Viron matkustajaliikenne

Toivottavasti tuohon Valga-Koidula pätkällekkin saataisiin liikennettä koko pätkälle.
Onhan siinä nytkin liikennettä koko pätkällä, mutta vain tavaraliikennettä.

Helmikuun matkustajamäärät ja vertailu vuoden takaiseen on julkaistu. Linkki sivustolle postmees.ee.

Tartto-Koidula-välin matkustajamäärä helmikuussa oli 3000. Mikäli matkustajat jakautuvat tasaisesti, tulee määräksi sata päivässä. Junapareja ajetaan 2, eli keskimäärin peräti 25 matkustajaa junassa. Tartto-Valga-välin matkustajamäärä oli 7000. Näistä luvuista voidaan päätellä, että matkustajamäärä Valga-Koidula välin junissa jäisi hyvin hyvin pieneksi.

Ei silti tyrmätä hyvää ideaa vaan kehitetään sitä hieman. Mitä jos jatkettaisiin Riika-Valga-junaa Pihkovaan? Saataisiin suora päiväjunayhteys Riian ja Pihkovan välille ja samalla matkustajaliikennettä Valga-Koidula-välille. Vielä parempi jos sekä Valgassa että Koidulassa saataisiin vaihtoyhteys Tarttoon - näin saataisiin myös toimiva Tallinna-Pihkova-yhteys.

Mikähän muuten on selityksenä sille, että Pärnun matkustajamäärät jäävät noin pieniksi? Samalla Türin ja Viljandin junissa on niin paljon matkustajia, että ruuhkaisimpia vuoroja pitää ajaa kahdella Flirt-yksiköllä!
 
Ensimmäiseksi huomioni kiinnittyi Helsingin sanomien valokuvaan Tallinnan rautatieasemalta. Miltähän vuosikymmeneltä valokuva on?

Ihan ymmärrettävä päätös tämä oli. Matkustajia on ehkä ollut bussilastillinen. Matka-aika oli suunnilleen samaa luokkaa kuin bussilla. Junalipun hinta on ollut yli 90 euroa, kun Tallinnasta Moskovaan pääsee bussilla noin 30-70 eurolla. Tallinna-Pietari-junalla oli sama ongelma, ja siksi sekin lopetettiin. Myös Vilna-Pietari-junan liikennöinti on loppunut matkustamäärien romahtamisen vuoksi. Milloinkahan Allegro-vuoroja aletaan karsia matkustajamäärien laskun vuoksi? On ainakin vähemmän neuvostokalustoa Viron liikenteessä.

Pitää muistaa, että Viro on saanut katkaistua itsenäistymisen jälkeen alkaneen matkustajamäärien vähenemisen. Rautatieliikenteen matkustajamäärät ovat nousseet kymmeniä prosentteja. Vielä kun saataisiin sama tulos Latviassa ja Liettuassa. Ja muistetaan vielä, ettei Viro ole kokonaan ilman kansainvälistä liikennettä: Valgasta pääsee matkustajajunalla Riikaan.
 
Tallinna - Pietari - Moskova -junan aikataulu muuttuu taasen, kylläkin vain suunnassa Tallinnasta Venäjälle. Lähtöä Tallinnasta lykätään vajaan tunnin, samalla saapuminen Pietariin siirtyy niin lähellä keskiyötä, että jatkoyhteydet metrolla menevät hankaliksi.

Uusi aikataulu: http://www.gorail.ee/soiduplaan/

Olen itse tätä väliä matkustanut kerran Tallinnasta Pietariin, lipun hinta 34 euroa 4 hengen makuuvaunussa. Rajatarkastus tehdään junassa, mutta valitettavasti ei liikkuvassa.. aikaa rajalla tuhraantuu noin puolitoista tuntia.
 
Tallinna - Pietari - Moskova -junan aikataulu muuttuu taasen, kylläkin vain suunnassa Tallinnasta Venäjälle. Lähtöä Tallinnasta lykätään vajaan tunnin, samalla saapuminen Pietariin siirtyy niin lähellä keskiyötä, että jatkoyhteydet metrolla menevät hankaliksi.

Uusi aikataulu: http://www.gorail.ee/soiduplaan/

Olen itse tätä väliä matkustanut kerran Tallinnasta Pietariin, lipun hinta 34 euroa 4 hengen makuuvaunussa. Rajatarkastus tehdään junassa, mutta valitettavasti ei liikkuvassa.. aikaa rajalla tuhraantuu noin puolitoista tuntia.

Erikoista että juna käyttää eri asemia Pietarissa meno ja paluumatkalla.

t. Rainer
 
Erikoista että juna käyttää eri asemia Pietarissa meno ja paluumatkalla.
Varsinkin tuo Ladozhskij on outo. Se sijaitsee Nevan itärannalla, minne ei tuolla yhteysvälillä ole varsinaisesti mitään tarvetta mennä. Helsinki - Moskova -juna pysähtyy siellä, koska ajaa siitä läpi joka tapauksessa.
 
Mikähän muuten on selityksenä sille, että Pärnun matkustajamäärät jäävät noin pieniksi? Samalla Türin ja Viljandin junissa on niin paljon matkustajia, että ruuhkaisimpia vuoroja pitää ajaa kahdella Flirt-yksiköllä!

Olisikohan se, että Pärnun molemmat asemat sijaitsevat kaupungin keskustasta katsottuna hevon kuusessa? Tavara-asema on kymmenen kilometriä koilliseen ja matkustajapysäkki viisi etelään. Bussi sitä vastoin ajaa aivan torin viereen.
 
Laitetaanpa historian siipien havinaa vuodelta 1991:
Tallinn-Minsk.jpg

---------- Viestit yhdistetty klo 18:39 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:20 ----------

Jatkoksi Tallinna-Haapsalu v. 1991
Tallinn-Haapsalu.jpg

---------- Viestit yhdistetty klo 19:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:39 ----------

Riga-Valga-Leningrad
Riia-Leningrad.jpg
 

Liitetiedostot

  • Valga-Petseri.jpg
    Valga-Petseri.jpg
    47.1 KB · Lukukerrat: 793
Erittäin mielenkiintoinen tuo Tallinna - Minsk -yhteys.

Tietääkö kukaan, miten passeja tarkastettiin edellisen unionin aikaan esim tuolla reitillä?
 
Erittäin mielenkiintoinen tuo Tallinna - Minsk -yhteys.
Tietääkö kukaan, miten passeja tarkastettiin edellisen unionin aikaan esim tuolla reitillä?
Ei kai Neuvostotasavaltojen rajoilla mitään tarkastuksia ollut, jos sitä tarkoitat? Yöjunaan päästäkseen piti todennäköisesti näyttää sisäinen passi vaunupalvelijalle, ihan siitä päätellen, että näin toimittiin Venäjällä vielä ainakin 1990-luvun lopussa.

Ei muuten mikään erityinen pikajuna ollut tuo, kun matkaa Tallinnasta Minskiin on Googlen mukaan maantietä pitkin 787 km ja ajoaika alle 10 h. Tuon junan kyydillä meni äkkiä laskien 17 h :)
 
Mistä aikataulusta nämä ovat peräisin? Ainakin 2.6.1991 voimaan tulleessa Baltian Rautateiden virka-aikataulussa junan 187/188 aikataulu vaikuttaisi olevan sama. Metsästin vuonna 2009 materiaalia diplomityöhöni ja Riian rautatiemuseosta löytyi tuo 2.6.1991 voimaan tullut virka-aikataulu. Mietin, millä ihmeellä kyseisen n. 300-sivuisen opuksen saisi taltioitua, niitä ei liene aivan ylen määrin nurkissa pyörimässä. Valokopiointi tuntui työläältä ja kirja olisi saattanut kärsiä siitä. Yhden työntekijän avustuksella sitten kuvasin digikameralla jokaikisen aikataulusivun talteen. :)

DSC_3549.jpg
 
Erittäin mielenkiintoinen tuo Tallinna - Minsk -yhteys.
Tietääkö kukaan, miten passeja tarkastettiin edellisen unionin aikaan esim tuolla reitillä?
Jos on siis kysymys junamatkustamisesta entisessä Neuvostoliitossa, niin kun esim. vuonna 1979 olin Suomen edustajana kansainvälisissä fysiikan olympialaisissa Moskovassa, niin kyllä meidän länsimaalaisten liikkumista valvottiin todella tarkkaan heti Vainikkalan rajalta asti.
Eli töykeiltä ryssän rajavartijoilta saatuun korttiin piti heti junamatkan jälkeen perillä Moskovassa kirjata, että olet saapunut oikeaan hotelliin, jollainen kirjaus toistettiin hotellissa jokaisena iltana ja aamuna, jotta olet viisumin matkasuunnitelman mukaisella reitityksellä.
Ja 15-kerroksisen nuorisohotellin jokaisessa kerroksessa oli hissejä vastapäätä ympäri vuorokauden vähintään kolme vanhaa ryssä-ämmää katederin takana kyttäämässä, että kaikki kerroksen asukkaat olivat määräysten mukaisesti määrättyyn aikaan huoneissaan (eli vapaalle länsimaalaiselle nuorelle tuo oli kyllä totaalista vankila- tai kotiarestielämää, mutta niinpähän siellä CCCP-, DDR-, KGB-, ja Stasi-maailmassa paikalliset ressukat joutuivat valitettavasti joka päivä jatkuvasti tällaista kärsimään).
Mutta onneksi kun Moskova-Helsinki junan paluumatkalla länsimaalaisena tämä seurantakortti oli täytetty täysin säädösten mukaisesti, niin pääsipä sitten Viipurin jälkeen pois siitä kommunistivankileirihelvetistä.
 
Viimeksi muokattu:
Varsinkin tuo Ladozhskij on outo. Se sijaitsee Nevan itärannalla, minne ei tuolla yhteysvälillä ole varsinaisesti mitään tarvetta mennä. Helsinki - Moskova -juna pysähtyy siellä, koska ajaa siitä läpi joka tapauksessa.

Tuo outous on nyt poistunut. Juna on kulkenut elokuun loppupuolelta molemmissa suunnissa Moskovan-aseman kautta.

Ja aikataulu muuttuu taas hieman lokakuun lopussa (lähinnä talviaikaan siirtymisen vuoksi):

http://www.gorail.ee/soiduplaan/
 
Terve!

Mitenkähän nuo Tallinna-Valga-Riika sekä Riika-Valga-Tallinna junat kulkee nykyään ja mistä löytyy aikataulut?
Ajattelin tehdä junareisun :)
 
Takaisin
Ylös