Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Reitti on piirretty yleiskaavakarttaan (löytyy Kaupunkisuunnitteluviraston sivuilta www.hel.fi/ksv) alkaen Koskelasta, kulkien Lahdentien vartta Viikkiin ja sieltä Malmin lentokentän kautta Malmin rautatieasemalle.a__m sanoi:Minkälainen on "Viikin kautta Malmille" kulkevaksi tarkoitettu Viira-linja? Löytyykö mistään lisätietoa ko. hankkeesta?
Kysymys "sisäpiiriläiselle": Kaatuuko koko Viira-hanke jos Malmin lentokenttä jatkaa lentokenttänä, eikä sinne rakenneta mitään uutta asuntoaluetta?Antero Alku sanoi:Reitti on piirretty yleiskaavakarttaan (löytyy Kaupunkisuunnitteluviraston sivuilta www.hel.fi/ksv) alkaen Koskelasta, kulkien Lahdentien vartta Viikkiin ja sieltä Malmin lentokentän kautta Malmin rautatieasemalle.
Voimassa olevissa suunnitelmissa (Yleiskaava 2002 ja HKL:n visiot) Viira on niin kaukana tulevaisuudessa (2030 jälkeen), ettei Malmin lentokentän kohtalolla ole vaikutusta. Yleiskaavan mukaan tämän "raitiolinjan" liikennöinti hoituu busseilla, ja tällä hetkellä HKL:n virallisen käsityksen mukaan niin onkin parempi, koska bussin on sanottu olevan ratikkaa halvemman liikennöidä.R.Silfverberg sanoi:Kysymys "sisäpiiriläiselle": Kaatuuko koko Viira-hanke jos Malmin lentokenttä jatkaa lentokenttänä, eikä sinne rakenneta mitään uutta asuntoaluetta?
Tässä asiassa HKL:n suunnitteluksiköllä on nyt pallo hukassa. On oikein suunnitella tulevaisuutta, mutta ei ole oikein ajatella, että mitään ei tehdä ennen kuin tulevaisuudessa.Kaupunkilehti Vartti tietää 22.4. kertoa, että HKL on "haudannut" Viiran ja nyt mietitään metroa ja raide-Jokeria.
Entä vaihtoehto jokeri + juna Oulunkylästä?Tällä hetkellä Viikistä pääsee keskustaan 68:lla ja 79:lla metron kanssa. Yhteensä tarjolla on keskimäärin 12 vuoroa tunnissa. Alueen väestö tuplaantuu vielä, joten odotettavissa olisi kysyntää ainakin 24 vuoroa tunnissa.
Sukulaisiani asui taannoin Viikissä. Muuttivat pois. mm. huonojen liikenneyhteyksien vuoksi....niin onko todella niin että kukaan viikkiläinen ei viitsi hyödyntää jokeria ja junaa Ågelin kautta?
Sittenpä asiat ovat varmaan kuten ovat, kunnes raide-Jokerin myötä ehkä saadaan vaihto Ågelissa junaan sujumaan helpommin, ja kenties Jokerille pysäkit houkuttelevammille paikalle Viikissä.Selitys 550+juna -yhteydelle on siinä, että ensin on pitkä kävelymatka Viikintielle, 68 ja 79 ajavat Tilanhoitajankaarta eli alueen sisällä. Sitten Ogelissa on täysin idioottiimainen vaihto. Junan laituri on noin 6 metrin päässä pysäkistä, mutta on käveltävä alikulkusillan kautta siihen viereen.
Siksi viikkiläisten keskustayhteydet ovat - kuten HS:kin kirjoitti - 68 tai 79+metro.
Osaatko kertoa enemmän tuosta Viikin-Malmin ratikasta, miksi se on pistetty hyllylle? Ovatko vihreät ainoat jotka "tietääksesi" vastustavat sitä vai mistä on kysmys? Päätettiinkö se unohtaa siksi että uuden ison lähiön rakentamisesta Malmin lentokentälle ei ole vuosien jahkailujen jälkeen tullut mitään?
En toisaalta ymmärrä miten metro sitten parantaisi Viikin tilannetta ratikkaan verrattuna, jos sitä ei saataisi rakennettua pariinkymmeneen vuoteen. Itse Viikkiinhän olisi, lähimmältä paikalta jonne raitiotie nyt menee, vaivaiset 3 km.
Lisätään viides, eli ykkösen jatko ja raidejokeri: Latokartano - Viikki - Oulunkylä - Käpylä - Mäkelänkatu.Viira ei minusta kuitenkaan oikein onnistu vain kuutosta pidentämällä. Linjasta tulee liian hidas.
Minulle tulee mieleen neljä vaihtoehtoa, joilla Viira olisi kuitenkin toteutettavissa:
Jos (ja kun) Laajasaloonkin tulee ratikka niin, mitenköhän uusi Viiran tuoma lisäkuormitus vaikuttaisi Varsapuistikon, Kaisaniemen ja Kaivokadun pysäkkeihin varsinkin jos kalusto vielä pitenee?