Veolia Transport Vantaan työnseisaukset keväällä 2013

Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

Eikö lakko ole taistelu työnantajaa vastaan, ei HSL:ää?

On toki, mutta näin lyhyellä varoitusajalla ei työnantajakaan kauheasti ehdi poikkeusjärjestelyjä tekemään. He menettävät rahaa, eli lakko toimii niin kuin sen pitääkin. Autot seisovat, rahaa ei tule ja HSL sakottaa päälle. Homma toimii niikön pitääkin. Sijaiskärsijänä toimii matkustajat, mutta näin se vaan menee matkustajien kuljetuksessa ja taksifirmat tekevät ison tilin tänään kun mennään pirssillä Leppäkorvesta Tiksiin taksilla. Eli miksei lakkoa oltaisi voitu aikaisemmin ilmoittaa, koska se ei olisi toiminut toivotulla tavalla. Näinhän lakon juuri kuuluukin mennä.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

Autot seisovat, rahaa ei tule ja HSL sakottaa päälle.

Eipä taida HSL sakottaa, Force Majeure pykälät ovat olemassa. Liikennöintikorvauksia ei ajamattomilta linjoilta tietenkään makseta.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

Veolia silti kärsii, menettää rahaa jne.

Veoliahan tämän lystin kustantaa loppu kädessä, epäilisin että ei taida tulla ihan halvaks tämän päiväinen, se ei ole ilmaista kuitenkaan seisottaa n. 120-150 autoa varikon pihassa ja siihen kaikki muu. :D
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

Onhan työ täysin hyväksyttävä syy olla lakossa, ja ei missään muuallakaan lakkoja viikkotolkulla etukäteen ilmoiteta. Jos lakko olisi vaikka maanantaina ilmoitettu niin HSL olisi ehtinyt tekemään poikkeusjärjestelyjä, jolloin idea koko lakosta olisi mennyt reisille. Nyt se ilmoitettiin alle vuorokautta ennen, jolloin niitä ei ehditty tekemään. Matkustajat kyllä kärsivät, mutta mitenkäs muuten työnseisaus tehtäisiin bussifirmassa, ellei linjoja jätettäisi ajamatta.

Mulla ei ole mitään kuljettajien lakkoilua vastaan, mutta olisi silti reilua matkustajia kohtaan ilmoittaa näin laajamittaisesta työtaistelutoimesta vaikkakin juuri vuorokautta aiemmin. Nythän matkustajille ei käytännössä annettu juurikaan mahdollisuutta suunnitella vaihtoehtoisia reittivalintoja. Matkustajat tietysti joutuvat sijaiskärsijöiksi jokatapauksessa, mutta olisi silti reilua antaa hieman aikaa miettiä miten työ -tai koulumatkan järjestää. Nyt aika moni matkustaja myöhästyi aamulla töistä tai koulusta kun sitä bussia ei ikinä tullutkaan.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

Mulla ei ole mitään kuljettajien lakkoilua vastaan, mutta olisi silti reilua matkustajia kohtaan ilmoittaa näin laajamittaisesta työtaistelutoimesta vaikkakin juuri vuorokautta aiemmin. Nythän matkustajille ei käytännössä annettu juurikaan mahdollisuutta suunnitella vaihtoehtoisia reittivalintoja. Matkustajat tietysti joutuvat sijaiskärsijöiksi jokatapauksessa, mutta olisi silti reilua antaa hieman aikaa miettiä miten työ -tai koulumatkan järjestää. Nyt aika moni matkustaja myöhästyi aamulla töistä tai koulusta kun sitä bussia ei ikinä tullutkaan.

Yksityisautokauppa on hymymielin kun laariin sataa taas. Ja sitten voidaankin lakkauttaa pari linjaa kun ei ole matkustajia jolloin saadaan autoilua joustavammaksi.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

En kyllä usko että jokaikisellä kuljettajalla on 40h/vko eli 80h/2vko. Tietenkään ei lakisääteisiä työaikoja ylitetä, mutta en ihan usko että kaikilla on se 40h viikossa, tiedän jo muutaman tutun jolla ei ole..
Usko on eri asia kuin fakta. Tässä sinulle hieman luettavaa:

Linja-autohenkilökunnan työehtosopimus 2012-2014

Sieltä lainaus oleellisesta kohdasta:

"III TYÖAIKAMÄÄRÄYKSET - 8 - 9 §

Säännöllinen työaika 1. 2. 3. 4. 5.

Säännöllinen työaika on 80 tuntia 2-viikkojaksossa. Työaikalain moottoriajoneuvon kuljettajia koskevia vuorokautisia enimmäistyöaikoja ja lepoaikoja ei sovelleta tämän työehtosopimuksen soveltamispiirissä. Vuorokautista enimmäistyöaikaa rajoittavat tämän työehtosopimuksen vuorokautista lepoaikaa ja taukoja koskevat määräykset."
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

Usko on eri asia kuin fakta. Tässä sinulle hieman luettavaa:

Minä ymmärsin zigen viestin niin, että hän ei usko, että se 80 h / 2 vk tulisi kaikilla kuljettajilla täyteen. Ja minusta tuntuu nyt, että sinä et sitä niin ymmärtänyt.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

Yksityisautokauppa on hymymielin kun laariin sataa taas.
Autolla pääseekin hyvin; tänään aamuruuhkassa 1h 6min reitti Konala (Riukukuja)-Itäkeskus-Roihuvuori-Meilahti-Pasilan asema-Konala (Riukukuja). Mikään HSL-alueen nykyinen joukkoliikennemuoto ei pystä tähän suoritukseen.

---------- Viestit yhdistetty klo 0:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 0:24 ----------

Minä ymmärsin zigen viestin niin, että hän ei usko, että se 80 h / 2 vk tulisi kaikilla kuljettajilla täyteen. Ja minusta tuntuu nyt, että sinä et sitä niin ymmärtänyt.
Kyllä minä ymmärsin.

Jos vakituisilla kuljettajilla ei tule tuota 80h / 2vk täyteen, niin silti heille pitää maksaa sen mukaisesti minimipalkka. Siksi bussiyhtiöissä työvuorolistat suunnitellaan niin, että kaikilla kuljettajilla tuo 80 h tulee täyteen mahdollisimman tarkkaan (tätä varten on olemassa erityisiä työvuorosuunnitteluun tarkoitettuja tietokoneohjelmia). Jos siis vakinaisella, täyspäiväisellä kuljettajalla työaika kahdessa viikossa on jotain muuta kuin tämä 80 tuntia, kyseessä on työehtosopimuksen sopimusrikkomus ja sellaista ei ainakaan järjestäytynyt kuljettaja voi sallia.

Osa-aikaiset kuljettajat ovat asia erikseen ja heille maksetaan tehtyjen tuntien mukaan.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

Mulla ei ole mitään kuljettajien lakkoilua vastaan, mutta olisi silti reilua matkustajia kohtaan ilmoittaa näin laajamittaisesta työtaistelutoimesta vaikkakin juuri vuorokautta aiemmin. Nythän matkustajille ei käytännössä annettu juurikaan mahdollisuutta suunnitella vaihtoehtoisia reittivalintoja. Matkustajat tietysti joutuvat sijaiskärsijöiksi jokatapauksessa, mutta olisi silti reilua antaa hieman aikaa miettiä miten työ -tai koulumatkan järjestää. Nyt aika moni matkustaja myöhästyi aamulla töistä tai koulusta kun sitä bussia ei ikinä tullutkaan.

No jäihän siihen tuntitolkulla aikaa hakea eri vaihtoehtoja. Taksi, henkilöauto, kimppakyyti, kävely, fillarointi ja vaihtoehtoiset julkiset reitit. HSL julkaisi matkustajille listankin vaihtoehtoisista liikkumisvälineistä. Kun se illalla julkaistiin niin hyvin jäi aikaa. Mummojen palvelulinjat ajoivat tietääkseni normaalisti, joten ei heillekkään isoa vahinkoa tullut. Reilua olisi vaan tajuta pikkuhiljaa, että koko lakosta olisi tullut pannukakku jos se oltaisiin vaikka 3 viikkoa etukäteen ilmoitettu..
 
Vs: Veolia Transport Vantaan ulosmarssi 3.4.2013

Eihän siitä ylinopeudenkaan ajamisesta mitään tulisi, jos lakeja noudattaisi.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

Reilua olisi vaan tajuta pikkuhiljaa, että koko lakosta olisi tullut pannukakku jos se oltaisiin vaikka 3 viikkoa etukäteen ilmoitettu..

Suomen laki sanoo asiasta kuitenkin näin (lähde http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1962/19620420):
7 § (29.5.2009/354)
Työnseisaukseen tai sen laajentamiseen taikka sellaisen toimeenpanemiseen ei saa työriidan vuoksi ryhtyä, ellei viimeistään kahta viikkoa sitä ennen ole toimitettu valtakunnansovittelijan toimistoon ja vastapuolelle kirjallista ilmoitusta, jossa aiotun työnseisauksen tai sen laajentamisen syyt, alkamishetki ja laajuus on mainittu.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

Mulla ei ole mitään kuljettajien lakkoilua vastaan, mutta olisi silti reilua matkustajia kohtaan ilmoittaa näin laajamittaisesta työtaistelutoimesta vaikkakin juuri vuorokautta aiemmin. Nythän matkustajille ei käytännössä annettu juurikaan mahdollisuutta suunnitella vaihtoehtoisia reittivalintoja. Matkustajat tietysti joutuvat sijaiskärsijöiksi jokatapauksessa, mutta olisi silti reilua antaa hieman aikaa miettiä miten työ -tai koulumatkan järjestää. Nyt aika moni matkustaja myöhästyi aamulla töistä tai koulusta kun sitä bussia ei ikinä tullutkaan.
Mikäli toimintapäivä olisi ollut laajamittainen, olisi kaikki AKTläiset olleet lakossa pääkaupunkiseudulla. Tästä pois ainoastaan JHL:n jäsenet HelB:llä.

Tästä toimintapäivästä en tiennyt edes minä vaikka istun AKT:n osasto 009:n toimikunnassa. Olin ihan yhtälailla median varassa asiasta. Toki heti mediatiedotteiden julkitulon jälkeen sain muualta täsmällistä tietoa syistä.

Yleisesti ottaen voisin kysyä että missä lakossa ei ole sijaiskärsijöitä? Aina joku kärsii. Lentäjien lakossa matkustajat kärsii sama on veturimiesten lakossa, konnareiden suhteen sama homma. Kaupan lakossa asiakas kärsii. Lääkärien lakossa potilaat kärsii.
Jos Eduskunta menisi lakkoon niin sillä olisi varmaan pienin mahdollinen sijaiskärsijöiden joukko.
 
Vs: Veolia Transport Vantaan ulosmarssi 3.4.2013

Uutta seuraa
HS: Vantaan bussiliikennettä uhkaa kaaos - kuljettajat jäävät taas pois töistä
http://hs.fi/a1368413263644

HS:n uutisessa puhutaan 150 vuoron ajamatta jäämisestä, kun Metron uutisessa taas 150 auton jäämisestä seisomaan. Metron uutisessa lienee oikeampaa tietoa, kun työnseisaus tulee olemaan samansuuruinen edellisen kanssa.
 
Vs: Veolia Transport Vantaan ulosmarssi 3.4.2013

metro.fi sanoi:
Työnseisauksen päättymiselle ei ole annettu takarajaa, ja se on voimassa toistaiseksi.

Oikein! Seuraavaksi, jos ei ala tapahtumaan, niin on varmasti loputkin Veoliat lakossa ja sitten loputkin hsl-liikennöitsijät..
 
Takaisin
Ylös