Tarkalleen ottaen tällaista päätöstä ei kai vielä ole tehty. Halu on kova ja suunnitelmia on, mutta lopullinen päätös puuttuu.Viron hallitus on myös päättänyt, että vuonna 2028 kaikki Virossa olevat junat toimivat AC sähköllä. AC sähköistyksen tavoitteena on vähentää CO2 ja muita päästöjä merkittävästi:
Vähentääkö sähköliikenne hiilidioksidipäästöjä? Viron sähkö tehdään kotimaisesta öljystä, joka tuottaa paljon hiilidioksidipäästöjä. Päästöoikeuksien hinnat ovat nousussa, joten hiilidioksidipäästöjen vähentäminen on kyllä hyvä peruste tälle sähköistykselle.
Kysymys on hyvä. Mitä kaikkea vaaditaan, jotta Paldiskin/Haapsalun/Klooga-Randin sähköistys voitaisiin vaihtaa? Täyttyvätkö suojaetäisyydet vai pitääkö sillat rakentaa uusiksi? Muistanko ihan oikein, että Paldiskin suunnan sähköistys olisi juuri rakennettu uudelleen? Ja Aegviidun sähköistystä ei olisi uusittu?Eikä ole teknisesti mahdollista vaihtaa se 3kV= myöskin 25kV~:ksi? Kaksi erilaiseja systemeja on aika epäjoustava.
Elron taitaa itse omistaa sähköjunansa. Ehkä on kuviteltu, ettei niille löydy ostajaa. Näin ollen niille pidetään jatkossakin rata. Vaan eipä tuon radan liikenteeseen tarvita 18 sähköjunaa vaikka sähköistys jatkettaisiinkin Haapsaluun.
Valga-Koidula -välillä ajetaan niin vähän junia, ettei sitä tarvitse sähköistää. Dieselvetureita tarvitaan joka tapauksessa, vaikka tämä rata sähköistettäisiin. Dieselvetureita tarvitaan mm. ratapihalla ja teollisuusraiteilla.Mistä syystä Valga - Koidula ei tule sähköä? Vain sen takia tarvitaan myöskin tulevaisudessa dieseliveturia.
Toisaalta Viron suuri tavaraliikenneoperaattori Operail ei välttämättä tarvitse dieselveturia tämän rataosan liikennöimiseksi. Saattaahan hyvin olla, että Valga-Koidula-välillä liikennöi jokin toinen operaattori, esim. LDZ.