat sovittu kulisseissa. Ei valtuusto oikeasti mitään päätä.
 
Otsikonmukainen maanvaihto olisi sitten Ilmalan varikko Helsingille asuntorakentamista varten. Alueen koko on 90 hehtaaria eli ei takoiteta edes vain osan rakentamista.
Eli ei tule toteutumaan. Hesarin uutisessa tilalle tarjottiin vain Kirkkonummen/Espoon varikkoa, mutta siitä tulee paljon Ilmalaa pienempi eikä sinne tule mahtumaan edes puolet HSL-liikenteen junista; niitähän on tulossa lisääkin. Keravallekin tulee varikko, mutta se on tuotakin varikkoa pienempi eikä suuremmalle ole tilaa. Kehäradallekin on suunniteltu varikkoa, mutta Ilmalaan jäisi vähintään pidempien lähijunalinjojen ja kaukojunien kalusto, koska niille ei ole tiettävästi edes suunniteltu korvaavaa paikkaa. Sitä paitsi Ilmalan varikko vie murto-osan siitä tilasta kuin Helsingin autopaikat yhteensä.
 
Eli ei tule toteutumaan. Hesarin uutisessa tilalle tarjottiin vain Kirkkonummen/Espoon varikkoa, mutta siitä tulee paljon Ilmalaa pienempi eikä sinne tule mahtumaan edes puolet HSL-liikenteen junista; niitähän on tulossa lisääkin. Keravallekin tulee varikko, mutta se on tuotakin varikkoa pienempi eikä suuremmalle ole tilaa. Kehäradallekin on suunniteltu varikkoa, mutta Ilmalaan jäisi vähintään pidempien lähijunalinjojen ja kaukojunien kalusto, koska niille ei ole tiettävästi edes suunniteltu korvaavaa paikkaa. Sitä paitsi Ilmalan varikko vie murto-osan siitä tilasta kuin Helsingin autopaikat yhteensä.
Vähän nyt luottoa Kokoomukseen! Päärata korvataan moottoritiellä Rautatieasemalta vähintään Keravalle asti. Kuka enää tarvitsee varikkoa siinä vaiheessa.
 
Joukkoliikenneuutiset osastolle tuli jo HSL:n sähke MAL-sopimuksen viimeistelystä, mutta tässä on vielä Kaupungin oma tiedote nimenomaan Vantaan ratikasta https://www.vantaa.fi/fi/ajankohtaista/uutinen/valtion-rahoitusosuus-vantaan-ratikalle-varmistunut

Tärkeimpänä tietona siellä arvio rakentamisen aloituksesta "viimeistään vuonna 2025". Aikaisemminhan on puhuttu aloituksesta syksyllä 2024 (nyt), kun MAL-sopimus oli tarkoitus saada kasaan kesään mennessä, jotta valmista tulisi 2029. Sopimuksen varsinainen allekirjoitus taitaa tapahtua vasta joulukuussa, mutta rakentamisvaiheen pyörimään pistäminen vie kai aikaa joka tapauksessa.

Hesari oli asian otsikoinut minusta liian hellästi, kun kirjoitti, että Vantaa sai haluamansa valtionosuuden (otsikko on jo muutettu https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000010715531.html), vaikka todellisuudessa osa ei tullut rahana ja kovan väännön lopputuloksena sekin. Vantaan Sanomat taas otsikoi juuri päinvastoin eli kaupunki haki x määrän ja sai vain y määrän, joka taas on tarkoituksenhakuisesti uutisoinut projektia vastaan koko suunnittelun ajan.

Tänään tuli myös uutinen, että ratikan päätöksenteosta tehdyt valitukset oli jätetty käsittelemättä aiheettomina Hallinto-oikeudessa. Hesari https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000010714451.html ei maininnut sanallakaan, että valituksen olivat tehdeen kaksi perussuomalaisten kaupunginvaltuutettua. Toinen jopa kaupunginhallituksen varajäsen. Toisin kun edellisessä tapauksessa taas tällä kertaa Vantaan sanomat oli pistänyt sen jopa otsikkoon.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös