Oho, enpäs tiennyt. Toivottavasti kävi miten kävi, voimme tulevaisuudessakin matkustaa junalla kyseisessä alppimaassa.
t. Rainer
Itävallassa tuskin voisi "käydä kreikkoja", koska siellä on jo nyt ainakin muutamia muidenkin operaattoreiden kuin ÖBB:n sisäisiä vuoroja. Itävallalla on myöskin, toisin kuin Kreikalla, EU:hun kuuluvia naapurimaita, joissa on hyvin toimiva rautatiejärjestelmä. ÖBB:n katoaminen kartalta tarkoittaisi käytännössä todennäköisesti lähinnä sitä, että DB alkaisi hoitaa myös Itävallan liikennettä. DB:lle se olisi helppoa, koska Itävallan ja Saksan rautatiet toimivat jo nyt käytännössä samoin käytännöin, virroin, kulunvalvonnoin jne.
Jos ÖBB:lle kävisi kuten OSE:lle, Itävallasta saattaisi myös tulla mielenkiintoinen EU:n junaliikennelainsäädännön koekenttä, jossa MÁV, ČD, Arriva, Keolis, DB, Veolia, Trenitalia, ZSSK, RoEBB, Westbahn ja ehkä SŽ:kin hoitaisivat maan sisäisestä matkustajaliikenteestä kukin oman osuutensa. SŽ:lle tämä lienisi vaikeinta järjestelmien erilaisuuden ja Slovenian pienuuden takia, Trenitalialle taas oman byrokratian takia. MÁV:lle ehkä myöskin, koska toiminta ulkomailla ei sovi sen strategiaan. ČD:lle ja ZSSK:lle järjestelmien välillä vaihtaminen on tuttua jo ennästään ja ylikansalliset yhtiöt ovat oppineet toimimaan tehokkaasti myös silppuverkolla. Ja DB:lle Itävalta ei tosiaan edes ole varsinaisesti ulkomaa. Mielenkiintoista olisi myös nähdä, miten lipunmyynti järjestettäisiin: englantilaisen mallin mukaan siten, että yksi lippujärjestelmä kattaisi kaikki junat, vai ruotsalais-puolalaisen mallin mukaan, eli kullekin junayhtiölle on omat lippunsa ja lipunmyyntinsä. Käytännössähän liikenne olisi isoilta osin jatkossakin ostoliikennettä, jota vaan tuottaisi ÖBB:n sijaan jokin muu tai jotkin muut firmat.
Harrastajana tässä oikeastaan hieman ilkeämielisesti melkein toivoisi, että ÖBB menisi kuin menisikin nurin
Mutta ei niin taida todellakaan olla tapahtumassa, ei ÖBB:n tilanne sentään /niin/ surkea ole.