Lukuja katsoessa kannattaa laittaa näihin hiukan suolaa, koska nämä eivät ole suoraan verrannollisia. Esimerkiksi tuossa liikenneviraston mallissa veturinkuljettajan hinnaksi on laskettu 84 euroa tunnilta (tehollinen työaika). Jos vastaavaa lukua käytettäisiin Onnibussin tapauksessa, niin tuo Petterin arvioima 200 - 300 euroa riittäisi vasta hätäisesti kattamaan kuljettajakustannuksen ja ehkä dieselit päälle, jos käytetään ylärajaa.
Veturinkuljettajalla on aika lailla eri palkka kuin bussikuskilla, bruttokuukausipalkka kaukojunaliikenteessä on todella paljon korkeampi bussikuskiin verrattuna ja tehokasta ajoaikaa kohden kustannusta laskettaessa varmaan lähestyttäneen kolminkertaisia kuluja huipputehokkaaseen bussitoimijaan kuten Onnibussiin verrattuna.
Aloitetaan veturinkuljettajan peruspalkasta. Se on 2 285,73 - 3 017, 00 euroa kuussa, riippuen työvuosista, suurin osa kuljettajista on ollut pitkään (yli 11 vuotta) talossa, joten tyypillinen peruspalkka on 2857,21 tai 3017,00 euroa kuussa. Mutta jos ajattelee, että tuolla palkalla veturin kuljettaja ajaisi esimerkiksi vaikka veturia aamusta iltaan lepoaikojen asettamissa rajoissa, on erehtynyt raskaasti. Peruspalkan lisäksi veturinkuljettajalle maksetaan kaukoliikenteelle tyypillisessä yli 140 km tunnissa huippunopeuden liikenteessä ns. veturirahaa 0,1461 senttiä kilometri, se tekee kaukoliikenteessä usein noin 15 euroa tunnissa lisää palkkaa, siis siltä ajalta kun juna liiikkuu.
Tämä nyt on vaan yksi, joskin merkitykseltään suurin, veturinkuljettajien tesin lisistä ja eduista, joita on pitkä lista. Säännönmukaisesti ne lisät ovat paljon korkeampia ja edut parempia kuin bussiliikenteessä ja suuri osa lisistä on muilla aloilla aivan tuntemattomia. Täyttä työaikaa tekevän kaukojunaa ajavan veturimiehen bruttopalkka säännölliseltä työajalta onkin lisien jälkeen tyypillisesti reilusti yli 4000 euroa kuussa, parhaimmillaan lähes 5000 euroa kuussa.
Bussiliikenteessä bruttopalkat ovat selvästi pienempiä. Sitten toki myös Onnibussin tyyppisessä toiminnassa työajan suunnittelu ja henkilöstöjärjestelyt ovat yleensäkin aika eri tasolla kuin VR:llä. Siitä tulee teholliselle työajalle vielä suurempi hintaero kuin pelkkien bruttopalkkojen pohjalta voisi olettaa. Tuossa lähestytään jo pelkän kuljettajan osalta triplakustannusta.
Kannattaa toki huomioida, että junassa ei riitä pelkkä kuljettaja, lisäksi pitää olla konduktööri, mutta esimerkiksi junan roskiksia konduktööri ei yleensä taida tyhjentää vaan sitä varten on sitten vielä siiivoojat. Toki VR:llä on sitten vielä henkilökuntaa koko ajan vuorossa junan ulkopuolellakin, joka sekin maksaa, osin volyymiperusteisesti. Toki junansuoritus on ratahallintokeskuksen vastuulla, joten osaa noista töistä rahoitetaan ratamaksusta.
Onnibussin tyyppisessä konseptissa kuljettaja usein tekee kaikkea, ajaa, hoitaa lipuntarkastusta ja pitää auton siisteydestä huolta silloin kun auto on linjan päässä.