VR hankkii 40 IC2-vaunua, 15 ravintolavaunua ja 12 ohjausvaunua

Uskon että Itävallassa kyse on ennen kaikkea kustannuskysymyksestä. Ravintolavaunu on kalliimpi ratkaisu kuin kärrymyynti monestakin syystä. ÖBB taas on, tosin ilmeisesti lähinnä tavarapuolen upottamana, vakavissa talousvaikeuksissa. Yhtiö tekee aivan mitä vain päästäkseen taas kuiville.
 
Uskon että Itävallassa kyse on ennen kaikkea kustannuskysymyksestä. Ravintolavaunu on kalliimpi ratkaisu kuin kärrymyynti monestakin syystä. ÖBB taas on, tosin ilmeisesti lähinnä tavarapuolen upottamana, vakavissa talousvaikeuksissa. Yhtiö tekee aivan mitä vain päästäkseen taas kuiville.

Oho, enpäs tiennyt. Toivottavasti kävi miten kävi, voimme tulevaisuudessakin matkustaa junalla kyseisessä alppimaassa.

t. Rainer
 
Oho, enpäs tiennyt. Toivottavasti kävi miten kävi, voimme tulevaisuudessakin matkustaa junalla kyseisessä alppimaassa.

t. Rainer

Itävallassa tuskin voisi "käydä kreikkoja", koska siellä on jo nyt ainakin muutamia muidenkin operaattoreiden kuin ÖBB:n sisäisiä vuoroja. Itävallalla on myöskin, toisin kuin Kreikalla, EU:hun kuuluvia naapurimaita, joissa on hyvin toimiva rautatiejärjestelmä. ÖBB:n katoaminen kartalta tarkoittaisi käytännössä todennäköisesti lähinnä sitä, että DB alkaisi hoitaa myös Itävallan liikennettä. DB:lle se olisi helppoa, koska Itävallan ja Saksan rautatiet toimivat jo nyt käytännössä samoin käytännöin, virroin, kulunvalvonnoin jne.
Jos ÖBB:lle kävisi kuten OSE:lle, Itävallasta saattaisi myös tulla mielenkiintoinen EU:n junaliikennelainsäädännön koekenttä, jossa MÁV, ČD, Arriva, Keolis, DB, Veolia, Trenitalia, ZSSK, RoEBB, Westbahn ja ehkä SŽ:kin hoitaisivat maan sisäisestä matkustajaliikenteestä kukin oman osuutensa. SŽ:lle tämä lienisi vaikeinta järjestelmien erilaisuuden ja Slovenian pienuuden takia, Trenitalialle taas oman byrokratian takia. MÁV:lle ehkä myöskin, koska toiminta ulkomailla ei sovi sen strategiaan. ČD:lle ja ZSSK:lle järjestelmien välillä vaihtaminen on tuttua jo ennästään ja ylikansalliset yhtiöt ovat oppineet toimimaan tehokkaasti myös silppuverkolla. Ja DB:lle Itävalta ei tosiaan edes ole varsinaisesti ulkomaa. Mielenkiintoista olisi myös nähdä, miten lipunmyynti järjestettäisiin: englantilaisen mallin mukaan siten, että yksi lippujärjestelmä kattaisi kaikki junat, vai ruotsalais-puolalaisen mallin mukaan, eli kullekin junayhtiölle on omat lippunsa ja lipunmyyntinsä. Käytännössähän liikenne olisi isoilta osin jatkossakin ostoliikennettä, jota vaan tuottaisi ÖBB:n sijaan jokin muu tai jotkin muut firmat.

Harrastajana tässä oikeastaan hieman ilkeämielisesti melkein toivoisi, että ÖBB menisi kuin menisikin nurin ;)
Mutta ei niin taida todellakaan olla tapahtumassa, ei ÖBB:n tilanne sentään /niin/ surkea ole.
 
Käsittääkseni itävaltalaisten pelkäämä kauhuskenaario on, että ÖBB joutuu pinnalla pysyäkseen lopulta myymään tavarapuolensa DB Schenkerille, jonka ilmeisesti on arveltu olevan tällaisesta laajentumisesta enemmän kuin kiinnostunut. Toisaalta jos tällainen myynti toteutuisi, sitten loppu-ÖBB olisikin varmasti turvassa, kun ongelmien ydin olisi pois tappioita tuomasta.

Miten ikinä, rautatieliikenteen Kreikka-tyyppinen lähes täydellinen katoaminen ei ole realistinen uhka. Samaan hengenvetoon on toki sanottava, että sivuratoja ja niiden liikennettä on viime vuosina karsittu rajusti. Esimerkiksi kapearaideradoista ÖBB luopui kokonaan joulukuussa 2010, mutta viimeiset niistä sentään pelastettiin paikallisen osavaltion käsiin (Mariazellin rata muun muassa).
 
Itävallassa tuskin voisi "käydä kreikkoja", koska siellä on jo nyt ainakin muutamia muidenkin operaattoreiden kuin ÖBB:n sisäisiä vuoroja. Itävallalla on myöskin, toisin kuin Kreikalla, EU:hun kuuluvia naapurimaita, joissa on hyvin toimiva rautatiejärjestelmä.
Itävallalla on myös yksi EU:iin kuulumaton naapurimaa, jonka rautatiejärjestelmä on täysin ÖBB:n hoidossa. Liechtenstein. :)
 
ÖBB:n katoaminen kartalta tarkoittaisi käytännössä todennäköisesti lähinnä sitä, että DB alkaisi hoitaa myös Itävallan liikennettä. DB:lle se olisi helppoa, koska Itävallan ja Saksan rautatiet toimivat jo nyt käytännössä samoin käytännöin, virroin, kulunvalvonnoin jne.
Tätä on jo tapahtunutkin: olen kolmisen vuotta sitten matkustanut ÖBB:n paikallisjunavaunussa matkan Klagenfurt Lend - Klagenfurt Hbf. Vetokalustona oli DB:n 101033, joka sitten Klagenfurtin päärautatieasemalle saavuttuaan siirrettiin seuraavan vaunuletkan eteen. Tämä saksalaisista Ic-vaunuista koostuva vaunuletka olikin sitten kyseiselle, sn200:n veturille hieman tutumpaa kauraa.

Eli summa summarum: DB:n ja ÖBB:n kalustolla on jo yhdistettyjä kalustokiertoja juuri edellä kirjoittamistasi syistä johtuen.
 
ÖBB:n henkilöliikennepuolen katoaminen tai joutuminen uusiin käsiin on niin utopistista, että ihan yhtä relevanttia olisi pohtia VR:n toiminnan lakkaamista. Talousvaikeudet ÖBB:llä kumpuavat, kuten sanottu, tavarapuolelta.
 
Kampean keskustelua takaisin otsikon suuntaan. :) Ilmeisesti ensi keskiviikkona on tulossa Transtechiltä alas 29. ja 30. vaunu tuosta 40 IC2-vaunun tilauksesta eli vaunut 28098 ja 28099. Kymmenen vaunua siis niitä sitten vielä jäljellä. Alkaakohan sen jälkeen suoraan tulla ravintola- tai ohjausvaunuja? Ainakin toukokuussa 2011 tehtaalla vieraillessani sieltä oli tunnistettavissa ainakin 20 vaunua eri valmiusasteissa eli jos ravintolavaunuja tulee seuraavaksi, niitä saattaa jo olla tehtaalla tekeillä.
 
Ainakin toukokuussa 2011 tehtaalla vieraillessani sieltä oli tunnistettavissa ainakin 20 vaunua eri valmiusasteissa eli jos ravintolavaunuja tulee seuraavaksi, niitä saattaa jo olla tehtaalla tekeillä.

Ummikkona en tiedä ohjausvaunuprojektista mitään. Eikös se ole uusi tuote, joka vaatii aika merkittävää testailua?
 
Tarkoitin siis, että Transtechille valmistajana uusi. En ole ainakaan missään nähnyt mainintaa, että he olisivat tekemässä muiden suunnittelemaa valmista mallia.

Kun tuo peruskaksikerrosvaunu on lähes yksi yhteen saksalaisen serkkunsa kanssa, niin eiköhän ohjausvaunukin tule suoraan saksalaisen esikuvan mukaan. Voi jopa olla, että kaksikerroksinen makuuvaunu ja ravintolavaunu ovat olleet paljon vaativampia hankkeita.
 
Takaisin
Ylös