VR hankkii 40 IC2-vaunua, 15 ravintolavaunua ja 12 ohjausvaunua

Eihän niissä tarvitsisi olla muuta eroa kuin se, että IR:ssä paikkanumerointi ei olisi voimassa ja lippujen hinta vain puolet IC:stä. Ravintolavaunu voisi tietysti olla, mikäli ravintolayrittäjä niin haluaisi -junan keskeltähän raflaa ei tietenkään ruvettaisi kesken päivää purkamaan.
IR-vuoroja pitäisi oletusarvoisesti olla kaikki se tarjonta, joka lähtee klo 20.00 tai myöhemmin ja saapuu viimeistään 07.00. Muitakin tietysti saa olla. IR-lippujen tulisi olla käypiä kaikissa taajama- ja yöjunissa ja kaikille asemille, joille on henkilöliikennettä, tulisi vähintään 20%:n kaikesta tarjonnasta olla vuoroja, joilla regiolipuilla voi matkustaa sellaisenaan.
 
Ensimmäisestä 40 vaunun sarjasta (joka on siis 10 Edfs-vaunua ja 30 Ed-vaunua) on jo valmistunut neljä Edfs-vaunua. Ilmeisesti kaikki Edfs-vaunut rakennetaan ensin ja sitten jatketaan Ed-vaunuilla. Kävin viime viikolla tutustumassa Transtechin tehtaaseen ja siellä näytti olevan jo noin parikymmentä vaunua työn alla erilaisissa valmiusasteissa. Uusi vaunu valmistuu joka viikko ja näyttää siltä, että joka toisen viikon keskiviikkona niitä tehtaalta maailmalle lähetetään. Kun ke 11.5. lähtivät edelliset (Edfs 28324 ja 28325), niin seuraavat lienevät luvassa ke 25.5. (Edfs 28326 ja 28327). Jos sama tahti jatkuu, 8.6. valmistuisivat 28328 ja 28329 sekä vielä 22.6. 28330 ja 28331. Kesälomien jälkeen alkaa sitten rataverkolle putkahdella Ed-vaunuja alkaen numerosta 28080.

Kaikki tämän uuden sarjan vaunut ovat tietenkin jo valmiiksi vihervalkoisia.
 
Tietääkö kukaan muuten vielä litteroita? Itse veikkaan ohjausvaunulle "Edo" ja ravintolavaunulle vaikka "Edr", koska yläkerrassa on matkustajaosasto (siksi ei "Rd").
 
Viimeksi muokattu:
Veikkaisin EOd tai EOdb:n olevan ohjausvaunun koodi. Jälkimmäinen siinä mielestäni todennäköisessä tapauksessa, että ne tullaan sijoittamaan Helsingin päähän junaa ja saavat näin sisäänsä myös business-osaston.
 
Veikkaisin EOd tai EOdb:n olevan ohjausvaunun koodi.

Nykyisissä ohjausvaunuissa (Eio, Eioc) ohjaamollisuutta ilmaiseva o on pienellä, joten tuskin se noissakaan suureksi muuttuu. Jos ja kun ohjausvaunut tulevat eteläpäähän, niin litteraksi veikkaan "Edbo".
 
Pitäisin perusteltuna, että business-osaston sijaan ohjausvaunuihin tulisi palveluosasto pyörien, lastenvaunujen ja suurten kantamusten kanssa kulkeville. Tähän on iso tarve IC2-kalustossa. Business-luokan kysyntä on ollut rajallista lukuunottamatta niitä ihmisiä, joilla on itsestäänselvästi oikeus sen käyttöön.
 
Business-luokan kysyntä on ollut rajallista lukuunottamatta niitä ihmisiä, joilla on itsestäänselvästi oikeus sen käyttöön.

Ei ihme. Samankokoiset penkit eikä mitään lisäpalveluita. Ehkä kahvia, mutta jos ei sitä juo, niin sitten ei juuri mitään. Jo monta vuotta sitten kun vielä matkustin tiheämpään Helsingissä kuin nykyisin, päätin että IC2:n bisnesosastoon en mene edes työnantajan piikkiin. Tuntui niin pahalta rahan haaskuulta.
 
Ei ihme. Samankokoiset penkit eikä mitään lisäpalveluita. Ehkä kahvia, mutta jos ei sitä juo, niin sitten ei juuri mitään. Jo monta vuotta sitten kun vielä matkustin tiheämpään Helsingissä kuin nykyisin, päätin että IC2:n bisnesosastoon en mene edes työnantajan piikkiin. Tuntui niin pahalta rahan haaskuulta.

Eikä se kahvi edes ole tuoretta kuin ihan alkumatkasta. Lehtiäkin siellä nimellisesti on, mutta niitä aika usein pöllitään kakkosluokan puolelle. Ja langaton nettiyhteys, joka sekin on käytettävissä myös kakkosluokassa. Matkustan aika usein Helsingistä pohjoiseen perjantai-iltapäivänä, jolloin junat ovat tupaten täynnä, ja silloin bisnesluokassa on yksi etu: Saa kaksi penkkiä yhden hinnalla. Vaikka ne penkit samankokoisia ovatkin kuin kakkosluokassa, myydään niistä toiselta puolelta käytävää vain toinen.
 
Nykyisissä ohjausvaunuissa (Eio, Eioc) ohjaamollisuutta ilmaiseva o on pienellä, joten tuskin se noissakaan suureksi muuttuu. Jos ja kun ohjausvaunut tulevat eteläpäähän, niin litteraksi veikkaan "Edbo".
Näin veikkaan minäkin. Ravintolavaunujen kanssa ERd-litteralle sen sijaan voisi sikäli olla perusteluja, että täysimittainen ravintola on totuttu merkitsemään isolla kirjaimella. Mutta jos EFit/EFiti/EFits-sarjojen esimerkistä huolimatta useamman ison kirjaimen käyttöä samassa litterassa ei haluta edistää, Edr on luonteva valinta ravintoloille.
 
Olisikohan EFdo (tai Efdo) sitten mahdollinen koodi ohjausvaunulle, jossa olisi myös matkatavaraosasto? Vai onko EFi-sarjaa määrä kunnostaa vielä lisää InterCityihin sopiviksi, jolloin sen logiikan mukaan, että busines-asiakkaille on tarjottava kyyti uusimmissa vaunuissa, saattaisi tuo Edbo sitten toteutua?
 
Viestiketjun alun ihmettelyyn siitä, mitkä maat ovat ainakin pääosin lopettaneet ravintolavaunujen käyttämisen:
Viro, Latvia, Liettua, Alankomaat, Belgia, Luxemburg, Tanska, Slovenia. Näitä yhdistää sellainen pikkuseikka, että ne ovat kaikki pinta-alaltaan hyvin pieniä valtioita... Yksikään noista maista tosin ei taida olla täysin ravintolavaunuvapaa johtuen Venäjälle suuntaavista junista, ICE-junista, X2000-junista ja Balkanin kansainvälisistä junista.
VR:lle tuollaiset pikkuvaltioiden rautatiefirmat eivät ehkä ole se järkevin vertailukohta. Vaikka toisaalta, kun puolet suomalaisista asuu Tamperetta etelämpänä, on Suomikin käytännössä aika vastaavan kokoinen kuin vaikkapa Belgia.
 
Viestiketjun alun ihmettelyyn siitä, mitkä maat ovat ainakin pääosin lopettaneet ravintolavaunujen käyttämisen: -- Tanska --

Näin anekdotaalisena huomiona, että Tanskassa syynä taitaa olla ylipäätään koko kalustopolitiikka, jossa junaliikenne perustuu yhteen ajettaviin 3-vaunuisiin juniin. Tällaisen konseptin kanssa ravintolavaunut olisivat hankalia. Mutta on niissä sitten kärrymyynti. Ja kaikki vaikuttaa kaikkeen, eli isommassa maassa tuskin tuollaiseen junaliikenteen hoitoon muutenkaan päädyttäisiin.
 
Viestiketjun alun ihmettelyyn siitä, mitkä maat ovat ainakin pääosin lopettaneet ravintolavaunujen käyttämisen:
Viro, Latvia, Liettua, Alankomaat, Belgia, Luxemburg, Tanska, Slovenia. Näitä yhdistää sellainen pikkuseikka, että ne ovat kaikki pinta-alaltaan hyvin pieniä valtioita... Yksikään noista maista tosin ei taida olla täysin ravintolavaunuvapaa johtuen Venäjälle suuntaavista junista, ICE-junista, X2000-junista ja Balkanin kansainvälisistä junista.

Sellaisen seikan noteerasin viime talvena että Itävallassa ei kotimaan liikenteen IC-junissa ole ravintolavaunuja. Ainoastaan kärrymyynti. Itävallassahan matka maan päästä toiseen kestää 7-8 tuntia, joten ravintoloilla olisi kyllä kysyntää. ÖBB:n lippulaivoilla eli Railjet-junissa bistro kyllä löytyy, mutta ne kulkevat harvemmin kuin IC:t ja pysähtyvät vain suurissa kaupungeissa.
ÖBB:n IC-junat ajetaan vanhoilla 70-80-luvun 1-kerrrosvaunuilla kaikki, ne tosin on saneerattu nykyaijan vaatimuksiin, löytyy langaton lähiverkko jne. Ilmeisesti ÖBB on romuttanut niin paljon vanhoja ravintolavaunuja niin että niitä ei ole sitten riittänyt kotimaan kaukojuniin. Kansainvälisiissä niitä on vielä.

t. Rainer
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös