- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 1,394
Näinhän se juurikin menee. Asiaa on jonkin verran tutkittu, myös liike-elämällä on omia peukalosääntöjään. Mutta sijoittumisen kannalta kriittistä on tavoitettavat asiakkaat esimerkiksi 15 minuutin, puolen tunnin ja 45 minuutin etäisyydellä, vähän toimialasta riippuen. Päivittäistavarakaupan kannalta olennaista on 15 minuutin etäisyys ja tällä logiikalla esimerkiksi hypermarketit sijoittuvat moottoriteiden risteyksiin. Myös keskustan vetovoimaisuudelle on aivan olennaista, että keskikaupunki on samalla iso asuinalue, siis 15 minuutin kävelymatkan päässä vaikkapa asemalta asuu aika määrä ihmisiä.
Jos halutaan suosia pieniä kauppoja, yhdyskuntarakenteen tulisi olla aika homogeeninen ja samoin liikenneverkossa ei saisi olla nopeita runkoyhteyksiä. Silloin jokainen pääkadun risteys on suunnilleen yhtä hyvä liikepaikka ja siksi joka pääkadun risteyksessä on pieni kauppakeskittymä pieniä kauppoja. Oma hypoteesini (joka olisi joskus kiva koittaa todistaa paikkatietoaineistolla, jos sellaiseen löytyisi tilaisuus) on, että kaupan yksikköjen koko on suoraan verrannollinen liikenneverkon hierarkisuuteen: mitä hierarkisempi verkko, sitä suuremmat kaupan yksiköt.
Lähiöiden kanssa pääsi tapahtumaan vahinko, kun lähiöiden lisäksi rakennettiin niiden ulkopuolelle nopeiden teiden verkosto, jolloin parhaimmat liikepaikat sijoittuivat tämän verkoston solmupisteisiin lähiöiden ostareiden sijaan. Pienenä miinuksena sitten vain, että nämä uudet hypermarketit ovat saavutettavissa oikeastaan vain autolla. Muistelen, että vanhassa kotikaupungissani Joensuussakin kävi juuri näin, ohitustie rakennettiin aika myöhäisessa vaiheessa, 90-luvulla ja tasan samaan aikaan tulivat hypermarketit kaupunkiin, uuden ohitustien varteen.
Jos halutaan suosia pieniä kauppoja, yhdyskuntarakenteen tulisi olla aika homogeeninen ja samoin liikenneverkossa ei saisi olla nopeita runkoyhteyksiä. Silloin jokainen pääkadun risteys on suunnilleen yhtä hyvä liikepaikka ja siksi joka pääkadun risteyksessä on pieni kauppakeskittymä pieniä kauppoja. Oma hypoteesini (joka olisi joskus kiva koittaa todistaa paikkatietoaineistolla, jos sellaiseen löytyisi tilaisuus) on, että kaupan yksikköjen koko on suoraan verrannollinen liikenneverkon hierarkisuuteen: mitä hierarkisempi verkko, sitä suuremmat kaupan yksiköt.
Lähiöiden kanssa pääsi tapahtumaan vahinko, kun lähiöiden lisäksi rakennettiin niiden ulkopuolelle nopeiden teiden verkosto, jolloin parhaimmat liikepaikat sijoittuivat tämän verkoston solmupisteisiin lähiöiden ostareiden sijaan. Pienenä miinuksena sitten vain, että nämä uudet hypermarketit ovat saavutettavissa oikeastaan vain autolla. Muistelen, että vanhassa kotikaupungissani Joensuussakin kävi juuri näin, ohitustie rakennettiin aika myöhäisessa vaiheessa, 90-luvulla ja tasan samaan aikaan tulivat hypermarketit kaupunkiin, uuden ohitustien varteen.