Vantaan ratikka

Toisaalta Vantaa sai Helsingin maksamaan 15 miljoonaa Mellunmäen osuudesta, vaikka siitä hyötyvät lähinnä vantaalaiset, jotka käyttävät sitä liityntäyhteytenä Mellunmäen metroasemalle.
Tietenkin voi olla niinkin, että Helsingin kannalta on parempi, että vantaalaiset tulevat rajan yli ratikalla kuin että ajaisivat pääkaupunkiin omilla autoillaan. No, tämä on oikeasti vain yksi sivujuonne.

On tavallaan vähän vahinko, että PR20 ei mene ollenkaan Jakomäen kautta. Jos menisi, se palvelisi Helsingin sisäistäkin matkustamista. PR20:selle (tai mikä tunnus Vantaan ratikkalinjalle sitten tuleekaan) tulee toisaalta pysäkki Kuussilta noin puolen kilometrin päähän kaupunkien välisestä rajasta, jonka reunalla Jakomäki sijaitsee. Jakomäessä asuvat tai muuten siellä liikkuvat sinänsä voisivat hyödyntää tuota ratikkaa, mutta saavutettavuus ei ole ollenkaan kehuttava.
 
Jakomäellä saisi olla oma poikittaislinja Puistolan kautta länteen. Lähti se sitten Mellunmäestä tai Kontulasta ja kulkisi parannettua Seivästietä. Tikkurilaan suuntaavalle on paljon nopeampaa nytkin ottaa 75 ja vaihtaa junaan, kun 570 kulkee aluksi melkein poispän sen kiertäessä Hakunilan kautta.
 
Jakomäellä saisi olla oma poikittaislinja Puistolan kautta länteen. Lähti se sitten Mellunmäestä tai Kontulasta ja kulkisi parannettua Seivästietä. Tikkurilaan suuntaavalle on paljon nopeampaa nytkin ottaa 75 ja vaihtaa junaan, kun 570 kulkee aluksi melkein poispän sen kiertäessä Hakunilan kautta.
Viikonloppuisin 711K pääsee nopeiten Tikkurilaan Jakomäestä.
 
Toisaalta Vantaa sai Helsingin maksamaan 15 miljoonaa Mellunmäen osuudesta, vaikka siitä hyötyvät lähinnä vantaalaiset, jotka käyttävät sitä liityntäyhteytenä Mellunmäen metroasemalle.
Se on vieläpä pituuteensa nähden hirvittävän kallis. Olen kovasti ihmetellyt, miksi Helsinki noin vain ihan helposti suostui siihen, mutta ehkä siellä on takana joku neuvottelutulos, jossa Helsinki on saanut jotain muuta hyvää muualla.
 
Se on vieläpä pituuteensa nähden hirvittävän kallis. Olen kovasti ihmetellyt, miksi Helsinki noin vain ihan helposti suostui siihen, mutta ehkä siellä on takana joku neuvottelutulos, jossa Helsinki on saanut jotain muuta hyvää muualla.

Voisikohan syynä olla Vaaralan varikko ja se, että Vantaan ratikan toteutuessa Helsingin ei tarvitse etsiä Malmin seudulta paikkaa uudelle varikolle ViiMan ja mahdollisten jatkeiden liikennettä varten.
 
  • Tykkää
Reaktiot: 8.6
Eikös pikaratikoille pitänyt varata tunnukset 11-19? Toki päätettyä logiikkaa rikottiin heti, kun 13 ei varsinaisesti olekaan pikaratikka. Eli nykyisellä logiikalla 550=15, 560=16 ja 570=17.
Suosittelen tutustumaan tämän ketjun sisältöön. Tietenkin moni asia tulee toteutumaan vielä eri tavalla, mutta minä käytin Vantaan ratikan linjanumeron osalta tuota julkaisua lähteenäni.
 
  • Tykkää
Reaktiot: 8.6
Voisikohan syynä olla Vaaralan varikko ja se, että Vantaan ratikan toteutuessa Helsingin ei tarvitse etsiä Malmin seudulta paikkaa uudelle varikolle ViiMan ja mahdollisten jatkeiden liikennettä varten.
Uskoisin että varikko juu, muuten olisi saatu vihat niskaan taas puidenhaalajilta, nyt aika hiljaista vaikka hieno metsikkö menee matalaksi....
 
Takaisin
Ylös