Viron yleisradion, eli ERR:n, radiouutisissa oli tänään kaksikin junauutista.
https://www.err.ee/902772/tulevikus-voib-saada-rongiga-tartust-peterburi
Ensinnäkin, suunnitellaan hiljattain avatun Riika-Kiev-yhteyden pidentämistä Tallinnaan. Mainittiin, että täyttyvyys tuolla avatulla osuudella on ollut 40%, joka on kannattavuuden rajamailla.
Toiseksi, keskusteluja on jo käyty yhteyden avaamisesta Tartosta Pietariin. Tämä toteutettaisiin niin, että Elron (Viron rautatiet) tarjoaisi yhteyden rajalle, Koidulaan (sinne on jo nykyisin), Venäjän RDZ:n jatkaessa sieltä Pihkovaan (viroksi Pihkva) ja sen kautta Pietariin.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pihkova
---------- Viestit yhdistetty klo 20:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:01 ----------
Muutama päivä sitten oli Viron mediassa myös tieto siitä, että läntistä rautatietä pidennetään Riisiperestä 6 kilometriä Turbaan. Hinnaksi todetaan 8m euroa ja että seuraavan hallituksen päätettäväksi jää mahdollinen jatko Haapsaluun.
https://www.err.ee/899791/algas-riisipere-turba-raudteeloigu-ehitus-haapsalu-raudtee-otsus-jaab-jargmisele-valitsusele
Matkustajaliikennettä Haapsaluun oli vuoteen 1995 asti, kiskot kerättiin pois vuonna 2004.
https://et.wikipedia.org/wiki/Keila%E2%80%93Haapsalu_raudtee